Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 10:11

Afgelopen oktober hebben wij een KWPN merrie in ons bezit gekregen. Het is een fijne merrie, niet heel speciaal maar een goed karakter. Nu speel ik met de gedachte om een veulentje te fokken bij haar. Maar ik ben totaal niet thuis in de hele fokwereld. Daarom jullie advies gevraagd.

Het doel zou zijn een leuk allround paard te fokken voor mezelf voor in de toekomst. Ik ben zelf veel meer spring/cross-gericht, ik zou er het liefst een springhengst op willen.

Punten die ik graag anders zou zien in het veulen zijn:
Een compactere bouw, deze merrie heeft een erg lange rug.
De merrie is 1,72, wat mij betreft mag het veulen wat kleiner zijn. Zeker niet groter (ik ben zelf niet zo groot)
De galop zou verbeterd kunnen worden imo (krachtiger en ruim)
Wat meer pit (bloed) Deze merrie is heel erg lief en rustig en kalm. Er zou wat mij betreft wat meer power in mogen.

Geen voorkeur voor kleur

Hieronder een foto. Niet de beste foto vanwege het weer ed. maar goed genoeg om haar lijn te zien.

Deze merrie is de afgelopen 3 jaar weinig gereden en als ze gereden werd puur recreatief zoals te zien is aan haar bespiering. Die is niet optimaal, hier wordt aan gewerkt. Ze is 16 jaar. Ik denk dus als we nog een veulen willen fokken dat we dat dit jaar zullen moeten doen.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties. Ook als jullie denken dat deze merrie überhaupt niet geschikt is om mee te fokken dan hoor ik dat graag.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... /vriverole
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:31

De merrie lijkt erg steil gekoot, heeft ze ongelijke voeten voor? de rest van haar bouw en de lengte van de rug vind ik nog wel redelijk in proportie.

Hoe springt ze zelf?

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 10:36

Ze heeft inderdaad 1 graasvoetje links voor. Daardoor loopt ze ook iets onregelmatig.

Ik heb zelf maar 2 keer wat met haar gesprongen(80cm). ze heeft er niet zoveel gevoel voor. Ik weet ook niet of dit in het verleden met haar is gegaan dus hoeveel ze ontwikkeld heeft.

Vanwege dat graasvoetje durf ik niet heel ver met haar te gaan.

Elisa2

Berichten: 37129
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:51

Hm ongelijke voeten zijn meestal erfelijk..dat zou voor mij een reden zijn om er niet mee te fokken. Vaak krijgen ze daar op jongere leeftijd al gezondheidsproblemen mee.

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:57

De merrie sluit in eigenlijk geen enkel geval aan bij jouw fokdoel (Te mak, weinig gevoel voor springen, matige galop). Als je dan het (mogelijk erfelijke) graasvoetje meeneemt en de onregelmatigheid hierdoor, zou het qua doel en kosten veel interessanter zijn om een veulen / jong paard te kopen die wel aansluit bij jouw wensen. Fokken blijft gokken. Eigenlijk wil je gewoon een compleet ander paard fokken uit deze merrie, terwijl een merrie over het algemeen wel haar stempel drukt op het veulen. Heeft de merrie zelf nog iets van predicaten of prestaties staan op haar leeftijd of een aansprekende moederlijn met veel prestatie? Want als ook dat niet het geval is ben je met fokken alleen maar bezig met vermeerderen met grote kans dat het veulen niet is wat je wil en ook nog eens niet commercieel interessant om te verkopen. Daarnaast wegen de kosten niet op tegen wat het dan oplevert.

Het lijkt mij wel een heel lief paard.

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 11:23

Ooh ik dacht een graasvoetje met name te maken heeft met een te snelle groei. Maar het is dus ook erfelijk. Goed om te weten.

mer1980; ik ben het met je eens. Ze sluit niet echt aan bij mijn wensen afgezien van haar fijne karakter en het feit dat ze een paard is Haha. Maar, we hebben haar nu eenmaal, vandaar de gedachte en overweging. Haar moeder komt uit een springlijn (cavalier) en heeft als sportprestaties Z springen/1.30 maar onze merrie zelf heeft geen predicaten of prestaties.

Het is inderdaad een lieve merrie.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:11

Als je een jonge springhengst neemt en het goedkoop aan boord legt en geluk hebt, heb je voor 1600 euro een veulen met 60 procent kans dat het vooral op zijn moeder lijkt.
Voor het dubbele koop je een veulentje uit een echt springlijntje, zonder risico voor je merrie of andere tegenslag.
Als je die meerkost tegenover de totale kost van een volwassen paard zet, is dit een peulschil.

Uit ambitie of uit economische overweging moet je dus niet fokken.
Als je het voor de romantiek doet, is dit een heel ander verhaal. Ga er dan voor, het is een hele belevenis.
In dat geval kijk je best waar de talenten van je merrie zitten en probeer je die te versterken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:58

ik zou niet met deze merrie fokken. Graasvoetje heeft meestal een onderliggende oorzaak. Je geeft aan dat ze onregelmatig is. Kan zo maar hoefkatrolontsteking zijn.

Vind het wel een mooi paard met niet eens zo'n gekke afstamming. Voor de Cavalier merrie zit de beproefde dressuurcombinatie Amor x Doruto x Ulex.
Zou het dus ook met Rubiquil als vader ook in die richting zoeken mocht je toch gaan dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:05

Ook ik zou afraden om te fokken met deze merrie, vooral op basis van de beenstand. Maar ook omdat je doel van het veulen nogal ver af ligt van de merrie zelf. Daarbij is ook de leeftijd niet ideaal en vind ik de merrie niet gezond ogen.
En ik zou idd dat been eens laten nakijken ;)

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 20:52

Bedankt voor de eerlijke adviezen. Het lijkt erop dat we dus maar beter niet met haar kunnen fokken.

Wel ben ik nog nieuwsgierig naar jullie argumenten voor het graasvoetje. Een graasvoetje is toch een gevolg van te snelle groei waardoor ze met de benen wijdt uit elkaar gaan staan om te grazen? Wat kan een andere onderliggende oorzaak zijn?

Ze loopt iets onregelmatig (niet kreupel) omdat ze anders land op deze voet. Ze rolt niet van achter naar voren af maar zet hem eigenlijk gewoon plat neer. Ik heb haar onlangs door mijn dierenarts laten nakijken en zij gaf aan dat dit voetje niet zo ernstig is. Ik ben me er wel van bewust dat het bepaalde gevolgen kan hebben en ik ambieer ook niet met haar nog de sport oid in te gaan. Ze wordt hier met name gebruikt in lessen en voor buitenritten. Daarnaast rijd/train ik haar zelf nog wat dressuurmatig om haar spieren te ontwikkelen.

Joolien: wat vind je ongezond ogen aan de merrie?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:00

Graasvoetje kan onder andere ontstaan door een te korte hals in combinatie met te lange benen waardoor het veulen een voorkeurshouding ontwikkeld door een been ver naar voren te zetten en naar achteren om bij het gras te kunnenn. Korte hals in combi met lange benen is dus ongewenst.

Andere veel voorkomende oorzaak is hoefkatrolontsteking. Veulen/paard ontlast de achterzijde van de hoef en ontwikkeld een verkeerde stand. Hoefkatrolontsteking is erfelijk.

Je ziet het heel vaak. Moeder ongelijke voeten, nakomelingen ongelijke voeten.

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 21:08

Oké, helder. Korte hals icm lange benen kan ik inderdaad inkomen dat dat doorgefokt wordt en daardoor het graasvoetje ‘erfelijk’ is.

Dat een graasvoetje voort kan komen uit hoefkatrol ontsteking wist ik niet. Weer iets nieuws geleerd vandaag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:23

pollewopsie7 schreef:
Bedankt voor de eerlijke adviezen. Het lijkt erop dat we dus maar beter niet met haar kunnen fokken.

Wel ben ik nog nieuwsgierig naar jullie argumenten voor het graasvoetje. Een graasvoetje is toch een gevolg van te snelle groei waardoor ze met de benen wijdt uit elkaar gaan staan om te grazen? Wat kan een andere onderliggende oorzaak zijn?

Ze loopt iets onregelmatig (niet kreupel) omdat ze anders land op deze voet. Ze rolt niet van achter naar voren af maar zet hem eigenlijk gewoon plat neer. Ik heb haar onlangs door mijn dierenarts laten nakijken en zij gaf aan dat dit voetje niet zo ernstig is. Ik ben me er wel van bewust dat het bepaalde gevolgen kan hebben en ik ambieer ook niet met haar nog de sport oid in te gaan. Ze wordt hier met name gebruikt in lessen en voor buitenritten. Daarnaast rijd/train ik haar zelf nog wat dressuurmatig om haar spieren te ontwikkelen.

Joolien: wat vind je ongezond ogen aan de merrie?


Wenie, de lange vacht ofzo. Nou zie je dat wel vaker bij paarden, maar ik weet t niet. I combi met het voetje waar ze onregelmatig op is, lijkt ze me gewoon niet lekker in haar vel te zitten. Kan het niet helemaal uitleggen, is meer een gevoel ofzo :') Dus daar heb je niet zoveel aan natuurlijk :P

pollewopsie7

Berichten: 1237
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Darp

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 08:16

Oké ;) ja ze staat hier gewoon buiten met een dekentje op dus ze heeft een wintervacht. ze ziet er niet mooi strak geschoren uit. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ongezond is. Het feit dat ze wat weinig bespiering heeft en er daarom minder fit uitziet dan een sportpaard snap ik.

Ik denk dat een foto vaak veel kan beïnvloeden op je kijk. Het weer is vies, er ligt modder op de achtergrond, paard heeft een natte hals, ook nog eens een wintervacht en een stijl voetje. Maar al die dingen willen natuurlijk niet zeggen dat ze ongezond is ;)

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 08:25

Ik zou er ook niet mee fokken. Ik wil eigenlijk degene die besloten heeft om Cavalier op een Amor x Doruto te zetten de kop inslaan. Wat een prachtig kostbaar bloed en wat zonde om die lijn zo af te breken. Had daar Cocktail op gezet of zoiets. Maar goed. Ik zou lekker een paard kopen als ik jou was, dan kan je er precies eentje uitkiezen die bij jouw wensen past.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:08

Suzanne F. schreef:
Wat een prachtig kostbaar bloed en wat zonde om die lijn zo af te breken. Had daar Cocktail op gezet of zoiets.


Deze merrie is 16 en dus 17 jaar geleden "bedacht". Cocktail is helaas al 18 jaar dood. ;) Denk niet dat diepvries een optie was.

Verder mee eens hoor....

Edit, overigens was de Cavalier merrie wel 130 springen. Niet slecht.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:53

Steil gekoot leidt wel wat sneller naar steile voeten. Als er dan 1 bij voorkeur meer belast wordt krijg je ongelijkheid. Persoonlijk heb ik er niet heel veel Problemen mee alleen zeg je dat het bij jouw merrie tot onregelmatigheid leidt. Dat is wel wat anders. Ik heb 1 ruin van 28 met iets ongelijke voeten. Heeft op hoog niveau gesprongen en tot op heden geen problemen ermee. en mijn merrie van 19 met duidelijk ongelijke voeten en nog nooit daardoor kreupel. Heeft bij mij 3 veulens gehad waarvan 1 op leeftijd van 3 maand 1 steil voetje kreeg. Vanaf toen heel nauwkeurig bijgehouden door de smid, toen hij uitgegroeid was was het niet meer te zien. De andere 2 hadden/hebben het niet. Dus erfelijkheid is blijkbaar niet 100%.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:19

Op horsetelex staan geen nakomelingen. Heeft de merrie al eerder een veulen gehad? Persoonlijk vind ik 17 nèt te oud om nog voor de eerste keer te veulenen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110669
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 11:56

Volgens het KWPN is ze in 2005 naar de keuring geweest en heeft daar oa 62 punten voor exterieur, 60 voor beweging en 55 voor springen gekregen.
Dus dat ze geen aanleg voor springen toont kan wel kloppen.

Holstman
Berichten: 143
Geregistreerd: 18-01-13

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:18

Niet ideaal maar ook geen absolute no go situatie vind ik.
Het papier is wat vreemd maar ze heeft tenminste papieren.
De merrie heeft maat en lengte wat geen slecht punt is.
Verder vind ik haar ondanks de arme bespiering en de leeftijd wel eerder van het klassieke type.
Het punt waarom ik het niet zou doen is de leeftijd.
Als je beslist om met haar te fokken kies dan voor commercieel populair bloed.
Contendro I zonen zouden mooi kunnen combineren met deze merrie.
Ik dacht ook aan Black Jack van Cornet Obolensky.
Niet te groot, luxe uitstraling, populair bloed en zelf actief in de eventing.
Bovendien is Contendro I zeer allround.

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:53

Als je echt heel heel heel graag wilt fokken met deze merrie, want wat Holstman zegt kan ik zeker bij inkomen, maar wellicht kun je dan uitkijken naar iets commercieels. Neem dan bijvoorbeeld Ceasar ter Linden, altijd vlekjes, goede galop en eventer ;) mocht het veulen niet in de smaak vallen voor jezelf, zijn vlekjes altijd goed te verkopen ;)

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:25

NatasjavE schreef:
Suzanne F. schreef:
Wat een prachtig kostbaar bloed en wat zonde om die lijn zo af te breken. Had daar Cocktail op gezet of zoiets.


Deze merrie is 16 en dus 17 jaar geleden "bedacht". Cocktail is helaas al 18 jaar dood. ;) Denk niet dat diepvries een optie was.

Verder mee eens hoor....

Edit, overigens was de Cavalier merrie wel 130 springen. Niet slecht.


Nou Balzflug dan. Dan had ik haar zeker wel willen hebben. Ik zou een moord doen voor een Balzflug x Amor x Doruto. Maar goed, dat is idd niet relevant. Maar wel heel zonde van zo'n lijn.
Edit: de merrie is met een I, uit 1990 dus wordt 18. Zolang is Cocktail nog niet dood. Die is overleden in 1999 als ik het goed heb. Dus Cocktail had gewoon gekund.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 19:59

Ehh, 1990 is 28 jaar geleden...

Verder helemaal eens!

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 20:42

janna schreef:
Ehh, 1990 is 28 jaar geleden...

Verder helemaal eens!


Zo inderdaad, goedemorgen. :D
Zo word je snel oud. -O- Maar doet aan het Cocktail verhaal niks af inderdaad.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies KWPN Rubiquil x Cavalier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 21:40

Och stom ja...ik ging uit van de merrie van TS,...maar we haden het uiteraard over de moeder van de merrie.