Fokadvies Haflinger

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:33

Kruisingen met Friezen kunnen heel onvoordelig uitpakken. Die staan er qua type te ver vandaan. Kan je een hele inconsistente bouw van krijgen. Zit je straks met een lange rug, korte benen en een dikke hals. Om maar wat te noemen. Ferrari's en Kevers zijn ook mooie auto's, maar als je die samenvoegt tot één auto wordt t vreselijk.

Fokken is sowieso gokken en al helemaal met kruisingen. Dus als je echt een ander doel voor ogen hebt dan wat jouw merrie is, zou ik niet fokken maar wat kopen

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:40

Dat haflingers eigenlijk een ras zijn tot max 150 cm zeker de ouderwetse. Dat ze eigenlijk nu juist slanker en groter worden gefokt. Maar de robuuste ouderwetse haflinger zijn meestal nauwelijks eens 145 cm....

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 17:42

sunny43 schreef:
Dat haflingers eigenlijk een ras zijn tot max 150 cm zeker de ouderwetse. Dat ze eigenlijk nu juist slanker en groter worden gefokt. Maar de robuuste ouderwetse haflinger zijn meestal nauwelijks eens 145 cm....


Het is toch wel echt een Haflinger hoor. Ik geloof nu niet dat ze een oud type is maar een mengelmoes tussen de 2. Ze is ook groot voor een Haflinger maar wel 100% Haf.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 17:42

Kijk maar bijv. op Bokt Wikipedia:
De klassieke Haflinger
De klassieke Haflinger staat in het vierkants model, hij heeft een vrij korte rug, een kort voorbeen, een zwaardere hals en is over het algemeen ronder gebouwd. Ook is zijn hals opwaartser gebouwd en komt diep uit de borst. Dit type heeft een stokmaat die meestal kan variëren van 1,35 tot 1,47 meter en veel behang.

De moderne Haflinger
De moderne Haflinger staat meer in het rechtshoek model. Hij heeft een langere rug en langere benen. Vooral het voorbeen is langer als bij het klassieke type haflinger. Hierdoor is hij ook een stuk opwaartser gebouwd. De hals komt hoger uit de borst en is meer naar voren gebouwd, langer en lichter. Hier is de stokmaat meestal tussen de 1,47 meter tot zelfs wel eens 1,57 meter. De moderne Haflinger heeft vaak ook minder behang dan het klassieke type. Dit zie je met name aan de benen. Het klassieke type heeft vaak veel haar om de benen, terwijl dit bij het moderne type veel minder is.

Dus wil je groter... dan zul je eigenlijk of slanker moeten of een kruising zoals hierboven werd genoemd...

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 18:01

sunny43 schreef:
Dus wil je groter... dan zul je eigenlijk of slanker moeten of een kruising zoals hierboven werd genoemd...


Dat denk ik ook, daarom vind ik het een moeilijke keuze. Want je wilt natuurlijk wel goed ‘gokken’.

Elisa2

Berichten: 37110
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:22

Als je goed wilt "gokken" dan is het belangrijk om zo dicht mogelijk bij het type van de merrie te blijven.

In dit geval zou ik dus ook gewoon voor een goede haflingerhengst gaan, dan krijg je er ook een papier bij wat bij de verkoop commercieel interessant is.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 18:43

Elisa2 schreef:
Als je goed wilt "gokken" dan is het belangrijk om zo dicht mogelijk bij het type van de merrie te blijven.

In dit geval zou ik dus ook gewoon voor een goede haflingerhengst gaan, dan krijg je er ook een papier bij wat bij de verkoop commercieel interessant is.


Dan denk ik dat het voor mij ophoudt eerlijk gezegd. Dan kan ik beter een fijn veulen kopen.
De oude type hengsten zijn te klein en de moderne Haflingers vind ik alles behalve Haflinger en ook veel te fijn gebouwd. Misschien komen we dan nog wel een fijne Haf hengst tegen. Maar ik denk dat ik dan toch beter op zoek ga naar een veulentje om te kopen wanneer ik dat wil.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 18:51

Mijn merrie is een Haflinger x Groninger paard. Moeder Haflinger.
Zie mijn profiel voor de uitkomst.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 18:59

Def schreef:
Mijn merrie is een Haflinger x Groninger paard. Moeder Haflinger.
Zie mijn profiel voor de uitkomst.


Dat is een hele mooie uitkomst!

Anoniem

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:15

Die groonlinger is mooi gelukt!

Maar t blijft gokken.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 20:52

Blijft natuurlijk sowieso gokken.
We hebben meerdere van deze kruising gefokt en ik vind die van mezelf (natuurlijk haha) het mooist.
Maar allen voldoen ze wel aan het beeld wat jij schetst van breed maar niet te breed en meer maat dan de Haflinger zelf.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 21:05

Def schreef:
Blijft natuurlijk sowieso gokken.
We hebben meerdere van deze kruising gefokt en ik vind die van mezelf (natuurlijk haha) het mooist.
Maar allen voldoen ze wel aan het beeld wat jij schetst van breed maar niet te breed en meer maat dan de Haflinger zelf.


Hadden al deze veulens wel dezelfde ouderdieren?

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Fokadvies Haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:10

De moeder van mijn merrie heeft drie keer een Groninger veulen gehad.
Twee keer van dezelfde hengst en een keer van een andere Groninger hengst.
Daarnaast ken ik ook nog andere haf merries die een veulen gehad hebben van verschillende Groninger hengsten.

Van mijn eigen merrie bestaat dus maar 1 volle broer.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-18 21:14

Def schreef:
De moeder van mijn merrie heeft drie keer een Groninger veulen gehad.
Twee keer van dezelfde hengst en een keer van een andere Groninger hengst.
Daarnaast ken ik ook nog andere haf merries die een veulen gehad hebben van verschillende Groninger hengsten.

Van mijn eigen merrie bestaat dus maar 1 volle broer.


Ik had zelf totaal niet gedacht aan deze combinatie eerlijk gezegd. Maar ik ga er toch eens naar kijken of het mogelijk is met mijn merrie want het is inderdaad wat ik zoek in een paard :)