grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 21:58

Hallo,

Volgend jaar willen we misschien onze 3 jarige merrie laten dekken.
Ze is niet zo groot. Nu zo'n 1.58.

We hebben haar nog niet zo lang dus ik vind het wat moeilijk om haar goede en slechte punten te noemen.
Wel heeft ze iets platte hoefjes die ook wel wat groter mochten zijn. En natuurlijk haar stokmaat.

Ze heeft hele goede bewegingen. Veel kracht en power in de galop en veel ruimte in de draf. Springt met veel vermogen en opent achter goed.

Wat wij belangrijk vinden in een hengst:
- goed en rustig karakter
- hard beenwerk met niet al te lage verzenen
- makkelijk berijdbaarheid
- moet vergrotend fokken
- We willen niet terugfokken op Numero Uno en Indoctro!
- hengst moet gemakkelijk in het noorden van het land verkrijgbaar zijn!

Omdat het een jonge merrie is en haar eerste veulentje willen we liever niet een te dure hengst gebruiken. Dus jonge talentvolle hengsten zijn zeer welkom. Wij fokken zoiezo liever met jonge hengsten.

We zijn niet persee KWPN gebonden, wel moet de hengst geregistreerd staan bij een KWPN erkend stamboek zodat het veulen wel een Register A papier krijgt.


Afbeelding
Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=mIkoCUVBTnc

afstamming: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 18/ladonia

Bij de moeder staat nog niks, maar zij is elite eptm prok


Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 11:16

Cohinoor hebben we bij de andere merrie al 2 veulens van gehad. Dus willen we graag wat anders. Impressive wel aan gedacht, meer vanwege contender dan douglas. Onze andere merrie was drachtig van impressive helaas bij laatste scan in oktober toch weer gust.

We hebben uit de andere merrie ook een Gaillard. Heel fijn braaf dier. Maar falaise en gaillard komen uit dezelfde moederlijn geloof ik. En de verzenen vinden we toch wel belangrijk. + Zelfde moederlijn van gaillard en falaise geloof ik.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 10:07

Wat vinden jullie van de hengst Jagger (untouchable x burggraaf)?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 10:43

Diarado ligt ver boven budget. Quidaro ga ik even opzoeken die ken ik niet.


Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 00:10

Die van reinie tewis heb ik toevallig vanmiddag ook nog over gehad met mijn vader. Frans bloed zeggen meerdere mensen.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 00:31

We gaan haar eerst ook lekker in de wei gooien en dan wordt het een laat veulen of geen veulen.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 09:08

Jardonnay fokken we terug op indoctro en dat willen we niet. Verder wel een heel mooi type hengst en inderdaad enkele mooie grote veulens van gezien met veel uitstraling.

Zapatero staat op ons lijstje maar zijn we nog niet van overtuigd.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 09:48

Ik heb Zapatero even opgezocht via de database van het KWPN. Hij is nogal toontredend en week gekoot en heeft een kort voorbeen. Dus die valt in 1e instantie af.

Voor nu staat nog op het lijstje:
Jagger
Impressive

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 16:03

Daarom. Deze merrie wordt zoiezo zelf niet groot. Natuurlijk kun je nooit zeker weten of het veulen wel/niet groter wordt. Maar ik wil daarin geen risico's nemen qua hengst.

Grandorado en high shutterfly ga ik even opzoeken qua genetisch profiel. High shutterfly ben ik zelf wel weg van. Hebben we wel eens over nagedacht voor de andere merrie. Ik zal even over nadenken wat ik van die hengst vind voor deze merrie.

Ik denk dat ze in de rug ook wel iets rechter/strakker zou mogen.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 16:16

Grandorado onthoud ik even. Wel is ie wat week in de lendenen en rug. Verder zou die prima passen denk ik
High shutterfly lijkt als ik het genetisch profiel bekijk ook wel prima te passen. Zou die genoeg maat toevoegen denken jullie?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 22:15

Dan komt high shutterfly ook op het lijstje met mogelijke kandidaten. Die past denk ik beter dan impressive.

Inderdaad zoals je zegt een aantal cm meer zou mooi zijn. We hoeven geen hele grote te fokken maar een mooie middenmaat.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 23:05

Klopt. Bij een merrie waar jezelf nog niet mee hebt gefokt is dat eerst ook lastiger vind ik. Onze andere merrie heeft inmiddels 4 veulens gehad hier en dan weet je wel een beetje wat goed zou kunnen of niet. Gelukkig hebben we nog een tijdje om er over na te denken.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 16:55

We zitten ook te denken aan for treasure vdl. Jonge nieuwe hengst bij de vdl stud. Hengstenshow maar even afwachten

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-19 21:37

Gaultier staat niet in nederland. Dus weet niet of er vers sperma is of diepvries. Maar die gaultier van jou ziet er goed uit! Als veulen ook al groot zo te zien.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-19 22:44

Ze is inderdaad nog niet zo groot. Maar ik gok dat ze komende zomer wel flink doorgroeit. Onze 3 jarigen van vorig jaar waren rond deze tijd ook rond de 1.60 en zijn nu 1.65 Ze hoeft ook geen hele grote te worden. 1.63 zou al mooi zijn. We willen daarom ook geen vroeg veulen. En het moet natuurlijk ook nog maar lukken.

Haar achterbeen lijkt misschien wat stijl maar ze is enorm sterk in de achterhand en heeft veel kracht buiging en swung. Merrie is lekker los in haar lijf. Haar rug kan iets strakker. En een hengst met wat grotere hoeven en hoge verzenen is belangrijk. Ze heeft wat ponyhoefjes. Nu we haar enkele maanden thuis hebben merk ik dat ze eigenlijk een heel fijn en aanhankelijk karakter heeft, maar wel gevoelig is. Je moet haar niet overrompelen. Maar braaf is ze zeker.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-19 22:55

Kaitlyn schreef:
Mijn merrie was ook 3 en 1.58, die is uitgegroeid tot 1.65 dus het kan je nog meevallen. Ik ben erg fan van Grandorado of zijn vader Eldorado, heb er al meerdere grote veulens uit kleine moeders van gezien. Super springers ook beide hengsten.


Grandorado vind ik ook een super fijne hengst inderdaad. Toch maar eens naar informeren.

Ach en ik heb liever een klein maar fijn paard dan een hele grote. Ik ben zelf ook maar klein. Als ze maar boven de 1.60 wordt is ze voor mij groot genoeg.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-19 23:36

Nijhof zit helaas totaal niet in de buurt. Is het online ook te volgen?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 00:05

Lami schreef:
Voordeel van real life en van dichtbij is dat je de voeten goed kan bekijken. Heeft mij al diverse keren verrast


Klopt. En wat er in het genetisch profiel staat op het kwpn klopt regelmatig niet met de werkelijkheid is mij opgevallen.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 20:49

Ga ik even naar kijken! Hebben wel 2 hele fijne veulens van cohinoor gehad bij de andere merrie. Ook cornetbloed. Ook super braaf en fijn.

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-19 20:52

Opgezocht! Die ibolensky lijkt me heel fijn! Mn vader houdt ook wel van contender bloed, mooie uitstraling ook. Ga ik zeker even bij mij vader aankaarten. Mogelijk een die hem zeker bevalt. Wellicht heeft hij hem dan liever nog bij de andere merrie haha

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Re: grote springhengst gezocht voor jonge springmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-19 13:23

Wat vinden jullie van deze hengst? Weten julie misschien iets meer over de nafok van Air Jordan qua beenstand? en stokmaat?



https://www.vanolsthorses.com/paarden/a ... nghengsten
Air Jordan x Contendro I x Heartbreaker x Voltaire x Grannus

Lijkt mij een super fijne hengst, mooi om te zien ook, kreeg ontzettend goede cijfers in duitsland. waaronder een 9 voor rijdbaarheid en 9,5 voor vermogen. En als het goed is verkrijgbaar via de hengstenhouder hier in het dorp.
Afbeelding
Afbeelding

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-19 09:20

Ik wou even laten weten dat onze keuze gevallen is op een duitse hengst.

We twijfelden erg tussen ibolensky en deze hengst. Maar de keuze is gegaan naar een duitse hengst. Na enkele keren cornet bloed wilden we graag wat andders proberen.
Ze wordt vandaag geinsimineerd door de hengst Charthago blue. Een Chaccato (chacco blue) x Carthago x Mr Blue

https://youtu.be/RjjSs5VQZwI


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: craz en 20 bezoekers