Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-18 09:50

Ik ben aan het overwegen om een veulen te fokken met mijn merrie. Het veulen zou voor mezelf zijn.
Dit is een linkje met haar afstamming: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... f-ballmore

Pluspunten:
- Fijn karakter, heel werkwillig en denkt graag mee
- Prima gangen, waarvan de draf het beste is

Verbeterpunten:
- Horizontale halsrichting
- Galop mag beter, heeft nu weinig sprong


Afbeelding



Ik ben niet thuis in de fokkerij dus ben erg benieuwd naar jullie ideeën en suggesties.


Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 10:01

Ik zie dat trakhenerbloed goed aansluit bij de moederlijn.

Hoe zit het met de souplesse van de merrie? en wat is je doel met het veulen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 21:48

Ze heeft een halfzus uit dezelfde moeder van Gribaldi die Inter I loopt, misschien eens kijken naar een leuke Gribaldi nakomeling.

Als ik naar deze merrie kijk en je punten hoor zou ik denken aan Ferdeaux. Mooi front erop, goed achterbeen wat hij ook vererft en een super galop wat hij ook zeker meegeeft aan zijn nakomelingen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-18 12:00

Ze zou meer souplesse mogen hebben. Doel met het veulen is gewoon leuk mee rijden in de basis dressuursport.

Ik ga me verdiepen in Gribaldi en Ferdeaux!

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:16

Ik zou voor Totilas bloed gaan, Toto jr kan de galop verbeteren en souplesse toevoegen. Heb je aansluiting op Gribaldi maar dan met extra galop.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 12:30

Ik zou ook niet fokken met deze merrie, vind haar bouw gewoon niet gunstig ogen en de afstamming is niet bijzonder. Ik zou dan lekker gaan shoppen voor een leuk veulen die aansluit bij jouw wensen :) Is waarschijnlijk kostentechnisch ook veel interessanter en je loopt geen risico's met je merrie.

Getup

Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:21

Dat vind ik ook wat drastisch, Joolien....
Fijn karakter en gangen en zo raar gebouwd is ze ook niet.

En t is ander bloed, in België zie je meer Galliani's.

Anomien

Berichten: 7300
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 15:24

Ik vind het een merrie die zeker wel geschikt is om mee te fokken. Welke merrie heeft geen verbeterpunten.

Is de Merrie verder gezond?

Mama van mijn lieve meisjes

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:01

Niettegenstaande enkele verbeterpunten lijkt me uw merrie wel fokwaardig en haar vader heeft in België een goede reputatie als vererver. Ik zou op haar Bailamos Biolley gebruiken. Een uitstekende hengst (goedgekeurd voor maar liefst 9 stamboeken en als 10-jarige reeds Grand Prix dressuur). Hij geeft zeer goede nakomelingen, kan de verbeterpunten van uw merrie aanvullen en Bailamos stamt uit een geweldige moederlijn - ook wat karakter en werklust betreft. Daarnaast is deze hengst voor uw merrie zeer interessant omdat je met Bailamos lijnenteelt hebt op Sir Donnerhal waardoor je diens genen dubbel verankert in je veulen.
Ferdeaux wordt blijkbaar best ingezet op langgelijnde merries en daar lijkt me de uwe toch in te kort te schieten.
Over de nafok van Gribaldi hoeven we niet te discuteren maar is er van hem nog sperma te verkrijgen ?

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:56

Lijnenteelt op Sir Donnerhall zou ik nu zelf nooit doen eerlijk gezegd.

Kijk eens naar Painted Black...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:46

Hm met lijnenteelt op Sir Donnerhall krijg je 3x lijnenteelt op Sandro Hit, dat zou ik ook niet doen.

Painted Black lijkt me ook geen verkeerde optie, bewezen vererver.

Volgens mij vertekend deze foto ook omdat hij van schuin opzij is genomen. Heb je misschien meer/ betere stand/ bewegingsfoto's? filmpjes?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-18 09:04

Merrie is verder helemaal gezond. Is prok goedgekeurd, hals en rug ook op de foto en dat is allemaal prima. Lijnenteelt op Sir Donnerhall wil ik inderdaad ook niet.

Ik ga even op zoek naar andere foto's

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:07

Leuke merrie hoor. Ik zou niet teveel met Sandro Hit en Donnerhall meer doen. Is H-Ekwador geen leuke hengst voor deze merrie? Geeft fijne paarden

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:14


Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

s0173957

Berichten: 5382
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:40

Hof_Arcadia schreef:
Leuke merrie hoor. Ik zou niet teveel met Sandro Hit en Donnerhall meer doen. Is H-Ekwador geen leuke hengst voor deze merrie? Geeft fijne paarden



H-Ekwador heeft echt nog niet veel gedekt... hoeveel nakomelingen ken je er van?
Zou ik op deze merrie niet echt aanraden...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 11:47

Je kunt altijd Brigitte de Biolley voor advies vragen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-18 16:54

Ik heb gelezen dat ferdeaux het beste past op langgelijnde merries, dat is de mijne niet echt. Ook las ik in het afstammelingenrapport dat de hals diep uit de borst komt. Zelf vind ik dat ze daar ook wat naar neigt. Nou weet ik niet hoeveel dat zegt omdat het natuurlijk gebaseerd is op een selectief groepje veulens.

H-ekwador spreekt mij niet aan en vind ik zo op het eerste oog niet echt passen.

Toto Jr. en Easy Game spreken mij wel aan.

painted black is inderdaad ook een goede optie, zeker omdat hij zich al bewezen heeft. Is dat beter om voor een bewezen vererver te kiezen ipv voor een jonge hengst bij het eerste veulen?

Om in de richting van Gribaldi te blijven denken, wat vinden jullie van For Gribaldi?

Ik heb nog een andere standfoto gevonden maar deze is ondertussen al wel bijna 2 jaar oud en weet niet of deze veel beter is ;-)
Afbeelding

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 17:01

Ik zou eens naar Ferdeaux kijken!

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Galliani Biolley x Sunny Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 08:54

For Gribaldi vind ik een van de mindere Gribaldi nakomelingen, ik denk dat er kwalitatief betere zonen/ kleinzonen van hem lopen.

Met een bewezen vererver heb je iets meer zekerheid wbt het fokken bij een eerste veulen. Maar Painted kan wel kleintjes fokken..het is wel belangrijk dat de merrielijn voldoende maat heeft.

Jouw merrie heeft inderdaad wel een sterk hellend kruis, en is wat strak in de lendenen en de hals komt wat diep uit de borst. Wat aandachtspuntjes zijn.

http://www.stalbrouwer.com/dekhengsten/76-johnny-cash
Dit is ook een interessante hengst, heb je het waardevolle trakhenerbloed en deze hengst heeft een erg mooi front,model, en veel souplesse. Met een ontzettend braaf karakter, en drie goede gangen. Iets traag achter dus de merrie moet wel een actief buigend achterbeen meenemen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 4 bezoekers