Hengstenkeuze Ukato x Edison, goedbewegende springhengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Hengstenkeuze Ukato x Edison, goedbewegende springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 21:08

Voor mijn Ukato x Edison merrie (afstamming:https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1697861) ben ik me langzaamaan aan het oriƫnteren voor een hengst. Babice is een 12-jarige merrie van 1.68, ze heeft op M-niveau gesprongen en loopt dressuurmatig op L/M-niveau. Ze heeft eerder een veulen gehad van Cuba, hier heb ik helaas weinig informatie over.

Haar grote pluspunten zijn haar sterke stap en galop, net als haar veelzijdigheid en werkwilligheid. Ze heeft vooral een heel sterk achterbeen, ideaal gezien zou ze wat meer ruimte kunnen krijgen in haar schouders/voorbeen. Ze is onwijs fijn te rijden en heeft een hele fijne springtechniek. De wat bredere bouw die ze heeft vind ik heel erg fijn, ik ben niet zo van de sprietjes ;)
Ik wil het veulen graag zelf houden om er dressuurmatig mee te gaan rijden en soms een springparcoursje mee te nemen (maar aangezien ik geen held ben zal het stoppen bij het L), daarnaast lekker buitenrijden en samen leuke dingen doen. Het karakter is daarin voor mij het belangrijkste, en waar Babice een heel fijn karakter heeft zou ze iets nuchterder kunnen zijn.

Ik heb mij ooit laten vertellen dat ik er beter een goed bewegende springhengst op kan zetten in plaats van een dressuurhengst. Geen idee wat hier de redenatie precies achter was, dus sta zeker open voor andere opties.

Hierbij wat foto's om een beeld te kunnen schetsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Ukato x Edison, goedbewegende springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:04

Je ziet Edison er goed in terug.

Ik zou er in eerste instantie bloed aan toe willen voegen als ik haar zo zie, maar dat is niet wat je zoekt.

Wat past bij jouw wensen is wellicht wel een goede gelderse hengst met een goede springtechniek. Dan krijg je een veelzijdig paard met een goed karakter die de massa behoudt.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hengstenkeuze Ukato x Edison, goedbewegende springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 10:48

Eens Elisa2, Edison. Ik zou ook een goed bewegende springhengst aanraden. Gelders wordt ms teveel buffel. Dressuur zou je naar FeelGood kunnen kijken. Met Contango nog veelzijdig gefokt. Of een springer met Contender dichtbij voor de beweging.

Marloes

Berichten: 3626
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 12:13

Elisa2 schreef:
Je ziet Edison er goed in terug.

Ik zou er in eerste instantie bloed aan toe willen voegen als ik haar zo zie, maar dat is niet wat je zoekt.

Wat past bij jouw wensen is wellicht wel een goede gelderse hengst met een goede springtechniek. Dan krijg je een veelzijdig paard met een goed karakter die de massa behoudt.


Ik wil vooral een fijn paard in gebruik, wat mij betreft hoeft het niet zo bloederig. Een fijne werkwilligheid, rijdbaarheid en relaxed is voor mij echt belangrijk.

Lami schreef:
Eens Elisa2, Edison. Ik zou ook een goed bewegende springhengst aanraden. Gelders wordt ms teveel buffel. Dressuur zou je naar FeelGood kunnen kijken. Met Contango nog veelzijdig gefokt. Of een springer met Contender dichtbij voor de beweging.


Dat was inderdaad ook wel echt mijn beeld bij Gelders, het zijn meestal niet de paarden die mij aanspreken. Maar kan er uiteraard nog een keer goed naar kijken.
Ik zal eens kijken naar Feel Good en Contender. Dank voor de namen!

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Ukato x Edison, goedbewegende springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 10:26

Conteur geeft fijne en bruikbare allround paarden met een goede beweging. Ik vraag me alleen af of Contender bloed op jouw merrie ook niet erg veel "buffel" gaat worden.

Holstman
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 12:34

Contender werd vermeld; Ibolensky lijkt me een wel een optie te zijn.
Grootmoeders vader is Contender, ruime beweging en een meegaand karakter.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengstenkeuze Ukato x Edison, goedbewegende springhengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:32

Je ziet Edison er zeker in terug.

Ik zou daarom gaan voor een hengst met een mooi front en echt de beweging van achteruit.

Ik zou toch voor een moderne Gelderse gaan. Imposant heeft een prachtig front, opwaarts model en een erg fijn karakter.

Anders wellicht Ibsen. die is nog moderner. Voert ook veel dressuurbloed. Maar zal het springen niet te veel verknoeien.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 16:57

Misschien De hengst Connect? Voegt bloed en beweging toe.