Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quine
Berichten: 41
Geregistreerd: 04-07-04

Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 15:41

Hallo,

voor volgend jaar overwegen we om onze nu 2-jaarse merrie te laten dekken. De merrie is een Lanciano x Ferro x Major De La Cour. In vrijheid beweegt ze mooi ruim en soepel. In omgang is ze braaf, maar speels. Momenteel is ze iets overbouwd, maar dat kan misschien nog verbeteren naarmate ze ouder wordt. Ze heeft een goedgevormde hals en een mooi, modern hoofd. Rijden doen we er uiteraard nog niet mee, dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Haar moeder (Ferro x Major De La Cour) is het paard waar ik nu sinds een jaar mee rijd. Tot vorig jaar liep ze enkel ingespannen. Vorige zomer hebben we haar zadelmak gemaakt, en dat is vlekkeloos verlopen (ze was toen 9 jaar). Ze heeft een superkarakter, is vlot voorwaarts ingesteld, is zeer werkwillig en denkt altijd mee. Momenteel moet ze nog iets meer leren sluiten. Haar galop is nog te vlak en ook in draf mag ze nog meer verruimen. In het springen is haar techniek op de sprong goed. Het galopwerk tussen de sprongen moet nog beter. Ze is wel nergens bang voor en nooit onder de indruk.

Beide dames zijn BWP-paarden. Voor mij zou het makkelijkst zijn als we een BWP-goedgekeurde hengst gaan gebruiken, al sta ik open voor alle suggesties.

Ik ben op zoek naar een hengst die betere voorbeenactie kan brengen (iets schuinere schouder?) en het goede, rustige, werkwillige karakter bewaart. Verder wil ik graag een allround veulen fokken, met de nadruk op dressuur. Wie raden jullie aan?

Edit: Nog een aandachtspunt is de maat! De hengst moet vrij groot fokken...

Quine
Berichten: 41
Geregistreerd: 04-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:09

Hmm. Weinig reactie precies...

Zelf zat ik te denken richting Conteur. Is wel niet BWP goedgekeurd dacht ik, maar goed. Krijgt hoge cijfers voor zijn galopwerk, en zou de voorbeenactie verbeteren. Zou ook goede, aangename karakters geven.
Anderzijds is dit wel een springgericht gefokte hengst, terwijl ik een allrounder wil bekomen, maar toch met nadruk op dressuur.

Wat denken jullie?

Goos_Horses
Berichten: 1116
Geregistreerd: 02-04-12

Re: Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:12

Het is een stuk makkelijker als je foto's plaatst van de merrie, met name een goede stand foto.
Hoe is het karakter van de merrie?

Quine
Berichten: 41
Geregistreerd: 04-07-04

Re: Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:29

Ik zal eens kijken voor een foto. Dat zal wel ten vroegste vanavond zijn.

De merrie zelf is braaf maar speels (is ook nog maar 2 jaar oud). Verder lijkt ze ook niet snel onder de indruk van iets.

Haar moeder is ook de rust zelve. Wel vlot voorwaarts ingesteld onder het zadel, maar schrikt nergens van, en maakt zich nooit druk. Is ook heel rustig en braaf in omgang.

Fhantasm
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Rijswijk

Re: Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:30

Pavarotti van de Helle. Goede wijn behoeft geen krans.

Quine
Berichten: 41
Geregistreerd: 04-07-04

Re: Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 12:54

Bedankt voor de reactie. In die richting had ik nog niet gedacht. Ziet er inderdaad goed uit. Al blijft mijn opmerking dezelfde als voor Conteur: krijg ik dan geen eerder springgericht veulen? Verder ken ik zelf ook geen nakomelingen van Pavarotti. Weet iemand iets over karakter/rittigkeit?

Door Pavarotti moest ik plots aan Cartier van de Heffinck denken. Is misschien ook een optie. Persoonlijk zie ik ook graag de nakomelingen van Escuro van de Breemeersen aan het werk. Lijken zeer werkwillig en veelzijdig.

Voorlopig lijstje:
- Conteur
- Pavarotti van de Helle
- Cartier van de Heffinck
- Escuro

Wie kan zeggen welke van deze hengsten aan mijn eisen voldoen:
- voldoende maat geven
- goed karakter/rittigkeit
- goed voorbeen
- goede galop
- allround paarden geven (meest dressuur)

Fhantasm
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Rijswijk

Re: Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:14

http://www.vandehelle.com/_downloads/pav-nederlands.pdf
Afstammelingen 1995
Pavarotti heeft in België ter dekking gestaan. Nakomelingen zijn geïnspecteerd.
Ze zijn voldoende ontwikkeld met sprekende hoofden. De hals is goed van lengte en wordt goed gedragen; meermalen is er sprake van een knip voor de schoft. De schouder is goed van lengte en ligging, de schoft is goed ontwikkeld. Rug- en lendenpartij zijn goed. De croupe kon meer lengte hebben. Het voorbeen is soms wat strak, soms iets ingesnoerd. Het achterbeen is veelal lang en klein gehoekt. De schenkel is arm gespierd. Het fundament is voldoende ontwikkeld, hoewel de voeten wat royaler mochten zijn.
In draf en galop is de beweging ruim en gemakkelijk.

Op google kun je een heleboel vinden :)

Quine
Berichten: 41
Geregistreerd: 04-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:18

Bedankt voor de link.

Mja, écht overtuigd ben ik toch niet. Deze zin schrikt mij onder andere een beetje af: "Was hij in de sport niet altijd de gemakkelijkste, hij is nu eenmaal een karakterbeestje die met respect wil behandeld worden, in de fokkerij was het net omgekeerd. De hengst is heel vruchtbaar en bracht een oplossing bij vele probleemmerries." Mijn doel is juist wél een 'gemakkelijk' (in de zin van 'rittig' veulen.

lientjeds
Berichten: 1160
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Ergens tussen Gent & Lokeren (België)

Re: Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:52

Ik heb dit jaar een veulen met Lissaro van de Helle. Fantastisch veulen, maat/massa en een super karakter!

de hengst is zelf nog vrij jong, maar blinkt uit door zijn karakter.
Cartier heb ik zelf niets mee. Escuro ook niet. Beide hengsten zijn oud genoeg om zelf iets te bewijzen en/of nakomelingen, maar tot nu toe hoor je er weinig van.

C2012

Berichten: 380
Geregistreerd: 26-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:24

Special Agent Amour. Maat, massa, goed bewegen en deels springgefokt.

C2012

Berichten: 380
Geregistreerd: 26-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:06

Ben dit jaar naar de hengstenshow van Breemeersen geweest. Escuro geeft wel allrounders, dus als je allround wil fokken, is hij niet verkeerd. Er zijn zowel nakomelingen, die presteren in dressuur, springen als eventing. http://www.horsetelex.nl/horses/progeny/37291 Hij geeft ook fijne paarden van karakter.

Fhantasm
Berichten: 19
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:33

En wat is het geworden?!

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:41

Quine schreef:
Hmm. Weinig reactie precies...

Zelf zat ik te denken richting Conteur. Is wel niet BWP goedgekeurd dacht ik, maar goed. Krijgt hoge cijfers voor zijn galopwerk, en zou de voorbeenactie verbeteren. Zou ook goede, aangename karakters geven.
Anderzijds is dit wel een springgericht gefokte hengst, terwijl ik een allrounder wil bekomen, maar toch met nadruk op dressuur.

Wat denken jullie?

Oke, dit topic staat een beetje stil, maar ik wil hier toch even op reageren. Contender nakomelingen kunnen (bijna) ALLEMAAL bewegen. Ik sport met een Contendro I (dressuur)

En wat betreft Pavarotti vd Helle, hij was zelf misschien niet altijd de makkelijkste onder het zadel, hij heeft wel enorm veel enorm rijdbare nakomelingen gebracht.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hengst voor Lanciano x Ferro x Major de la Cour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:48

Mennen jullie zelf ook?

Het KWPN heeft namenlijk het allroundertype bij uitstek: Het Gelderse Paard.(een van de 4 fokrichtingen bij het KWPN)
En dan denk ik speciaal aan Vitens.

Vitens is ZII dressuur kan erg goed springen en heeft ook voor de wagen mooie punten behaald.
De vader van Vitens is Parcival die is nu Intermediare dressuur. Vader van Parcival Koss is een El Corona. Een hengst die slechts 3 jaar gedekt heeft en vele dressuurtoppers gebracht heeft.

Viens komt uit een Zep moeder. Zep was zeer allround en stamt weer af van Goudsmid. Goudsmid was zelf internationaal springen.

Vitens is een grootramige hengst met zeer veel beweging. Veel front en veel ruimte in het voorbeen. 170 hoog.
Hij staat bij Gert Hoffs ter dekking.