Orientatie [***] (PROK Ster) x [naam] (keur pref)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 12:08

Hi,

Voor mijn merrie ben ik mij aan het orienteren op een eventuele hengst. Het is nog toekomstmuziek maar ik zou het wel leuk vinden om jullie mening betreft een hengst te horen.
Ze is een nakomeling van [***] met A register papier. Haar moeder is een [naam]. Ze is
Zowel oma als moeder fokken erg mooie (grote, [***] is de uitzondering) en fijne nakomelingen met goed achterbeen.

[***] is 1.68, een kortgebouwde merrie met redelijk veel pit. Dit zit wel redelijk in de lijn verankerd en het zijn aan de hand en in omgang echte einzelgangers. Aan het werk en onder het zadel is het een fenomenaal paard, altijd willen werken en echt altijd doorgaan. Ik heb vaak met rijden dat ik weer motivatie krijg van haar energie en inzet. :) Nadeel is dat ze erg compact en vrij klein is (komt bij vader vandaan) en dat ze echt haar mensen uitkiest. Maar ik zelf heb hier geen problemen mee. Op de keuring benoemde ze haar croupe als aandachtspuntje.

Ik zou zelf graag weer wat maat en lengte toevoegen, het karakter an sich heb ik niks mee te doen. Als je een beetje gevoel hebt en consequent bent kom je echt een heel eind. Qua beweging vind ik haar ook top, op het filmpje komt de stap niet uit door spanning maar ze kan echt voor een 9 stappen. Schakelen en verzamelen kan ze ook (mede doordat ze wel kort is).

https://www.[***].nl/horses/pedigree/1623412
Haar papier

https://www.youtube.com/watch?v=3R05GVsG7cY&t=16s
Video van keuring - ster met 75 75


Afbeelding

Afbeelding


GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:39

Ze zou van mij ook wat meer zelfhouding mogen hebben.

Voor maat en lengte, en dat front in beweging, zou je eens kunnen kijken naar Il Divo? Of Gunner, als je dat van achteren aandurft? Of 1 van de Van Olst hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:01

GJ9 schreef:
Ze zou van mij ook wat meer zelfhouding mogen hebben.

Voor maat en lengte, en dat front in beweging, zou je eens kunnen kijken naar Il Divo? Of Gunner, als je dat van achteren aandurft? Of 1 van de Van Olst hengsten.


In welk opzicht bedoel je meer zelfhouding?
De van olst hengsten geven echt wel flinke inteelt, dat is iets waar ik niet mee wil fokken persee.
Buitenlandse hengsten zijn ook zeker welkom. Deens of Duits of zo.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:06

bobje26 schreef:
GJ9 schreef:
Ze zou van mij ook wat meer zelfhouding mogen hebben.

Voor maat en lengte, en dat front in beweging, zou je eens kunnen kijken naar Il Divo? Of Gunner, als je dat van achteren aandurft? Of 1 van de Van Olst hengsten.


In welk opzicht bedoel je meer zelfhouding?
De van olst hengsten geven echt wel flinke inteelt, dat is iets waar ik niet mee wil fokken persee.
Buitenlandse hengsten zijn ook zeker welkom. Deens of Duits of zo.


Dat ze van zichzelf een mooi front maakt in beweging, ze houdt haar als nu wat horizontaal.
In Nederland zijn er zat Duitse hengsten te kiezen. Gunner is grotendeels duits, Il Divo is half Duits, Hermes ook, en bij de laatste jaargang zitten er ook een paar, bijv. Just Wimphof, Destino (helemaal Duits).

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 09:52

Wat een leuke merrie zeg! kan me voorstellen dat je daar iedere keer blij van word. Mooi achterbeen ook wat steeds goed aan blijft treden.

Een grootramige hengst lijkt mij inderdaad ook goed te passen, maar ik zou zelf niet teveel willen inleveren op het achterbeengebruik.

Wellicht is de hengst Henessy interessant, dat is een mooie grootramige hengst met een mooi front en drie goede gangen.

Gribaldi bloed heeft ook goede dingen gedaan in de moederlijn zo te zien, maar zo te zien kun je sowieso erg veel kanten op met zo'n goede moederlijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 10:51

Beetje meer front maken zou idd mogen, maar denk ook dat dat met de omstandigheden te maken heeft.
Ik zie een mooi voorbeengebruik, functionele achterhand die snel genoeg maar vooral ook dragend genoeg onderin komt.

1m68 is nu niet bepaald klein, en als de lijn groot fokt ook niet overdrijven met vergrotend te willen fokken.

Mss eens kijken naar Escolar?

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Anoniem

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:33

Bedankt! Hennesy is wel een mooi type inderdaad, net zo groot ongeveer maar hij pakt meer lengte.
Voor mij is 1.68 klein gezien de moederlijn en nafok daaruit.. Alle paarden zijn dik over de 1.70 (moeder en oma zelfs over de 1.75), maar ze toont ook kleiner doordat ze vrij kort is natuurlijk.
Iets meer rek in het lijf zou ik wel mooi vinden, denk ik. :)

De nafok van Escolar ziet er heel veel beloven uit zeg! Niet direct mijn type maar misschien gecombineerd met zo'n typje als [***] wel heel apart. Die neem ik zeker in overweging!!

Ik ben zelf fan van Quarterback + aantal nakomelingen, maar ik hoor diverse dingen over zijn karakter. Ben bang dat misschien het toch wel aparte karakter zich versterkt? Ook ben ik al een aantal jaar fan van Hasselhoj Donkey Boy maar qua model is dat gewoon geen match, gok ik. Beetje dezelfde typjes.

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:54

Quaterback z'n nakomelingen vallen best mee qua karakter. Maar ik vind ze persoonlijk gewoon niet overtuigen...

Escolar is idd wat meer 'ouderwets' type maar fokt in DL erg goed, mooie grootramige paarden.
Heeft met z'n eerste jaargang mij in elk geval overtuigd om hem bij op de lijst te zetten.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:49

Escolar is zeker een erg goede hengst, misschien idd qua type niet de mooiste/ beste maar geeft wel beweging.

Quaterback valt mij ook niet in zijn nafok, hij kan hele aparte geven maar ook pony achtige propjes zonder beweging. In ieder geval heeft hij grootramige en langgelijnde merries nodig.

Donkey Boy is inderdaad een beetje hetzelfde typje qua model, ik denk wel dat langgelijnheid in een hengst belangrijk is. Donnerhall bloed is wellicht zo gek nog niet..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:49

Duidelijk!

En een hengst met Rohdiamant bloed? Heb een paar oudere gereden met heel fijn, bewerkbaar en stabiel karakter.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:30

Dat is zeker geen slechte optie, Rubinstein bloed staat bekend om het goede karakter.

Ik zou dan kijken een een grootramige, langgelijnde zoon zoals bijvoorbeeld Blue horse Romanov.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

s0173957

Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 09:36

Romanov zou idd ook een mooie optie zijn.
Alleen zit je daar wel sowieso met DV denk ik?

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 19:00

Maat, lengte, kwaliteit en je bent niet vies van Duits/Deens, zou ik je gerust (en hier zijn de meningen over verdeeld) Revolution durven aanraden. Die kan juist goed de beknopte merries hebben, ik weet alleen niet zo heel veel van het karakter wat hij doorgeeft..

Dan behoud je het goede achterbeen, fok je wat meer lengte, en is het commercieel ook nog eens heel interessant...

Fijne merrie zeg <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:10

Misschien meer suggesties? :)

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 20:36

Ik ga gewoon een poging wagen een optie neer te zetten. Wat denk je van Spielberg? Naast maat en lengte geeft hij ook een heel fijn karakter mee aan zijn nakomelingen.

Lord Leatherdale zou ik ook wel aandurven met Jaja. Mooie vrije lijn en heeft bewezen een goede combi te vormen met Ferro-bloed!

Een baby-Jaja zou zo leuk zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:56

Ik gooi eens een gokje waar ik jullie mening graag over hoor - Up to Date.

Heb een poos een Up to Date gedaan en geweldig karakter met veel knieactie en zeer goede galop.
Zou hij bij [***] passen?

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:27

Ik snap wel dat je weg bent van hem ja..beetje zelfde type weer en inderdaad een super galop heeft die hengst.

Volgens mij vergroot hij niet, maar ik ken te weinig van zijn nakomelingen om hier gericht advies over te geven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Mer1980

Berichten: 18811
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:47

Mooie merrie hoor, ik snap dat je wat lengte wil hebben in het lijf, ze is vrij beknopt. Ik zie dat er regelmatig Jazz en Gribaldi bloed is gebruikt op de moederlijn welke wel wat voor keurings- en sportsuccessen hebben geleid. Wellicht dat je daar naar kan kijken.

Voor een Jazz / Gribaldi / Ferro vrije hengst kun je ook eens kijken naar George Clooney. Komt uit een dijk van een moederlijn, is Duits gefokt en is zelf niet kort in zijn lijf. Hij is nog erg jong, maar op papier staat een topsport carrière hem niets in de weg.

For Romance II is ook nog een jonge hengst maak goed achterbeen en voldoende lengte in zijn lijf. Tevens vrij bloed.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Anoniem

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 23:11

Bedankt beide!
Ik vond For Romance erg prettig om te zien! Qua Gribaldi wil ik iets weg blijven ivm karakter, Jazz paarden vind ik zelf wel heel fijn. :)
Wat denken jullie van Milenium of een nakomeling van hem (Maracaná)?


Vandaag een goede standfoto gemaakt, misschien hebben jullie daar wat meer aan.
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:39

Prachtige merrie, ik ben fan!

Ik snap alleen niet zo goed dat je aan Millenium denkt als je weg wilt blijven van Gribaldi bloed?

Misschien als je niet vies bent van Jazz bloed is de hengst Henessy ook interessant, denk dat die zeker een grootramig model en lengte mee kan geven. {hm ik val in de herhaling zie ik, sorry}

For Romance vind ik op zich ook niet verkeerd, maar ik vraag me af of hij niet te bloederig fokt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:54

Hmm, dat is waar... ik ga even denken en dingen naast elkaar leggen!
Dankjewel!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15904
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:00

Prachtige merrie! Ik zou For Romance of Just Wimphof doen.

In de KWPN database staat ze trouwens als reg. A en niet als ster. Misschien moet je daar even achteraan bellen.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:19

First Promise vond ik een opvallende hengst maar hij heeft uit zijn eerste jaargang niet veel gebracht. De merrie heeft een opvallend hellend kruis, wel een aandachtspuntje. For Romance is imo teveel inteelt op de F-lijn. Ik zou meer richting D-lijn zoeken. Just Wimphof is zeker een aanrader echt een topper in het verrichtingsonderzoek maar de eerste veulens moeten nog geboren worden. Kijk eens naar Totilas-zonen met D- in de moederlijn, Toto jr bijv. Ik vond de eerste jaargang opvallend sterk. Zit wel 3 generaties terug Gribaldi maar dat is eerder positief.
Spielberg geeft ook heel goede sportpaarden met een fijn meewerkend karakter, en vrij van de Nederlandse hengsten.

Anoniem

Re: Orientatie First Promise (PROK Ster) x Krack C (keur pref)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:49

Ze is voorlopig ster ivm a papier (had 75/75 op de keuring), ze hoeft enkel ibop of sport te halen. Daarna naar CK voor overige predicaten. Zit nog even te kijken of ik voor of najaars ibop ga doen (denk het laatste). Haar vader heeft cornage onderzoek al gedaan.

Zou je met Toto jr niet bang zijn dat je kleine popjes fokt? Mag van mij best allemaal langer, zwaarder en groter in plaats van 'moderne dressuur' paard. :)

Spielberg heb ik zelf liever niet, geen fijne ervaring mee helaas! :)

Hindo2
Berichten: 976
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 12:22

Wellicht dat de merrie door de nieuwe regels al ster is en dus geen ibop of sport hoeft te lopen:
https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:15868
Nakomeling van mijn merrie was ook reg a en 75/75 op de keuring.
Na een telefoontje aan het kwpn is ze nu opgenomen als stb ster.

Never change a winning team


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers