Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 14:08

Dekadvies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie. Ik wil voor het eerst gaan fokken en heb hier dus nog niet veel ervaring mee met een goede hengstenkeuze! Oa dressuur voor springen wist ik het wel..

Over de merrie. Briezelma is een 12 jarige Prok merrie van 1.68 hoog. Ze komt uit de bekende zelma stam. Ze heeft al een mooie nakomeling gegeven van glamourdale op de onderstaande foto. Ze is nu dragend van negro en is 15 juni uitgerekend. Het veulen houden de fokkers aan en dan kan ik haar 10 dagen erna gelijk laten insimineren. Nu heb ik al advies gevraagd aan meerdere hengsten houders en die raadden vivaldi aan. Vind dit ook een geweldige hengst! Alleen ben ik toch van plan om voor een hele jonge hengst te gaan.

Wat ik zoek is een jonge dressuur hengst met veel maat en massa! Die een krachtig voor en achterbeen heeft en die mooi opwaarts beweegt. Mijn merrie is iets neerwaarts gebouwd en dit wil ik graag verbeteren!

Afbeelding

Afbeelding


Zelf zat ik te denken aan high five us of jerveaux.

Wat is jullie mening?


Mvg,


Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-18 17:06

Dankjewel voor je reactie elisa2!

Kingston had ik inderdaard al is opgezocht ook een hele fijne hengst. King karim kan ik helaas niet zoveel over vinden. Mijn merrie heeft genoeg lengte in de rug dus dat zou opzich wel goed moeten komen.

Ik hou kingston even in mijn gedachten. Maar hoe zou jerveaux zijn? Had deze namelijk eerst op nummer 1. Alleen twijel ik over de rug omdat die van mijn merrie ietsjes week is..

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 12:21

Oke.. ja, ik houd eigenlijk wel weer meer van het luxe eerlijk gezegd. Kijk een goed paard hoeft niet mooi te zijn of kleur te hebben maar ik vind het juist allemaal wel weer mooi mee genomen. Maar kwaliteit, gezondheid staat op 1 en de rest op 2.

Weet jij toevallig waar king karim ter dekking staat? Kan namelijk niks over hem vinden.

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 17:26

Oké dankjewel. Zal hem is in de gaten houden.


Ik zit echt nog niet in het fokwereldje. Met name dressuur. Heb zelf altijd springpaarden gehad. Mocht ze drachtig worden en het veulen is gezond geboren dan ben ik van plan om merrie veulens aan te houden en hengsten te verkopen op de veulenveilingen. Zelf heb ik het idee dat ze in dressuur paarden veel maat willen zien en veel kwaliteit! Zelf houd ik wel van een pittig karakter. Maar dat is met name voor me zelf. Vind dit juist paarden die veel willen werken. Komt denk ik ook omdat, ik veel springpaarden heb gereden met veel bloed erin. Die gingen voor je door het vuur. Ik mag graag een paard zien die luxe is maar het bewegingen en dergelijke staat op nummer 1. 3 goede basisgangen houd ik erg van en voornamelijk een krachtig, voor en achterbeen. Ook veel lossigheid. Maar als ik zo bekijk met de rug van mijn merrie die iets week is dan zoek ik dus een hengst met een korte zeer sterke rug. Dus dan vind ik de hengsten die jij me liet zien een goede keuze. Maar ik mag ook graag het rapport onderzoek zien hoe de stap, draf en galop van de hengsten waren. Ik had je graag wat meer over haar nakomelingen willen vertellen maar ze heeft er nog maar 1. Dat is nu een jaarling van glamourdale, (onderstaande foto ) Heeft toen een veulen premie behaald. Is wel een hele leuke merrie, op en top braaf ( beetje te braaf).


Afbeelding

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 17:36

En waarom ik niet voor een bewezen hengst kies is omdat, stel ze word drachtig en alles verloopt goed dan is een veulen van een jonge hengst veel beter te verkopen dan een bewezen hengst. Mocht het veulen zich op de keuringen goed laten zien, want fokken is altijd gokken. En van de bewezen hengsten weet je wel hoe hij zijn nakomelingen zijn, maar daar in tegen lopen er ook al ontzettend veel van de bewezen hengsten rond. Ik zelf ben namelijk helemaal fan van vivaldi wat een voorbeen en sterke draf heeft deze hengst.

Waarom ik naar jerveaux vroeg is omdat ik de hengsten houderij waar hij ter dekking stond had gevraagd naar de hengst imposantos maar die raadde hij juist niet aan vanwege zijn rug. Heel eerlijk. Hij raadde toen jerveaux aan..heb je al nakomelingen van hem gezien? Want ik heb wel fotos van zijn eerste nakomelingen binnen gekregen maar weet niet als ik ze hier mag laten zien..

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 06:56

Cayenne zo bedoel ik het niet. Stel je hebt een zeer goed veulen van een jonge aangewezen hengst die het heel goed gaat doen op de keuringen. Iedereen gaat dan in een keer die hengst promoten en ik ben de eerste met een nakomeling van deze hengst ik noem maar wat he. Ik Heb namelijk veel contact gehad met meerdere fokkers die zeiden dat het van een hele jonge hengst veel interessante is om mee te fokken. En het is ook een gokje wagen, want van een bewezen hengst lopen er ontzettend veel rond waarvan je weet hoe de hengst fokt.

Jester heb je misschien foto's? Ben erg benieuwd naar zijn eerste jaargang veulens heb er al 3 gezien, maar weet niet als ik ze hier mag plaatsen.

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 08:01

Daar heb je ook zeker gelijk in hoor elisa2! Op haar prok certificaat staat dat ze wat te lange/weke Rug heeft.. Zelf heb ik de merrie gezien en vind ik het reuze mee vallen. Wel is ze neerwaarts gebouwd. Haar glamourdale nakomeling ziet er correct uit ook ten opzichte van haar rug. Heb haar glamourdale nakomeling nu 1 keer gezien dus kan er verder nog niks over vertellen. Merrie komt pas in december bij me, mocht alles goed gaan met de bevalling. Ik heb nog geen meerdere foto's als ik er binnenkort weer heen ga zal ik even foto's van haar maken. Wel heb ik hier op bokt.nl Van vero als ik me niet vergis foto's van haar gezien als 3 jarige met haar moeder riezelma.

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 08:03

Dit zijn de eerste nakomelingen van jerveaux. Kreeg ik toegestuurd van de hengsten houder.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 08:54

Ik kon van briezelma alleen deze foto's nog vinden bij haar vorige eigenaars waar ze nog verblijfd.

Hier onder het zadel, helaas heeft ze een blessure opgelopen.

Afbeelding

En deze foto is alleen heel erg donker.

Afbeelding

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 09:46

Jester, wat een stoer veulen! Viel gelijk op.

Elisa, ja, klopt precies wat je zegt. Dat is ook net wat ik zoek. Sterk achterbeen en een hengst die mooi met de schoft omhoog beweegt. Vandaar ik eerst voor high five us zou kiezen..Maar daar heb je weer een merrie voor nodig met veel bloed. En ik zoek ook juist een hengst waar best wel wat bloed in mag zitten. Ik houd jerveaux nog even in gedachten. Ik had ook al gekeken naar jonge aangewezen hengsten van 2018 en toen kwam ik kremlin tegen. Ook een aansprekende hengst!

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 07:59

Elisa
Ja, klopt ik had al contact met helgstrand opgenomen. Via de mail.. Fijne hengsten heeft deze man. Maar kremlin spreekt mij wel aan. Dankjewel voor het meedenken! Ik zou zeker even gaan kijken naar het eindexamen. Hopelijk dat ik dan mijn keuze kan maken...

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 13:39

Mijn keuze is gemaakt! Het word kremlin. Naar vele antwoorden te hebben gehad van helgstrand op mijn vragen ben ik er over uit om de gok te wagen met deze jonge hengst!

Nu maar hopen dat alles netjes verloopt met de bevalling van haar veulen en dat ze dan geinsinineerd kan worden door deze hengst.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 14:26

Coca2018
Het is niet perce voor de veulenveilingen. Zoals vermeld merries houd ik aan en hengsten bied ik te koop aan of dat nu op de veiling is of particulier.. wat meestal beter is.

Zo heb ik nog een spring merrie wat hoogstwaarschijnlijk volgend jaar definitief van mij word. Moederlijn heeft ook maar 3 generaties stamboek merries. Ze is 14 heeft zelf niks bereikt, omdat ze niet een van de makkelijkste is. En ze heeft tevens maar 1 nakomeling, maar die presenteert al wel op 1.50 niveau in de USA. Wat ik hier mee bedoel te zeggen is een goed of geen goed papier zegt niet altijd wat. Het is alleen heel mooi mee genomen!

Mvg,

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 07:50

Elisa2

Sorry voor de latere reactie!

Na lang wikken en wegen toch besloten om niet voor kremlin te gaan. Het is een geweldige hengst maar niet voor mijn merrie. Zijn moeder lijkt ook neerwaarts te lopen en de onkosten vanuit buitenland raadden ze mij af.

Nu moet ik dus een andere hengst aan kiezen die helemaal in het plaatje past waaronder een hengst die met de schoft omhoog rijst en een sterk achterbeen heeft. En er mag wat bloed in zitten.

Op nr 1 staat: Glocks timineau, een zeer goede beweger.

Op nr 2 staat: high five us, ook een goede beweger, en qua bloed lijkt hij opzich wel bloederige veulens te fokken..

Op nr 3 staat: incognito, beeldschone hengst en lijkt ook zeer goed te bewegen!

Welke van deze hengst zouden jullie wel of niet aan raden?

Ps. Ze heeft 5 juni een prachtig vos merrie veulen gekregen van negro!


Afbeelding


Afbeelding

Mvg,


Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 08:11

Elisa2,

Dankjewel voor de snelle reactie!

Klopt, kremlin komt wel uit een zeer goede moederlijn. Alleen vind ik hem nog niet echt opwaarts bewegen dan zou ik persoonlijk sneller voor high five us kiezen.

heb ook al contact gehad met de hengsten houderij waar kingston ter dekking staat, maar tot heden nog niks van ze gehoord.

Heb ook met holstud gesproken als ik het goed schrijf. En die raadde king karim aan, hij doet samen met glock.
Maar vind alleen zijn rug niet erg mooi! Dan vind ik de verrichtingskampioen van 2018 knock-out veel beter in de bovenlijn. Volgens mij in de verte familie van high five us.. wat vind je van deze hengst trouwens ? Knock-out?

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 08:16

Jester,

Heb begrepen dat hij drager is van de wffs-gen en dat hij lucht zuigt. Zal hierdoor al snel een hengst laten staan. Mijn mening hoor, want het is inderdaad een geweldige hengt die goed kan lopen!

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 08:29

Elisa2

Ik zal nog is een keer goed naar knock out kijken.. hij komt ook uit een zeer goede moederlijn. Alhoewel ik niet heel snel rechtstreeks voor een vos zou kiezen maar aangezien de merrie bijna altijd wat lichter fokt maakt het me niet zo veel uit. Kleur is niet de belangrijkste! alleen vertelde holdstud me dat er niet veel met king karim word gedekt vanwege zijn vos kleur.. Zou dit dan echt zo zijn dat vele fokkers vossen laten staan vanwege de kleur?

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 08:37

Laurievc,

Oké dat wist ik nog niet. Ik zou natuurlijk ook liever voor een zwarte hengst kiezen, maar als ik een zeer goede beweger tegen kom in de kleur vos zou ik die persoonlijk vanwege zijn kleur niet laten staan.

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 08:41

Elisa2

Ik denk inderdaad dat daar het punt zit!

Word nog lastig een hengst zoeken in 2 weken tijd haha

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 09:30

Jester,

Iets aan deze hengst twijfel ik nog aan, wat weet ik nog niet als het nou zijn rug is (lijkt wat week) of iets anders.. dan moet ik nog even weer wat filmpjes van hem bekijken.

Heb je misschien nog wat foto's van je veulen? Hoe die zich nu heeft ontwikkeld?

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 09:39

Inderdaad een knap veulen! Maar moeders ziet er dan ook goed uit! Waar is de moeder van? Negro toch als ik me niet heb vergist?

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 13:06

Jester,

Oké! Dat heeft mijn merrie ook hoor..is wel een hele knappe merrie maar wat klassiek gebouwd. Dus vandaar ik een hengst zoek die wat "bloed" door geeft. Jerveaux lijkt me dat wel door te geven, alleen weet ik nou niet of ik zijn bovenlijf mooi vind. Heb ondertussen veel ervaringen opgebouwd vind ik zelf haha. Rug lijkt namelijk wat lang en beetje "week" kan het mis hebben hoor! Van jerveaux.. terwijl de hengsten houder wel zei dat hij juist perfect qua rug bij mijn merrie past. En imposantos niet, dat was namelijk eerst mijn hengsten keuze die raadde hij af juist vanwege zijn rug..moeilijk om de juiste hengst te kiezen en misschien ben ik ook wel moeilijk..maar ik kan het nu doen en wil het dan ook gelijk goed doen!

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-18 13:13

Jester,

Dat klopt hoor! En fokken is ook gokken.. ik kom dan ook keer op keer terug bij high five us. Ook vanwege zijn mooie kleur. Maar ik denk dan wat als ik nou die 4x witte benen weg denk en zijn witte snuit hoe zou die dan zijn.. buiten dat om is hij wel heel stoer!

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 08:30

Misschien een hele andere hengst, maar wat vinden jullie van Don olymbrio ?

Jansina20
Berichten: 25
Geregistreerd: 10-04-18

Re: Dekadies gevraagd voor een don primaire x darlington merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-18 11:09

Elisa2

Oké. Ik vind hem inderdaad geweldig en past precies in het plaatje, zeer goed achterbeen en zit gelukkig wat bloed in.

Het zal nu een keuze gaan worden uit deze hengst of high five..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers