Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ras_rimaire

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:03

Hallo bokkers :)
Dit is de eerste keer dat ik hier wat post, en als er wat mist wil ik het graag van jullie horen.

Mijn merrie Esprida is nu eind 2,5 jaar en het lijkt mij een interessante merrie om mee naar de merrie keuring te gaan in 2014. Maar daarvoor wil ik wel graag weten of ze het waard is om het te proberen. Daarom vraag ik van jullie een exterieur beoordeling, want daar heb ik helaas geen verstand van.

Als ze het goed zou doen op de keuring lijkt ze mij ook een interessante merrie om een veulen mee te fokken. Eventueel vraag ik dus ook welke hengst goed bij haar zou passen. Ik dacht zelf aan een hengst met wat meer voorbeen actie in draf, een hengst die wat lang gelijnde veulens geeft, en ook wat meer maat.

Hier wat informatie over Esprida (NRPS).
Haar afstamming: Elberton X Jetset-D X Notaris X Willow Cratic xx
10 maart 2014 wordt ze 3 jaar, ze is nog niet zo groot, we meten haar op dik 1.58m
Ondanks haar grote is mijn mening dat ze wel een machtige beweging heeft met veel ruimte en een goed achterbeen gebruik.

Link naar haar hele pedigree:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/676201
Misschien nog nuttig om te vermelden dat haar moeder 1.67m is, aangezien dat niet op horsetelex staat.

Stand foto:
(als de foto niet goed genoeg is hoor ik het graag, foto is van eind zomer 2013)
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat dit allemaal bruikbare informatie is.
Filmpje van haar als ze beweegt heb ik wel maar op mijn mobiel en ik weet niet hoe ik dat hier krijg, als iemand me daarbij kan helpen zou ik heel fijn vinden.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:13

Ze staat hier niet echt mooi vierkant en de foto is niet mooi van de zijkant genomen.

Ben niet zo thuis in exterieur beoordelen, al helemaal niet van rijpaard rassen als in warmbloeden.
Maar op het eerste gezicht zou ik zeggen, iets steile schouder, en steile achterbenen.
Wat allicht bij beter foto er al heel anders uit kan zien.
Hals en ruglengte etc. ook lastig te beoordelen vanwege hoek van de foto.
Zonde als we haar verkeerd beoordelen door de foto.

ras_rimaire

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:24

okee bedankt alvast ;)
ik zal morgen bij daglicht een betere foto proberen te krijgen!

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:29

Leuke merrie. Mijn elberton is nu 20 jaar en helaas maar 154,5cm groot geworden terwijl zij met 9 maanden al 1.50 was.
Ik heb ook met mijn elberton gefokt. Ik lette vooral erop dat de hengst aan de maat was (1.70+) en uit een "grote" moederlijn kwam. Dat moeder en oma ook groot waren.

ras_rimaire

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:33

Bedankt voor je reactie :D
Jammer dat Elbertonnetje's meestal niet zo groot worden. Haar moederlijn is niet zo heel klein dus ik blijf hoop houden dat ze mooi boven de 1.60 uit komt, ookal weet ik dat niet zeker...
Bedankt ook dat je zegt dat het bij de hengst handig is om op te letten. Daar zal ik zeker aan denken!

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:36

Leuk gefokt is je merrie! alleen kan ik er qua exterieur nog niet veel over zeggen omdat ze nog in de groei is. Ik zou je willen aan raden om eerst met haar naar de merrie keuring te gaan volgend jaar.

ras_rimaire

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:44

Wauw bedankt :D Je ziet het wel zitten dus om het met haar te proberen :)

Ik heb hier tevens ook nog een filmpje van haar aan de longe, dat was op het filmpje de 3e keer voor haar. ik weet niet of het filmpje te bekijken is omdat het op mijn Facebook staat... Misschien bij interesse om het te bekijken mij misschien even toevoegen op fb? of weten jullie een andere manier?

https://www.facebook.com/photo.php?v=62 ... =2&theater

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:48

Ik zou eerlijk gezegd niet naar de merriekeuring gaan maar wachten hoe zij onder het zadel is en eventueel ibop met opname doen. Zeker als zij goed springt en beweegt. In het stamboek wordt zij vast wel opgenomen. Mij werd altijd afgeraden om erheen te gaan omdat kwpn niet super positief is over elberton terwijl de nakomelingen het wel goed doen. Uiteindelijk was die van mij toch te klein. Nadeel van mijn merrie is dat zij uit merrielijn komt met oud bloed.

ras_rimaire

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 20:51

caro29 schreef:
Ik zou eerlijk gezegd niet naar de merriekeuring gaan maar wachten hoe zij onder het zadel is en eventueel ibop met opname doen. Zeker als zij goed springt en beweegt. In het stamboek wordt zij vast wel opgenomen. Mij werd altijd afgeraden om erheen te gaan omdat kwpn niet super positief is over elberton terwijl de nakomelingen het wel goed doen. Uiteindelijk was die van mij toch te klein. Nadeel van mijn merrie is dat zij uit merrielijn komt met oud bloed.


Zou het een optie zijn om naar een nrps merriekeuring te gaan? en zit er ook verschil in ibop's bij verschillende stamboeken? Dit is echt het onderdeel waar ik zelf nog zo groen in ben... ik weet niet veel van keuringen helaas en wil daar graag over bij leren :)

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:03

Dat ligt aan het %bloed wat erin zit. Die van mij had te weinig. Dan moet je even kijken op de site van het nrps maar misschien is dat wel een goede optie

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:07

Ik vindt het eigenlijk altijd wijs om naar de merrie keuring te gaan omdat je dan zelf ook meer duidelijkheid krijgt over de goede en minder goede punten van je merrie. Ik kan het filmpje helaas niet zien, eigenlijk kun je pas van het voorjaar echt zien of ze "goed" genoeg is voor de merrie keuring van 2014,

ras_rimaire

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 21:31

caro29 schreef:
Dat ligt aan het %bloed wat erin zit. Die van mij had te weinig. Dan moet je even kijken op de site van het nrps maar misschien is dat wel een goede optie


Ik heb een NRPS boek van 2013, daar staat het volgende in:
Rijpaarden voeren minimaal 12,5% Arabisch of Anglo Arabisch bloed.
Esprida valt onder fokrichting 2 ''Nederlands rijpaard met arabisch bloed''
Citaat:
Paarden opgenomen in het stamboek van deze fokrichting hebben een minimum stokmaat van 1.57m.
Deze dieren moeten minimaal 12,5 % Arabisch of Anglo Arabisch bloed voeren.

Volgens horsetelex heeft ze 47,27 % AA/XX bloed..?
En ze is groter dan 1.57m dus volgens mij moet het kunnen

Elisa2 schreef:
Ik vindt het eigenlijk altijd wijs om naar de merrie keuring te gaan omdat je dan zelf ook meer duidelijkheid krijgt over de goede en minder goede punten van je merrie. Ik kan het filmpje helaas niet zien, eigenlijk kun je pas van het voorjaar echt zien of ze "goed" genoeg is voor de merrie keuring van 2014,


Okee denk dat ik het ook wel ga proberen, ben zelf ook erg benieuwd hoe ze het onder het zadel gaat doen. Ze is al bijna 3 want ze was een vroege vogel :P dus daarom had ik het er nu al neer gezet, ben zo nieuwsgierig :D

ras_rimaire

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-13 10:50

Hier heb ik 2 nieuwe stand foto's van vandaag. Ze staat wel ongepoetst op de foto :o
Afbeelding
en
Afbeelding

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:12

ras_rimaire schreef:
Ik heb een NRPS boek van 2013, daar staat het volgende in:
Rijpaarden voeren minimaal 12,5% Arabisch of Anglo Arabisch bloed.
Esprida valt onder fokrichting 2 ''Nederlands rijpaard met arabisch bloed''
Citaat:
Paarden opgenomen in het stamboek van deze fokrichting hebben een minimum stokmaat van 1.57m.
Deze dieren moeten minimaal 12,5 % Arabisch of Anglo Arabisch bloed voeren.

Volgens horsetelex heeft ze 47,27 % AA/XX bloed..?
En ze is groter dan 1.57m dus volgens mij moet het kunnen


Dit percentage is hoofzakelijke engelsvolbloed (XX) en telt niet bij NRPS. In het 8e generatie zit 1x Arabier maar dan kom je op minder dan een 0.5% OX.

janderegelaaJarig
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:18

Wat voor papier zit er bij de merrie want Elberton is in 2004 al afgekeurd bij het KWPN.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:19

Telt wel bij de paarden maar niet bij de pony's toch?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 20:23

Hm zoals ze er nu uit ziet zou ik haar niet aan bieden...voornamelijk vanwege het fundament.

Ze lijkt met het voorbeen "hol in de knieen" te zijn,en haar achterbeen ondergeschoven en zeer steil.

Haar voorkant is mooi en ze is nog in de groei, maar ook haar kruis lijkt behoorlijk hellend te zijn en ik denk dat ze door bovenstaande kenmerken ook in beweging tekort gaat komen. Wat dat betreft is een IBOB als ze 4 is wellicht beter voor een stamboekopname.

tjady

Berichten: 3460
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:22

Leuk ik heb een merrie gehad uit dezelfde stam. Ik herkende het notaris x willow cratic bloed. Allround paarden met geweldige karakters. Onze merrie was zelf groot, maar gaf niet al te grote veulens. Jou merrie is ook niet te groot. Wil je naar de nrps of naar kwpn keuring?

lisch

Berichten: 4649
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:17

Kwpn kan niet...

Leuk en elberton gefokt bij de mensen die hem ter dekking hadden!
Ik heb ook een nakomeling gehad van hem maar deze lijkt meer naar de merrie en is groot genoeg :j
Staat nog wel een foto in mijn profiel galandro als veulen hij gaat aankomend jaar ohz! Erg leuk van een best veulen!

Ik sluit mij aan bij elisa

ras_rimaire

Berichten: 71
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Nieuwe Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 16:57

janderegelaa schreef:
Wat voor papier zit er bij de merrie want Elberton is in 2004 al afgekeurd bij het KWPN.


Er zit NRPS papier bij haar omdat Elberton indd afgekeurd is bij het KWPN.

Iris82 schreef:
Telt wel bij de paarden maar niet bij de pony's toch?


Dat weet ik niet... maar ze is geen pony meer en moet dus sowieso bij de paarden.

Elisa2 schreef:
Hm zoals ze er nu uit ziet zou ik haar niet aan bieden...voornamelijk vanwege het fundament.

Ze lijkt met het voorbeen "hol in de knieen" te zijn,en haar achterbeen ondergeschoven en zeer steil.

Haar voorkant is mooi en ze is nog in de groei, maar ook haar kruis lijkt behoorlijk hellend te zijn en ik denk dat ze door bovenstaande kenmerken ook in beweging tekort gaat komen. Wat dat betreft is een IBOB als ze 4 is wellicht beter voor een stamboekopname.


Bedankt voor je reactie, weet ik wat meer wat te doen ;)

tjady schreef:
Leuk ik heb een merrie gehad uit dezelfde stam. Ik herkende het notaris x willow cratic bloed. Allround paarden met geweldige karakters. Onze merrie was zelf groot, maar gaf niet al te grote veulens. Jou merrie is ook niet te groot. Wil je naar de nrps of naar kwpn keuring?


Wat leuk :D Ze is zeker alround, springen heeft ze nog niet zo vaak gedaan, maar het lijkt vrij goed. Ookal is ze er wel wat bang voor :o Sowiso NRPS, want KWNP kan niet meer want hij is daar afgekeurd, Elberton.

lisch schreef:
Kwpn kan niet...

Leuk en elberton gefokt bij de mensen die hem ter dekking hadden!
Ik heb ook een nakomeling gehad van hem maar deze lijkt meer naar de merrie en is groot genoeg :j
Staat nog wel een foto in mijn profiel galandro als veulen hij gaat aankomend jaar ohz! Erg leuk van een best veulen!

Ik sluit mij aan bij elisa


Ja klopt :D Ze komt ook uit de merrie waar zij zelf Z mee heeft gereden. Helaas is Elberton al vroeg overleden anders zou ik hem graag nog eens opzoeken :')

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Exterieurbeoordeling en hengstkeuze merrie Elberton X Jetset

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:13

Vroeg overleden valt wel mee. Hij is op 26 jarige leeftijd overleden en dat is een mooie leeftijd.
Ik zou haar gewoon lekker gaan rijden en kijken hoe zij het doet in de sport.
Ik weet wel dat hij in het buitenland goede nakomelingen heeft die hoog in de sport lopen maar niet meegenomen werden door het kwpn.