Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 10:18

In 2017 wil ik graag mijn Gelderse merrie Fiësta laten dekken.

Fiësta`s vader is Sirius en haar moeder is een klassieke Gelderse met onbekende ouders.
Bij Fiësta wist ik al heel snel dat ik Sirius als vader wilde, maar nu kom ik er maar niet uit.

Ik wil graag dat de Gelderlander blijft bestaan en zoek daarom een hengst met het echte Gelderse uitstraling maar met ook een beetje sportieve uitstraling.

Punten wat ik zoek:
- Koel karakter.
- Werkwillig.
- Veelzijdig.
- stokmaat tussen de 1.62 a 1.68
Maar nu komt het moeilijkst, het lijkt mij ook leuk om hengst te kiezen met niet de bekendste voorvader.(koss, elegant enz). Ik heb alleen geen idee als dat mogelijk is.

Dit is Fiësta
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door moonday op 09-12-16 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:22

Waarom geen Elegant erin? Die hengst heeft nog weinig invloed via zijn kleinzonen. Er is namelijk geen directe zoon van Elegant goed gekeurd. Ik zou eens naar Floris BS (v Negro) kijken, die voldoet aan wat je wil.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:25

Een Gelderlander bestaat niet. ;)

En het bloed van Elegant komt niet zo veel voor hoor. Wat Sophie inderdaad zegt.


Floris kan een optie zijn. Hij is een Negro x Elegant.
Upperville Dat is een Cabochon x Creool
Imposant een Danser x Elegant
Saron Creool x Zichem
Danser een Sander x Ahoy.

of je kan nog proberen of het nog lukt met laurentz.

Er is heel wat Koss vrij te kiezen.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:30

Wat leuk dat je echt Gelders wilt blijven, dat kan ik alleen maar toejuichen ;)

Persoonlijk zou ik bij deze merrie dan weer niet Floris aanraden ivm het missen van lengte en negro die ook nog wel eens wat beknopte paarden wil geven

Zo in eerste instantie schiet me nog niets te binnen wat ook binnen je wensen past. Vanwaar geen Elegant bloed ? Zijn recentelijk goedgekeurde zoon is namelijk ook een erg leuke, die zou nog wel eens kunnen passen

Laurentz kan natuurlijk wel, is op leeftijd maar onze Cabochon merrie is er ook nog drachtig van. Dan zou ik haar wel even naar de hengstenboer zelf brengen, die lukt het altijd wel ;)

Saron kan niet Natas, Sirius is ook een zichem ;) Dat is wel veel directe inteelt lijkt me zo

Danser zelf inderdaad, die kan ook nog

Genoeg te kiezen

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:31

Heb je de halfbroer van Floris gezien Chey? Meer dan genoeg lengte. Hij fokt niet beknopt, dat zit niet in het lijntje.

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 10:35

SophievdV schreef:
Heb je de halfbroer van Floris gezien Chey? Meer dan genoeg lengte. Hij fokt niet beknopt, dat zit niet in het lijntje.


Ik heb hem gezien, maar dat is een totaal andere combinatie dan Floris zelf. Onze sirius uit de elegant merrie van afgelopen jaar had wel voldoende lengte,maar niet zoveel als voorgaande veulens. Daarbij zie ik er meer van zowel Sirius als Negro die beknopt kunnen zijn, vandaar dat ik de combinatie persoonlijk niet aan zou durven :)

Elegant paarden mogen dan voldoende lengte hebben in de rug, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het ook altijd doorfokken.

Ik kijk naar de nafok van Floris, Negro en Sirius, persoonlijk vind ik er in die nafok meer vierkantsmodellen dan rechthoeksmodellen tussen zitten. Dan heb ik het natuurlijk niet over allemaal , er zijn uitzonderingen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:40

Lijnenteelt op Zichem vind ik niet zo'n probleem.

En daar kom je bij Floris ook op uit.

2 x Gondelier en Eclatant op het papier.

Wil je echt een langelijnde moet je Laurentz ook laten staan. (En Saron en Danser)

Dan kom je op Upperville uit.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 11:56

Cheytjuh schreef:
SophievdV schreef:
Heb je de halfbroer van Floris gezien Chey? Meer dan genoeg lengte. Hij fokt niet beknopt, dat zit niet in het lijntje.


Ik heb hem gezien, maar dat is een totaal andere combinatie dan Floris zelf. Onze sirius uit de elegant merrie van afgelopen jaar had wel voldoende lengte,maar niet zoveel als voorgaande veulens. Daarbij zie ik er meer van zowel Sirius als Negro die beknopt kunnen zijn, vandaar dat ik de combinatie persoonlijk niet aan zou durven :)

Elegant paarden mogen dan voldoende lengte hebben in de rug, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het ook altijd doorfokken.

Ik kijk naar de nafok van Floris, Negro en Sirius, persoonlijk vind ik er in die nafok meer vierkantsmodellen dan rechthoeksmodellen tussen zitten. Dan heb ik het natuurlijk niet over allemaal , er zijn uitzonderingen


Vergeet niet dat ik de nafok van Floris ken ;)

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:01

En bijvoorbeeld Goedhart? Die voert geloof ik ook Gronings bloed, dus wat klassieker

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:19

Ik weet dat je de nafok kent SophievdV, maar we hebben er blijkbaar een andere kijk op ;) ik vind het mooie veulens, maar wel vind ik dat de merrie voldoende lengte moet hebben bij hem. Maar goed, dat doet geen afbreuk aan de hengst, het is een fijne en goede hengst maar op deze merrie zou ik hem persoonlijk niet zetten. En dan niet alleen om de lengte in het lichaam, ook oa kijkend naar de hals en verbindingen

Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 13:43

Cheytjuh schreef:
Ik weet dat je de nafok kent SophievdV, maar we hebben er blijkbaar een andere kijk op ;) ik vind het mooie veulens, maar wel vind ik dat de merrie voldoende lengte moet hebben bij hem. Maar goed, dat doet geen afbreuk aan de hengst, het is een fijne en goede hengst maar op deze merrie zou ik hem persoonlijk niet zetten. En dan niet alleen om de lengte in het lichaam, ook oa kijkend naar de hals en verbindingen


Daarbij staat ook in zijn afstammingsrapportage : Floris BS lijkt het best te passen bij langgelijnde merries die over voldoende formaat beschikken. Ik ben dus niet de enige ;)

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 19:00

Iedereen ontzettend bedankt voor alle informatie!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 20:18

Ik vergeet overigens helemaal Edmundo te noemen. De Upperville.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:00

Ik vind Fiesta een leuke merrie, karakter mag soms iets geduldiger ;) .

Ik ben shet fokker, dus kan niet meteen zeggen welke kant je het best op kan voor een gelderse.
Maar wat ik soms op bokt voorbij zie komen vind ik de Dansers wel erg aansprekend :j .

Nijbro

Berichten: 70
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:24

Vraagje: wil je met het veulen ook mee naar keuringen ?? Of wil je een leuk gebruiks paard? . Anders kun je ook nog buiten de kwpn kijken. Zoals IHW of Kpst. Dit zijn "stamboeken " die oude bloedlijnen gebruiken. Zoals de hengst Wilskracht, {amsterdam x walser x ahoy } bruine hengst. Expension is een schimmel vader weet ik zo niet maar de moeder was walser x ahoy. Leuke hengsten die gemakkelijk in de omgang zijn. Ik weet dat ik nu volgens sommige "vloek" in de kerk maar het is maar wat je wilt met het veulen?

Succes met de keuze

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 12:15

Aangezien deze merrie de strakke lendenen van Zichem heeft geërfd zou ik daar zeker niet op terug fokken (Saron, Floris).

wat is je doel met het veulen? En waarom wil je zo graag vrij bloed?
Met zo'n merrie kan je juist goed het Gelderse type bevestigen met de stempelhengsten als Koss, Cabochon, Elegant. Ze mag meer lengte en welving in de hals als ik het zo zie.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:37

Voor oud bloed kun je ook bij de IHW gekeurde Domburg II terecht. Nu geruind maar er zou nog dv van zijn. linkje

Anoniem

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 15:47

Leuke merrie.
Negro zelf.

Anders kijken voor een brave stoere Duitse hengst als je vrij wilt fokken

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 00:16

Leuke merrie! Ik vind dat haar hals op stand wat meer welving zou mogen vertonen. In de beweging valt dat puntje helemaal weg, daarbij gebruikt ze haar hals heel goed.
Ik ben zelf fan van Danser en denk dat hij qua hals en karakter wel bij je merrie zou kunnen passen. Echt veel lengte zal hij niet meegeven maar echt super kort geeft hij ze ook niet is mijn ervaring. Gewoon normaal van lengte. De beweging zal hij bevestigen verwacht ik. Karakter van Danser is heel werkwillig en braaf.

Die eerste foto van je merrie <3 <3
Wat een prachtig van achter naar voren oplopende onderlijn van de romp! En schitterende in elkaar overlopende rondingen. Ik ben verliefd! <3
Zo mooi gedragen en in evenwicht!

Danser's zoon Imposant zou je ook kunnen doen, maar daar is nog niks bekend van hoe hij fokt.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 16:11

Wil je een type Danser krijgen, zou je wellicht ook zijn vader Sander kunnen pakken.
Beide hengsten staan bij de Dames Schilder in Kampen op stal. Je kunt ze dus beiden bekijken en de dames zelf om advies vragen.

moonday

Berichten: 273
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: noord-holland

Re: Welke hengst voor mijn Gelderse merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 14:36

Iedereen weer erg bedankt voor alle informatie!
Ik heb even rustig alle hengsten en nakomelingen op internet gezocht.
Wat een prachtige hengsten allemaal! Maar Danser lijkt mij ook het meest geschikt.
Ik kon alleen niet vinden waar hij stond. Fijn dat ik het nu wel weet haha.

Coloured heel erg bedankt!! Ik ben zo gek op haar. Ondanks dat ze heel ongeduldig is, heeft ze echt een hart van goud.

Het veulen word waarschijnlijk voor de verkoop. Maar net wat er aankomende jaren gebeurt.