Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Nicole288

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:26

devon04 schreef:
Haar min punten zijn:
Ze heeft geen sterke bovenlijn
Lange rug
Mist front
Zou een wat sterker achterbeen mogen hebben

Wat de hengst in mijn ogen nodig heeft en dus door moet geven om mijn merrie te verbeteren zijn:

Veel front
Een hele goede galop (minstens een 8/9)
Sterke bovenlijn
Sterk achterbeen
Geen lange rug
Stokmaat tussen de 1.69 en 1.74 ongeveer

Gezien de minpunten van je merrie en wat je wil dat de hengst doorgeeft, zou ik niet terugfokken op Cabochon. Dan ga je juist die eigenschappen versterken die je verbeterd wil hebben.

Ferro-bloed past bij je lijstje. Totilas-bloed kan ik me ook wel voorstellen, ligt misschien ook een beetje aan het dekgeld wat je uit wil geven? Een (andere) zoon of kleinzoon is misschien eerst eens aantrekkelijker. Maar de eerste waar ik aan denk: Jameson RS2.

[edit] Hoewel Rolfje aangeeft dat Apache de bovenlijn niet gaat verbeteren, kan ik me wel voorstellen dat Jovian geschikt kan zijn.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:35

Rolfje schreef:
Die minpunten komen niet van Cabochon af, maar van Elberton. Cabochon gaf kracht van achter, een sterke rug en front.

Zeker weten van niet. Cabochon gaf lange weken ruggen, al dan niet in combinatie met slappe knieën. Goed aangepaard bleef dat vrijwel onopgemerkt, maar als je het gaat bevestigen in de fokkerij loop je tegen de lamp aan. Dus als die merrie daar al op verbeterd moet worden, dan zeker niet op terug fokken.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:39

devon04 schreef:
Waar staat Cabochon dan om bekend? Ik weet niet zo goed wat hij gefomt heeft maar de nakomelingen die ik gezien heb konden heel fijn bewegen en hadden een super karakter.

Dekt Jameson RS2 ook al?
Hier heb ik ook aan gedacht en vind ik erg mooi.

Dekgeld maakt me niet heel veel uit mits het een beetje normaal blijft.
Ik wil graah een fijn paard fokken.

Jovian heb ik toevallig vandaag op een filmpje gezien maar hier weet ik niet zoveel van.
Heeft deze al nafok?

Hij gaf zeker een goed karakter.

Jameson staat nu in Ermelo, dus ik ga er vanuit dat hij komend jaar dekt.

Wil je een hengst waarvan je nafok kunt bekijken?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:42

Rolfje schreef:
Absoluut niet, ik heb heel veel Cabochons gereden, woonde in de regio van van Norel. Echt onzin.

Ik heb er ook veel gereden. Ik gaf niet voor niets aan dat als hij goed aangepaard werd, dat het ‘probleem’ enigszins buiten beeld bleef. Dat jij in de Van Norel regio zat en het positief beoordeelt, bevestigt dat alleen maar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:11

Rolfje schreef:
Het is gewoon onzin wat je zegt. Cabochon is te laat gezien als bewegingsvererver en echt goede hengst. Slappe knieen en weke ruggen..............gewoon onzin.

De punten waarop deze merrie verbeterd moet worden komen van Elberton. Maar die ken je waarschijnlijk niet.

Je bent trouwens een beetje te jong om veel cabochons te hebben gereden :D

Ik vind het wel grappig dat mensen zo slecht kritisch kunnen kijken als ze iets heel goed vinden. De kunst is juist om dan nog steeds de zwakke punten te kunnen onderkennen. In de paardenfokkerij is dat stukje emotie een groot probleem.

Was ik maar te jong om Cabochons te hebben gereden en Elberton te kennen _/-\o_

Hoe dan ook, ik vind Cabochon geen manko in de afstamming. Maar het toont zich wel regelmatig in de minpunten die TS noemt, dus als de merrie van TS die minpunten heeft, zou mijn advies zijn om daar niet op terug te fokken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:16

NatasjavE schreef:
Sorry klopt echt niet.

Genetisch profiel van Cabochon spreek over strak op rug en lendenen.

Veulen rapportage heeft het over goed gevormde en goed gespierde ruggen en lendenen.

Hengst had zelf als 3 jarige ook geen weke rug.

Als hij altijd goed aangepaard werd zou hij niet strak scoren maar op z’n best gemiddeld.

Ik bedoel iets anders met week dan het kwpn met een weke bovenlijn bedoelt. In hun genetisch profiel wordt dat inderdaad strak.

Maar hé, ik zie de oplossing: TS fokt terug op Cabochon en het veulen laat zien hoe zich dat in de bovenlijn vertaalt :)*

Aimee

Re: Fokadvies Cabochon x Elberton merrie KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:22

Misschien is Giovanni ook een optie?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 12:36

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:37

Ik betwijfel of Johnson de lendenpartij echt gaat verbeteren. Maar goed, dat weet je bij een jonge hengst natuurlijk ook niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:20

Dat lijstje heeft TS toch al?
Onderstaande lijkt me heel duidelijk en passend bij het beeld van de merrie.

devon04 schreef:
Wat de hengst in mijn ogen nodig heeft en dus door moet geven om mijn merrie te verbeteren zijn:

Veel front
Een hele goede galop (minstens een 8/9)
Sterke bovenlijn
Sterk achterbeen
Geen lange rug
Stokmaat tussen de 1.69 en 1.74 ongeveer

Ikzelf zou graag een hengst gebruiken met boven gemidelde gangen
Veel body en een fijn karakter

Ik vind hier Ferro-bloed beter passend dan Johnson. Maar ik snap wel dat Johnson hier genoemd wordt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:21

Oh TS is me voor :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 19:46

Elisa2 schreef:
Mijn eerste keuze zou Ferdeaux zijn maar Dreamboy zou ook een goede optie kunnen zijn. Ik denk ook nog steeds dat Geniaal zowel het type als de beweging kan verbeteren, maar die is en fokt minder "compact".

Klopt Aimee, maar ik vind het wel belangrijk wat nu echt het belangrijkste is voor de TS..ik zelf zou achterbeengebruik namelijk altijd op nr. 1 zetten en redeneer dan ook van daar uit. Maar voor de TS is het type/ de bovenlijn het belangrijkste dus dat is wel handig om te weten.

Ik kan me zo voorstellen dat als je het type verbetert, dat het achterbeengebruik ook verbetert :)

Mijn eerste keuze zou zijn Jameson: met Zack en Negro erin. Maat, front, super galoppade, sterke aansluitingen, ondanks zijn enorme front vind ik hem vrij compact, net als Zack.

Painted Black zou ik ook durven.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 11:45

Elisa2 schreef:
Ik ga er in mee dat Negro bloed goed passen zou kunnen zijn qua bovenlijn en achterbeen, alleen niet zo zeer met Glamourdale of dat bloed. Ik denk dat Jameson dan best een interessante optie kan zijn. Painted Black heb ik ook aan gedacht maar niet aangeraden vanwege dat de TS graag maat wilt fokken.

Overigens ben ik het ermee eens dat een goede bovenlijn het achterbeengebruik kan verbeteren en dat die twee ook samen hangen.

Vanwege het fokken van maat had ik Negro zelf niet genoemd. Met Painted Black bestaat dat risico ook, maar die kan juist ook heel veel maat geven. Met Negro in de tweede lijn zou ik bij Jameson uitkomen, met het voordeel dat je Zack meepakt. Zack zelf kan natuurlijk ook.

Wat betreft Glamourdale of Giovanni als (tweede) optie kom je weer bij die rugdiscussie uit. Ik kijk er zelf wat anders tegenaan, ik analyseer graag en kijk of ik verbanden kan vinden.
Als een gezonken rug een weke rug is, en een rechte ruglijn is een strakke rug. Dan heeft deze merrie een strakke rug. Hierbij wordt echter volledig voorbij gegaan aan het ruggebruik. Een paard met een gezonken rug hoeft helemaal niet noodzakelijk ‘week’ te zijn als het om de bewegingsmogelijkheden gaat. Een gezonken rug kan ook een hele strakke rug zijn qua beweeglijkheid. Hetzelfde geldt voor een rechte bovenlijn, het is mogelijk dat een paard met rechte ruglijn beperkt is in de bewegingsmogelijkheden, maar ook dat de rug juist ontzettend week is qua beweeglijkheid.
TS beschrijft de rug van deze merrie als week, terwijl de foto’s een ‘strakke’ bovenlijn laten zien. Dat is precies wat ik op basis van de afstamming verwachtte: weliswaar een rechte ruglijn, maar waarschijnlijk bedoelt TS weke verbindingen. Een paard met weke verbindingen compenseert dat vaak door de lendenen vast te zetten. Hierdoor vertekent het beeld nog meer. Maar het gevolg kan zijn dat een karperrug ontstaat. Vrijwel elk paard compenseert, de vraag is dan waarvoor. Door terug te redeneren, kom ik uit bij weke verbindingen. En dan past Giovanni volgens mij beter.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 15:46

Mag ik nog een andere hengst uit de G-jaargang inbrengen? Guardian :)
Is de nafok hiervan meer overtuigend, Elisa? (wel even de merrie testen op wffs)

[edit] en omdat ik stiekem best fan ben van Painted Black: Enzo Ferrari (beschikbaar?), Ebony en Jerenzo Texel (karakter!).
All at once fokt volgens mij ook wel goed.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:05

Goed gereageerd hoor TS! +:)+

Lekker voor jezelf een leuk paard proberen te fokken.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:34

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:20

janderegelaa schreef:
Hij won er wel mee.

Edit: Marieke zat er nu toch helemaal niet op.

Hij galoppeerde ook zo goed op de HK, zonder Marieke of Marijn erop. Toen draafde hij beter, nu vind ik het typisch Ferro. Gevalletje: wacht maar, dit wordt een hele grote.
Die stap.... tja.... een passend zadel zou in ieder geval wel prettig zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:39

NatasjavE schreef:
Ik vind het een heel ruig dier.

Kan me alleen niet voorstellen dat hij met een niet passend zadel loopt.

Ja, ik vind hem ook ontzettend ruig. Als hij eerder beschikbaar was geweest, had ik er mee gedekt.

Het dikgedrukte: waarom kun je je dat niet voorstellen? Ik kan vanaf de video sowieso al met zekerheid zeggen dat het zadel niet past en bovendien loopt er bijna geen toppaard met een passend zadel. Meestal hebben de ruiters gewoon twee zadels die ze voor alle paarden gebruiken, en/of ze worden gesponsord en moeten ze het doen met wat ze geleverd krijgen.
Maar goed, dit is geen zadeltopic. Het gaat mij erom dat ik denk dat hij beter zou kunnen stappen en over de rug ontspannen dan dat hij nu laat zien.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie