Hengstenkeuze voor Gelderse merrie.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze voor Gelderse merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:01

IDP kan je nog wel goede hoop op hebben dat die in het voorjaar komt.
Op echte Gelderse merries kan die vast wel wat moois maken, ik ben iig wel nieuwsgierig hoe die het VO gaat lopen.
Ik vond hem wel te weinig front hebben, zie graag opwaartse halsrichting met welving en veel nek, en dat mag Pri ook wel nog wat meer hebben. Wat dat betreft past Imposant misschien wel heel goed op Pri.

Wilson zou ik ook durven ja. Al weet ik niet zo goed hoe hij op wat klassiekere merries fokt. Die uit Roos had meer uitstraling mogen hebben denk ik, verder wel een super fijn dier hoor.


GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze voor Gelderse merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:44

Olivier, Recruut, etc vind ik lastig beoordelen omdat ik geen volwassen nakomelingen irl heb gezien en beide hengsten ook niet. Is best wel een gok dus.

Floris heeft toch ook een nakomeling uit een Bazuin merrie? Misschien is dat wel een goed vergelijk, omdat Pri ook veel van Bazuin heeft. Je fokt van wel terug op Satelliet, dus dat type zou je dan ook terug kunnen zien.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:17

Een buffel dus ;)

Er van uitgaande dat je een merrie fokt, dan hoeft dat niet erg te zijn, luxer fokken kan altijd nog, en dan heb je wel een Gelderse basis om mee verder te fokken. Het hoeft geen eindproduct te zijn. Maar dat is de afweging die je moet maken.

En dan maakt het uiteindelijk ook uit of je voor de verkoop fokt, voor jezelf om de lijn voort te zetten, of wil je een sportpaard fokken voor jezelf.

Als ik voor de verkoop fokte had ik Henkie oid moeten gebruiken. Maar omdat ik voor mezelf fok maak ik misschien wel minder commercieel interessante keuzes, waar ik uiteindelijk in de fokkerij meer mogelijkheden mee heb.

Maar misschien heb je met Imposant wel de gulden middenweg te pakken, mocht hij er komen.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 11:30

Een grote hele Gelderse met Bazuin/Satellietbloed zie ik een buffel voor me (wat overigens niet negatief is), maar dan klopt het plaatje in mijn hoofd misschien niet, of misschien klopt het plaatje wel maar zouden we het anders omschrijven.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze voor Gelderse merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:16

Ja die is beschikbaar, mijn merrie is er drachtig van.
Heb voor hem gekozen vanwege: bloedspreiding, veelzijdig gefokt, zeer braaf karakter, super uitstraling, en met zijn type doe je het Gelders paard geen geweld aan.

Wel alleen bedrijfsKI, dus heb merrie met veulen daar gebracht.
Is qua afstand voor mij te doen, voor keat wel weer stukje verder.

Haha lekker complex idd Keat. Wie weet vind je een combi die aan alle eisen voldoet, en anders moet je misschien concessies doen.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze voor Gelderse merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:09

Guidam Sohn zit idd mooi oud bloed achter.
Hij toont zelf ook best Gelders met veel front, stoere vos is het.

Hij is bij het KWPN aangeboden, maar op basis van zijn nakomelingen niet doorgegaan.

Hoe hij op een Gelderse merrie zou fokken weet ik niet.

GJ9

Berichten: 4467
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Hengstenkeuze voor Gelderse merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:32

En Arezzo? Die vind ik onder de springhengsten ook wel een van de stoerdere, met veel front.

Moderner of niet, een Gelders paard hoeft van mij ook niet modern te zijn, maar wel deftig (veel uitstraling).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers