Fokadvies KWPN spring hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 11:21

Volgend jaar wil ik graag een veulentje fokken bij mijn merrie.
Maar ik vind het echt heel lastig om een goede hengst te kiezen, er zijn er ook zoveel.

Merrie is 1.67 en momenteel 10 jaar oud. Ze is pas op 6 jarige leeftijd beleerd.
Heeft al eens een veulen gehad op 4/5 jarige leeftijd (niet bij mij)

Merrie is heel allround. Momenteel Z springen en M2 dressuur. Doel is wel om haar Z dressuur
te starten.
Doet ook goed mee in de eventing.
Wil haar Z+6 springen rijden zodat ze het sportpredikaat krijgt. In het voorjaar wil ik dan een thuiskeuring doen zodat ze hopelijk ster wordt.

Merrie heeft veel bloed, hierbij stamboom:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... denver-mvh

Pluspunten:
- 3 goede gangen
- super karakter
- wil graag voor je werken

Minpunten:
- mag soms wat voorzichtiger zijn op de sprong (dus zoek een hengst met goed voor- en achterbeen)
- dressuurmatig moet ze meer het achterbeen gebruiken (vind ze moeilijk)
- kan opeens heel kijkerig zijn voor hele stomme dingen (bijv. rode bloemen in een groen veld)
op concours is er niets aan de hand het is vooral thuis.

Het veulen is voor mijzelf. Liefst geen schimmel of vos.
Dekgeld tot € 2000,-

Foto's even in een album geplaatst
https://myalbum.com/album/fE8c0tDJfXyG

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing


Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 12:20

Mooi lijntje komt je merrie uit, dat ze het moeilijk vind om het achterbeen goed te gebruiken begrijp ik wel. Want het achterbeen lijkt niet zo heel gunstig gebouwd te zijn dus ik zou zeker kijken naar een hengst die echt een correct gesteld achterbeen heeft.

Weet je hoe dat eerste veulen is geworden, en van welke hengst die was?

Het lijkt me het mooiste om ook een allround hengst te gebruiken om de goede gangen te behouden en die de minpunten kan verbeteren.
Welke dat zou kunnen zijn laat ik graag aan anderen over want ik ben meer thuis in de dressuurhengsten.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-18 14:45

Bedankt voor je bericht :)
Hoe en waar kan ik zien wat bijvoorbeeld de been standen van hengsten zijn?

Ik weet dat ze gedekt is door Balisto Z maar weet niet hoe het veulen is geworden.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing


Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 18:08

Tierania_ schreef:
Bedankt voor je bericht :)
Hoe en waar kan ik zien wat bijvoorbeeld de been standen van hengsten zijn?

Ik weet dat ze gedekt is door Balisto Z maar weet niet hoe het veulen is geworden.


De beenstanden van de hengsten staan in de rapporten van het verrichtingsonderzoek, het is ook handig om de afstammelingenkeuring op te zoeken en te kijken wat daar bij staat qua fundament.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 08:29

Gevonden. Bedankt Elisa2.

Niemand een idee?

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

simpie94

Berichten: 827
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:38

Van Gogh? Om bij het allrounde te blijven.
Natuurlijk zijn Cosmo en Habanna o.a. bekende dressuur nakomelingen ervan.

Cantona TN kan ook fijn bewegen en springt met veel voorzichtigheid. Stand van het achterbeen van deze hengst kan alleen mogelijk niet genoeg verbeteren op jouw merrie.

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

s0173957

Berichten: 5381
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 10:48


Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 10:50

Diarado lijkt me wel een hele mooie hengst.
Heb je ook enig idee waar ik meer info over hem kan vinden? Dan bedoel ik cijfers en exterieur info (benen etc.)

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

s0173957

Berichten: 5381
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:04

Een lineair scoreformulier zal je van hem niet vinden, zoals ik al zei, niet KPWN gekeurd.

Foto's en filmpjes genoeg van, en hij is al regelmatig op de show van de Ijzeren Man geweest, dus mss dit jaar weer?

Kunt altijd Van Uytert eens bellen naar meer info...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

s0173957

Berichten: 5381
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 08:51

Diacontinus: https://landgestuetcelle.de/en/breeding ... tinus.html
Heb ik in Vechta dit jaar op de hengstenkeuring een heel goeie van gezien (is ook geprimeerd). Super springen én kon zo meelopen bij de dressuurhengsten.
Ook op de Brightwells December Sale was er vorig weekend eentje de veilingtopper en vekocht naar een internationale eventingamazone.

Ook duidelijk allround bloed, met Diarado x Contender x Argentinus

En WFFS vrij.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 10:07

s0173957 schreef:
Diacontinus: https://landgestuetcelle.de/en/breeding ... tinus.html
Heb ik in Vechta dit jaar op de hengstenkeuring een heel goeie van gezien (is ook geprimeerd). Super springen én kon zo meelopen bij de dressuurhengsten.
Ook op de Brightwells December Sale was er vorig weekend eentje de veilingtopper en vekocht naar een internationale eventingamazone.

Ook duidelijk allround bloed, met Diarado x Contender x Argentinus

En WFFS vrij.


Wil liever geen schimmel, ze komt ook uit een schimmel, dus ben bang dat het veulen dat dan ook wordt.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 12:40

Ik schop dit topic nog even omhoog, want ik moet nu toch echt bijna gaan kiezen..
Wil volgende week nog naar de hengstenshow van VDL. Dus als iemand nog hengsten weet waar ik extra naar moet gaan kijken... :D

Heb mijn budget bijgesteld naar € 1200 ex, met dit budget kom je dus bij de jongere hengsten uit.

De hengsten die mij zelf aanspreken.
Misschien dat jullie mij kunnen vertellen of dit wel of geen goede keuze zou zijn.

Heartbeat Z (Heartbreaker x Ramiro Z)
Kitt SB (Emir R x Sam R)
Freeman VDL (Emmerton x Chin Chin)
Grand Slam VDL (Cardento x Heartbreaker)

Ik heb ook 2x United Touch S (Untouched x Lux Z) gehoord van mensen. Zit wel boven mijn budget, maar als deze echt goed past?

Heb mijn budget verlaagd omdat het toch het eerste veulen is van haar bij mij, dus ik eerst wil weten wat ze door fokt en wat niet.

Heb ook via het KWPN online fokadvies gedaan. Had gevraagd voor jonge en bewezen hengsten.
Deze hengsten kwamen eruit:
Joint Venture v. Cosun - Justice HL v. Harley - Cohinoor v. Cornet Obolensky - Jascadello v. Cascadello - Gullit HBC v. Cantos - Casallo Z v. Casall.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

LaPluche

Berichten: 1951
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:48

Ik heb met Sam R gewerkt.
Fijne hengst.

Diertjec

Berichten: 4617
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:49

Cohinoor staat bij VDL, dus daar kan je dan naar kijken. Ik heb zelf mn merrie drachtig van Freeman, op aanraden van 1 van de medewerkers van vdl.
Gekozen voor hem omdat ie goed sterk beenwerk heeft, fijn karakter en kan onwijs goed en makkelijk springen.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:29

Bij Grand Slam ga je denk ik inleveren op beweging. Zo ook bij Kitt vermoed ik hoewel die wel gummi heeft op de sprong. KWPN fokadvies geeft alleen hengsten uit de J-jaargang en Gullit die ook niet bewezen is. Raar als je vraagt om jonge en bewezen hengsten. Joint Venture lijkt een fijne hengst, Cohinoor lijkt goed te vererven (is wel Schimmel), Justice heb ik zelf niks mee, Jacadello viel mij iets tegen in de competitie maar dat zegt natuurlijk niet alles

life is a roller coaster, you just gotta ride it

Laurentii

Berichten: 2057
Geregistreerd: 30-12-07
Woonplaats: Putte

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 16:52


Laurentii - Bonte sportpaarden
Volg ons op Facebook! Coloured Sporthorses Laurentii

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:20

Ik zag een aantal hele fijne veulens vorig jaar van VDL Jensen. Vooral hun goede lichaamsgebruik viel me op.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 17:42

Lami schreef:
Bij Grand Slam ga je denk ik inleveren op beweging. Zo ook bij Kitt vermoed ik hoewel die wel gummi heeft op de sprong. KWPN fokadvies geeft alleen hengsten uit de J-jaargang en Gullit die ook niet bewezen is. Raar als je vraagt om jonge en bewezen hengsten. Joint Venture lijkt een fijne hengst, Cohinoor lijkt goed te vererven (is wel Schimmel), Justice heb ik zelf niks mee, Jacadello viel mij iets tegen in de competitie maar dat zegt natuurlijk niet alles


Ik vond er inderdaad ook niet echt iets uitspringen in het lijstje van de KWPN.

Kitt heeft wel goede stap, draf en galop cijfers vind ik. Zie toch vaak bij springpaarden alleen 6en of 6.5.

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 17:44

Elisa2 schreef:
Ik zag een aantal hele fijne veulens vorig jaar van VDL Jensen. Vooral hun goede lichaamsgebruik viel me op.


Jenssen is inderdaad ook een optie. Vind het alleen jammer dat hij stekelharig is...

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:48

Waarom?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-19 17:56

Ik vind dat persoonlijk niet mooi haha. Weet niet of ze dat doorgeven?

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies KWPN spring hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 08:16

Dat is wel het laatste om je zorgen over te maken imo..kan erfelijk zijn, hoeft niet...ligt er net aan hoe de genen bij elkaar komen natuurlijk.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Diertjec

Berichten: 4617
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 09:12

Elisa2 schreef:
Dat is wel het laatste om je zorgen over te maken imo..kan erfelijk zijn, hoeft niet...ligt er net aan hoe de genen bij elkaar komen natuurlijk.

Eens, lijkt mij dat kleur op de laatste plek komt. Maar ik snap dat ts een voorkeur heeft :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19 en 4 bezoekers