Welke hengst voor Gelderse merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:18

Ketaki schreef:
Nico12 schreef:
Albaran XX super hengst voor je Gelderse merrie

Een engels volbloed op een gelderse, verklaar je nader? :o


Gelderse merrie als sportpaard zie ik persoonlijk niet zitten. De Gelderse merries hebben zich bewezen fijne nakomelingen te krijgen door te kruisen met volbloed. Vaak mooie types die het goed kunnen doen in de sport. Albaran XX ken ik alleen van Google en die spreekt mij erg aan, ook kwa sportprestaties en redelijk dekgeld namelijk 250+500

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 20:27

Wij hebben dit jaar een heel mooi merrieveulen van High Five uit onze Gelderse merrie gefokt.
Afbeelding
Ik ben er heel erg tevreden over :j

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:22

Nico12 schreef:
Gelderse merrie als sportpaard zie ik persoonlijk niet zitten Gelderse merries hebben zich bewezen fijne nakomelingen te krijgen door te kruisen met volbloed.

De meeste ruiters voelen zich waarschijnlijk prettiger op een brave Gelder dan op een hete F1.

Het KWPN is door de combinatie EV en Gelders of Gronings bloed groot geworden, maar men vergeet dan voor het gemak de grote hoeveelheid mislukte kruisingen hetzij in exterieur hetzij in karakter. De engels volbloed wordt niet voor niets nauweljjks meer door fokkers gebruikt; de kans is namelijk levensgroot dat het in de F1 een forse stap terug is in de tijd.
Wil je verluxen met een Gelders of Gronings paard, dan kan je beter een bewezen rijpaardafstamming met "bloed" kiezen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:34

Nico, als je een totaal ander soort paard wil kan men imo beter kopen dan hopen.

Albaran staat in een type dat haast omgekeert is aan het gelderse. Dat is volgens mij tussen servet en tafellaken fokken.
Mooi koppie Albert. Heb je ook een foto van het hele veulen?

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:09

Misschien Spielberg een optie? Wij hadden een Spielberg veulen uit een parcival merrie, ontzettend mooi veulen met ruim voldoende type. Helaas overleden in de opfok

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:55

Afbeelding

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 10:57

Ze is vrij lastig in het geheel te fotograferen want ze staat altijd direct bij je :D

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 16:00

Nico, Gelderse merries kunnen heel goed als sportpaard, en al helemaal tegenwoordig, er zijn genoeg hengsten die veel sportaanleg kunnen vereren.

TS: als je een goed gevoel bij Henkie hebt, dan moet je dat gewoon doen.
Denk dat jouw type merrie wel een beetje is wat hij nodig heeft om nog een Gelders paard over te houden (bot, massa, lengte). Al weet je natuurlijk nog niet of jouw merrie haar lengte ook vererft, zowel haar vader als moeder zijn wat beknopter.

wohester

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-08-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 16:57

GJ9 dat dacht ik dus ook. Cherina is misschien een wat ouderwetse type die ze op de keuring al niet meer waarderen. Met Henkie hoop ik op iets moderner maar wel echt Gelders.

Ik wil haar komend jaar of volgend jaar laten dekken dus heb nog wat meer tijd.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:34

Ik heb een Floris uit een Jazz merrie. Een heel fijn veulen met heel goed lopen. Ondanks Jazz, toch geen super luxe veulen, niet echt Gelders maar wel veel bot en massa.

Nu zag ik dat er bij jouw merrie ook Elegant in zit (Floris is Negro x elegant als ik t goed heb), misschien dat Negro bloed wel goed kan doen?

Ik zie in mijn veulen ook veel Negro terug.

Dit is mijn Floris:

Afbeelding

Afbeelding

Voor Jazz er achter toch genoeg bot en massa geloof ik. Nu ben ik zelf niet heel ervaren in de Gelderse richting (meer dressuur), maar Gelderse trekt me wel steeds meer. Denk ook dat mijn veulen op zich prima in de Gelderse richting zou passen (hij heeft wel echt het lopen en voorbeen van zijn moeder mee gekregen, met super veel lossigheid en souplesse, maar de kracht van Floris (en Negro)). :)

Behalve t bijtende Jazz dan, haha.

Maar zijn moeder (Jazz x Uniform) heeft ook al voldoende bot vind ik. Is geen schriel dressuur paard. Dat zie ik toch wel graag, beetje die Gelderse opdruk. Zij heeft ook nog wel best wat Gelders bloed.

Henkie vind ik trouwens ook echt een heel fijn paard! Zijn vader Alexandro eigenlijk ook. Als t je niet zoveel uit maakt dat je veel bekende namen op het papiertje hebt staan, is dat denk ik ook een hele goede keuze. :j

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:56

TS, bij Henkie is Koss al in de 2e generatie. En inderdaad als jij er een goed gevoel bij hebt zeker doen.

De optie van High Five vind ik ook een hele mooie voor jouw merrie.

Je hebt Cherina er mooi voor staan.

wohester

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-08-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:24

Ik dacht dat Henkie ook mooi is voor Cherina omdat 't dan ook qua bloed en niet alleen type Gelders blijft. Of heb ik dat mis?

Bedankt trouwens voor alle reacties!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:36

Ja hoor dat klopt helemaal.

Henkie is een Alexandro x Upperville x Zep x Unitas.

wohester

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-08-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 00:59

En upperville zelf dan? Vererft hij een goed voorbeen?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:16

Ik denk dat Henkie en Alexandro een "mooier" voorbeen zullen vererven.
Henkie is wat jong die had dit jaar zijn eerste veulentjes maar die lijken ook erg mooi in beweging. Met dat knietje. Maar zeker weten doe je dat pas over een paar jaar.

Alexandro vererft bijna zonder uitzondering dat knietje.

Upperville geeft minder dat knietje in de beweging maar vererft wel een goede beweging.(hij geeft ook wel dat knietje maar anders dan Henkie en Alexandro) Geeft een goede instelling en een mooi type. Kan zeker op jouw merrie. Je houdt dan een mooi Koss vrij lijntje over.

Upperville is alleen moeilijk beschikbaar. Hij is jaren terug verkocht naar de Oekraïne. Hij stond dit jaar in Nederland en was ik dacht via de Dalhoeve beschikbaar. Maar of hij komend jaar weer in Nederland zal zijn weet ik niet.

Hij is ook via diepvries beschikbaar maar daar heb ik nog geen drachtige merries van terug gezien.

Wil je Upperville dan zou ik volgend jaar vroeg beginnen met informeren. Dan kan je snel handelen als hij in Nederland is.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:40

Hey, leuk, jij ook hier! :-)
Ik denk dat de hengsten die hier genoemd worden mooie opties zouden zijn (behalve Albaran natuurlijk := ) . Puur op m'n gevoel zou ik voor Koss-vrij gaan in eerste instantie. Mocht het met Upperville niet lukken, kun je misschien nog schakelen naar 1 van de andere twee?

Overigens, ik heb steeds het gevoel dat ik 'iets' zie bij het rechter voorbeen (knie of toch lager?) in draf bij Henkie. Alleen als hij van voren op je af komt lopen heb ik dat.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:57

Klopt en dat zie je ook alleen recht van voren.(correctheid in stap en draf bekijk je van voren) Niet vanuit de knie maar uit de franse stand uiteraard.

Maar aan elke hengst is wel "iets" te zien.
Dit is een puntje bij Henkie.(en Alexandro,...maar blijkbaar heeft nog niemand het bij Alexandro gezien)

Aan de merriehouder te bepalen of het mindere puntje van deze hengst kan bij deze merrie.

Aanparingsadvies KWPN Henkie:
Henkie kan de basisgangen verbeteren met name het voorbeengebruik en schoudervrijheid. Merrie dienen goed ontwikkelde voeten te hebben.

Bij Alexandro staat ongeveer hetzelfde maar daar geven ze nog aan dat hij houding kan verbeteren. Merries moeten niet te strak op de bovenlijn zijn.

wohester

Berichten: 20
Geregistreerd: 29-08-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 15:36

En Hitmaker? Wynton x cabouchon

Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 19:50

Ik heb een merrie drachtig van Upperville. Vers was dood en diepvries was slecht. We hebben 12 diepvriesrietjes gebruikt en het heeft gelukkig wel gepakt :) Dus het is niet onmogelijk :)

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 20:31

wohester schreef:
En Hitmaker? Wynton x cabouchon

dat is er ook een om in de gaten te houden idd.
maar zou ze dan niet beter wynton zelf erop kunnen zetten, omdat de merrie zelf al veel gelders bloed voert :)

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:00

Maar TS wil een Gelders paard fokken, dan is dat Cabochon bloed toch juist welkom.

Ik vind het wel een stoere hengst, ben niet zo weg van Wynton bij de Geldersen, maar beter een goede zoon dan hemzelf.
Ik vind hem beter / meer vaderdier (en ook veel meer paard) dan de Wynton x Cabochon die bij de Geldersen hadden aangewezen.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:30

wohester schreef:
En upperville zelf dan? Vererft hij een goed voorbeen?

Wij hebben dit jaar Upperville geprobeerd, zo vers van de dekbok het hele kwakje vers de merrie in, maar het is helaas niet gelukt.
Hij heeft echt heel slecht sperma.
Al met al een kleine 1000 euro verder en geen veulen -O-
Ik zou er heel goed nadenken...

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:52

Diepvries van de zoon van Upperville .
Ik heb een hele ruige jaarling van Chablis lopen ...

Orchidee96
Berichten: 77
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Welke hengst voor Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 10:12

Zinzi_jewel heb je foto's van je jaarling? Ik heb ook een jaarling van Chab :D

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:10

Orchidee96 schreef:
Zinzi_jewel heb je foto's van je jaarling? Ik heb ook een jaarling van Chab :D


Inmiddels loopt ze bij ons, hierbij een foto :

Afbeelding

Zowel de linker als de rechter zijn jaarlingen van Chablis, we hebben ze in de opfok lopen en komen eind volgend jaar naar huis :)

Even on topic TS
Ik zou persoonlijk ook richting WV Saron gaan denken, wij hebben er dit jaar 2 merries drachtig van, onwijs fijne veelzijdige hengst en met een topkarakter wat ook echt in zijn nakomelingen te zien is :j

Upperville zou ik niet aanraden vanwege zijn slechte sperma, het is mogelijk natuurlijk maar dan moet je gewoon gaan rekenen op zoveel meer kosten.

En Henkie is natuurlijk ook een geschikte kandidaat, ik zie dat je daar in principe al voor gekozen hebt ? :D