Welke hengst voor NRPSmerrie? (Le Matsjo x Apollo x Tamarak)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Welke hengst voor NRPSmerrie? (Le Matsjo x Apollo x Tamarak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 12:30

Voor mijn NRPS-merrie ben ik opzoek naar een een hengst waarmee ik haar volgend jaar wil laten dekken. Dit aangezien ik vanwege mijn leeftijd volgend jaar niet meer tussen de pony's mag starten en ik graag nog (minimaal 1) nakomelingen van haar wil fokken omdat ik denk dat ze een toevoeging kan zijn voor de fokkerij.

Even de gegevens op een rijtje:
Stokmaat: 1.51m
Leeftijd: 7 (11-07-2009)
Predicaat: Stermerrie
Sport: Momenteel M2+12 Gaat a.s vrijdag (25-11) Z1 starten, doel is om dit jaar nog Z1+1 te worden zodat ze ook het sportpredicaat heeft.

Voor haar volledige pedigree verwijs ik door naar:
https://www.mijnnrps.nl/uniScripts19/MG ... 8090126409

Foto's:

Een duidelijke standfoto heb ik momenteel nog niet maar deze wordt gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding




Sterkte punten
Zeer werkwillig
Zeer fijn karakter in omgang maar kan onder het zadel nog wat vervelend zijn. Een goede instelling onder het zadel is dan ook iets wat de hengst zeker moet hebben!
Heeft goede bewegingen
Zeer goed beenwerk, heeft nog geen dag onregelmatig gelopen ondanks gekke acties in het weiland.
Pony springt safe maar mist wat techniek.

Verbeterpunten
Pony is iets neerwaarts gebouwd
Pony mist iets natuurlijke draagkracht (mede door haar bouw natuurlijk)
Pony mist iets techniek in het springen


Eisen voor de hengst
<1.46m aangezien de MM ook zeer groot fokt waardoor de merrie ook al uit de maat is gegaan.
Moet de verbeterpunten bevatten, dus een opwaarts gebouwde en bewegende hengst.
Moet een zeer goede instelling bevatten.
Een goede springtechniek is gewenst!

Ik hoor graag jullie ideeën, ik heb verder geen voorkeur in ras/stamboek. Zolang ze maar bij het NRPS ingeschreven kunnen worden.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke hengst voor NRPSmerrie? (Le Matsjo x Apollo x Tamarak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:36

Wat gaaf fenne!
Ik ga dan zeker volgen!
Weet helaas nu niks, misschien later :)

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:49

Ik snap je keuze voor de ponymaat wel maar is het ook geen idee om een opvolger voor jezelf te fokken? Dus rijpaardhengst op je merrie. Aangezien je kans hebt dat ze groot fokt (gezien mams geschiedenis) lijkt het mij niet echt gek om er een rijpaard voor jezelf uit te fokken. :)

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 17:56

petraaken schreef:
Ik snap je keuze voor de ponymaat wel maar is het ook geen idee om een opvolger voor jezelf te fokken? Dus rijpaardhengst op je merrie. Aangezien je kans hebt dat ze groot fokt (gezien mams geschiedenis) lijkt het mij niet echt gek om er een rijpaard voor jezelf uit te fokken. :)


Merrie is wel echt een pony (ook D-gefokt) en ik denk dat er dan een grote E/klein paard uitkomt wat door de merrie dan ook wat meer pony oogt.
Of er moet een hengst zijn die sowieso groot fokt zodat er een veulenuit kán komen wat ook als paard oogt. :)

Wel bedankt voor je suggestie, kan ik weer verder mee!

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Welke hengst voor NRPSmerrie? (Le Matsjo x Apollo x Tamarak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:06


carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:15

tanjaatjuhh schreef:
Zhivago scoort 110 voor maat doorgeven. Misschien een optie voor je merrie?

http://www.hengstenstation.com/hssystem ... ?target=39


De hengst is meer dan 20cm groter dan de merrie, dat zou ik niet aandurven voor een eerste veulen.

Ik ben niet zo bekend met de Nederlandse pony fokkerij. Als je interesse hebt in hengsten uit Duitsland kan ik je wel een paar hengsten noemen.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:47

carika schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Zhivago scoort 110 voor maat doorgeven. Misschien een optie voor je merrie?

http://www.hengstenstation.com/hssystem ... ?target=39


De hengst is meer dan 20cm groter dan de merrie, dat zou ik niet aandurven voor een eerste veulen.

Ik ben niet zo bekend met de Nederlandse pony fokkerij. Als je interesse hebt in hengsten uit Duitsland kan ik je wel een paar hengsten noemen.



20 cm groter stelt niks voor

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke hengst voor NRPSmerrie? (Le Matsjo x Apollo x Tamarak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:39

Dat hoogte verschil brengt geen risico.

Als je een rijpaard erop gebruikt, fok je echt voor jezelf. Voor verdere fokkerij (2e generatie en verder) is het meest zuiver om in dezelfde ponymaat te blijven fokken.

Babootje

Berichten: 26239
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Welke hengst voor NRPSmerrie? (Le Matsjo x Apollo x Tamarak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:49

De kans dat je een grotere maat fokt met een eerste veulen is ook klein. De merrie heeft zoals ik kan lezen toch ook wel aardig wat minpunten in bouw. Alle kosten op een rijtje en je wil een paard voor jezelf, waarom niet een leuk veulen kopen.?

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 16:14

Paardenhengst is op dit moment geen optie. Veulen is in eerste instantie niet voor eigen gebruik, uiteraard is er wel plek indien niet (snel) verkocht.
Merrie heeft vrijdag in ons Z1-debuut een winstpunt gehaald dus het sportpredicaat wordt binnenkort ook aangevraagd. :)

Qua ponyhengst maakt het ras/stamboek niet veel uit, Duitse hengsten zijn ook zeer welkom. Hebben zich al meermaals bewezen dus is zeker een optie.

Merrie is opzich prima gebouwd, heeft niet voor niets het sterpredicaat.
Is enkel alleen niet heel erg opwaarts gebouwd (waardoor dus ook geen natuurlijke draagkracht) maar dat is zeer zeker te verbeteren.

Komt uit een bewezen stam, moeder heeft vele nakomelingen die het goed doen/deden in fokkerij/sport/keuringen.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke hengst voor NRPSmerrie? (Le Matsjo x Apollo x Tamarak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 16:20

Heitraks Marvin? Erg mooie opwaartse bouwAfbeelding

Of misschien knock out? Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:17

Wat vind je trouwens verder van Call me mr Handsome en Hattrick vogue? Zou dit een super goede keuze vinden persoonlijk

Of heb je inmiddels een hengst gevonden?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Welke hengst voor NRPSmerrie? (Le Matsjo x Apollo x Tamarak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:24

Of eens rondsnuffelen in Duitsland? Ferienhof Stucker bvb. Al is dat al voor een stuk voorzien via stal Du Bois.

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:10

Call me Mr Handsome vind ik denk ik niet zeer geschikt voor Julia. Is ook 1.48 volgens mij dus dat vind ik denk ik te groot..
Hattrick Voque is denk ik net wat té springgericht en vader daarvan vind ik ook niet heel aansprekend zo op de beelden lijkend.

Duitse hengsten spreken me ook zeer aan inderdaad, van du Bois spreken mij Goldstar en Cassanova aan. Ook door hun stokmaat, aangezien ik verwacht dat mijn merrie ook wel maat meegeeft. Ben daarom ook zeer benieuwd naar nakomelingen, die ik verwacht dit jaar ook wel zullen komen.

Hoe denken jullie over die 2 hengsten?

LaDonna75

Berichten: 2134
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:30

Ben je nog zoekende? Ik vind bij de nieuwe NRPS-hengsten enkele interessante hengsten. Nothing Hill bijvoorbeeld, niet groot (1,43m) en Duits gefokt.