Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:36

Maar die foto onder het zadel, is dat de merrie of een nakomeling? Daar zie je die rug niet terug namelijk, kan ook gewoon een kwestie van weinig vlees op de rug.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 15:37

Elisa2 schreef:
Ferdeaux heeft al bewezen dat hij de bovenlijn kan verbeteren, dat zou zeker mijn 2e keuze zijn. Ik vindt Giovanni een fijne hengst maar ben zelf nog niet helemaal overtuigd van zijn nafok.

Veel souplesse en veer verwacht je inderdaad niet bij deze rug, maar dat de merrie zz-licht heeft gelopen zegt ook dat ze haar lichaam wel goed kan gebruiken. Het zou mij ook niet helemaal verbazen als de karperrug een gevolg van is..


Bedankt voor je mening.
Of zij het altijd gehad heeft of gevolg ergens van weet ik niet...
Ze kan haar lichaam goed gebruiken.
Ivm met haar hele bouw loopt zij niet heel makkelijk opgericht maar dat zou zonder de karperrug met deze bouw ook zo geweest zijn ga ik vanuit.
Verder heb ik haar natuurlijk al wat keren na laten kijken.
Er is verder niks met haar wat rugpijn oid aangaat.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 15:38

Rolfje schreef:
Maar die foto onder het zadel, is dat de merrie of een nakomeling? Daar zie je die rug niet terug namelijk, kan ook gewoon een kwestie van weinig vlees op de rug.


Ik heb geen rijfoto's geplaatst.
Is een andere Cabochon nakomeling denk ik

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:44

Dat was de Negro x Cabochon volgens mij.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:46

Mag ik nog een andere hengst uit de G-jaargang inbrengen? Guardian :)
Is de nafok hiervan meer overtuigend, Elisa? (wel even de merrie testen op wffs)

[edit] en omdat ik stiekem best fan ben van Painted Black: Enzo Ferrari (beschikbaar?), Ebony en Jerenzo Texel (karakter!).
All at once fokt volgens mij ook wel goed.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:45

Mag ik er een wellicht onpopulaire mening ingooien: waarom zou je willen fokken met deze merrie? Ik ga er vanuit dat met die afwijking in de bouw ze geen predicaten heeft behalve sport/prok. En naar alle eerlijkheid is ZZL ook niet een wereldprestatie dat je daar per se een veulen uit zou willen.
Komt ze uit een hele goede sportfamilie die ik misschien over het hoofd zie? En dan nog zou ik dan twee keer achter mn oren krabben voordat ik er een veulen in zou doen.
Er zijn tegenwoordig zoveel goede veulens te koop uit bewezen en gezonde stammen die echt niet meer hoeven te kosten dan wat je aan eigen fok kwijt zou zijn. Ik begrijp dat iedereen een warm gevoel krijgt bij de gedachte van een veulentje uit je merrie, maar of je het zou moeten doen is een hele andere discussie.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:06

Aimee schreef:
Mag ik nog een andere hengst uit de G-jaargang inbrengen? Guardian :)
Is de nafok hiervan meer overtuigend, Elisa? (wel even de merrie testen op wffs)

[edit] en omdat ik stiekem best fan ben van Painted Black: Enzo Ferrari (beschikbaar?), Ebony en Jerenzo Texel (karakter!).
All at once fokt volgens mij ook wel goed.


Zijn nafok vindt ik niet verkeerd..alleen of het voor deze merrie passend is vraag ik me af. En dan met name omdat hij een wat lang achterbeen heeft, die wat achter de massa staat. (en bij deze merrie lijkt het achterbeen ook wat na" te komen)

Ik ben zelf meer weg van de Painted Black nafok.

Dat de merrie niet makkelijk opgericht loopt komt denk ik door de bouw van de rug in combinatie met het achterbeen.
Als ze een strakke rug had gehad ipv week dan had ze nooit met veer/ soup
lesse kunnen lopen. :) Overigens ben ik ook wel benieuwd naar beeldmateriaal.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:51

VValar schreef:
Mag ik er een wellicht onpopulaire mening ingooien: waarom zou je willen fokken met deze merrie? Ik ga er vanuit dat met die afwijking in de bouw ze geen predicaten heeft behalve sport/prok. En naar alle eerlijkheid is ZZL ook niet een wereldprestatie dat je daar per se een veulen uit zou willen.
Komt ze uit een hele goede sportfamilie die ik misschien over het hoofd zie? En dan nog zou ik dan twee keer achter mn oren krabben voordat ik er een veulen in zou doen.
Er zijn tegenwoordig zoveel goede veulens te koop uit bewezen en gezonde stammen die echt niet meer hoeven te kosten dan wat je aan eigen fok kwijt zou zijn. Ik begrijp dat iedereen een warm gevoel krijgt bij de gedachte van een veulentje uit je merrie, maar of je het zou moeten doen is een hele andere discussie.


Dat kan je je afvragen en kan ik me ergens in vinden.
Ik wil het gewoon eens proberen...

En ja ik ken de discussie over verbeteren en niet vermeerderen daarom zoek ik een goede hengst en ga niet over 1 nacht ijs.
Ik denk dat ik een goed paard uit mijn merrie kan fokken.
En het gaat me ook niet om het idee een veulen te fokken want ik fok gemiddeld elk jaar 5 veulens.

Ik ga er ook verder niet over in discussie want dat was mijn vraag niet

Wel bedankt voor je mening.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 20:57

Ik vind ZZL best een goede prestatie want het zegt iets over de werkwilligheid van dat paard. Zeker gezien haar onvoordelige bouw. En dat is denk ik ook heel wat waard. En natuurlijk is er die persoonlijke band die maakt dat je nu juist van dat paard een paard voor jezelf wil fokken.
Niet gezegd dat die onvoordelige rug overerfbaar is. Het kan, maar je kan ook geluk hebben dat het veulen wat dat betreft dan wat meer van de vader meekrijgt.
Fokken blijft gokken. Je kunt het allemaal niet van tevoren bedenken. Een beetje sturen wel en dan hopen dat het goed uitpakt. En verder is het gewoon leuk!

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 20:58

Elisa2 schreef:
Aimee schreef:
Mag ik nog een andere hengst uit de G-jaargang inbrengen? Guardian :)
Is de nafok hiervan meer overtuigend, Elisa? (wel even de merrie testen op wffs)

[edit] en omdat ik stiekem best fan ben van Painted Black: Enzo Ferrari (beschikbaar?), Ebony en Jerenzo Texel (karakter!).
All at once fokt volgens mij ook wel goed.


Zijn nafok vindt ik niet verkeerd..alleen of het voor deze merrie passend is vraag ik me af. En dan met name omdat hij een wat lang achterbeen heeft, die wat achter de massa staat. (en bij deze merrie lijkt het achterbeen ook wat na" te komen)

Ik ben zelf meer weg van de Painted Black nafok.

Dat de merrie niet makkelijk opgericht loopt komt denk ik door de bouw van de rug in combinatie met het achterbeen.
Als ze een strakke rug had gehad ipv week dan had ze nooit met veer/ soup
lesse kunnen lopen. :) Overigens ben ik ook wel benieuwd naar beeldmateriaal.


Ik zal eens kijken of ik er beeld materiaal op krijg.
Ben er niet zo handig mee haha.

Opgericht gaat niet makkelijk omdat ze haar bouw niet mee heeft idd maargoed ze doet en kan het wel gewoon.

Het is echt een heel fijn paard en omdat we haar min punten hier allemaal zo beschrijven lijkt het allemaal ook erger dan het is.

Ze heeft ook 100 plus punten maar die hoeft een hengst niet te verbeteren

Ze heeft veel veer, is een ster in de zijgangen, staat elke dag voor me klaar, geweldig mooi droog en hard beenwerk en zo kan ik nog veel meer opnoemen.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-18 21:00

Babootje schreef:
Ik vind ZZL best een goede prestatie want het zegt iets over de werkwilligheid van dat paard. Zeker gezien haar onvoordelige bouw. En dat is denk ik ook heel wat waard. En natuurlijk is er die persoonlijke band die maakt dat je nu juist van dat paard een paard voor jezelf wil fokken.
Niet gezegd dat die onvoordelige rug overerfbaar is. Het kan, maar je kan ook geluk hebben dat het veulen wat dat betreft dan wat meer van de vader meekrijgt.
Fokken blijft gokken. Je kunt het allemaal niet van tevoren bedenken. Een beetje sturen wel en dan hopen dat het goed uitpakt. En verder is het gewoon leuk!


Dankj je wel voor je reactie, dat is ook hoe ik er over denk.
Ik heb hierboven net wat van haar plus punten beschreven, ze is echt een fantastisch paard!

En omdat we haar min punten hier zo bespreken lijkt het nu een beetje of dat het enige is maar dat is gelukkig niet zo.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:05

Goed gereageerd hoor TS! +:)+

Lekker voor jezelf een leuk paard proberen te fokken.

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 09:03

Aimee schreef:
Goed gereageerd hoor TS! +:)+

Lekker voor jezelf een leuk paard proberen te fokken.


Dank je wel!! :D

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:25

Ik vind ZZ licht ook een goede prestatie die wat over het paard zegt, daarnaast is de vrije bloedvoering ook interessant. Heeft ze trouwens een sportpredikaat?

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:04

Elisa2 schreef:
Ik vind ZZ licht ook een goede prestatie die wat over het paard zegt, daarnaast is de vrije bloedvoering ook interessant. Heeft ze trouwens een sportpredikaat?

Ze is toch ZZ...Z2 + 2 is sportpredikaat.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 11:07

Ik zou sowieso proberen om afspraken te maken over de kosten want die merrie is volgend jaar 19 en na een paar jaar leeg is het niet altijd even makkelijk om ze drachtig te krijgen op deze leeftijd.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:34


NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:42

Stoer dier zeg.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:40

Interessant gefokt ook!

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:52

Ik ben denk ik de enige die niet zo vrolijk word van dat filmpje, nou ken ik de hengst in real life en je krijgt Marieke er helaas niet bij. Maar ik vind hem erg gespannen ogen en dat in een bak waar hij toch al enige tijd loopt, hij probeert zich er steeds uit te drukken en die staart blijft ook gespannen, paard wil slecht ontspannen over de rug naar de hand lopen. En die stap was vorig jaar op de pavo al zo zo.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:05

Rolfje schreef:
Ik ben denk ik de enige die niet zo vrolijk word van dat filmpje, nou ken ik de hengst in real life en je krijgt Marieke er helaas niet bij. Maar ik vind hem erg gespannen ogen en dat in een bak waar hij toch al enige tijd loopt, hij probeert zich er steeds uit te drukken en die staart blijft ook gespannen, paard wil slecht ontspannen over de rug naar de hand lopen. En die stap was vorig jaar op de pavo al zo zo.

Hij won er wel mee.

Edit: Marieke zat er nu toch helemaal niet op.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:20

janderegelaa schreef:
Hij won er wel mee.

Edit: Marieke zat er nu toch helemaal niet op.


Hij galoppeerde ook zo goed op de HK, zonder Marieke of Marijn erop. Toen draafde hij beter, nu vind ik het typisch Ferro. Gevalletje: wacht maar, dit wordt een hele grote.
Die stap.... tja.... een passend zadel zou in ieder geval wel prettig zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:27

Ik vind het een heel ruig dier.

Kan me alleen niet voorstellen dat hij met een niet passend zadel loopt.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:39

NatasjavE schreef:
Ik vind het een heel ruig dier.

Kan me alleen niet voorstellen dat hij met een niet passend zadel loopt.


Ja, ik vind hem ook ontzettend ruig. Als hij eerder beschikbaar was geweest, had ik er mee gedekt.

Het dikgedrukte: waarom kun je je dat niet voorstellen? Ik kan vanaf de video sowieso al met zekerheid zeggen dat het zadel niet past en bovendien loopt er bijna geen toppaard met een passend zadel. Meestal hebben de ruiters gewoon twee zadels die ze voor alle paarden gebruiken, en/of ze worden gesponsord en moeten ze het doen met wat ze geleverd krijgen.
Maar goed, dit is geen zadeltopic. Het gaat mij erom dat ik denk dat hij beter zou kunnen stappen en over de rug ontspannen dan dat hij nu laat zien.

Rolfje
Berichten: 150
Geregistreerd: 01-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:47

janderegelaa schreef:
Hij won er wel mee.

Edit: Marieke zat er nu toch helemaal niet op.


Ja in het land der blinden is eenoog koning, weet niet of je bij de Pavo was, maar dat was dit jaar echt heel erg slecht qua nivo.

Ik denk dat het niet zo'n makkelijk heerschap is.......en een paar zwaaipoten eraan. Je hoort mij niet zeggen dat het een slecht paard is, al vind ik die 7,5 voor de stap een beetje hoog.