Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joosje1193
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-05-09

Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 00:09

Hallo,

Ik wil dit jaar een veulentje fokken met mijn merrie van Gribaldi x Junior. De bedoeling is om het veulen zelf te houden als opvolger voor mijn huidige paard. http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/223521


Wat ik graag zou willen verbeteren:

Meer maat: Merrie is 164 (beide volle broer en zus zijn wel een stuk groter), maar voor mijzelf zou ik graag een maatje groter zien. Ook zou ze wat meer lengte mogen hebben
Nuchter karakter: paard is super lief en werkwillig en heel braaf in de omgang maar onder het zadel vrij sensibel en schrikkerig
Meer opwaarts: punt op haar stamboekkeuring was dat de hals wat diep uit de borst komt, en zou het veulen wat meer opwaarts mogen bewegen

Zelf had ik zitten denken aan Zhivago, Desperado, Everdale en Spielberg

Het liefst zou ik rond een budget van ong. 1250 euro blijven


Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:03

Stevige merrie..heb je nog wat meer foto's? Hals lijkt inderdaad een aandachtspunt te zijn. Wil je ook luxer fokken? en hoe zit het met haar souplesse en haar galop?

joosje1193
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 11:27

Ik zal vanavond wat meer foto's toevoegen.

Slag luxer mag zeker. Zendo is heel lenig en soepel, haar gangen zijn ook mooi ruim. De galop is ook mooi van ruimte, maar mist het bergopwaartse

joosje1193
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 23:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rijfoto's zijn helaas niet van geweldige kwaliteit

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:46

Heb je misschien ook een foto waarop ze helemaal goed van opzij te zien is, zonder dat ze haar hoofd draait/ scheef staat etc.? Ik vind het lastig om haar rug goed te beoordelen nu..op sommige foto's lijkt het middenstuk wat gezonken en op andere weer niet.

joosje1193
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:23

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 09:33

Dankje! het middenstuk lijkt inderdaad wat gezonken en haar hals komt erg diep uit haar borst met een wat steile schouder. Ik denk dat je met Spielberg en Everdale paarden fokt met flink veel massa, uit jouw lijstje neig ik het meest naar Desperado omdat hij wat "bloed" toe kan voegen, maat, meer schoudervrijheid en een goed karakter.

joosje1193
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 11:29

Dankjewel voor je reactie :) Misschien dat ik met mijn lijstje wel over hengsten heen gekeken heb die goed zouden passen, ik heb met name gekeken naar hengsten die maat en een goed karakter lijken door te geven.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:27

Wat een bijzonder dier. Niet om heel vervelend over te komen hoor, maar op basis van deze foto's dacht ik dat het een pony van 1.48m. was. Je merrie mist veel elementen die haar in de verschijning 'paard' maken, zoals lange lijnen en rek in het lijf. Die hals is kwa rijderij bepaald geen luxe. Ik snap heel goed dat ze in beweging 'het opwaartse' mist, daar heeft ze haar type niet voor mee, ze staat best wat 'voorover', en drukt haar hals eronder om dat te compenseren. Het front schiet voor 'dressuurpaardenfokkerij' eigenlijk wel tekort.

Als ik met deze merrie zou fokken, dan zou ik zoeken naar een lang-gelijnde hengst met hoogte in de maat. Om het type te verbeteren moet je het in "bloed" zoeken, maar daarmee gaat vaak gepaard dat het karakter eerder meer ritselig zal worden dan braver.

joosje1193
Berichten: 9
Geregistreerd: 23-05-09

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 14:07

Aan wat voor hengsten zou ik dan kunnen denken?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 14:12

Weet zo geen naam te noemen. Daarnaast, het roepen van namen op Bokt is vaak reden voor anderen om daar vooral op in te hakken zonder zelf met argumenten te komen. Nee dank je.

Maar los daarvan: ga veel hengsten bekijken en liefst ook de nafok van hengsten. Daarmee ontwikkel je je eigen 'oog'. Dan ga je ook zien wat ik bedoel en pik je de hengsten die daar op lijken er zo uit.
Vergeet ondertussen al die mode-namen maar. Zo'n soort fokker wil je toch niet zijn? ;)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:28

Geniaal geeft ze mooi lang gelijnd. Everdale en Desperado fok je wellicht te grof mee, je merrie kan wel wat luxe gebruiken.

E_D_E
Berichten: 697
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Fokadvies Gribaldi x Junior stv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:57

Wij hebben uit ons gribaldi merrie, 5x Westpoint.
Misschien ook nog iets...