(Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

(Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 18:40

Hoi!

Afgelopen zomer hebben we een fokmerrie gekocht met het idee haar aankomend voorjaar te laten dekken. Aangezien dit de eerste keer is dat we een veulen gaan fokken ben ik erg benieuwd naar jullie advies.

Het is een mooie, royale merrie van 6 jaar. Sorento x Fidertanz x Donnerhall: https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/1775033/hidertanz

Ze meet ongeveer 1.68m (maat willen we graag behouden). Voor is ze iets toontredend maar dit is minimaal, verder een correcte beenstand.

Kort filmpje:https://youtu.be/3jxFKrpQfD4

Afbeelding

Afbeelding

Ze is niet beleerd. Deze zomer hebben we wel een poging gedaan maar door haar heftige karakter hebben we besloten haar alleen als fokmerrie in te zetten.

We zijn dan ook op zoek naar een hengst met een fijn en nuchter karakter. Wij wonen in Spanje, het veulen zal ingeschreven worden bij het CDE (Spaans sportpaarden stamboek). Daarom staan we open voor zowel KWPN als Duits bloed. Het veulen zou eventueel verkocht kunnen worden dus een bewezen/commerciële hengst heeft de voorkeur.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 18:47

Hmmm als ik de afstamming in de link bekijk zie ik echt erg weinig sport in de moederlijn(of vergis ik mij?)
Dat met de omschrijving van haar karakter vraag ik me af of je daar wel een veulen mee moet fokken.

Zelfs als je zegt het is voor de verkoop.

Vind het overigens wel een mooie merrie om te zien.

tip, laat de merrie even testen op WFFS omdat er Donnerhal op het papier staat.

Je kan er dan wel een commerciele hengst opzetten maar de moederlijn is minder commercieel. En bedenk..ook karakter is erfelijk.

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:13

Knappe merrie, zonde dat ze niet onder het zadel is. Ik zie in de link van Horsetelex niet veel sport etc staan, wel 2 AES ggk hengsten vlakbij. Het kan zijn dat het niet compleet is want de paarden zijn niet allemaal in NL of DE gevestigd en wellicht dat de prestaties niet zijn ingevoerd. Ik heb het vermoeden dat we het eea missen in Horsetelex, want blijkbaar vonden ze het interessant genoeg om jouw merrie via ET te fokken end at kost een behoorlijke duit.

Er zit veel Donnerhall bloed achter wat mij betreft ook genoeg ;) Ik zou voor deze merrie kijken naar een hengst die vooral bergopwaards beweegt (ik vind dat een verbeterpunt bij jouw merrie), een goed achterbeen meeneemt (dat mag wat scherper) en correcte beenstand heeft ivm je opmerking dat ze wat toontredend staat voor.

Hengsten die in mij opkomen zijn:

- Glamourdale (Van Olst) of zijn zoon Gladiator als je wat minder uit wilt geven.
- Fürst Jazz (Van Uytert)

Beide hengsten vererven bergopwaarts bewegende veulens met een krachtig achterbeen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 08:29

Op de KWPN website vind ik ook niet veel sport in de afstamming.
Alleen de grootmoeder heeft wat sportkinderen gegeven.
Maar niet meer dan Z2

Dat gegeven alleen hoeft natuurlijk niet iets te zeggen. Maar als je aangeeft de merrie is te heftig onder het zadel...

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 09:05

Sorento staat ook niet bekend om makkelijke nakomelingen te geven, ik ben wel benieuwd. Wat is heftig? is ze ril? of juist brutaal?

In ieder geval zou een goed karakter bij mij prio nr 1 hebben bij een hengst in dit geval.

Ik vind het wel een leuke merrie, kan een extra pasje draven.
Maar wat meer bergopwaarts bewegen en de bovenlijn en de galop zijn imo aandachtspunten.

Wat dat betreft kan ik wel meegaan in Glamourdale of Gladiator, alleen die eerste heeft scherpe, electrische merries nodig.

C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-18 18:10

Ik zal even een toelichting geven op haar karakter: ze is tot nu toe alleen als fokmerrie gebruikt. Voor zover wij weten heeft ze nu 1 of 2 veulens gehad. Ik denk dat ze verder nooit in de hand is geweest, zelfs de hoefsmid leek nieuw voor haar. In de dagelijkse omgang is ze lief, geniet van poetsen, loopt braaf mee etc. Ze is wat ril en aan alles is te merken dat ze vertrouwen mist. Bij nieuwe dingen blaast ze zich enorm op en heeft de neiging zich af te sluiten. Met longeren gallopeerd ze rustig een kwartier lang zonder dat ze is te stoppen. Toen we een singeltje omdeden heeft ze non-stop gebokt en gerend...

Vanwege haar toch wel lieve karakter op stal denk ik dat ze uiteindelijk wel zal veranderen, al zal ze uiteraard altijd ril en scherp blijven.

Bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik ben het met jullie eens: ze zou meer bergopwaarts mogen bewegen. Ik ga de opties Glamourdale, Gladiator en Fürst Jazz onderzoeken.

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:29

Die ervaring met Sorento heb ik ook ! :j
De hengst Feel Good geeft ze correct gebouwd met een top karakter en stelselmatig een hele goede galop. .

C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-18 14:21

KahluaB schreef:
Die ervaring met Sorento heb ik ook ! :j
De hengst Feel Good geeft ze correct gebouwd met een top karakter en stelselmatig een hele goede galop. .


Bedankt voor je advies! Er is toevallig net een filmpje van hem geplaatst op Youtube. Wat kan die hengst galopperen zeg! In stap en draf zou hij imo wat meer afdruk mogen hebben en in draf mist hij iets het bergopwaartse wat mijn merrie wel kan gebruiken?

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:38

Tja, wat is bergowaarts gebouwd( lang voorbeen,hoge schoft oplopende ruglijn) en waar dient het voor?

Uiteindelijk beweegt een paard pas echt omhoog als het rijst in de voorhand omdat het een goed dragend achterbeen heeft.Daar moet het uiteindelijk toch vandaan komen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:57

Voor het bergopwaarts bewegen is wellicht Totilas bloed ook interessant (of een van zn zonen/ kleinzonen) dat sluit mooi aan bij Donnerhall bloed.

Bijvoorbeeld de Governor die nu in het verrichtingsonderzoek loopt. (Kyoto)

C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 08:37

KahluaB schreef:
Tja, wat is bergowaarts gebouwd( lang voorbeen,hoge schoft oplopende ruglijn) en waar dient het voor?

Uiteindelijk beweegt een paard pas echt omhoog als het rijst in de voorhand omdat het een goed dragend achterbeen heeft.Daar moet het uiteindelijk toch vandaan komen.


Mee eens, maar hoe meer een hengst dat van nature al doet hoe beter. Alhoewel ik wel denk dat dit filmpje hem niet op zijn voordeligst toont qua draf:

https://www.youtube.com/watch?v=b9MGgbEsiZ4

C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 08:38

Elisa2 schreef:
Voor het bergopwaarts bewegen is wellicht Totilas bloed ook interessant (of een van zn zonen/ kleinzonen) dat sluit mooi aan bij Donnerhall bloed.

Bijvoorbeeld de Governor die nu in het verrichtingsonderzoek loopt. (Kyoto)


Heb ik ook aan zitten denken. Ik weet alleen niet hoe "koel" de Totilassen zijn in de kop. Zijn ze braaf?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 08:46

Voor zover ik weet zijn ze niet verkeerd qua karakter, maar allemaal nog jong he..dus hoe en wat er precies vererft wordt moet nog blijken.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:42

Na het bekijken van je filmpje denk ik dat een vivaldi-zoon ook een goede keuze zou zijn. Vivaldi zonen bewegen in het meeste geval erg bergopwaarts en geven genoeg maat. Ook hebben ze een heel fijn karakter. Denk aan Desperado, Dreamboy, Geniaal, Vitalis, Ferdinand etc. Vivaldi-zonen zijn in ook in Nederland en Duitsland populair.

C10

Berichten: 134
Geregistreerd: 30-04-10
Woonplaats: Valencia (Spanje)

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-18 09:19

Bedankt wopwop2008. Ik ga de Vivaldi-zonen ook eens onderzoeken. Tot nu toe neigen we sterk naar Glamourdale of zijn zoon Gladiator. De lengte en hoogbenigheid van Gladiator spreekt me wel aan, alleen is hij nog zo jong...

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Dressuur)hengst gezocht voor Sorento x Fidertanz merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 10:24

Ik vraag me af of Vivaldi zonen de bovenlijn wel (genoeg) kunnen verbeteren, dat is imo toch wel een aandachtspuntje bij deze merrie.