Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 17:09

Nadat ik nu 2 jaar mijn eigen hengstenkeuze heb gemaakt voor Lara, ben ik heel benieuwd welke hengst Bokt voor deze merrie zou gebruiken.

Lara is een 7 jarige merrie, Westfaals gefokt en ook haar veulens worden hier ingeschreven. Ze meet 1.80m en is een koffievos en zo goed als homozygoot voor Sabino, gezien de royale aftekeningen van haarzelf en haar dochters :D

Als 3 jarige is ze opgenomen in het Stutbuch I en behaalde de 4e plaats van de 13 deelnemende merries. Op alle fronten kreeg ze een 7,5, alleen de stap werd beoordeeld met een 8.

Lara heeft op 4 jarige leeftijd de merrieproef gelopen (vergelijkbaar met IBOP) en behaalde hier een 7,5 voor de stap, 7,5 voor de draf en verder alleen maar 8 voor galop, vrij bewegen en de 3 onderdelen van het springen. Qua bloedvoering is ze aardig allround gefokt, qua exterieur heeft ze veel weg van een Gelderse merrie.
In de omgang is het een erg fijne merrie, nuchter en toch genoeg pit. Lara is niet uitgebracht op wedstrijden, maar beheerst alle oefeningen van het M2/Z1 en springt als een tierelier, is niet kijkerig en is fijn te rijden.

De moeder van Lara heeft ook de goedgekeurde hengst Dinaldo B gebracht, die in Bayern ter dekking heeft gestaan. De volle broer van Lara (Louis) loopt momenteel S dressuur. Helaas zijn niet alle nakomelingen van Artistin geregistreerd in Horsetelex, want ze heeft veel goede nakomelingen gebracht, in totaal 14 veulens.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/641990

In 2015 heeft Lara een merrieveulen gekregen van Don Carino du Bois, deze 2 jarige meet inmiddels ruim 1.63m en is nog niet uitgegroeid. Karakter is +:)+
Drie weken geleden heeft Lara een merrieveulen gekregen van Cassanova du Bois en ook over dit veulen ben ik erg tevreden qua maat, karakter en beweging.

Budget; maximaal €750

Recente standfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Oudere standfoto;

Afbeelding


Veulen van 2015 als jaarling en 2 jarige;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Veulen van dit jaar;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lara met haar veulen van 2015 op de veulenkeuring. Even doorspoelen, want het begin duurt lang omdat ik in de verkeerde rubriek zo zijn volgens Herr Treu :+
https://www.youtube.com/watch?v=e3A3Z928LcI

Filmpje afgelopen winter op de weide, Lara is de donkere vos;
https://www.youtube.com/watch?v=zUxljON7m5I

Foto's van vorig jaar mei tijdens een springwedstrijd in Duitsland;

Afbeelding

Afbeelding

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:50

Wat wil je verbeteren aan Lara? Wil je maat behouden of mag het kleiner? Aangezien je nu natuurlijk al tweemaal met een ponyhengst hebt gedekt, is het ook wel handig om te weten of je 'pony' of paard wil fokken.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 17:57

Ik heb niet echt punten die ik wil verbeteren, karakter vind ik wel erg belangrijk maar dat zit wel goed met Lara en haar kinders. Pony of paard maakt mij niet uit, Lara fokt groot ook in combinatie met pony's.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:05

Ik heb even suggestie maar wat een fantastisch mooi type merrie <3

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:10

Qua paardhengsten, wat vind je van Sorento en Spielberg? Ik ben geen expert, maar ik vind die hengsten best een mooi type hebben. Denk dat je op Lara niet een modern, licht type moet zetten. Sorento is ook Westfaals goedgekeurd volgens mij.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 19:10

Myrthee_ schreef:
Qua paardhengsten, wat vind je van Sorento en Spielberg? Ik ben geen expert, maar ik vind die hengsten best een mooi type hebben. Denk dat je op Lara niet een modern, licht type moet zetten. Sorento is ook Westfaals goedgekeurd volgens mij.


Sorento valt af vanwege het dekgeld. Spielberg zou kunnen. Vind het qua bloedlijn een mooie hengst :j Wat stamboeken betreft ben ik niet echt gebonden, het Westfalenstamboek accepteerd veel hengsten.

Dank je wel Sizzle, het is ook een erg fijn en leuk paard om dagelijks mee om te gaan!

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 06:59

En Winston? Zit wel Jazz in, dus weet niet hoe je daar over denkt. Ik vind het zelf een mooie hengst, ook niet te modern, maar ook niet heel zwaar.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:34


suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 07:48

Myrthee_ schreef:
En Winston? Zit wel Jazz in, dus weet niet hoe je daar over denkt. Ik vind het zelf een mooie hengst, ook niet te modern, maar ook niet heel zwaar.


Qua type een mooie hengst, maar ik ben niet zo gecharmeerd van zijn moederlijn :o De advertentie heb ik gevonden, maar weet jij wat ze voor dekgeld vragen, dat kan ik nergens vinden.



dresjoepie schreef:
http://platinumstable.com/nl/paarden/bosco

Ik kan alleen niet vinden hoe groot die is Ga ervanuit dat het een klein paard is Denk dat je hiermee wat minder een propje krijgt als met een pony hengst


Bosco is volgens mij zo rond de 1.65m en als ik hem op deze standfoto zie vind ik hem juist overkomen als een pony. Bloedlijn is mooi met Bennicio x Quaterback, maar het dekgeld vind ik te hoog.

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:50

Wat een mooie klassiek ogende merrie en wat veelzijdig in gebruik. Wellicht is een hengst uit de Gelderse fokrichting een goede keuze. Het dekgeld ligt in ieder geval onder de 750 euro en het veulen kan ook een aanvulling zijn in de Gelderse fokkerij i.v.m. bloedspreiding

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:53

Eventueel Gelderse hengsten die hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen: Imposant, Floris, Danser.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 07:57

Klopt hoor maar ik ging ervanuit dat je wel van dat pony model hield Ik vind hem wel mooi hoog op zijn benen voor een pony model en daarnaast wat groter Verwacht ik met je merrie een pony paardje wat mooi in verhouding is

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:36

Je fokdoel is me niet erg duidelijk, maar ik zou iig voor een hengst gaan die een wat meer opwaartse beweging door geeft. Ik vind het een aansprekend type maar ben bang dat je met Spielberg een enorme buffel gaat krijgen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:45

karibu schreef:
Eventueel Gelderse hengsten die hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen: Imposant, Floris, Danser.


Van deze vind Imposant de meest aansprekende, maar ónder de 750 is het dekgeld niet. Volgens mij is dit precies wat ze vragen.

De zorg die Elisa uitspreekt over Spielberg heb ik ook in deze combi. Ken er 1 uit een merrie met veel bot en dat is een buffel geworden.

Maar los van dit alles: wát een gave merrie!

Waarom koos je voor ponyhengsten?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 10:44

Doel was om een leuke E pony te fokken voor onze dochter, niet wetend dat Lara zo enorm groot doorfokt :+ Daarnaast hebben wij de laatste jaren enorm veel pech gehad in de fokkerij (6 dood/6 levend) en is het hobby, dus de kosten moeten ook te doen zijn. Een ponyhengst is dan ook een stuk goedkoper. Nu weer flink kunnen sparen en daarom mijn max van €750 omdat er ook nog scankosten en verzendkosten bijkomen.

Vanmorgen wezen scannen en ze is mooi hengstig aan het worden. Woensdag nog een keer scannen en dan insemineren.

Fokdoel; gewoon een fijn gebruikspaard fokken met een goed karakter waar iedereen mee overweg kan. Ik als hobbyfokker zal nooit een grandprix paard of goedgekeurde hengst fokken, dus daar ga ik ook niet voor. Wel ben ik gek op Duits bloed, ook vanwege het karakter en de veelzijdigheid.

Hengsten die mij erg aanspreken;
Alexandro P
Formidable (v. Fidertanz)
Spielberg
Gladstone HDH
In Between (iets duurder dekgeld, maar dan geen verzendkosten omdat hij van de Radstake is)
of gewoon weer een leuke ponyhengst :D zoals Cassanova, Dark Dornik, Dark Highlight AT, Dreidimensional AT

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:36

Wat een prachtige merrie.
Ik zou voor deze voor Alexandro gaan. Alleen is het dekgeld volgens mij 850,-

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 13:58

Suffie, dekgeld van Winston is €700,- als ik het goed heb.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:15

Wel iets duurder , For Gribaldi. Merrie kan wat bloed gebruiken dat kan hij wel leveren.

Geen idee wat ze vraagt aan dekgeld maar die hengst van Icecrystal vind ik ook interresant. Kun je het veulen nrps inschrijven.

http://afterforeverminiatures.webklik.nl/page/-hengst

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Hengstenkeuze voor Lugato x Apart x Renaldo (2010)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:19

Ik vind je huidige veulen eigenlijk ontzettend goed in elkaar zitten. Mooi gebouwd en volgens mij maat genoeg. Daarnaast is het juist ontzettend gaaf dat je dan ook nog eens een aparte kleur er bij hebt.
Waarom zou je niet nog een keer deze zelfde combinatie proberen?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 22:28

Voor dit jaar hebben we gekozen voor Formidable van Fidertanz, morgen wordt Lara gedekt!