Exterieur en aanparing dressuurhengst Ustinov x Upgrade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Exterieur en aanparing dressuurhengst Ustinov x Upgrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:52

Mijn indruk op basis van deze foto:
Merrie heeft mooi front, goede schouder en hals.
Rug is kort en achterhand ook wat. Bespiering matig. Beenwerk droog, wel vulling in hak en week in de koten. Voeten lijken symmetrisch.

Was dit mijn merrie, dan zocht ik een hengst met REK. Lengte in de lijnen, vooral in de bovenlijn. Ik vind het papier heel bruikbaar voor de dressuurrichting, Ustinov met name is een hengst die zeker goed kan bewegen en die had het echt wel kunnen doen tussen de witte hekjes ipv erover.

Ik zou zeker geen hengst zoeken met sabelbenige nafok. Je wilt een correcte hengst gebruiken. De nafok van Jazz zou ik zeker overwegen, omdat die juist wat aan de lange kant kunnen zijn. Net Johnson dan weer niet, die is wat korter en geeft ze ook wat korter.
Hengst Ferdinand zou nog wel kunnen passen. Maar dan loop je ook een kans op te deftig beenwerk - je wilt wel wat bot overhouden. Daarom zou ik het eerder in de Ferro-hoek zoeken dan in de Vivaldi-hoek. Ik zocht naar een Jazz-Ferro zoon. Kijk eens naar Decor Cachet L bijvoorbeeld.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:05

Jazz himzelf zou ik ook niet doen. Erg duur en het karakter is zeer zeker een puntje van bezinning waard. Dat moet je echt willen, Jazz zelf gebruiken. De meeste (klein)zonen van hem (en er zijn er heel veel goedgekeurd, overal in de wereld) zitten rond de 1.000 euro dekgeld. Keuze genoeg zonder zo duur te hoeven zijn.
Zelf heb ik Fellini (Ampere - Jazz - Ramiro) gebruikt een paar jaar geleden, die heeft bij mij wel wat rek gegeven, komt wel uit een meer grootramige merrie dan die van TS. Maar de hengst Fellini is eigenlijk nergens meer echt in beeld, dus durf hem daarom verder niet aan te raden. Ben wel zeer in mijn nopjes met de mijne.

Ik zou zelf geen Totilas gebruiken op deze merrie vanwege de beknoptheid van de merrie. Totilas is natuurlijk wel een prachtig voorbeeld van hoe een springgerichte merrielijn succes kan brengen in de dressuurfokkerij :)* zo "wild" is dat soort fokkerij dus niet hoor TS :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:18

Je gaat toch niet op zoek naar een hengst die sabelbenigheid geeft? Je zoekt naar een correcte. Dat is wat er staat. Zoek een correcte. TS was van plan gericht naar sabelbenigheid te zoeken. Er zijn legio hengsten die sabelbenigheid geven (en dat overigens liever dan die billiardeerders die ook bij bosjes ter dekking staan en nog populair zijn ook)

Jazz heeft absoluut zonen (en dochters) gebracht die niet sabelbenig zijn.
Ik ben zeer zeker geen Jazz-fanaat (au contrair) maar lengte in het lijf geeft hij doorgaans wel en dat is waarom ik aan hem dacht voor deze merrie.

Een hengst met louter plussen zul je niet vinden. Op iedere hengst (en merrie) is wat aan te merken.

Hoe zou jij met deze merrie fokken, R123456?
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-10-16 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Exterieur en aanparing dressuurhengst Ustinov x Upgrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:59

Er is meer voor nodig om paard te maken anders dan hoogte.

Geen idee hoe het de grote cijfers lijkt, maar van Eyecatcher zijn er toch een paar opvallend grote nakomelingen. Als in stokmaat én postuur.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers