[H][KWPN] Darwin x Uniform

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

[H][KWPN] Darwin x Uniform

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:15

Beste bokkers,
Omdat de kans aanwezig is dat ik komend voorjaar mijn merrie wil laten dekken, wil ik me alvast gaan oriënteren in een mogelijk geschikte hengst. Omdat ik verder totaal niet in de hengsten zit, leek het mij verstandig om bokt in te schakelen.

- KWPN
- merrie
- 13 jaar, heeft al eerder een veulen gehad
- vliegenschimmel
- http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=214223

Pluspunten:
- paard heeft een fijn karakter.
- Mooie ruime draf en galop.
- Zeer koel in koppie, beetje te koel eigenlijk

Verbeterpunten:
- Paard heeft weinig beweging en lossigheid in de rug. Ik zou graag een hengst willen die dit wel heeft, elasticiteit is meer dan welkom.
- Paard heeft de instelling liever lui dan moe en ik zou graag willen dan de hengst toch wat pittig karakter doorgeeft(indien mogelijk).
- Paard heeft een zwakke achterhand/rug en ik wil graag een hengst met een sterke rug en achterhand.
- Stap mag eventueel wat beter worden.

Ik ben overigens op zoek naar dressuurbloed.

En ik weet niet hoe het met de kleuren zit, maar ik zou het erg leuk vinden als het veulen ook een schimmel wordt. Dit is geen prioriteit, meer leuk als het zo is.

De beste standfoto die ik heb is deze. Als die niet goed is kan ik een nieuwe maken:
Afbeelding

Alvast bedankt,
Anne.

DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:26

Ja misschien wel handig om een wat betere standfoto en eventueel bewegings foto te plaatsen ;)
Is het veulen voor eigen gebruik of voor verkoop bedoeld??

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 16:54

Standfoto's zal ik vandaag/morgen even regelen, voor beweging ga ik mijn best doen. Veulen is voor eigen gebruik :) .

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:00


DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:14

Ja dat is al wat beter :D Je paard heeft imo een steil achterbeen, ze zou iets meer lengte in het voorbeen mogen hebben en ze heeft een wat strakke rug met name dr lendepartij! dat zijn punten waar je rekening mee moet houden betreft hengsten keuze, ze zou in zijn geheel iets meer front mogen maken! (maar goed dat is mijn mening);)
Ik zou op deze merrie gerust United (of zn vader Krack C) of Oscar durven zetten! Aangezien ze zelf schimmel is, is de kans toch groot dat er een schimmel veulen afkomt, ik zou alleen je hengsten keuze niet op kleur afstemmen ;)

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:19

Bedankt voor je reactie :D .
Wat betreft die kleur ga ik zeker geen hengst op kiezen hoor. Het is meer, als het toevallig zo uitkomt is het leuk.

Die strakheid klopt inderdaad, daarom wil ik ook heel graag een hengst die dat kan verbeteren. Meer front zou van mij ook wel mogen ja. Ik zal die hengsten eens bekijken :D .

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:22

Als ik naar de verbeterpunten van je merrie kijk die jij beschrijft, dan vraag ik me zelf af waarom je persé met haar wilt fokken, want fokken is gokken en je hebt geen enkele garantie dat deze punten dus verbeterd worden. In het ergste geval zit je met een zelfde soort paard met dezelfde minpunten. Dan kun je dus beter op zoek gaan, dat lijkt mij dan tenminste. Als zowel haar achterbeen en rug niet zo fijn zijn, wat is dat dan voor basis? Dit is zeker niet banketstaaf bedoeld, maar je moet je wel serieus afvragen of dit slim is. Het veulen is immers een mix van beide ouders.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:29

fargo schreef:
Als ik naar de verbeterpunten van je merrie kijk die jij beschrijft, dan vraag ik me zelf af waarom je persé met haar wilt fokken, want fokken is gokken en je hebt geen enkele garantie dat deze punten dus verbeterd worden. In het ergste geval zit je met een zelfde soort paard met dezelfde minpunten. Dan kun je dus beter op zoek gaan, dat lijkt mij dan tenminste. Als zowel haar achterbeen en rug niet zo fijn zijn, wat is dat dan voor basis? Dit is zeker niet banketstaaf bedoeld, maar je moet je wel serieus afvragen of dit slim is. Het veulen is immers een mix van beide ouders.


Ik snap best dat een paard niet aan alle punten zal voldoen(als ik opzoek ga, zal ik ook zeker punten laten vallen). Haar rug is ook minder fijn geworden en ik ben simpelweg opzoek naar een paard met een sterke achterhand IMO verbeterd dat al aardig wat. De punten die 'diamondhorses' aangeeft, zijn ook dingen die verbeterd kunnen worden.
Maar ik verwacht ook zeker geen veulen dat aan alle aangegeven punten zal voldoen, maar ik heb ze wel opgeschreven allemaal dan zal er altijd wel een hengst zijn dat er iets bij in de buurt komt.
Zoals je zegt een veulen is een mix van beide ouders, dus er zal altijd wel iets veranderen.

De reden dat ik ermee wil fokken ligt weer heel ergens anders. Dat heeft niet direct iets met de tekortkomingen van haar lichaam te maken. En dat het ik persé wil heb ik volgens mij niet geschreven? Wel dat de kans er inzit, verder is het veulen gewoon voor eigen gebruik.

DiamondHorse

Berichten: 1306
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Rijpwetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:34

Verbeterpunten:
- Paard heeft weinig beweging en lossigheid in de rug. Ik zou graag een hengst willen die dit wel heeft, elasticiteit is meer dan welkom.
- Paard heeft de instelling liever lui dan moe en ik zou graag willen dan de hengst toch wat pittig karakter doorgeeft(indien mogelijk).
- Paard heeft een zwakke achterhand/rug en ik wil graag een hengst met een sterke rug en achterhand.
- Stap mag eventueel wat beter worden.


@Fargo ik begrijp wat je bedoeld ;)
Deze punten vind ikzelf niet echt onoverkomelijk en waarschijnlijk zal een deel van management van buitenaf komen! Maar er word met minder gefokt als deze merrie en de TS heeft aangegeven dat het veulen voor eigen gebruik is, dus ik begrijp haar standpunt!

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:37

Ik snap Fargo ook zeer zeker wel. Maar ik denk dat ik dan in de beginpost duidelijker had moeten zijn dat de verbeterpunten geen eisen zijn. Meer mogelijkheden en afwegingen. Stel dat de ene hengst dit kan verbeteren en de andere hengst dat, dan zal dat voor mij een afweging zijn.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:44

ijssnuiver schreef:
Ik snap Fargo ook zeer zeker wel. Maar ik denk dat ik dan in de beginpost duidelijker had moeten zijn dat de verbeterpunten geen eisen zijn. Meer mogelijkheden en afwegingen. Stel dat de ene hengst dit kan verbeteren en de andere hengst dat, dan zal dat voor mij een afweging zijn.


Het totaalpakket klonk me als zoo niet soepel en behoorlijk hard werken in de oren, vandaar ;-)
Maar ze zal ongetwijfeld heel lief zijn <3

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 16:46

fargo schreef:
ijssnuiver schreef:
Ik snap Fargo ook zeer zeker wel. Maar ik denk dat ik dan in de beginpost duidelijker had moeten zijn dat de verbeterpunten geen eisen zijn. Meer mogelijkheden en afwegingen. Stel dat de ene hengst dit kan verbeteren en de andere hengst dat, dan zal dat voor mij een afweging zijn.


Het totaalpakket klonk me als zoo niet soepel en behoorlijk hard werken in de oren, vandaar ;-)
Maar ze zal ongetwijfeld heel lief zijn <3


Ik snap dat het zo overkomt hoor :) . En je hebt er nog gelijk in ook ;) .

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:03

Haha.
Aaah zie ik Pion in afstamming Darwin ;-) ?? Dat verklaart misschien al iets :D
We hebben zelf 2 democraatjes in huis (zoon en kleinzoon) en die zijn ook niet altijd de makkelijksten, maar wil ze ook niet kwijt hoor <3

Edit: Darwin en Uniform zijn in principe wel interessante bloedlijnen natuurlijk..

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 17:11

Er zit inderdaad Pion in de afstamming(geeft die lastig karakter door dan? Zit totaal niet in die wereld^^).
Maar ze is inderdaad onwijs moeilijk en je moet altijd maar weer creatief zijn als je iets wil. Maar ze gaat echt niet weg hoor, het is wel een geweldig dier.