Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 11:13

Omdat het zeker nog wel een keer zal gebeuren, ben ik erg benieuwd wat de kenners van Bokt zouden kiezen voor hengst voor onze J ohnson x Jetset D. https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/419121/bright-star
Loopt ZZ-Zwaar, is elite/sport. Zo lang ze gezond blijft is dit nog niet het eindstation, dus wie weet wanneer ze weer onder de hengst zal gaan.

Info:
- 3 goede bewegingen, zeer goed/vlug achterbeen
- Werkwillig/scherp paard
- 1.68m

Eventuele verbeterpunten:
- Mag meer bergop gaan
- Meer front maken zou makkelijk zijn, maar dat gaat natuurlijk hand in hand met het bergop gaan
- Wat meer schoudervrijheid evt.
- Zou een 'sterker' paard mogen zijn (zowel qua gezondheid als kracht)
- De hele familie heeft wat weinig halsbespiering van nature

Een nakomeling met dezelfde kwaliteit als moeders zou al heel mooi zijn. Ik denk dat als we dit kunnen behouden en wat meer bergop gaan kunnen toevoegen, we echt een hele goeie kunnen krijgen. We houden wel van bloed/scherpte. De Uphill nakomeling die ze gehad heeft had best voldoende kwaliteit, maar had te weinig uitstraling en was wat stug. De Ferdeaux halfzus van de Johnson heeft de meeste maat en is daarbij ook nog eens echt bloederig en heet, dus voor jullie info :)

De eigenaresse/fokker heeft de hele familie gefokt en ik heb er al een heel aantal gereden, dus als jullie nog vragen hebben, we komen denk ik een heel eind! *\o/*


Afbeelding
(wat oudere foto, jaar of 5 geleden)
Laatst bijgewerkt door Coby op 08-12-18 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spatie in titel aangepast.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. J ohnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:56

Zack?

Anoniem

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. J ohnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:03

Ferdaux niet weer een optie?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. J ohnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:48

Mooie merrie en mooie moederlijn!

De "beperkingen" die je noemt zie ik wel terug in de bouw, wat neerwaarts gebouwd met een wat steilere schouder.

Wat zegt de eigenaresse/ fokster zelf over een eventuele hengst? heeft deze stam bloed nodig of niet? aangezien de moeder met uiteenlopende hengsten zeer goede paarden heeft gegeven.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. J ohnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 16:41

Die houdt ook van bloed en niet van te zwaarmoedige/grote paarden. Alle nakomelingen van de Jetset hebben meer dan voldoende bot en lengte en zijn best buffels (was de merrie zelf ook). De J ohnson heeft dat misschien nog het minst. Maar geeft dat blijkbaar wel door, want haar veulen had dat toch teveel. Ik heb vrijwel alle merries eruit zelf gereden. Ze kunnen allemaal wel goed bewegen, dus vandaar de prestaties ook, maar mogen wat hoogbeniger en bergop. Op zich ook niet zo gek uit het lijntje denk ik, waar ook al haar springpaarden uit komen.

Alleen uit de Sandreo is een wat kleinere/beknopte Westpoint gekomen en die heeft weer een nog kleinere Zack gegeven. Dus Zack zie ik niet zo zitten.
Ferdeaux vind ik nog niet eens zo raar. De eigenaresse vindt die van ons te groot geworden, maar ik denk wel dat deze de goeie dingen combineert.

Ben benieuwd waar jullie nog mee komen!

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 16:47

Apache een optie? Of Everdale?

Heb zelf een Cachet L te rijden, merrie met een kap en veel front. Heel veel kwaliteit, vooral goed stappen en galopperen, veel bloed en super leergierig. Wel het fijnste paard wat ik nu rijd op het moment.

Afbeelding

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:43

Voor front en schoudervrijheid, niet inleveren op achterbeen en niet gelijk een buffel, denk ik aan Ampère bloed.
Franklin of Valverde (ampère in de moederlijn).
All at once kan ook nog wel een leuke optie zijn.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 01:14

Jovian van Apache :j Komt aardig in de buurt van je eisen, misschien wat aan de grote kant..

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 09:43

Ik denk dat wynton ook wel zou kunnen passen. Hier een nakomeling van wynton die aardig aan je eisen voldoet.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:12

luffwinny schreef:
Ik denk dat wynton ook wel zou kunnen passen. Hier een nakomeling van wynton die aardig aan je eisen voldoet.


Die staat niet meer in NL..

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:22

Apache is WFFS drager. Dus 50% kans dat je een drager fokt. Ook al heb je een vrije merrie.
dream boy misschien? Wat korter in de rug en mooi bergop gebouwd, mooi model hals. Ook de nafok doet het goed.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:36

Babootje schreef:
Apache is WFFS drager. Dus 50% kans dat je een drager fokt. Ook al heb je een vrije merrie.
dream boy misschien? Wat korter in de rug en mooi bergop gebouwd, mooi model hals. Ook de nafok doet het goed.


Als het past laat ik hem er niet op staan. Voor de sport geen probleem en voor de fokkerij kies je bij een eventuele drager gewoon een vrije hengst. Meer is het niet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:40

Heeft Ferdeaux op de halfzus verbeterd op de gewenste verbeterpunten?

Voor bergopwaarts bewegen, en wat luxe fokken met een super achterbeen denk ik aan Total US. Ook WFFS drager maar ik denk er hetzelfde over als Vulina.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:51

Vulina schreef:
luffwinny schreef:
Ik denk dat wynton ook wel zou kunnen passen. Hier een nakomeling van wynton die aardig aan je eisen voldoet.


Die staat niet meer in NL..

Klopt maar denk dat er nog wel wat opgeslagen is :D ?

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 10:52

De Ferdeaux is een halfzus. Die is absoluut meer bergop (meeste van alle nakomelingen) en heeft veel front. Heel scherp en toch braaf. Wel echt groot. Weet niet hoe hij dat normaal gesproken vererft?

Total ook best een idee!! :)

Jovian vind ik inderdaad ook heel apart. Apache direct weet ik niet of de eigenaresse dat wil vanwege het WFFS maar zal het zeker zeggen. Maar ik denk dat Apache bloed wel een goed idee is. Ik zat zelf nog te denken aan Cum Laude, al is die nu nog niet KWPN goedgekeurd, maar dat zal wel gaan gebeuren. Of vinden jullie Jovian dan beter passen?

Ampere denk ik niet dat ze wil, vanwege de zwaaipoten. Daar houdt ze niet zo van.

Ze heeft ook een Everdale x Jetset en die is enorm kijkerig en heeft een erg neerwaarts rompmodel. Dat is echt niet mijn paard.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:55

Apache geeft imo ook een neerwaarts rompmodel, wel goede bewegers, van de Everdale verbaasd me ook niet.

Ferdeaux fokt over het algemeen niet bijzonder groot.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 10:58

Oke thanks! Ben sowieso niet zo'n enorme 'dale' fan. Alleen Glamourdale vind ik wel aansprekend. Eigenaresse wil alleen wel graag een goede stap behouden.

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:09

Jovian heeft ook WFFS.
Niet dat dat uitmaakt als je merrie gewoon vrij is.

Ik zou zelf ook niet direct Ampère gebruiken of Franklin vanwege het maaiende voorbeen. Maar dan kan Valverde wel zeker een optie zijn.

Cum laude is zeker ook geen gek idee, maar die is wel flink aan de maat. Doet het wel goed in de sport ook.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:18

simpie94 schreef:
Voor front en schoudervrijheid, niet inleveren op achterbeen en niet gelijk een buffel, denk ik aan Ampère bloed.
Franklin of Valverde (ampère in de moederlijn).
All at once kan ook nog wel een leuke optie zijn.


Valverde is volgens mij juist een enorme buffel :)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:37

Nog een goede Apache nakomeling; Indian Rock. Bloedmooie veulens geeft 'ie..

Of een hele andere kant op; Expression. Onze Metall merrie had dit jaar een bovengemiddeld veulen van hem aan de voet :j

Anoniem

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:57

Charmeur?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:59

Babootje schreef:
Apache is WFFS drager. Dus 50% kans dat je een drager fokt. Ook al heb je een vrije merrie.
dream boy misschien? Wat korter in de rug en mooi bergop gebouwd, mooi model hals. Ook de nafok doet het goed.


Vulina schreef:
Als het past laat ik hem er niet op staan. Voor de sport geen probleem en voor de fokkerij kies je bij een eventuele drager gewoon een vrije hengst. Meer is het niet.



Ja dat kan, maar dan weet je dat je in ieder geval geen lijder fokt. Apache is drager dus moet de merrie vrij zijn. Maar ook in dat geval heb je altijd 50/50 kans dat je een drager fokt. Zou je dan een hengst fokken en een drager, dan heb je mogelijk nog wel een goed sportpaard gefokt maar voor de hengstenkeuring toch een probleem. Het is nog niet met zoveel woorden gezegd, maar er zijn al hengsten uit de dekdienst gehaald om WFFS. Ik denk dat WFFS drager of niet wel de prijs van het veulen gaat beïnvloeden op termijn. Zelfde geldt voor merries.

Indian Rock is ook drager.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:08

Jovian is ook drager en vorig jaar bijna niet te verkrijgen, omdat hij zoveel aanvraag had (heb zelf ook 1 drachtig van hem)
Indian Rock is ook drager, maar ik gok dat het een hele beste gaat worden. Ik denk dat het allemaal veel te veel opgeblazen wordt. Het is super simpel:. Een drager niet met een drager aanparen. That's it :Y) Ik zie voor een hengstenkeuring ook geen probleem, merrie eigenaren met een drager moeten hem dan alleen laten staan.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:09

Eerlijk gezegd verbaas ik me iets over de aangedragen hengsten :)
TS geeft aan dat de Jet set-merrie die erachter zit meer dan voldoende bot en lengte meegeeft. Dat is ook typisch voor Jet set. Terwijl TS en de eigenaresse liever meer bloed en niet enorm groot willen.
Apache geeft misschien wel bloeduitdrukking, maar ook maat en bot.
Idem voor Indian rock, Charmeur, Jovian is mega groot.
Kortom, ik zou het in een andere hoek zoeken: Easy game, Incognito, Fürst Jazz, Painted Black, Total US inderdaad.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Hengstenkeuze ZZZ/elite/sport v. Johnson x Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:18

Apache maat? Zo groot fokt die ze niet hoor.. En ik zie ze vaker luxe dan met veel bot. Overal zijn uitzonderingen natuurlijk ;)
Jovian is inderdaad groot, maar wat hij door fokt is nog niks van duidelijk.

Fürst Jazz is trouwens ook een goede optie :j