Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:40

Omdat mijn merrie (10 jaar) al een tijd uit de running is lijkt mij nu het ideale moment om haar te laten dekken (het zou haar eerste veulen gaan worden).
Ik zou graag een barock pinto veulen krijgen, met een zo hoog mogelijk percentage fries bloed. Dus wil ik graag een hengst die Homozygoot bont is zodat ik gegarandeerd een bont veulen krijg.

De afstamming van mijn merrie is van vaders kant Adel x Beart. Moeders kant is Tsjerk x Gaije. Ik wil uiteraard het inteeltpercentage nihil houden, dus deze hengsten in het bloed zijn voor mij uitgesloten.

Ik heb wel graag een hengst met een mooie body (dus geen iel modern dingetje), goed behang, en stevige benen/ goede hoeven aangezien dat een zwakke plek is bij mijn merrie. Verder heeft een stabiel/ rustig karakter (dus niet erg vurig) ook de voorkeur (ik weet dat dat veelal aangeleerd gedrag is, maar toch is het ook deels erfelijk.).

Mijn paard staat in overijssel nabij [plaatsnaam], dus het zou fijn zijn als de hengst niet te ver weg is.
Welke hengsten zouden een goede optie kunnen zijn voor mijn merrie?


Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:00

Zit daar geen Adel in?
Ik vind het percentage fries ook wat aan de lage kant, zie het liever minimaal 50% maar bij voorkeur zelfs nog hoger.

Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:45

Diamond bevat helaas Adel in zn bloedlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 11:58

Caesar is mij te hoog in het bloed, en te weinig behang. Om dezelfde reden valt Bontfire ook af. Ik wil juist wel een hoog percentage fries bloed er in omdat ik echt een bonte fries wil haha!

Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:24

Ik vind Diamond toch te dichtbij zitten met Adel. Zekers ook aangezien het inteeltpercentage bij friezen sowieso al een dingetje is wil ik het liever voorkomen als het mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:07

Er is een nakomeling van Bart die momenteel getest wordt of hij homozygoot is, in juni zijn de uitslagen daar hopelijk van bekend. Zou wel een goede hengst kunnen zijn op mijn merrie!

Maar liever heb ik wat meer keuze uit hengsten, maar zie ze maar eens te vinden haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 08:57

Shanna schreef:
Er is een nakomeling van Bart die momenteel getest wordt of hij homozygoot is, in juni zijn de uitslagen daar hopelijk van bekend. Zou wel een goede hengst kunnen zijn op mijn merrie!

Maar liever heb ik wat meer keuze uit hengsten, maar zie ze maar eens te vinden haha!


Deze hengst die momenteel getest wordt staat helaas niet ter dekking.. Dat maakt de mogelijkheden nog beperkter helaas..

Ik hoopte eigenlijk op een 50%fries x 50%fries dekhengst die dus zelf ook 50% fries is en wel degelijk uit 2 bonte ouders kan komen. Nu is het een erg jong stamboek, maar het lijkt mij dat die generatie er al wel is/ aan komt toch?

Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:26

En Willem draagt weer Adel, dus is hij voor mij uitgesloten haha :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 13:55

Ik heb dus geen idee wat een westernras x fries zou doen haha!
Ik wil of een bonte fries, of een valkkleurige fries. Maar bij beide kleuren wil ik wel gegarandeerd die kleur krijgen, en niet te warm bloed er op hebben. Het moet dus wel barock blijven.

Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:16

Is zijn echte afstamming ook ergens te vinden?
Het is wel een mooi paard met inderdaad een friesche uitstraling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 20:30

Die 50% wil ik best op inleveren, daarom ook dat ik een zo hoog mogelijk percentage fries zoek ;)
Ik hoopte alleen dat 50% wel haalbaar was, of zo’n paard als Diamond maar dan zonder Adel.

Ik heb bij de barock pinto hengstenkeuring ook King voorbij zien komen, vond ik ook erg mooi en rastypisch, maar omdat zn afstamming onbekend is ben ik bang dat daar ook Adel in zit. Ook weet ik niet of hij homozygoot is. Hij is al van 2004 maar geen idee of hij ook nakomelingen heeft? Zn eigenaar wist daar ook niets van te vertellen..

Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 21:47

Die zijn me zo niet bijgebleven, Fons wel (als ik niet op papier zou letten was dat onze nr1 keuze) maar dat is Adel-bloed. Ik zal eens kijken of ik ze omgevouwen heb haha! Maar die zijn sowieso niet homozygoot.

Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 22:56

Adel maakt het het lastigst om een hengst te vinden inderdaad..

Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 00:09

Alexander draagt Tsjerk, wat van mijn merrie moeders vader is.

Anoniem

Re: Homozygoot bonte hengst met fries bloed gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:46

Tinkers x fries ben ik niet dol van. Dan heb ik liever 100% tinker of 100% fries haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 23:26

M_D_H schreef:
Bing heeft ook al nakomelingen lopen in het barack pinto stamboek.
Ik denk dat het zeker een goede optie kan zijn en bij twijfel kan je zijn nakomelingen bekijken.


Is dat zo? Ik dacht dat barock pinto’s geen tinker mogen dragen? Heb je misschien namen van zn nakomelingen (bij voorkeur dan met fries)?
Of ben je in de war met het bonte paarden stamboek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 08:09

xsensibel schreef:
Ik heb hier eigenlijk geen verstand van maar heb je wel eens gekeken naar Barock Pinto King? Hij loopt op het moment ohz bij Thamar Gotthjalpsen en is goed gekeurd als dekhenst :)


Van hem ben ik momenteel in afwachting van zijn afstamming, ook is bij hem niet bekend welke kleur zn nakomelingen hebben als hij die al heeft. Maar ik vind het zekers een optie als hij Adel-vrij en homozygoot is!

Een tinker vind ik geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:54

Het is inderdaad wel dat paard ja. De verwachting was dat ze deze zomer weer helemaal hersteld zou zijn en gezonde hoeven zou hebben. Pijn heeft ze ook sinds vandaag pas echt weer, begin van de week draafde ze nog rad en ze staat al heel lang zonder pijnstillers. Maar we zijn er nog niet eens over uit welke hengst het moet worden, dus ik vermoed dat ze volgend jaar pas gedekt gaat worden als het hele plan doorgaat..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers