Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 12:56

In de toekomst (aankomend dekseizoen of het jaar daarna) wil ik graag mijn palomino merrie laten dekken.

Info over de merrie:
Marieke van 't Everdal
°2009
Royal Belgian Palomino Stamboek
Dusty (BWP) x Lola IV (onbekend, Welsh)
In de vader lijn zit wat volbloed en welsh bloed (percentages moet ik eens opvragen, ivm NRPS papier of partbred papieren bij het veulen)
1,35 stokmaat
Palomino, moeder was een schimmel

Pony bezit over uitstekende stap en een goede draf, galop is wel een verbeterpunt.
Ze bezit over veel temperament en is erg intelligent en werklustig, maar haar dominantie staat dit soms in de weg.
Ze is wat weekgekoot, een hengst met correcte benen is dus een plus.

Wat ik zoek in een hengst:
- Meer maat, rond de 1-48-1,50 (zo verwacht ik een veulen rond stokmaat 1,40 te fokken)
- Erg goed karakter en rustig in het hoofd. Hiervoor had ik al gedacht aan een bewezen New Forest hengst? We zoeken echt een hengst met nakomelingen met meewerkend karakter
- Een hengst die zijn beweging meegeeft
- Veel schoudervrijheid
- Niet teveel massa maar wel genoeg bot
- Ev. de kans op een leuke kleur, al komt dit echt op de laatste plaats en pas in aanmerking als alle andere factoren voldaan zijn
- Beschikbaar via K.I.

Uiteindelijk hopen we hieruit een leuke sportpony te fokken, die allround mee kan draaien bij de pony's of voor de kar. Het karakter is het grootste werkpunt, want de merrie zelf is geen kinderpony.

Standfoto (niet 100% correct, maar geeft een beeld)
Afbeelding

Afbeelding (oudere foto)

https://scontent-a-cdg.xx.fbcdn.net/hph ... 7950_n.jpg

De hengsten waar ik zelf al aan had gedacht:

- Nia Domo's Bolero, mijn DA werkt met zijn eigenaar samen en raadde zelf het dier aan wegens super karakter en nakomelingen. Mijn twijfel: de hengst & dus de nakomelingen zijn allemaal nog erg jong en dat geeft nog geen 'zekerheid' voor de toekomst.

- Brummerhoeve's Boss, wegens zijn resultaten en goede nakomelingen. Geen idee of hij volgend jaar ook nog dekt en of hij beschikbaar is voor K.I.

- De Du Bois hengsten (al wil ik daar graag nog wat meer nakomelingen van gezien hebben)

Het is een pluspunt als de pony ook papieren bij een stamboek kan krijgen, maar indien de hengst echt perfect is voor de merrie kan dit ook door de vingers worden gezien.


eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:10

Ik ben zelf helemaal weg van woodrow carisbrooke, Frodo II en reekamps eclips.
Kijk een bij stal nieuwmoed, erg leuke paarden! Ook du bois ponys vind ik erg leuk

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-13 13:40

Erg bedankt, Stal Nieuwmoed kende ik niet en ik moet zeggen dat ik het erg mooie dieren vind. Zeker een bezoekje waard aankomend voorjaar :)

christel0908
Berichten: 343
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:44

Cremello du bois. <3

Who cares about the prince ? I'll take the horse.

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 15:59

Graag gedaan, erg leuk paardje trouwens:)
Komt met de juiste hengst zeker weten een toppertje uit :) :j

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 16:05

Ik zou zeggen Don Cremello du Bois of Don Carino du Bois.
Beide hengsten passen precies in jouw beschrijving.
Don Cremello heeft o.a al een goedgekeurde zoon (nrps) en dit jaar is er tevens een zoon van hem in de race om goedgekeurd te worden.
Don Carino heeft ook al vele goede nakomelingen gefokt en loopt zelf ook op hoog niveau in de dressuur tussen de paarden.
En het grootste voordeel voor jou is dat ze genoeg Arabisch bloed voeren, waardoor je de nakomelingen zoiezo bij het nrps kan inschrijven (daarnaast zou RBP, welsh, etc ook kunnen). Dit is best belangrijk want dit kan namelijk niet met een NF hengst...

caro29
Berichten: 8040
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 19:16

Frodo zou ik persoonlijk laten staan. Die gaat niet veel vergroten denk ik. De goede ree now or never geeft mooie pony's al heb ik geen idee waar die ter dekking staat. Du bois hengsten zijn ook een aanrader. Jacodi's bo Barclay vind ik zelf erg goed bewegen maar daar heb ik nog geen nakomelingen van gezien.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 11:22

Bedankt voor de tips!

Ik vind Don Cremello ook een fijne hengst en dat er dan sowieso een leuke kleur uit komt is ook mooi meegenomen. Ik had van hem ook al wat nakomelingen gezien die ik niet bijzonder vond bewegen, maar dat ligt natuurlijk ook aan de merrie en niet enkel aan de hengst. Gisteren een filmpje gezien van een nakomeling waar ik wel erg door gecharmeerd ben!

De andere hengsten ga ik ook nog eens opzoeken en dan maak ik op termijn een lijst met alle opties die we eens een bezoekje moeten brengen.

En bedankt eldora1 voor het compliment, ik vind het ook een leuk ding, maar dat vind iedere eigenaar van zijn eigen paard/pony. Leuk om het ook van iemand anders te horen :j

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:38

Wij hebben ook een jacodi Bo Barclay. Bewegen zeer correct. Grote maat (die van ons is nu met 2,5 jaar 1.47) En een abnormaal braaf karakter (bijna alle Bo Barclay's op de keuring waren net zo braaf). En een apart kleurtje.

Voor een filmpje van de onze:

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:52

Misschien is mijn hengst wat voor je voor het nieuw jaar :)

Keep it Special (Kooihuster Samme x Orchad d’Avranches) een forse robuuste hengst met veel hengstuitstraling, een mooi hoofd en een groot donker oog. Hij staat daarbij goed in het evenwichtsmodel. Met zijn markante voorkomen en fraaie valkkleur is hij een echte “eyechatcher”. Voor het type, bouw en harmonie alsmede het vrijspringen scoorde hij op alle onderdelen een 9. Op de bewegingen scoorde hij twee keer een 8 en eenmaal een 8.5. Een cijferlijst om u tegen te zeggen. De sympathieke hengst heeft een fraai gevormd front met een functionele welving en een zeer goed geprononceerde nek. Zijn romp is diep en rond met veel “Hinterrippe”. De bovenlijn is goedgewelfd met een lichtoplopende lendenpartij. De lange croupe is lichtgeheld en zeer goed bespierd en dat kan ook van de hele bespiering gezegd worden. De schouder is schuin met een zeer hooggelegen boeggewricht en een grote hoek in het ellebooggewricht. Het fundament is hard met een goedgesteld voor- en achterbeen.

Een hengst met een geweldig lief karakter! Hij meet op dit moment 1.46 maar zijn vader en moeder waren 1.48 en 1.50. Enige punt is dat 2014 zijn eerste dek jaar zal worden.
Hij heeft 36,58% Arabisch bloed en daarbij ook nog eens ruim voldoende welsh bloed zodat veulens zowel NRPS als welsh partbred ingeschreven kunnen worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*heb nog veel meer foto's van hem :) *

caro29 schreef:
Frodo zou ik persoonlijk laten staan. Die gaat niet veel vergroten denk ik. De goede ree now or never geeft mooie pony's al heb ik geen idee waar die ter dekking staat. Du bois hengsten zijn ook een aanrader. Jacodi's bo Barclay vind ik zelf erg goed bewegen maar daar heb ik nog geen nakomelingen van gezien.

Now or Never is al hele tijd geruint, en deze had ook niet zo heel lief karakter van zich zelf.
Laatst bijgewerkt door Nicole op 06-12-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 12:00

Nicole, ik vind Special echt prachtig en had hem al in overweging genomen, maar ik ga voor het eerste veulen gaan voor een hengst waarvan ik al wat nakomelingen kan zien rondlopen.

Fokken blijft gokken, maar met een merrie die nog nooit geveulend heeft ga ik liever niet voor 2x gokken.

Mocht het allemaal meevallen, zie ik haar ooit nog wel met Special op date gaan. Hij is eigenlijk alles wat ik in een hengst zoek, ik kan alleen nu nog niet zeggen of hij dat prachtige karakter van hem ook doorfokt. Ik heb al iemand die graag uit deze combinatie ooit een veulen zou hebben, dus als die er aan toe is klop ik eens bij je aan :) !

Edit: helemaal vergeten te reageren op Sky_as! Ik heb de hengst opgezocht en vind ook deze erg aansprekend. (Waarom zijn er zoveel leuke ponyhengsten? :+ ) Jouw nakomeling mag er ook zeker wezen! Weer een extra naam op de lijst.

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-13 13:35

Via Peterina ben ik nu ook te weten gekomen dat Marieke officieel 20,3% Arabisch bloed voert. Onofficieel zal dat waarschijnlijk hoger zijn, aangezien de moeder een niet-geregistreerde welsh pony was en de moeder van Mariekes vader ook niet geregistreerd is.

Jammer genoeg zou ik dan met een pure NF hengst te weinig bloed voeren voor NRPS papier? Peterina zei wel dat ik nog in het sport register van het NRPS terecht zou kunnen met een NF hengst?

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:45

Wij hebben een hengstje van een New forest uit een NRPS merrie. Voert denk ik iets meer bloed, maar is wel ingeschreven bij het NRPS.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:46

Veulentje moet minimaal 12.5% hebben om ingeschreven te mogen worden bij NRPS :) Als je eigen merrie echt helemaal ''niks'' voert zou ik wel opzoek gaan naar een hengst met minimaal 25%

Er zijn trouwens genoeg NF die het arabische bloed voeren hoor :)

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:49

Ik zelf ben 100% fan an de du bois pony's
erg vriendelijk karakter met mooie corecte nakomelingen
mischien even bij marjolein88 navraag doen voor meer foto's van nakomelingen.

cristinaa

Berichten: 306
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Net over de grens

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:27

Don cremello du Bois heeft uit zijn 1e jaargang al een goedgekeurde NRPS hengst gegeven. !e premie veulens en 1 sterruin. Op de HK van dit jaar is er 1 door naar de 2e bezichtiging en komt er op de nakeuring nog een nakomeling van hem. Hij fokt erg goed!

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:31

Bij een new forest hengst kun je een sportregister papier aanvragen.

Qua karakter heeft de Du Bois fokkerij zich wel bewezen. Het zijn hele fijne kinderponies met een super karakter, die graag werken en ook in de sport goed presteren.

Fiesta, freiberger, what else?

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:40

Nicole schreef:
caro29 schreef:
Frodo zou ik persoonlijk laten staan. Die gaat niet veel vergroten denk ik. De goede ree now or never geeft mooie pony's al heb ik geen idee waar die ter dekking staat. Du bois hengsten zijn ook een aanrader. Jacodi's bo Barclay vind ik zelf erg goed bewegen maar daar heb ik nog geen nakomelingen van gezien.

Now or Never is al hele tijd geruint, en deze had ook niet zo heel lief karakter van zich zelf.

Is Now or Never geruind? Oh, dat wist ik niet!
Ik heb trouwens Now or Never eens gezien toen ik mijn pony ging kopen (ook een nakomeling van Now or Never) en ik vond het echt een hele lieve hengst. :)

Ik zou trouwens ook overwegen om naar de Du Bois hengsten te gaan. Prachtige dieren zijn het :)

♡ Ferdo ♡ Siyah ♡ Lino ♡


caro29
Berichten: 8040
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:29

Wat zonde dat now or never geruind is. Zie er fijne sportpony's van rondlopen.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:10

caro29 schreef:
Wat zonde dat now or never geruind is. Zie er fijne sportpony's van rondlopen.


Annelotte Felix rijd er nu op daar is hij ook van. Maar was voor haar toen (2 jaar terug) best heftig voor zo kleine meid dus hebben ze laten castreren. Hij heeft inderdaad paar mooie pony's voor gebracht!

MyLois
Berichten: 64
Geregistreerd: 27-01-13

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:33

ik vind de hengst van @nicole heel erg mooi.
een kennis van mij heeft haat merrie dit jaar laten dekken door een Du Bois hengst (Don Cremmelo )
Zij was toen heel enthousiast oven het geweldige karakter van dit dier. (al ben ik er zelf niet helemaal zeker van of je dit na 1 bezoekje kan zien).
mijn voorkeur gaat uit naar Don Cremmelo
succes en veel plezier

Ine23
Berichten: 4241
Geregistreerd: 16-11-09
Woonplaats: Zeeland

Re: Gezocht: ponyhengst met goed karakter voor RBP merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-13 17:45

Heel erg bedankt voor de reacties. Aankomend voorjaar staat stoeterij Du Bois zeker op de planning om een bezoekje te brengen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers