Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ingo_10

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-02-14
Woonplaats: België

Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-14 20:14

Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen? Graag jullie advies.

Haar volledige afstamming kan je terugvinden via deze link: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1539748

Ik heb ook enkele foto's geplaatst die je kan terug vinden via volgende link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LCPVWGHD#GKRURT3E

Het veulen dat jullie kunnen zien is ook van haar. De vader is Wynton. Op dit moment is ze drachtig van Everdale, vandaar de dikke buik.
Ik zou volgend jaar nog een veulen willen fokken maar ik weet niet goed welke hengst. Vonden jullie Wynton en Everdale eventueel een goede keuze?

De eigenschappen van de merrie:
goede:
- braaf karakter, goede wedstrijdmentaliteit
- vrij goede souplesse
- werkwillig

minder goede:
- zwakke achterhand
- naar mijn mening heeft ze een vrij korte hals en benen. Ik weet niet of jullie dat ook vinden. Ik ken er eigenlijk niet zoveel van.

Dus eigenlijk ben ik wat op zoek naar een hengst met een krachtige achterhand die wat lengte in het lichaam en de hoogte doorgeeft. Aan het dekgeld wil ik max 2000 euro spenderen.

Ik had eventueel volgende hengsten in gedachte:
- Charmeur
- Voice (maar opa van Voice is zelfde als die van mijn merrie, namelijk Donnerhall)
- Dream Boy (maar is precies nogal een schrikkerig type en dat is natuurlijk niet gewenst op wedstrijd)
- Lord Leatherdale (de Everdale die op komst is, is voor mijn zus)
Natuurlijk zijn er nog andere suggesties welkom.


Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:10

Charmeur zou weleens mooi kunnen passen mits je merrie wel een niet al te lang en correct gesteld achterbeen heeft. Het is moeilijk je merrie te beoordelen vanaf deze foto's want ze staat er absoluut niet voordelig op.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ingo_10

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-14 09:06

Ik zal proberen nog wat betere foto's te plaatsen in de loop van de week.
Ik heb ook nog een filmpje van mij met mijn merrie op wedstrijd. De kwaliteit is wel niet echt goed hoor, maar misschien dat het toch een beetje kan helpen om een beter beeld van mijn merrie te krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=oq9vNUW5NqI

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 09:54

Mooie merrie! dit geeft al een heel ander beeld. Ik vindt haar geen te korte benen hebben hoor..helemaal niet..wel zie je een typische "Donnerhall' bouw. Je merrie heeft genoeg hals maar weinig "nek"...ik denk niet dat je dat met Jazz bloed gaat verbeteren op uitzondering van Charmeur.

Een hengst die ook aan je eisen voldoet is Bojengel, geeft front, maat en kracht.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ingo_10

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-14 14:12

Dankjewel voor het advies. Bojengel is een knappe hengst die ik zeker zal overwegen.
Charmeur vind ik zelf ook wel heel knap, maar mijn eerste veulen heeft ook al jazz bloed (wynton) dus misschien beter iets anders proberen. Of mijn veulen nu veel weg heeft van de moeder of de vader vind ik wel moeilijk te zien. Hals misschien wel, zijn kont is wel anders gevormd. Maar kwestie van lopen en stevige achterhand is nog moeilijk te beoordelen nu.
Verder dacht ik ook nog aan negro bloed. Wat vinden jullie daarvan?

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 17:53

Heb je ook foto's/video van de Wynton?

Negro zal zeker kracht en bot toe kunnen voegen maar maat?...Negro fokt vrij klassiek door.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Evelien_MG

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 18:04

Leuk dat je ook aan Lord leatherdale zat te denken.
Ik heb zelf namelijk ook een lord leatherdale x donnerschlag.
De moeder van mijn merrie had alleen wel een sterke achterhand, maar een minder sterk voorbeen gebruik. Vandaar dat de fokker toen voor lord lord leatherdale heeft gekozen.
Ik denk alleen niet dat Lord leatherdale een handige keuze is als je het achterbeen wilt verbeteren.
Wel geeft hij veel souplesse en maat door. Mijn merrie van bijna 4 meet rond de 1.73, terwijl haar moeder 1.62 is.
Succes met je keuze!

Fontana; (D-oc) v. Lord Leatherdale x Donnerschlag
On Top Geuzendam ; (D-oc) v. Glock’s Toto jr. x Lord Leatherdale

Ingo_10

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-14 22:43

Ik heb nog een album gemaakt met enkele foto's van mijn wynton veulen. Ook de merrie staat er nog eens op. De foto's zijn wel niet zo geschikt om de bouw te kunnen beoordelen, maar dat is sowieso wel moeilijk bij een jaarling denk ik. Laat maar weten wat jullie er van denken.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FNWVMXKD

@Fontana: zou je een foto van jou merrie en lord leatherdale veulen willen posten of kan ik die ergens vinden op het forum?

Ik ben wel erg geïnteresseerd in Bojengel. In de filmpjes die ik van hem gezien heb komt hij er wel goed uit. Sterk achterbeen en ook wel lengte in het lichaam. De uitgestrekte draf kan wel wat beter vind ik, maar dat is dan weer een sterker punt van mijn merrie en Bojengel wordt misschien nog wel beter als hij nog meer getraind is. Ik moet sowieso gaan voor een hengst die een sterke achterhand doorgeeft, want daar schiet mijn merrie echt wel te kort. Als er nog ideeën zijn, zijn die altijd welkom :)

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:31

Bojengel heeft een wat traag achterbeen, dat zie je idd ook terug in de uitgestrekte draf maar dat heeft jouw merrie niet. Kracht kan hij zeker toevoegen en een mooi front + lengte en formaat.

Een andere hengst die ook kracht toe kan voegen is Bon Bravour.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 09:32

Wynton lijkt trouwens verbeterd te hebben op de bovenlijn..alleen heeft hij niet heel veel lengte toegevoegd.Ik zou echt kijken naar een hengst met een sterke bovenlijn en een niet al te hellend kruis voor je merrie..dat is imo het grootste aandachtspunt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ingo_10

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-14 13:06

Bon bravour heeft ook wel een sterk achterbeen zo te zien. Hij toont zich in draf wel beter dan Bojengel vind ik.
Beide hengsten hebben Gribaldi bloed. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat minder goed is als je de achterhand wil verbeteren, hoewel ik wel vind dat ze beiden een goed achterbeen gebruik hebben hoor. Ik ben ze zeker aan het overwegen. Mijn voorkeur gaat momenteel wel iets meer uit naar Bon bravour.
Heb je misschien nog een andere suggestie voor mijn merrie waar geen Gribaldi bloed in zit? Alvast bedankt!

Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:09

Donnerhallbloed wordt vaak gecombineerd met Rubinsteinbloed, misschien dat je daar een aansprekende nazaat van vindt?

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 19:10

Maar Rubinstein brengt geen kracht mee...

Ingo: Gribaldi {bloed} kan een traag achterbeen geven, maar Gribaldi geeft wel kracht mee..dat kun je ook wel zien aan de vele nakomelingen die op top niveau lopen.

Eventuele andere suggestie heb ik ook..Valdez zou ook een optie kunnen zijn, brengt kracht mee via Houston. Denk alleen niet dat je het front ermee gaat verbeteren.. en verder zou je ook eens kunnen shoppen bij het gelderse bloed.

Ja en Negro..die geeft ook zeker te weten kracht mee...ik denk nog even verder na.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Evelien_MG

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-06-12

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:27

Ingo_10: Ik heb foto,s van mijn lord leatherdale x donnerschlag op mijn profiel staan. Foto's van toen het een veulen was zijn niet heel duidelijk, maar dan heb je een beetje een beeld.

Fontana; (D-oc) v. Lord Leatherdale x Donnerschlag
On Top Geuzendam ; (D-oc) v. Glock’s Toto jr. x Lord Leatherdale

Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:21

Elisa2 schreef:
Maar Rubinstein brengt geen kracht mee...

Geen snel achterbeen, wel een krachtig en dragend achterbeen.
Een elektrisch achterbeen krijg je er niet mee maar wel een paard wat kan gaan zitten.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Ingo_10

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-14 16:01

Dan denk ik toch dat Rubinstein minder geschikt is aangezien mijn merrie wel kan gaan zitten maar ze mist vooral snelheid en ook wel wat kracht. Toch bedankt voor de tip!

Sky_As

Berichten: 4688
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:22

Misschien Rousseau iets om over na te denken?
Zit Ferro achter, dus met het achterbeen komt het wel goed.
Over het algemeen zit het met de maat ook goed. Bij mijn merrie heeft hij goed verbetert op galop.
Mijn veulen had veel lengte maat, en een goed achterbeen. En was daarbij ook nog eens erg braaf.
Al kunnen Rousseau"s voor zover ik heb begrepen ooit wel eens wat eenkennig zijn, maar dat hoeft niet een probleem te zijn.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:31

Ik zou ook eens kijken naar een hengst met ferrobloed.





Ingo_10

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-14 08:32

Weet er iemand iets van de hengst bodyguard (gribaldi x negro)? Precies ook wel een leuke hengst. Maar je vindt weinig over dekgeld enzo. Misschien dat hij dit jaar niet dekt. Ik vrees ook wel dat hij niet zo goedkoop zal zijn.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:06

Die is geexporteerd naar engeland..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ingo_10

Berichten: 19
Geregistreerd: 27-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-14 17:04

Ik had eindelijk de knoop doorgehakt. Het ging bon bravour (painted black x chronos) worden. Nu lees ik vandaag dat deze hengst uit de dek gehaald wordt omdat hij in training is bij Anky :(. Dit vind ik wel spijtig. Heeft er nog iemand een suggestie die vergelijkbaar is?

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:43

Mischien is er nog diepvries?

Waarom ben je precies op BB gevallen? dat helpt om een andere keuze te maken. Wat er bij mij nu binnen komt is For Gribaldi..heeft ook veel souplesse en Gribaldi bloed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:48

Elisa, heb je For Gribaldi al eens zien lopen? Ik zou dan eerder overstappen naar Ferdeaux.

Overigens zou ik sowieso geen Gribaldibloed aanraden voor een merrie die wat meer looplust kan gebruiken. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst zou bij mijn Donnerschlag merrie passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:02

Ja ik heb hem gezien..los heeft hij zeer veel souplesse! met ruiter wordt ie strak..

Ferdeaux is ook een hele aansprekende hengst!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:04

Elisa2 schreef:
Ja ik heb hem gezien..los heeft hij zeer veel souplesse! met ruiter wordt ie strak..

Dan zijn we het eens, ik heb hem alleen onder de ruiter gezien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Keldeo, Knolselder, paardnmeisje, Tinniie en 26 bezoekers