Hulp gezocht in de zoektocht naar hengst (APHA)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Hulp gezocht in de zoektocht naar hengst (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 11:45

Goedemorgen bokkers,

Ik heb sinds kort een prachtige paint merrie “TP Big Blue Jacy”
Ze is nog drie jaar en ik wil over anderhalf jaar / twee jaar kijken of ik haar kan laten dekken.

Zelf moet ze nog geregistreerd worden, de fokker vond het niet zo belangrijk namelijk. Dat word allemaal nu goed geregeld. (Ze liep vrij in de kudde met ouders dus 100% zeker wie de ouders zijn)
Ze gaat ook worden getest uiteraard

Ik zoek dus iemand die mij “aan de hand “ kan nemen en mij het een en ander kan uitleggen over vloedlijnen,kleuren, waar op te letten bij geschikte hengst zoeken etc. Etc. Etc.

Ze kwam in niet zo een goede staat hier dus ze is nu lekker aan het aankomen en bijkomen. Ze begint langzaam body tw krijgen nu.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb kopietjes van de stamboom van de ouders.

V:Indian jet set moon
V.v : indian jet set Rocker
Afbeelding

M: CR Big cash kitty
V.m: Indian eyed Jack
Afbeelding

Beide ouders zitten niet in de sport en hebben geen bijzondere prestaties verricht moeder word nu ingereden, vader is onbeleerd.

Ben super benieuwd naar jullie verhalen en tips!!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hulp gezocht in de zoektocht naar hengst (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 11:47

Misschien handiger om te verplaatsen naar de western afdeling?

Welke kant wil je met je merrie op?

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 12:00

speedfiets_2 schreef:
Misschien handiger om te verplaatsen naar de western afdeling?

Welke kant wil je met je merrie op?


Ja dacht ik eerst ook, maar dacht hengstenkeuze sluit ook aan.

Ik wil met haar beetje basis reining, trail en verder recreatief. Voor nu heb ik nog geen doelen voor de sport, maar ben dan ook zelf net overgestapt naar western. En mijn merrie moet echt nog helemaal opgeleid worden. Toen ze hier kwam kende ze letterlijk niks, mensen net aan. Wie weet lijkt de sport mij toch wel leuk en sluit het ook aan bij haar...

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 21:40

Let zeker op de 6-panel test. (HYPP,HERDA,PSSM1,GBED, MH, OLWS)

Jou merrie lijkt me een duidelijk frame overo(misschien ook splash erbij, maar dat moet je testen) en dus OLWS positief, je kan haar dus enkel kruisen met een hengst die negatief is. OLWS n/n dus. Dat is het belangrijkste om rekening mee te houden als je haar gaat dekken, om het risico op een lethal white veulen uit te sluiten.

Je heb van haar uit dus 50% kans op vlekjes.
Wil je zeker vlekken kan je kiezen voor een homozygote tobiano, dan krijg je 50% tobiano of 50% tovero veulen.

Registreren zou ik dringend werk van maken, want de prijs loopt alleen maar op des te ouder ze wordt. Vanaf 3 en ouder wordt het al flink prijzig.... En heb je wel alle nodige papieren hiervoor? (Registration application getekend door hengsten-en merrieeigenaar. Ook dient de hengst als dekhengst geregistreerd zijn bij APHA (dna on file, listing fee betaald en 6-panel getest, anders krijgen de veulens geen papier)

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 10:38

Tinniie schreef:
Let zeker op de 6-panel test. (HYPP,HERDA,PSSM1,GBED, MH, OLWS)

Jou merrie lijkt me een duidelijk frame overo(misschien ook splash erbij, maar dat moet je testen) en dus OLWS positief, je kan haar dus enkel kruisen met een hengst die negatief is. OLWS n/n dus. Dat is het belangrijkste om rekening mee te houden als je haar gaat dekken, om het risico op een lethal white veulen uit te sluiten.

Je heb van haar uit dus 50% kans op vlekjes.
Wil je zeker vlekken kan je kiezen voor een homozygote tobiano, dan krijg je 50% tobiano of 50% tovero veulen.

Registreren zou ik dringend werk van maken, want de prijs loopt alleen maar op des te ouder ze wordt. Vanaf 3 en ouder wordt het al flink prijzig.... En heb je wel alle nodige papieren hiervoor? (Registration application getekend door hengsten-en merrieeigenaar. Ook dient de hengst als dekhengst geregistreerd zijn bij APHA (dna on file, listing fee betaald en 6-panel getest, anders krijgen de veulens geen papier)



Dankje voor je uitgebreide reactie hier heb ik wat aan!!
Panel 6 gaat sowieso gebeuren! Ik had inderdaad veel gelezen over overo frame waar je mee moet opletten omdat het veulen anders niet overleefd! Maar bedankt voor deze tekst in het Nederlands :)

Ja de registratie zijn we ook vol mee bezig.
Zowel de merrie als hengst zijn van de zelfde eigenaren.

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Hulp gezocht in de zoektocht naar hengst (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:10

Ik heb voor de Facebookpagina van onze hengst GP Mister Dual Jac eens een notitie geschreven met alle ziektes van de 6-panel kort en in het Nederlands uitgelegd.. even kijken of ik hem naar hier kan linken...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hulp gezocht in de zoektocht naar hengst (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:21

6 panel is idd een heel belangrijk punt om uit te pluizen.

Weet je al wat je wilt verbeteren aan je merrie kwa bouw of gangwerk?


Wat ik ook als tip wil geven mits je de mogelijkheid hebt. Probeer nakomelingen uit van potentiële hengsten die je wilt gebruiken. Sommige bloedlijnen hebben hele typische karakter trekjes. Dan kun je een beetje voelen en meemaken wat eventueel bij je past. Al heb je natuurlijk altijd de uitzondering op de regel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:23

speedfiets_2 schreef:
6 panel is idd een heel belangrijk punt om uit te pluizen.

Weet je al wat je wilt verbeteren aan je merrie kwa bouw of gangwerk?


Wat ik ook als tip wil geven mits je de mogelijkheid hebt. Probeer nakomelingen uit van potentiële hengsten die je wilt gebruiken. Sommige bloedlijnen hebben hele typische karakter trekjes. Dan kun je een beetje voelen en meemaken wat eventueel bij je past. Al heb je natuurlijk altijd de uitzondering op de regel.


Dat laatste vind ik wel een top-tip ja!
Helaas zelf twee jaar 'oorlog' gevoerd om vriendjes te worden met mijn vorige ruin. Niet gelukt. Bleek niet de enige te zijn in zijn bloedlijn met dergelijke scherpe randjes. Niet mijn bloedlijn dus duidelijk... Daarvoor aantal duidelijke reining-lijnen gereden, nul problemen. Deze was heel anders gefokt en bleek écht geen match te zijn.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Hulp gezocht in de zoektocht naar hengst (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 14:50


_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 17:18

Tinniie schreef:

Tinniie schreef:
Ik heb voor de Facebookpagina van onze hengst GP Mister Dual Jac eens een notitie geschreven met alle ziektes van de 6-panel kort en in het Nederlands uitgelegd.. even kijken of ik hem naar hier kan linken...



Dankje voor de link!

_kmbn

Berichten: 240
Geregistreerd: 05-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 17:21

speedfiets_2 schreef:
6 panel is idd een heel belangrijk punt om uit te pluizen.

Weet je al wat je wilt verbeteren aan je merrie kwa bouw of gangwerk?


Wat ik ook als tip wil geven mits je de mogelijkheid hebt. Probeer nakomelingen uit van potentiële hengsten die je wilt gebruiken. Sommige bloedlijnen hebben hele typische karakter trekjes. Dan kun je een beetje voelen en meemaken wat eventueel bij je past. Al heb je natuurlijk altijd de uitzondering op de regel.



Ja jacy is best overbouwd, dus hier wil ik zeker op letten.
Voornu vind ik het lastig om haar gangen te bepalen. Ze was tot ze hier kwam nooit bekapt dus ze loopt niet altijd even zuiver omdat der hoeven nog wat werk nodig heb.


Die tip is wel echt super! Jacy heb een koel karakter, gaat snel in haar eigen wereld maar tegelijkertijd wel heel sensibel.

IndianVegas

Berichten: 596
Geregistreerd: 16-07-08

Re: Hulp gezocht in de zoektocht naar hengst (APHA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 09:44

Jou merrie haar op is de vader van die van mij. Indian jet set rocker.

Zoals hierboven genoemd zou ik eerst testen en de papieren regelen.

Voor een hengst misschien even wachten tot ze wat meer 'opgeknapt' is. Ik denk dat je dan beter de verbeterpunten en jou wensen kunt bepalen.