Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 10:46

Juna is onze 3-jarige (16-06-2014) zelfgefokte merrie van Firestone (Johnson x Florencio) uit een Ixion xx moeder, veel bloed dus. Haar stamboom:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1641755

Ik ben heel benieuwd wat jullie over haar kunnen zeggen. Toen ze net geboren was zijn ze van team Nijhof naar haar komen kijken en ze waren toen enorm te spreken over haar. Sowieso krijg ik veel positieve opmerkingen over haar, maar ik weet niet of die opmerkingen altijd even objectief en kundig zijn. Zelf vind ik haar natuurlijk de mooiste van de hele wereld, maar dat telt niet haha. Ik zou heel graag willen dat mensen met een deskundig oog vertellen wat ze wel en niet in haar zien. Zowel in haar bouw als in haar lopen, al ben ik me er van bewust dat dat laatste misschien moeilijk te zeggen is van dit filmpje.

Ik wil graag met haar naar de keuring gaan, maar ik denk dat dit jaar daar te vroeg voor is en we moeten wachten tot volgend jaar, ze toont naar mijn idee nog erg jeugdig. Zou het zin hebben om naar de keuring te gaan? Of is dit van tevoren al kansloos? Vind het zelf heel erg moeilijk om dat in te schatten.

Twee weken geleden hebben we haar voor het eerst gelongeerd, daar is het filmpje ook van. We willen dit rustig uitbouwen en dan kijken of we haar eind deze zomer zadelmak maken, of nog even wachten tot volgend jaar lente.

Paar dagen oud:


Afbeelding


Maand of 3:


Afbeelding


Nog wat ouder:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En een paar weken geleden:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Voor het eerst aan de longe:



Ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Roeline

Berichten: 107
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Soest

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:42

Ik ben ook benieuwd!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:52

Vind haar erg knap maar kan helaas geen beoordeling geven wegens gebrek aan keuringkennis.
Mag ik vragen waarom je dat leadrope zo bevestigd aan haar halster en niet gewoon aan de onderste ring en dan over de neus?

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:56

Voornamelijk voor exterieur beoordelen is het handiger als er echt een foto van de zijkant wordt gemaakt. Dus niet waar nog een hoofd voor zit. en dan het liefst nog open in stand. Ik vind het van deze foto's heel moeilijk te beoordelen.

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 21:42

Dank je A-I
Tuurlijk mag je dat vragen! We hebben een aantal trainingsmomenten gehad met 2moons van Petra Vlasblom, dit werd op de opfok georganiseerd. Hier raadden ze aan de leadrope zo te bevestigen zodat als je druk geeft de druk mooi verdeeld wordt achter de oren. Juna is nogal een pittig ding en dit werkt heel fijn bij haar. Overigens doen ze dat bij alle paarden op die manier.

Jammer coquette. Ik dacht dat ik een verzameling foto's had geplaatst waar wel wat aan af te lezen zou zijn. Inderdaad staat er op de laatste standfoto een hoofd niet zo handig, maar er zijn ook een paar foto's waar dat niet zo op is. Kun je meer met deze foto?


Afbeelding

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:02

Ik vind haar veel te jeugdig en onbespierd, ik had haar dit jaar sws niet voor de keuring gedaan.
Als je wil dat ze meer bespierd wordt is bijgezet longeren een aanrader, op de manier zoals in het filmpje zal je geen spieren trainen, vooral haar hals is wat eng, Onvoldoende bespierd. Wat is je doel met haar te laten keuren? Alleen om haar in het stamboek te krijgen of wil je haar ster krijgen?
Ik vind haar onvoldoende ontwikkeld, maar dat is mijn mening :)

robbie88

Berichten: 2085
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:03

vind haar op de laatste foto ook niet zo voordelig opstaan. ale je een serieuze ext. beoordeling wil ,maak dan een goede standfoto. op harde achtergrond. ze oogt idd erg puppie nog, keuring zal niet zinvol zijn.
wellicht wel slim om op de keuring te gaan kijken, zodat je een beeld hebt hoe ze er bij moet staan ten tijde van de keuring

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:11

Die standfoto is enorm onvoordelig maar het is wel duidelijk dat de merrie geen ideaal aangezette hals heeft (als veulen al niet). Ze is nog erg jeugdig en week gekoot, ik zou haar nog een jaartje op het land gooien.

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 22:12

liss schreef:
Ik vind haar veel te jeugdig en onbespierd, ik had haar dit jaar sws niet voor de keuring gedaan.
Als je wil dat ze meer bespierd wordt is bijgezet longeren een aanrader, op de manier zoals in het filmpje zal je geen spieren trainen, vooral haar hals is wat eng, Onvoldoende bespierd. Wat is je doel met haar te laten keuren? Alleen om haar in het stamboek te krijgen of wil je haar ster krijgen?
Ik vind haar onvoldoende ontwikkeld, maar dat is mijn mening :)


Bedankt voor je reactie, maar uhm... dit was de allereerste keer dat we haar aan de longe hadden, dat staat er ook bij. Ze is nog geen drie en dit is twee weken geleden. Ik ga haar niet gelijk bijzetten! Lijkt me ook vrij logisch dat ze niet gespierd is als ze nog nooit iets heeft gedaan! Ik zet zelf ook al neer dat ik verwacht dat ik beter volgend jaar naar de keuring kan gaan omdat ze nu nog heel jeugdig is. Als ik met haar naar de keuring ga is het doel om haar ster te krijgen ja.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:27

Maar je vraagt mensen om advies, die geven hun mening en dan ga je daar vol tegenin??

martinev

Berichten: 2580
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 22:32

Tja, als je het vreemd vindt dat een paard dat voor het eerst in zijn leven aan de longe loopt niet bijgezet wordt en nog arm bespierd is, dan ga ik daar tegenin ja, lijkt me niet heel vreemd toch? Ze gaat zeker bijgezet worden, maar als je het niet heel erg vindt neem ik daar iets meer tijd voor!

Ik sta zeker open voor advies, en snap dat deze foto's niet ideaal zijn. De andere adviezen neem ik absoluut serieus, zie geen enkele reden om daar tegenin te gaan en dat doe ik dus ook niet!

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:35

Maar ze is van nature dus erg arm bespierd. Ik kan wel een foto plaatsen van een 3jarige die ook voor het eerst aan de longe loopt, die zeer zeker niet zo arm bespierd is. Daar moet je dus flink mee aan het werk gaan wil je haar er 'normaal' uit laten zien, dat wil je niet met een 3jarige en normaal is niet genoeg op de keuring

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:35

Jester_ schreef:
Maar je vraagt mensen om advies, die geven hun mening en dan ga je daar vol tegenin??


Wat een vreemde reactie. Ik zou ook het advies om bijzetteugels te gebruiken afwijzen voor zo een jong paard. Dat is haar recht. TS vraagt trouwens enkel of het zin heeft om naar de keuring te gaan. Niet hoe ze haar jonge paard meer spieren kan laten kweken.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:39

Ik zou ook nog niet bijzetten hoor.
Als ze ook echt zo week gekoot is zou ik ook nog niet longeren of dit jaar al onder de man belasten maar eerst pezen en skelet afharden op straat

Ik vind het een typische eventer kwa type, is dat ook je sport doel?

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:39

Exterieurmatig valt me voornamelijk de halsaanzet/overgang schoft op en dat ze op basis van deze foto's rechtsachter wel erg week gekoot is en ook wat sabelbenig oogt. Maar dat kan ook de combinatie met de weke koten zijn. Het andere been is lastiger te oordelen.

Over het algemeen zie ik er meer volbloed in terug dan dressuurpaard. Ik heb geen ervaring met de keuring maar ik kan me voorstellen dat dit niet in haar voordeel werkt. Bij welk stamboek zou je haar aan willen bieden?

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:40

Ik zou ook nog een jaartje wachten met de keuring.
Haar hals met name is nog erg onbespierd, ook vind ik de halsaanzet niet ideaal, al vind ik die er nu wel beter uit zien dan toen ze nog een veulen was. Ook heb ik het idee dat ze nog iets uit moet rekken in de hals en rug.
Ze is nu inderdaad nog te puppy.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:48

Je paard heeft een erg lieve uitstraling, maar ook erg jeugdig. Als je zou zeggen dat ze een twenter is zou ik het ook geloven. Ze is erg arm bespierd van zichzelf, toont schraal en mottig in de vacht. Dit paard zal enorm opknappen van nog een half jaartje rust op de weide en dan in het najaar langzaam oppakken en dan volgend jaar voor de keuring doen.
Zo vanaf de foto's heeft je merrie erg de neiging om met haar voorbenen onderstandig te gaan staan, dat valt mij wel op.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 23:12

Grappig, is dat de opfok Breukelenhof?

Qua keuring.... Ik zou het op z'n minst een jaar uitstellen. Zoals meerderen al zeggen is de hals verre van ideaal, en gezien de veulenfoto is dat m.n. een stuk conformatie wat je er nooit uit zult krijgen. Neigt naar een hertenhals en dat is toch iets wat (in de dressuurrichting) absoluut niet gewenst is.
Verder lijkt ze een lang achterbeen te hebben en erg week gekoot te zijn en ook het voorbeen lijkt onderstandig.

Vind haar wel een zeer aansprekend hoofd hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 05:20

Is het niet Ixion X? Anglo-arabier, niet Engels volbloed.

Diertje heeft niet echt een gunstig front en schiet op dit moment in conditie en uitstraling wat te kort. Beenwerk is erg teer. De drafis zweverig en doet op dit filmpje niet krachtig aan.

Advies is om gerichter en kwalitatieve te voeren en rustig aan te trainen. Er is nog voldoende tijd. Ga je voor kwpn of nrps?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:24

Ik zou met haar sowieso dit jaar niet naar de keuring gaan.

Ze neigt naar een hertenhals, staat erg week, lang achterbeen, onderstandig voorbeen, erg arm bespierd (heeft niets met training te maken!) en ze is vooral nog heel jong/jeugdig. Vind haar geen echt dressuurpaard, eerder een eventer oid.

Verder zou ik haar deze zomer gewoon lekker de wei op doen en volgend jaar nog eens aankijken.

Ze lijkt wel een fijn karakter te hebben, als ze zo voor de eerste keer aan de longe loopt. Genoeg die dat zo niet doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:39

Mij valt op dat ze eigenlijk niet goed in conditie is. Ik zou er een ander voerbeleid op proberen.

Ze kan goed lopen dat is een plus. Ik denk niet dat ze ster wordt. De koten achter zijn echt te week en, het is al eerder genoemd, de hals is niet gunstig.

Dit jaar op tijd klaar krijgen voor de keuring wordt sowieso lastig omdat ze helemaal geen spieren heeft. Ik zou haar niet in het land zetten maar rustig blijven trainen met opbouw. En wel de bijzet eraan. Snel zadeldak maken als het een lastige is en dan korte momenten erop.

P.S. een leadrope is toch gewoon een logeerlijn...

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 07:59

Of een lang halstertouw. Tis maar net hoe je het bekijkt. :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:05

Iris82 schreef:
Of een lang halstertouw. Tis maar net hoe je het bekijkt. :+

:D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:15

Zeker nog niet laten werken, ze moet nog 3 worden en ze ziet er nog heel jeudig uit. Ik zou haar minstens nog tot na de zomer lekker in de wei laten samen met andere jonge (of minder jonge...) paarden. Dan heeft ze de kans om op een natuurlijke manier spieren op te bouwen.
Qua bouw valt idd de wat mindere halsaanzet op en de weke koten.
Wanneer je haar longeert doet ze alsof ze dat al helemaal kent! Dus karakter en intelligentie lijkt heel goed te zitten.
Dus even een gokje? Ik denk dat ze in de keuring niet zo heel hoog gaat scoren, maar als sportpaard wel heel goed zal zijn.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Exterieurbeoordeling 3-jarige merrie (Firestone x Ixion xx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 08:21