Andretti nakomelingen: ataxie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jjessica12
Berichten: 452
Geregistreerd: 05-07-10

Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 18:08

Op Facebook kwam mij het bericht onder ogen dat Theo Hanzon zijn jaarling van Andretti heeft moeten laten inslapen omdat bij hem ataxie is geconstateerd. Ik heb met mijn Andretti veulen precies hetzelfde meegemaakt, en toen deed zich bij mij de vraag voor of dit toeval is of niet...

Ik ben even in het 'Andretti' topic gaan kijken, en zag daar een bericht van een mede-bokker die eveneens een Andretti nakomeling heeft met ataxie.
Nu is mijn vraag: zijn er meer mensen die dit herkennen?

ssammie
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-02-13

Re: Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:15

nou ik heb ook een Andretti / samber en die kan erg goed lopen en heeft zeker ataxie

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:15

Ik herken het niet, maar kreeg inderdaad ook vraagtekens bij het bericht van Floor. Mijn gefokte Andretti doet het in ieder geval nog prima bij zijn nieuwe eigenaresse.

Je hebt verschillende soorten Ataxie (aangeboren en niet aangeboren) en zolang er niet duidelijk is aan welke soorten de overleden dieren leden, valt er ook geen conclusie te trekken.

jjessica12
Berichten: 452
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 18:17

Ben ik met je eens Anoeska27, ik wil natuurlijk ook geen voorbarige conclusies trekken. Mijn veulen heeft altijd goed gelopen, en wij dachten dat hij door trauma ataxie had gekregen. Toen ik dit bericht echter las, ging ik twijfelen over tóch eventuele erfelijkheid, en ben daarom ook benieuwd hoeveel mensen zich hierin herkennen.

Casca
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re: Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:19

Zozo, je doet nogal een uitspraak zo op een openbaar forum...

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:48

Casca schreef:
Zozo, je doet nogal een uitspraak zo op een openbaar forum...

Ze doet geen uitspraken hierover, ze vraagt naar ervaringen. En daar is een openbaar forum voor. Net als dat er over verschillende andere hengsten ook wel eens naar ervaringen wordt gevraagd.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 18:56

lijkt mij pure toeval

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:09

Zo gaan er over meerdere hengsten wel geruchten. Qua hanetred, rugafwijkingen, OCD en luchtzuigen.
En het kan heus wel dat het bij bepaalde hengsten vaker gezien wordt bij de nakomelingen. Helaas kan je pas jaren later echt conclusies trekken.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:11

Suzanne F. schreef:
Zo gaan er over meerdere hengsten wel geruchten. Qua hanetred, rugafwijkingen, OCD en luchtzuigen.
En het kan heus wel dat het bij bepaalde hengsten vaker gezien wordt bij de nakomelingen. Helaas kan je pas jaren later echt conclusies trekken.

Het blijft inderdaad een heel lastig iets. Zeker omdat sommige hengsten gewoon ontzettend veel dekken. En niet altijd op de beste merries...

rocksyboy

Berichten: 434
Geregistreerd: 26-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 21:56

Hier 2 nakomelingen, beide goed lopen en geen ataxie. Kan ook toeval zijn dat die van mij het niet hebben :+ Je zult bij elke hengst een aantal goede en een aantal minder goede nakomelingen vinden. Ik denk dat wanneer je dezelfde vraag stelt bij een andere hengst, er ook vast mensen zijn die zeggen dat zij er één hebben met ataxie. Dus mijn mening: Toeval.
Laatst bijgewerkt door rocksyboy op 07-12-13 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:05

Ik heb een 4 jarige nakomeling zonder ataxie.

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:13

Ik denk puur toeval....er zijn zoveel jonge paarden die niet gezond de 3 jaar halen!

tegenwoordig worden ze ook groter gefokt en meer (hals)lengte, daar kun je vraagtekens bij zetten....

Ik heb zelf een Tango van 1.82 en lange hals, als jaarling uitgebroken en over de kop gegaan,
gevolg ataxie / wobbler gradatie 4 en opgegeven als rijpaard door 3 veeartsen .
(paard loopt overigens nu met 8 jaar succesvol in de sport, binnenkort Z2)

VragenKop
Berichten: 337
Geregistreerd: 14-09-13
Woonplaats: Aarde

Re: Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 22:14

Raar, nog nooit van gehoord...

mirjamlp

Berichten: 3
Geregistreerd: 23-08-13
Woonplaats: Ibiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:53

Hai Listiglistje,

Ik sta op het punt een veulen over te nemen dat door manege eigenaren is aangeschaft voor de handel maar wat bij aankomst ook ataxie bleek te hebben. Net als wat jij schreef; gradatie 4. Ze zijn nu in een rechtzaak verwikkeld want volgens Utrecht is het niet aangeboren en komt het door trauma, wat dus niet vermeld werd door de verkoper. In ieder geval; waarom ik het dier wil overnemen: anders gaat het naar de slacht. Ik heb zelf een ouder paard van 26 en die is altijd erg goed geholpen door een bevriende holistische dierenarts, dus daar zou ik graag voor willen gaan. Maar nu schrijf je dat jouw paard weer fantastisch kan lopen dus vroeg ik me af hoe dat traject bij jou verlopen is?

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 10:59

mirjamlp schreef:
Hai Listiglistje,

Ik sta op het punt een veulen over te nemen dat door manege eigenaren is aangeschaft voor de handel maar wat bij aankomst ook ataxie bleek te hebben. Net als wat jij schreef; gradatie 4. Ze zijn nu in een rechtzaak verwikkeld want volgens Utrecht is het niet aangeboren en komt het door trauma, wat dus niet vermeld werd door de verkoper. In ieder geval; waarom ik het dier wil overnemen: anders gaat het naar de slacht. Ik heb zelf een ouder paard van 26 en die is altijd erg goed geholpen door een bevriende holistische dierenarts, dus daar zou ik graag voor willen gaan. Maar nu schrijf je dat jouw paard weer fantastisch kan lopen dus vroeg ik me af hoe dat traject bij jou verlopen is?

Holistisch veearts --> Homeopathie--> alleen houden of met 2 in een groep (verder trauma voorkomen)-->
zo lang mogelijk hengst gelaten --> klassieke training, hoog ingesteld, veel rechtuit --> nu veel krachttraining in modder/water.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:03

Krachttraining in modder en water?
Wat moet ik me daar bij voorstellen.

mirjamlp

Berichten: 3
Geregistreerd: 23-08-13
Woonplaats: Ibiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:05

Thanks voor je antwoord. Nou, dan ga ik daar maar voor!

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:13

tita schreef:
Krachttraining in modder en water?
Wat moet ik me daar bij voorstellen.


Moddabak waar je 15 cm in wegzakt en zuigt, achterin de bak een stuk water (gratis aquatraining) :7

Hij heeft daardoor deze winter billen ontwikkeld, niet normaal!!!
Zoveel sterker geworden, waar de concurrentie 1 stap vooruit maakt, heb ik er zeker 3 vooruit gemaakt :D
Hij draait sinds kort zelfs een kleine hele pirouette naar rechts (halve naar links)
en hij is een ware powerbok aan het worden in draf en galop, hij gaat heel ruig door de baan *D

Laatst ook nog over de mulle maisplak in volle rengalop :Y) doet hem ook goed!

Afbeelding

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Andretti nakomelingen: ataxie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:15

Holy oliebol...zulke bakken hebben wij niet

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:20

De meeste paarden worden veels te veel verwend en zijn daarom niks meer gewend :7

Ik ben erachter dat dit vele voordelen bied, goed voor krachtontwikkeling, goed voor de coordinatie,
fris in de kop, sterkere pezen, andere bodems geen probleem, stimulatie voor meer heffing in de benen.

spekenham
Berichten: 307
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:21

listiglistje schreef:
tita schreef:
Krachttraining in modder en water?
Wat moet ik me daar bij voorstellen.


Moddabak waar je 15 cm in wegzakt en zuigt, achterin de bak een stuk water (gratis aquatraining) :7

Hij heeft daardoor deze winter billen ontwikkeld, niet normaal!!!
Zoveel sterker geworden, waar de concurrentie 1 stap vooruit maakt, heb ik er zeker 3 vooruit gemaakt :D
Hij draait sinds kort zelfs een kleine hele pirouette naar rechts (halve naar links)
en hij is een ware powerbok aan het worden in draf en galop, hij gaat heel ruig door de baan *D



Laatst ook nog over de mulle maisplak in volle rengalop :Y) doet hem ook goed!

Nou me t zo'n bak een keer rijden ( doe ik zelf ook) lijkt me geen probleem maar dagelijks is wachten op andere problemen lijkt me

[ Afbeelding ]
Laatst bijgewerkt door spekenham op 12-01-14 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:22

Paard van listigliesje is een mooi voorbeeld van een positieve afloop. Maar het is en blijft een gok.
Denk ook wel van belang hoe en waar het probleem precies zit

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:23

Ik rijd al 4 jaar zo, paard mankeert nooit wat en is keihard op de benen!

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:26

Babootje schreef:
Paard van listigliesje is een mooi voorbeeld van een positieve afloop. Maar het is en blijft een gok.
Denk ook wel van belang hoe en waar het probleem precies zit

Dat is helemaal waar, bij de mijne zit het laag C6/C7 gebied + waarschijnlijk staat bij de mijne het proces stil/ingekapseld?

ssammie
Berichten: 25
Geregistreerd: 14-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:49

ssammie schreef:
nou ik heb ook een Andretti / samber en die kan erg goed lopen en heeft zeker geen ataxie