opzoek naar passende hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

opzoek naar passende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 17:30

Goedendag,

Voor dit jaar ben ik aan het rondkijken voor een passende hengst. Veulen wordt voor basis dressuur sport. Ik zou graag iets chiqueer en groter willen fokken, daarnaast zou de merrie nog wel wat bloed kunnen gebruiken. Voorkeur voor zwart en maximaal ongeveer 900 euro dekgeld

Graag zou ik advies willen kwa hengst keuze en waar ik bij deze merrie op moet letten mbt exterieur. Zelf dacht ik in ieder geval lengte hals.

Het gaat om een driejarige appaloosa merrie, ze meet nu 155 cm. Afstamming is Casanova C X Scen Tao. Als veulentje een 1e premie behaald en afgelopen jaar met een 1e premie jeugdkampioen geworden.

De foto's zijn van het najaar toen was ze 2.5 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb momenteel een hengst op mijn lijstje staan maar wil toch kijken waar andere mee aan komen en nog niet zoveel kijk erop

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: opzoek naar passende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:00

Moeilijk om een 2.5 jarige te beoordelen die nog niet uitgegroeid is..heb je ook recente foto's?

Hoe zijn haar gangen verder? ze lijkt koehakkig achter, klopt dat?

De lengte van haar hals is niet zoveel mis mee, maar ze mist wat "nek" en de hals komt wat diep uit de borst.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 18:17

Ik zie het hoekhakkerige zelf er niet zo in maar ben zelf ook een leek.

Stap en draf zijn gewoon goed, galop is iets wat vlak.

Dit zijn recente foto's maar betwijfel of je er wat mee kan

Afbeelding

Afbeelding

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: opzoek naar passende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 10:48

Ik zit al een paar dagen te speuren, zie heel veel moois maar werkelijk geen idee :roll: .

In het positieve vallen mij Everdale en Galaxie op. In het verleden hele mooie Sir Oldenburg nakomelingen gezien, die veel indruk op mij maakte maar of die mijn merrie verbeterd? Ook zit ik wat met maat, de meeste hengsten zijn wel erg groot. Ik weet niet of ik dat wel aandurf. Eventueel mag het budget ook wel hoger.
Wie denkt er mee?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:07

Je wilt maat fokken dus is het verstandig een hengst te zoeken die bewezen maat fokt. Ook wil je graag wat chiquer fokken, ik persoonlijk vind je merrie chique genoeg maar ik denk dat je graag wat meer bloed toe wilt voegen.

Galaxie en Everdale zijn twee hele verschillende hengsten...in jouw merrie zit al Krack en Jazz bloed. Als je lijnenteelt toe gaat passen via Galaxie op Jazz dan verbeter je waarschijnlijk niet het front en ga je de galop ook niet verbeteren.

Everdale heeft wel vrij bloed en zal waarschijnlijk maat, formaat en een betere galop geven. Echter ga je niet bloederiger fokken met hem.

Sir Oldenburg heeft een heel mooi front en is mooi vrij bloed, maar je merrie moet zelf wel een hele sterke motor achter in hebben zitten want dat geeft hij niet mee en veel bloederiger fokt hij denk ik ook niet.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:12

Elisa2 schreef:
Je wilt maat fokken dus is het verstandig een hengst te zoeken die bewezen maat fokt. Ook wil je graag wat chiquer fokken, ik persoonlijk vind je merrie chique genoeg maar ik denk dat je graag wat meer bloed toe wilt voegen.

Galaxie en Everdale zijn twee hele verschillende hengsten...in jouw merrie zit al Krack en Jazz bloed. Als je lijnenteelt toe gaat passen via Galaxie op Jazz dan verbeter je waarschijnlijk niet het front en ga je de galop ook niet verbeteren.

Everdale heeft wel vrij bloed en zal waarschijnlijk maat, formaat en een betere galop geven. Echter ga je niet bloederiger fokken met hem.

Sir Oldenburg heeft een heel mooi front en is mooi vrij bloed, maar je merrie moet zelf wel een hele sterke motor achter in hebben zitten want dat geeft hij niet mee.



Ahh Elisa2 bedankt! Ik bedoel inderdaad meer bloed, in karakter maar ook kwa uitstraling.
Met Galaxie dacht ik inderdaad wat meer bloed. Sir Oldenburg twijfel ik inderdaad of mijn merrie daar sterk genOegstgeest voor beweegt.

Aan wat voor hengst denk jij?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: opzoek naar passende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:18

Ik vind het moeilijk om je merrie te beoordelen op foto's als 2.5 jarige.

Maar vrij bloed, zwart, goede bewegingen en wat luxer fokken moest ik denken aan Total US. Echter is daar nog geen nafok van bekend.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: opzoek naar passende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:24

Dankje. Even opgezocht, indrukwekkende hengst. Type staat mij zeker aan. Zal vanmiddag nog een stand foto proberen te maken

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: opzoek naar passende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 19:50

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: opzoek naar passende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:01

Dankje, dit geeft al een duidelijker beeld over het paard.

Ik zou voor een hengst gaan die grootramiger fokt met een goede bovenlijn, want dat laatste lijkt me het grootste aandachtspunt zo vanaf de foto. Al is ze natuurlijk nog steeds niet helemaal uitgegroeid.

Qua type zou ik eerder voor Everdale gaan dan voor Total US.