Beoordeel je paard op stand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:12

Nog nooit gedaan, maar ik ga een poging wagen!

@art_ificious: hij heeft inderdaad een vrij korte rug. Franse stand zie ik niet zo 1-2-3, ook omdat je zegt dat hij normaal niet zo staat ingedraaid. Krachtige achterhand!

@Amy: mooie kleur! Kan het zijn dat er tuiger inzit? Ik vind de halsaanzet hoog. Ook een vrij korte rug. Nog pas 3 jaar, dus erg in de groei.

En dan voor spek en bonen mijn guppie. Op deze foto is ze rond 15 maanden :D ;) (het is een quarter)
Afbeelding

13 maanden:
Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:55

Art_Ificious schreef:
Tristan mijn paardje heeft idd een aalstreep :) was op de wintervacht ook aanwezig. Maar hij is niet wildkkeurbruin er is een bepaald gen wat voor die wildkleuraftekeningen kan zorgen. Waarschijnlijk heeft mijn paardje dat gen.

Gimme spurs, achterhand van mijn paardje vind ik ook wel lekker krachtig maar als anderen dat zeggen is het eens zo leuk :)

Jouw kleintje is al lekker gespierd voor zijn leeftijd. Wordt een mooie bink later.

Heb nog een wat oudere standfoto gevonden

[ [url=m/bpKdAy.jpg]Afbeelding[/url] ]


En dan te bedenken dat Joy een merrie is :D ;)

Ook hier zie je inderdaad de krachtige achterhand. Nek vind ik de arabier in terugkomen. Verder echt meer een new forest als je het mij vraagt!

Haha NatasjavE, precies de reden waarom er voor spek en bonen bijschrijf. Maar wat jij benoemt is wat wij graag willen zien in een quarter.

Dank iig, het is altijd lastig om een veulen te kopen en daarbij ook de bouw mee te nemen in de keuze, maar ik vind dat mijn keuze tot nu toe niet verkeerd is gemaakt!

Vond onderstaande gelijkenis ook best treffend :o

Afbeelding
Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:34

Dit is niet gebruikelijk, maar ik ben wel heel benieuwd naar jullie mening over dit paard.

Wordt te koop aangeboden voor een behoorlijk bedrag.

*knip*
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 02-12-17 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:48

Laurie schreef:
Volgens mij is het niet helemaal de bedoeling om foto’s te plaatsen zonder medeweten van de eigenaar :)


Is dat zo? Excuus dan! Paard wordt openbaar aangeboden, vandaar.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:13

SavannahNx schreef:
Laurie schreef:
Volgens mij is het niet helemaal de bedoeling om foto’s te plaatsen zonder medeweten van de eigenaar :)


Als t paard toch te koop staat op t internet staat ie er toch al op :+


Ja dat dacht ik ook...

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 00:34

Nou ik was meer in het algemeen benieuwd naar jullie mening. Ik zoek er verder niets achter hoor! Maar het paard viel me gewoon op. Ik heb erg weinig verstand van kwpn'ers, maar de bouw trok mijn aandacht.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 09:49

Ok ik kan de advertentie zo gauw niet meer vinden... >;)

Maar ik dacht hetzelfde NatasjavE. Ik zit meer in de quarters, dus heb geen verstand van amdere rassen. Maar dit viel me ook op.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:16

Jenni: een vrij hellende croupe inderdaad, en beste een hoge halshouding (of misschien is dat de hoek van de foto :D )

Jodi: ik hou van de wat grovere modellen, dus ik zie dit graag. Ik vind hem juist mooi compact!

Misschien valt er over de bouw (nog) niet veel te zeggen, maar tussen boven en onder zit 10 maanden (Joy was op de bovenste foto 15 maanden en de onderste is van vorige week) Ik vind vooral het verschil fascinerend!

Afbeelding

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:45

Ah Stitchlover wat een lief pupje <3 . Bovenlijn mag inderdaad nog meer ontwikkelen, maar past helemaal bij zijn leeftijd. Hij is mooi opwaards gebouwd. Ik beoordeel eigenlijk vaak alleen maar quarters, maar dat vind ik iets wat snel mist bij het quarter ras. Ik denk dat als hij wat ouder is en het werk in gaat je daar echt een mooi paard aan gaat hebben! :D

Prachtig paard Vientje! *\o/* Goeie bovenlijn zit er al op voor zijn leeftijd. Nog steeds in de groei! :oo Wat doe je al met hem? Correct beenwerk, kruis ook mooi op hoogte. Mooie hoge halsaanzet.

Dan ook mijn guppert maar even! Een quarter merrie van 4,5 jaar oud. (een aantal posts hierboven was ze nog iets jonger, leuk om zelf ook dat vergelijk weer te zien :D )

Afbeelding
Afbeelding
Edit: helaas is ze wat overbouwd (gebleven) een quarter dingetje. We proberen daar in de training nu rekening mee te houden door haar constant te vragen haar schouders meer op te tillen. Dat hele erge duiken dat "in" is bij met name de reining willen we niet bij haar.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:33

Dank voor jullie reacties koend en klijntje!

Wat ik bedoel met optillen is dat ik wil dat ze wat meer haar achterhand gaat onderzetten. Iets meer van de voorbenen af om zo te zorgen dat ze geen blessures krijgt. Ik bedoel niet opgericht lopen. Kijk maar:



Schuine schouder is een rasstandaard en goed ontwikkeld bij Joy.

Lange achterbenen klopt, maar niet langer dan haar voorbenen. Het tekent misschien iets omdatvze volledig vierkant staat (wat bij ons normaal is om te presenteren) zw heeft wel een hoog kruis. Dus ik snap dat het er zo uitziet.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beoordeel je paard op stand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:14

Dankje Vientje :D . En je hebt gelijk vwb het overbouwt zijn bij quarters. Maar er zijn er ook genoeg die het niet hebben. En het is inderdaad door de mega spieren moeilijk te zien hoe "erg" het is. Wat ik ten alle tijden wil voorkomen is dat dit leidt tot blessures aan de voorbenen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 10:19

koend schreef:
@Gimme_Joy
Ik ga even een beetje offtopic. Maar ik vind het interessant om iets bij te leren over western rijden.

Door je filmpje begrijp ik waarmee je bezig bent. Persoonlijk vind ik dit prima en helemaal niet overdreven. Je vraagt er de achterhand een tikkeltje meer onder, om zo een iets ruimere en iets verhevenere pas te krijgen, in de hoop van daarmee de voorbenen te sparen. Maar ik kom uit de dressuurhoek. Is heel die gewichtsverdelingtheorie niet een beetje door de dressuurbril gekeken?

Mij lijkt de quarter qua draf gemaakt om urenlang met zuinige, gemakkelijk uit te zitten pasjes ( dus zo vlak mogelijk) door de natuur te draven. Ik vermoed dat de quarters, door eeuwenlang gebruik gehard, daar best tegen kunnen.

Stuur mijn mening alstublieft bij als ik het verkeerd heb.


Ik snap je vraag inderdaad. Alleen haal je een paar dingen door elkaar. En dat gebeurd vaker :D . Maar dat is helemaal niet erg. Anatomisch gezien is een quarter net als elk paard. Verhouding gewicht voor/achter is ongeveer 70/30. In de dressuur is oprichting het sleutelwoord. In de western niet. Daar moet het er inderdaad uitzien alsof je met je paard urenlang aan een los teugeltje kan rondbanjeren. Een quarter is meer dan een dressuurpaard vroeger gebruikt als werkpaard en die erfenis is ten dele gebleven. Een western gereden paard moet willingly guided zijn: meedenken, maar zich laten sturen door de ruiter. Om dit te bereiken heb je wel een paard nodig dat zichzelf draagt. En dat is het raakvlak met de dressuur. Het ziet er misschien uit alsof je aan een los teugeltje je paard zijn werk laat doen, en dat is een compliment, maar in feite wil je hetzelfde contact als een dressuurruiter wil. Alleen op een andere manier.

Wij rijden onze paarden op zit. En om hetzelfde te bereiken moeten we dus de paarden leren in frame te lopen, zonder dat we de oprichting vragen die ze in de dressuur verwachten. Nu is Joy jong en daarom dit nog volop aan het leren. Dus ondanks dat het eruit ziet alsof het paard urenlang ontspannen kan lopen is er wel degelijk ruggebruik nodig, juist om te zorgen dat hij dat volhoudt. Daarnaast vragen we dingen van deze paarden (een sliding stop of spin) waarbij juist veel ondertreding nodig is, omdat simpelweg de oefening anders niet correct kan worden uitgevoerd. Iets dat dit ras vroeger uiteraard niet hoefde te doen.

Nu deel twee van je vraag. Quarters zijn door hun bouw inderdaad gefokt om meer neerwaards te lopen. Maar helaas zijn quarters ook doorgefokt. De mode heeft de bloedlijnen behoorlijk verandert. Beenproblemen zijn hierdoor een veel voorkomend. Ik zeg niet dat iedereen doorfokt en alle quarters brak zijn, maar door de bouw is de kans groter. Joy is een robuust type quarter. Ze is allround gefokt, maar er zit ook cuttingbloed in. Dat wil zeggen, working cowhorse. Gaat niet opzij voor koeien. Helaas heeft ze typische quarter hoeven. Te klein voor haar lijf. En ook dat is de reden dat ik haar iets meer van de voorhand af wil. En omdat ze nog zo jong is, vragen we dit nu "overdreven" zodat ze dit straks snapt en zelf gaat gebruiken.

Ik hoop dat dit verhaal de zaken iwts verduidelijkt. Ik vind het leuk om dit uit te leggen, en leuk dat je het vraagt. Ik heb het idee dat er door onwetendheid namelijk nog best behoorlijk wat onbegrip is her en der. En daarom heel fijn als er zo nu en dan eens iemand op de man af vraagt waarom we doen wat we doen! _/-\o_

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers