Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Oriënteren geschikte (kwpn) hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:50

Ik ben benieuwd wat je verwacht van verkoop... Als je dekgeld 800-900 wilt besteden...
Is het om de beleving te doen? Of wil je ook nog 150 euro winst maken bijvoorbeeld?

Lijkt me belangrijk om in je achterhoofd te houden bij het lezen van deze reacties, die zijn namelijk gebaseerd op je OP, waarin je verkoop als doel aangeeft.


Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:52

Hij heeft toch echt wel een neerwaartse romprichting hoor.
Maar dat heeft bijvoorbeeld Scandic ook. Bij Scandic zag je het ook heel goed in beweging. Maar dat hoeft geen beperking te zijn.

Tevens las ik wat over punten voor beweging. De mate van training is natuurlijk ook enorm belangrijk en kan veel invloed hebben op de punten. Plus de omgeving en hoe een dier daarop reageert. Belangrijkste in deze? Hoe goed heb je je paard voorbereid om zoveel mogelijk die invloeden van buitenaf te beperken en het paard zo goed mogelijk zijn natuurlijk beweging te laten zien.

Maar het is zeker niet onbelangrijk in de verkoop. Want er wordt nu eenmaal best wel wat op papier gekocht. En fokken noemen ze gokken (in deze lijkt me dat zeker), maar een veulen kopen ook.
Dus wees realistisch over wie jouw koper is en hoeveel deze ervoor over heeft om het dier gezond te laten opgroeien om er over een paar jaar pas iets mee te gaan doen?

Ik denk bijna dat je met deze beter een leuk kleurtje kan proberen te fokken, en dat ligt bij de Geldersen nu binnen handbereik, om je geld er uit te kunnen halen... Dan gaan kijken naar een chique hengst.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:13

Olympia96 schreef:
Janine1990 schreef:
Hij heeft toch echt wel een neerwaartse romprichting hoor.
Maar dat heeft bijvoorbeeld Scandic ook. Bij Scandic zag je het ook heel goed in beweging. Maar dat hoeft geen beperking te zijn.


Ik denk bijna dat je met deze beter een leuk kleurtje kan proberen te fokken, en dat ligt bij de Geldersen nu binnen handbereik, om je geld er uit te kunnen halen... Dan gaan kijken naar een chique hengst.


Ehm over welke hengst heb je het in je eerste zin?

Oh ja, Edmundo, helemaal vergeten. Qua werkwilligheid en blijheid in het werk lijkt hij me erg fijn. Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van zijn (onder)hals.


Ben er ook niet zo heel erg van gecharmeerd hoor, maar afhankelijk van het verkoopdoel is een kleurtje soms wel een optie als de merrie niet voldoet aan de huidige commercie.

Maar er zijn ook nog twee palomino springhengsten, bij het AES? Weet zo niet meer bij welk stamboek... Weet niet hoe die ze geven qua bewegen, maar met de opmerking van Dees misschien ook geen gekke optie.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:14

Murosch schreef:
Ik ga sowieso niet op kleurtjes fokken hoor! Het model moet passend zijn.


Wat als je straks een tegenvallende vos hengst hebt? Dan schiet je er sowieso bij in natuurlijk als je uitgaat van die 800/900 euro.

Vandaar mijn vraag, wat is je doel met verkopen?

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:26

Murosch schreef:
Ook voor een tegenvallende vos hengst zal een passende eigenaar zijn Janine. Daarbij is een vos niet voor iedereen ongeliefd. En het dekgeld lijkt mij heel normaal bij de Gelderse hengsten. Ik ben nog niet veel duurdere tegengekomen eerlijk gezegd, dus ik begrijp niet helemaal waarom je dat steeds aanhaalt.


Ik heb het idee dat je mijn berichten als een aanval ziet.
Ik probeer echter enkel voors en tegens te geven en misschien een andere kijk op de verkoop. Ik wil je niets ontzeggen, ik geef enkel aan waarom in mijn ogen een kleurtje een optie is.

Omdat je mijn vraag niet beantwoort, vraag ik me af of je voor jezelf het verkoopdoel wel duidelijk hebt. Wat ook verklaart waarom je de opmerkingen van 'niet fokken' verkeerd interpreteert.
Als jouw verkoopdoel is om het eens te beleven, prima... Dan maakt het inderdaad niet uit wat er uit komt. Maar wil je er een 100/150 euro aan overhouden, dan zijn er wat dingen om rekening mee te houden in de ogen van de mensen die hier reageren.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:40

Murosch schreef:
Wat ik graag wil is een aantal fijne, gezonde nakomelingen fokken uit mijn merrie en deze spreiden zodat:
- ook andere mensen er het plezier aan kunnen beleven dat ik eraan beleef (zowel deze merrie, als haar moeder in het verleden als haar dochter in de toekomst)
- de merrielijn die ik persoonlijk wel waardevol vind weer veilig is gesteld om door te lopen en te verder te verbeteren, ook bij andere eigenaren die wellicht met een nakomeling zouden gaan fokken
- ik haal zelf mijn plezier uit het fokken en mijn merrie heeft zich voor mij nu bewezen als een goede moeder en ik weet dat ze geniet van een veulen aan haar zijde
- quitte spelen in de kosten zou mooi zijn. Een paar centen verdienen is mooi, verlies kan worden ingecalculeerd. Ik hoef er mijn brood niet mee te verdienen.

janderegelaa dank je voor je reactie. Dat was mijn eigen conclusie namelijk ook wel een beetje na de keuring, maar goed, daar koop je niks voor.

Ik ga eens kijken naar Henkie en Rubus B.


Bedankt voor het verduidelijken! Het laatste puntje vind ik in deze het meest belangrijk, omdat je naar verwachting geen topper zult fokken. Maargoed, what are the odds? Het kán altijd... Al zal dat waarschijnlijk pas op latere leeftijd wetenschap worden.

Je hebt het voor jezelf in ieder geval duidelijk voor ogen, dan kan ik me ook heel goed vinden in het feit dat je geen kleurtje wilt fokken. Zoals Dees ook zegt, wil je er wat aan verdienen dan is het een optie. Maar dat is niet je hoofddoel.

Waarom wil je per se bij het KWPN blijven? Of is iets daarbuiten (KWPN-erkend) ook een optie? Want dan kan je veel breder kijken natuurlijk.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 08:48

isabel_94 schreef:
Waarom? Er zijn genoeg kwpn'ers met een fijn karakter hoor..


Fokken is niet het krijgen van een gemiddelde van merrie en hengst.
Als de merrie niet het makkelijkste paard is (zo begrijp ik voornamelijk uit de reacties), dan is een brave hengst geen garantie voor een braaf of braver veulen.

Eigenaar van mijn paard (weliswaar Fries) heeft 3 veulens gefokt uit één merrie. Twee volle zussen en mijn ruin (andere vader). Van de twee volle zussen is de ene vrij heet onder het zadel en de ander gewoon NIET te rijden. Die is gewoon gestoord zou je kunnen stellen.
Liever dan mijn ruin vind je maar weinig paarden, hij mist daarbij misschien ook wat bravoure. Vader staat bekend als braaf, vader van de zussen staat niet bekend als verkeerd karakter verervend voor zover ik weet.

Moeder was ook geen slechte qua karakter... Maar het kan ook gewoon de combinatie zijn. Het is dus niet een kwestie van plussen en minnen...

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 09:00

Murosch schreef:
Omdat een KWPNer denk ik toch wat commerciëler zou zijn. Ik heb persoonlijk geen binding met dit stamboek.


Heb je al eens gekeken naar de (veulen)veilingtoppers van afgelopen jaar? Eventueel ook in Duitsland?
Ik weet dat ze in Duitsland meer opleveren, pure commercie natuurlijk. Maar het staat leuk in een advertentie ;)

Hoewel ik nu wel weer naar mijn eigen denkwijze ga, qua verkopen.
Allicht zit er toch nog iets bij tussen wat ook gewoon goed op je merrie past.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers