Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-17 18:48

Hoi hoi ! :wave:

Ik wil volgend jaar of dat jaar erop graag een veulentje fokken met mijn merrie, dit veulen is bedoeld voor mijzelf dan later.

Informatie over mijn merrie:

Sandreo x Dutchboy x Ubis
10 jaar
Willen dit outdoor seizoen Z2 starten (Z1 + 17 )
1.68 cm


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben helemaal niet thuis in het fokken dus brand los!

--


leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 10:22

Elisa2 schreef:
Heb je goede standfoto's en een linkje naar horsetelex?

Heeft de merrie predikaten? wat zijn de positieve punten van de merrie en wat wil je graag verbeterd zien?



Goede stand foto’s heb ik op dit moment niet ik zal er vanmiddag een paar proberen te maken.
Nee ik wil graag sportpredicaat halen voordat ik ga fokken, doc predicaat is in aanvraag.
Ze heeft een wat langer achterbeen waar ik rekening mee wil houden en ik zie graag als ik fok een wat opwaartser gebouwd paard terug. Ze heeft een super karakter ga er alleen mee op buitenrit etc. Ze zou misschien iets werkwilliger mogen zijn en ik zoek een hengst die veel souplesse heeft. Mijn paard heeft een hele goede stap scoort ze ook 8en voor draf is functioneel ze is geen groot draver alleen de galop is een aandachtspunt die zou meer bergop mogen.

Dit is de link:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1886210

Ow en misschien een iets grotere hengst omdat zij uit een wat kleinere merrielijn komt

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 14:57

Afbeelding

Deze beter ?

En nog een onder het zadel:
Afbeelding

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 19:05

Ik vind Ferdeaux helemaal geen verkeerde optie heb zelf een veulentje van hem en zie daar zeker het opwaartse in.

Afbeelding

Alleen behoud ik dan wel genoeg paard en bot om het zo te zeggen omdat mijn merrie zelf ook wel best bloederig is zeg maar ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 19:11

Hebben jullie iets aan een genetisch profiel op de KWPN site die is namelijk wel ingevuld bij haar.. ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 13:11

Elisa2 schreef:
Wat ik tot nog toe gezien heb van Ferdeaux, heeft massa en bot genoeg dus dat zou ik wel aandurven.

Genetisch profiel is altijd interessant.



Dit is wat ik gevonden heb:


Afbeelding

Afbeelding

Zou je aan de hand van dit beter kunnen oordelen exterieur matig ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 18:50

Ja klopt nou moet ik er wel bij zeggen dat dit is van toen ze 3 jaar was en ze is een wat laatbloeier geweest. Maar welke hengsten zouden dan kunnen passen?
Iemand had me getipt op habanna zou dit wat kunnen zijn?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 20:52

Dees schreef:
Ik vind het juist helemaal geen 'echte Sandreo' om te zien... :o
Ik zie heel veel Dutchboy, maar wellicht denk ik dat vooral door de toch wat opgetrokken romp, de meer horizontale halsrichting, het gebrek aan massa en zo het lijkt een neerwaartse romprichting. Sandreo's zijn doorgaans 'ronder' van vorm, in alles eigenlijk.

Ik zou op deze merrie een hengst gebruiken die niet zo hoog in het Engelse volbloed staat. Daarmee valt heel veel van het Nederlandse hengstenbestand al af. Interessant is mogelijk terug op Ubis, vanwege het mooie anglo-arabische bloed. Kijk eens naar Uptown of dienst zoon Bojengel. Krijg je ook maat van.


Dankjewel! Uptown ben ik niet zon fan van, bojengel daarin tegen wel. Nou ze had massa genoeg ik heb nog wel ergens een foto, ze heeft een lichte blessure gehad vandaar de mindere bespiering ook

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-17 20:54

Dees schreef:
Ik vind het juist helemaal geen 'echte Sandreo' om te zien... :o
Ik zie heel veel Dutchboy, maar wellicht denk ik dat vooral door de toch wat opgetrokken romp, de meer horizontale halsrichting, het gebrek aan massa en zo het lijkt een neerwaartse romprichting. Sandreo's zijn doorgaans 'ronder' van vorm, in alles eigenlijk.

Ik zou op deze merrie een hengst gebruiken die niet zo hoog in het Engelse volbloed staat. Daarmee valt heel veel van het Nederlandse hengstenbestand al af. Interessant is mogelijk terug op Ubis, vanwege het mooie anglo-arabische bloed. Kijk eens naar Uptown of dienst zoon Bojengel. Krijg je ook maat van.




Afbeelding

Hier heeft ze meer bespiering/massa

--


leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-17 00:40

GJ9 schreef:
Genetisch profiel is niet wat een merrie scoorde op de keuring, maar wat ze verwachten wat ze vererft adhv haarzelf en familieleden.


Oké dat wist ik niet. Ik ben er ook helemaal niet in thuis dankjewel !

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 17:23

Hoi hoi hele lange tijd geleden maar ik wil toch weer nieuw leven in dit topic blazen omdat ik nog steeds geen geschikte hengst heb gevonden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand suggesties aan de hand van deze foto’s exterieurmatig en de informatie in mijn bovenstaande berichten? ☺️

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 09:49

Elisa2 schreef:
Knappe merrie hoor, wellicht Desperado..al heeft hij wel een wat lang achterbeen, maar kan zeker wel maat, souplesse en galop meegeven.



Desperado heb ik wel op mijn lijstje staan. Nog verdere suggesties ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 09:51

Dees schreef:
Die ziet er een heel stuk beter uit!

Merrie heeft een stijl schouder erin liggen en daardoor een iets horizontaal front. De stand van de achterbenen doet iets sabelbenig aan. Beide zijn geen grote problemen maar daar zou ik de verbetering in zoeken. Ze mocht in het geheel iets royaler in het front.


Vind je haar niet wat neerwaarts gebouwd ? Ja achterkant wil ik graag wat verbetering in zoeken. En zelf vind ik haar rug ook nog wel een aandachtspuntje. Heb jij nog suggesties wat betreft hengsten die wel eens zouden kunnen passen.

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-18 23:21

Dees schreef:
Nee, ik kijk niet naar hengstnamen, zou er zo dus ook zeker niet eentje durven roepen.

Als ik wat van de rug zou vinden, zou het eerder zijn dat ik de lendenen wat bol vind dan dat ik de rug iets hol zou vinden. Ze heeft een mooie glooiing in hals en ruglijn.
Wat betreft het neerwaarts gebouwd zijn; ik denk dat wanneer je het front iets omhoog kunt liften in de nafok, je dat punt ook meteen hebt overwonnen. Je zoekt dus een hengst met een schouder dat verticaler ligt dan gemiddeld.


Oke dan zet ik dat op mijn lijstje en dan ga ik even kijken welke hengsten dan een beetje in die richting uitkomen. Bedankt!

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 11:34

Elisa2 schreef:
Neerwaarts gebouwd hoeft geen probleem te zijn zolang ze in beweging zich wel goed kan dragen achter en met de schoft rijst. Ben het wel met Dees eens wbt de bouw, daarom dacht ik aan Vivaldi bloed omdat die over het algemeen een wat wekere rug meegeeft, en week = meer souplesse.

Een hengst die ook veel souplesse en veer mee geeft is Trafalgar, ben er alleen niet zo zeker van dat hij vergroot.
De nafok van Toto jr vind ik positief wbt achterbeengebruik en rijzen met de schoft in beweging, denk alleen dat die niet zo zeer de schouder/ voorbeen verbeterd.


Ja dat kan ze wel. Ik heb inderdaad ook al van meer mensen gehoord dat vivaldi bloed wel eens goed kon passen. Maar kan ik dan ook kijken naar een dreamboy of geniaal?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 11:35

simpie94 schreef:
Ik zat voor deze merrie te denken aan In Style. Voldoende tritt in de benen en souplesse. Daarbij het opwaartse front wat vader Eyecatcher ook kenmerkt, met de motor in de achterbenen.

Of Escobar v. El capone. Geen KWPN maar wel Nrps. Fijne manier van bewegen wat makkelijk tot dragen komt en echt opwaarts gebouwd. Geen rare manier van afwikkelen. Ik vond hem echt positief opvallen op de hengstenshow bij Kuypers.
Dit is zijn eerste dekseizoen volgens mij dus er zijn nog geen veulens van.



Dankjewel ik ga eens kijken naar deze hengsten. Het liefste blijf ik wel bij het KWPN maar als er echt een hele leuke tussen zit durf ik dat wel aan!

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 13:30

Dees schreef:
Er is meer onder de zon dan KWPN.
Tenzij je voor veulenveilingen fokt, die commissies kijken ook zelden verder.

Een Sandreo x Dutchboy x Ubis is per saldo meer in het gedachtegoed van NRPS gefokt dan van KWPN :D


Dus dan is het misschien toch interessanter om een NRPS hengst uit te kiezen en het toekomstige veulen daar in te schrijven ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 16:22

Elisa2 schreef:
Escobar is een hele fijne hengst inderdaad, is mij ook heel erg positief opgevallen qua beweging en bouw. Instyle kwam ook nog in mijn gedachten op, vereft een goed achterbeengebruik ook. Voorbeen vind ik iets minder..{maar de achterkant is het belangrijkste}.

Je kan natuurlijk ook kijken naar Dreamboy of Geniaal, die fokken wel weer anders.


Maar jij denkt dat desperado een van de betere Vivaldi’s is dan? Of denk je dat hij gewoon beter past dan de andere ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-18 20:32

Wat denken jullie van bretton woods of fürst jazz ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 13:18

Ik denk dat hij beter past, hoewel ik ook wel weg was van de veulens van Geniaal. En die een beter achterbeengebruik heeft. Desperado weer meer souplesse en extra galop.

De nafok van BW ben ik niet zo kapot van, Furst Jazz een hele fijne hengst zelf..weinig bekend nog over de nafok.[/quote]

Oke bedankt. Het is sws pas voor volgend jaar dus ik neem aan dat de eerste veulens etc dan al geboren zijn van fürst jazz en dat we dan wel wat meer weten. En charmeur?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-18 20:31

Elisa2 schreef:
Zou ik niet doen omdat die wat strakke lendenen heeft {weinig souplesse} en ook is zijn achterbeengebruik niet super.

De eerste veulens zijn nu al geboren van FJ, maar je zal ze zelf op moeten zoeken. Hij is niet kwpn ggk dus komt ook geen afstammelingenkeuring.


Oke dat wist ik niet. Maar dan ga ik ze toch graag bekijken. Lastig hoor dat fokken☺️ Oke dan ga ik deze week even een lijstje maken met hengsten die jullie aangeraden hebben en deze eens goed bekijken. Ik wil ook nog een standfoto van haar bij de hengstenhouder neerleggen en eventueel advies vragen.

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-18 13:36

Beide bedankt!! Ja ik wil dit jaar echt nog de tijd nemen om hengsten en eventueel nafok te gaan bekijken dat ik een beetje een idee erbij krijg en dan aankomend jaar vroeg beginnen want het wordt haar eerste veulentje en ik weet dus ook niet of ze makkelijk drachtig wordt..

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 11:37

Wat denken jullie van grand galaxy win ?

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 20:49

Hmm lastig. Paard heeft op dit moment een blessure wat of hoe is nog niet duidelijk. Ik moet donderdag na de kliniek maar het komt er op neer dat ze van de ene op andere dag stokkreupel staat..

--

leonietje

Berichten: 483
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Fokadvies gezocht voor mijn merrie v Sandreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 14:59

Helaas toch een peesblessure. Ik ga nu de hengstenhouder bellen om toch te kijken of ik haar nog drachtig kan krijgen. Hengstenkeuze zal dus snel gemaakt moeten worden maar ik ga hem dus ook om advies vragen.

--


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleursup en 25 bezoekers