Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-17 17:11

Hallooo *\o/*

Ik heb een 7 jarige merrie van Diabeau v/d Heffinck x Larome. Ze heeft jammer genoeg HKO. Ik ben nog niet zeker, maar zou heel graag een veulen willen van haar! Ze springt machtig en is een mooie grote blok!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zoek een jonge dekhengst met potentieel in het springen (om het dekgeld wat te reduceren). Heel graag zou ik een bont veulentje willen! Dus een homozygote bonte hengst mag hieronder altijd vernoemd worden!

Kato is vrij sloom, dus hengst mag wel wat bloed hebben. Wie weet toffe hengsten? :D

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:30


Anoniem

Re: Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 14:36

Je weet dat HKO vanuit een bepaalde aanleg kan ontstaan he, dat jouw veulentje straks ook een hogere kans heeft op HKO? :)

Ik zou zoeken naar een hengst die geen beenproblemen fokt, of een maar iets afwijkende beenstand heeft.
Wat zijn de andere verbeterpunten aan jouw merrie?

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 17:18

bobje26 schreef:
Je weet dat HKO vanuit een bepaalde aanleg kan ontstaan he, dat jouw veulentje straks ook een hogere kans heeft op HKO? :)

Ik zou zoeken naar een hengst die geen beenproblemen fokt, of een maar iets afwijkende beenstand heeft.
Wat zijn de andere verbeterpunten aan jouw merrie?


Ja, dat weet ik. Toen ik ze op 3,5 kocht had ze wel een perfecte keuring en pas 3, 4 jaar later was op RX HKO te bemerken, lichte graad wel maar toch.. Goh, behalve dat ze heel bang, kijkerig en sloom is, uiterlijk niet echt iets.. Heeft denk ik wel ook een vrij compacte hoef, mss ook waarom de HKO is ontstaan.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:35

Ik zou eerlijk gezegd niet gaan fokken met een merrie met HKO, is toch vaak erfelijk..

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 20:01

Elisa2 schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet gaan fokken met een merrie met HKO, is toch vaak erfelijk..


Mijn vraag is niet of je wel of niet zou kweken he. Mijn vraag gaat over de hengstkeuze.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 12:27

Heeft/ had de merrie ongelijke voorvoeten? een steilere en een platte? ze lijkst sowieso onderstandig te zijn in het voorbeen.
Ze is vrij jong om nu al HKO te hebben, besef dat je veel geld kwijt kan zijn aan het fokken van een veulen en dat als het veulen op dezelfde leeftijd ongeschikt raakt voor de sport..dat allemaal voor niets was. {hoeft niet zo te zijn, maar dat is wel het risico wat je neemt in zo'n geval}
Voor hetzelfde geld kun je een jong gezond sportpaard kopen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1599234
Gaat het om deze merrie?

Zo, ja..ik kijk altijd naar prestaties in de gehele merrielijn. Zitten er daar veel prestaties dan zit het met de gezondheid in de stam vaak wel goed. Zo, niet dan twijfel ik aan de gezondheid/ bewerkbaarheid van de paarden in zo"n stam. Meestal is dat geen goed uitgangspunt om te fokken. Al zet je er een hele goede, gezonde hengst op..wat de merrielijn doorgeeft is vaak belangrijker.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 13:25

Elisa2 schreef:
Heeft/ had de merrie ongelijke voorvoeten? een steilere en een platte? ze lijkst sowieso onderstandig te zijn in het voorbeen.
Ze is vrij jong om nu al HKO te hebben, besef dat je veel geld kwijt kan zijn aan het fokken van een veulen en dat als het veulen op dezelfde leeftijd ongeschikt raakt voor de sport..dat allemaal voor niets was. {hoeft niet zo te zijn, maar dat is wel het risico wat je neemt in zo'n geval}
Voor hetzelfde geld kun je een jong gezond sportpaard kopen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1599234
Gaat het om deze merrie?

Zo, ja..ik kijk altijd naar prestaties in de gehele merrielijn. Zitten er daar veel prestaties dan zit het met de gezondheid in de stam vaak wel goed. Zo, niet dan twijfel ik aan de gezondheid/ bewerkbaarheid van de paarden in zo"n stam. Meestal is dat geen goed uitgangspunt om te fokken. Al zet je er een hele goede, gezonde hengst op..wat de merrielijn doorgeeft is vaak belangrijker.


Ze heeft idd stijlere en platta voorvoeten! Heeft dit hier iets mee te maken?? En onderstandig, ja nu je het zegt.. inderdaad. Heeft dat er allemaal veel mee te maken?

Groetjes

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:35

Ja, dat heeft allemaal te maken met de ontwikkeling van HKO..het verschil in de stand van de voorvoeten kan ook erger worden door de HKO. Ik weet niet of ze dat al had bij aankoop? het onderstandig staan voor is ook niet gunstig hierbij.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:37

Elisa2 schreef:
Zitten er daar veel prestaties dan zit het met de gezondheid in de stam vaak wel goed.

Die opmerking heeft van kennis van ons de regelmatig fokt ook eens gemaakt. Veer sport in de moederlijn is een teken dat gezondheid en rijbaarheid van die paarden over het algemeen goed is.

Hoe meer ik er over nadenk en ook als je hier op Bokt eens een topic of wat doorleest hoe meer ik er van overtuigd ben dat dit een HELE verstandige opmerking was.

Het is geen vast gegeven, want iemand met ambitie in de sport zal ook eerder een veulen of jong paard uit een bewezen sportstam kopen waardoor de kans dat dit dier het goed gaat doen in de sport ook weer hoger is maar toch, er zullen niet veel "kneusjes" of "rotbokken" zijn die met een jaar of 8-10 in het Z lopen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 13:41

Het selecteert zichzelf als je logisch nadenkt en je verdiept ook in het belang van de merrielijn. Die is echt zoveel male belangrijker dan de hengstkeuze en met fokken kun je niet kritisch genoeg zijn wbt gezondheid en bewerkbaarheid vind ik persoonlijk.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:01

Paard is niet onderstandig, voorbeen is correct gesteld. Waar ik meer naar kijk is de gehele bovenlijn en lendenen. Laatste zijn zwak en niet mooi aaneengesloten. Bovenlijn oogt niet sterk. Rechtsvoor is fractioneel steiler, maar TS heeft een smid die dit zo te zien keurig oplost. Daar zou ik me dus niet druk over maken. Echter blijkt het paard HKO te hebben, tenzij dit paard zelf op hoog niveau zou hebben gelopen, is fokken dan in mijn ogen dan een no go.
Ik zou op zoek gaan naar een hengst met een sterkere bovenlijn, een die beter is in de verbindingen. Maar nogmaals, bezint eer ge begint, een springpaard met HKO heeft geen waarde. Daar zit immers geen toekomstperpectief in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:52

s_stroobant schreef:
Elisa2 schreef:
Heeft/ had de merrie ongelijke voorvoeten? een steilere en een platte? ze lijkst sowieso onderstandig te zijn in het voorbeen.
Ze is vrij jong om nu al HKO te hebben, besef dat je veel geld kwijt kan zijn aan het fokken van een veulen en dat als het veulen op dezelfde leeftijd ongeschikt raakt voor de sport..dat allemaal voor niets was. {hoeft niet zo te zijn, maar dat is wel het risico wat je neemt in zo'n geval}
Voor hetzelfde geld kun je een jong gezond sportpaard kopen.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1599234
Gaat het om deze merrie?

Zo, ja..ik kijk altijd naar prestaties in de gehele merrielijn. Zitten er daar veel prestaties dan zit het met de gezondheid in de stam vaak wel goed. Zo, niet dan twijfel ik aan de gezondheid/ bewerkbaarheid van de paarden in zo"n stam. Meestal is dat geen goed uitgangspunt om te fokken. Al zet je er een hele goede, gezonde hengst op..wat de merrielijn doorgeeft is vaak belangrijker.


Ze heeft idd stijlere en platta voorvoeten! Heeft dit hier iets mee te maken?? En onderstandig, ja nu je het zegt.. inderdaad. Heeft dat er allemaal veel mee te maken?

Groetjes


dat heeft er zeker mee te maken

met ongelijke voeten is de balans (en gewicht) niet goed over twee hoeven verdeeld -disbalans- en zal ze -daardoor - het ene been meer belasten dan de ander (reden waarom hko en/of andere peesproblemen vaak aan een been begint)

een steilere voet kan minder een schok opvangen en doorveren dus is de belasting zwaarder,

heeft met hoefmechanisme te maken http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/anatomy.html


als je gaat fokken zou ik eerst willen weten dat het niet erfelijk is en een hengst zoeken met goede, gelijke voeten zoeken.

succes

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 16:50

HKO is erfelijk, net als ongelijkheid in de voeten.
Jammer voor de merrie, maar ik zou er niet mee fokken.

onbekend0000
Berichten: 108
Geregistreerd: 07-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 18:34

hoogendroog schreef:
Paard is niet onderstandig, voorbeen is correct gesteld. Waar ik meer naar kijk is de gehele bovenlijn en lendenen. Laatste zijn zwak en niet mooi aaneengesloten. Bovenlijn oogt niet sterk. Rechtsvoor is fractioneel steiler, maar TS heeft een smid die dit zo te zien keurig oplost. Daar zou ik me dus niet druk over maken. Echter blijkt het paard HKO te hebben, tenzij dit paard zelf op hoog niveau zou hebben gelopen, is fokken dan in mijn ogen dan een no go.
Ik zou op zoek gaan naar een hengst met een sterkere bovenlijn, een die beter is in de verbindingen. Maar nogmaals, bezint eer ge begint, een springpaard met HKO heeft geen waarde. Daar zit immers geen toekomstperpectief in.


Dat de bovenlijn zwak is, kan ik me niet in vinden. Mits een goede opvolging en training vh veulen (veulen zou voor eigen gebruik zijn), kan de HKO bij het veulen niet aanwezig zijn he. Met mijn merrie zelf zou ik niks meer doen qua jumping, maar aangezien ze super correct loopt, zou ik er wel dressuurmatig meer aan de slag mee gaan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengstenkeuze Diabeau x Larome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 11:40

Ongelijke voeten en HKO gaan vaak hand in hand. En zoals gezegd,...erfelijk.

Ik dacht ooit ook dat het wel mee zou vallen. Veulen gefokt uit een merrie met ongelijke voeten.(Niet mijn huidige merrie)
Veulen had het ook en bleek later ook HKO te hebben.

Ik zou de gok niet nemen.