Hengst gezocht, platenbonte B pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:23

Hallo allemaal,

Bij ons op stal zijn ze op zoek naar een (zwart) platenbonte b pony dekhengst.
Ik hoop dat iemand hier een dekhengst weet? Laat het maar weten!
Het zou super zijn als er eindelijk één gevonden kan worden, zelf helaas geen 1 gevonden.

Als je er één weet/hebt gevonden, laat graag hier of via pb een berichtje achter!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:23

Wat voor ras moet het zijn?

Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Re: Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:27

Bijvoorkeur een Welshje :)

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:32

Welsh gaat lastig worden denk ik, aangezien het geen toegestane kleur is binnen het stamboek dus een GGK dekhengst zal je dan zeker niet vinden en die zijn meestal het bekendst .

Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Re: Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:37

Dom dom dom, dat was ook zo. Bedankt voor de herinnering.
Dan geen Welshje dus.
Denk dat het karakter etc. meer moet aanspreken dan het ras (het is dus niet voor een ander, ik zoek mee)

bianca1980
Berichten: 3620
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:40

Kijk eens op de voorpagina van bokt ;) zwart bonte trakhener hengst of kijk bij AES bij Sarah van Hasselt, die heeft Ballan So so, zeer allrounde bonte hengst in dress springen en eventing eenster... Trakhners zijn ook veelzijdig.
Schroom niet om een sperma van een paard te pakken want de moeder bepaalt toch de grootte van een embryo, mijn pony is ook detsijds door paard ge-insemineerd en kreeg een zelfde maat als haar veulen die uiteindelijk nog zelfs 3 cm kleiner was dan haar.

Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Re: Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:43

Het formaatje is wel beslist dat het echt een pony moet zijn rond de B.
Jammer genoeg voldoet Ballan So so niet aan die eis, wauw!

bianca1980
Berichten: 3620
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:53

Rayza schreef:
Het formaatje is wel beslist dat het echt een pony moet zijn rond de B.
Jammer genoeg voldoet Ballan So so niet aan die eis, wauw!

Zoals ik al zei, de maat van een hengst bepaalt niet de maat van jou nakomeling als de moeder klein is, was bij mijn pony ook niet die door een paard gedekt werd. Dus kans is zeer groot dat het gewoon een B pony blijft als de moeder dat ook is. Desnoods even met iemand contact opnemen.

Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 18:17

bianca1980 schreef:
Rayza schreef:
Het formaatje is wel beslist dat het echt een pony moet zijn rond de B.
Jammer genoeg voldoet Ballan So so niet aan die eis, wauw!

Zoals ik al zei, de maat van een hengst bepaalt niet de maat van jou nakomeling als de moeder klein is, was bij mijn pony ook niet die door een paard gedekt werd. Dus kans is zeer groot dat het gewoon een B pony blijft als de moeder dat ook is. Desnoods even met iemand contact opnemen.


Dat snap ik, bedankt voor je uitleg.
De merrie is alleen 1,54. Dus als die door een grote hengst gedekt wordt, zal het veulen niet echt rond de B worden.

bianca1980
Berichten: 3620
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:36

met een moeder van 1.54 krijg je ook ook met sperma van een shet geen B pony, de moeder bepaalt de maat aan de hand van de baarmoeder.

CalvinM

Berichten: 1195
Geregistreerd: 26-08-04
Woonplaats: hengelo (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:42

Waar haal je deze wijsheid vandaan Bianca? Er zijn zat merries gedekt door een grotere hengst met als resultaat een 3 jarige die flink groter is als zijn moeder. Het veulen past zich dan wel aan aan de baarmoeder, maar daar blijft hij niet eeuwig zitten..
TS, heel veel succes met het vinden van een hengst.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:05

Met een merrie van 154 cm (e-pony maat dus, of Welsh Cob) x B-pony hengst ga je richting grote C- of D-pony maat veulen krijgen.

Waarom een B-pony op een E-pony merrie als ik mag vragen?
En waarom perse een zwart-bont/tobiano hengst, want zelfs dit garandeerd niet dat je een zwart-bont veulen krijgt?
En welke maat veulen wil je eigenlijk naartoe?

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:47


Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:47

Peterina schreef:
Met een merrie van 154 cm (e-pony maat dus, of Welsh Cob) x B-pony hengst ga je richting grote C- of D-pony maat veulen krijgen.

Waarom een B-pony op een E-pony merrie als ik mag vragen?
En waarom perse een zwart-bont/tobiano hengst, want zelfs dit garandeerd niet dat je een zwart-bont veulen krijgt?
En welke maat veulen wil je eigenlijk naartoe?



Nog even ter verduidelijking, 't is niet voor mij maar voor de stal waar ik rijd.
Dus de eisen en keuze ligt niet bij mij, ik help met zoeken ;)

Ze heeft een hele leuke merrie met een ontzettend goed karakter.
Deze wil ze laten dekken door een tabiano hengst aangezien ze hoopt een bont veulen te krijgen. (mocht dit niet lukken, dan is dat geen ramp).
Het liefste wil ze dat deze pony kleiner is dan de moeder zodat de pony een prima maatje voor de kinderen is om op te rijden.
Daarom verwacht ze met een B pony hengst wel in de juiste maat te vallen, al weet je uiteraard nooit hoe het precies uitpakt.
Je kunt natuurlijk lastig een paardje "bestellen" dat het veulen zo groot en zo'n uiterlijk heeft,
maar het geeft wel ongeveer een richtlijn dat het veulen ergens in de buurt van de B tot de E zweeft.

Het ideaal plaatje van haar is een een tabiano C pony

Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 22:52

Peterina schreef:
zwart niet bont grote A-maat Dartmoor: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... tea-square
zwart niet bont grote A-maat Dartmoor: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... -desfleurs
zwart platenbont halfbloed arabier, 150 cm: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... e-splendor
zwart niet bont c-maat Fell Pony, 137 cm: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... agic-kenya

Tinkers en APHA's die zwart-bont/tobiano zijn zijn genoeg te vinden.


Super dat je helpt zoeken!
Helaas doen de links het niet?

Handig om te weten, de merrie is een Fjord met een gouden karakter. (zag dat ik dat er nog niet bij had staan).
ps. ik weet dat sommige vast niet blij zijn met deze keuze, het is niet mijn keuze, maar ik ben er ook niet fel op tegen

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:56

Als ze graag een bonte willen dan moeten ze een homozygote tobiano zoeken. Dan krijg je altijd een bonte, maar dat hoeft niet altijd heel duidelijk te zien te zijn het kan namelijk ook een piepklein vlekje in de oksel zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:02

Eerlijk gezegt dan kan ze beter een dergelijke pony kopen en dan gaan uitkiezen in de kleur, maat en type dat ze wilt.
Met een Fjord als moeder ga je zowiezo niet een 'gewone' zwart-bont krijgen want 99% van Fjorden zijn homozygoot voor Dun/wildkleur dus ga je, als het veulen zwart-basis zou zijn, een grullo krijgen.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:46

Toevallig vind ik dat een geweldige uitkomst (heb ook een bonte uit een fjordenmerrie, niet gefokt dat dan niet)

Ik vind de hengst Picasso een deutsches reitpony een erg leuk beestje. Maar die zal dan net te groot zijn.

bianca1980
Berichten: 3620
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:52

CalvinM schreef:
Waar haal je deze wijsheid vandaan Bianca? Er zijn zat merries gedekt door een grotere hengst met als resultaat een 3 jarige die flink groter is als zijn moeder. Het veulen past zich dan wel aan aan de baarmoeder, maar daar blijft hij niet eeuwig zitten.

van de hengstenhouder zelf waar ik bij dekte en bij het fokadvies van de stamboeken. ;) dus het is niet "mijn" wijsheid. had toen zelf ook een pony.

daarnaast zijn er al meer dan genoeg tabellen te vinden van gemiddeldes aan geboorte hoogte en uiteindelijke stokmaat, met uitzonderingen daargelaten (dat is in het hele leven zo). merrie die ik nu heb (paard) heeft ook 2 nakomelingen gehad is zelf wel een paard van 1.64 en heeft een kind van 1.62 en 1.73 dus tja...flink verschil (alhoewel eerste veulen altijd kleiner kan zijn, maar de 2e pakte flink meer uit in hoogte)....eentje bont en eentje bruin, beide keren gedekt door donkerkleurige hengst. Dus kleur is altijd gokken, als ik deze merrie nu zou laten dekken zou ik wel een Bonte hengst pakken, omdat ik dan wel een Bonte wil.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:36

Rayza schreef:
Peterina schreef:
zwart niet bont grote A-maat Dartmoor: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... tea-square
zwart niet bont grote A-maat Dartmoor: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... -desfleurs
zwart platenbont halfbloed arabier, 150 cm: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... e-splendor
zwart niet bont c-maat Fell Pony, 137 cm: http://www.stallionlocator.com/nl/dekhe ... agic-kenya

Tinkers en APHA's die zwart-bont/tobiano zijn zijn genoeg te vinden.


Super dat je helpt zoeken!
Helaas doen de links het niet?

Handig om te weten, de merrie is een Fjord met een gouden karakter. (zag dat ik dat er nog niet bij had staan).
ps. ik weet dat sommige vast niet blij zijn met deze keuze, het is niet mijn keuze, maar ik ben er ook niet fel op tegen


Niet blij met de keuze?
Mijn nieuwe aanwas is ook een lichtbruin bonte uit een fjord (moeder) en een zwartbonte hengst.
Leukere kruising kun je haast niet hebben (foto eventueel beschikbaar).
De hengst was van ons eigen de merrie van de buurman.
Alleen die hengst is 1.60...
Overigens is mijn pony 1.45 en de moeder zit ook rond die stokhoogte.
Natuurlijk groeit ze wel wat nog maar ze zit wel degelijk rond de hoogte van haar moeder
We hebben nog een zwartbonte hengst in dus de B maat.Dit is een kruising wat appaloosa/arabier geneigd is.
Vind het alleen vreemd dat je die maat voor een Epony wil hebben, of althans bij jou op stal.
Deze dekt ook alleen natuurlijk en uit ervaring weet ik dat hij het niet gaat halen op eentje van 1.54

Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 18:14

@justin4ever

Bedankt voor je reactie!
Ben wel benieuwd naar jullie leuke kruising :)
De reden dat ze de Fjord wil laten dekken kan ze denk ik het beste zelf uitleggen.
Ergens hierboven heb ik het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen.
Heb je misschien ook wat info over de zwartbonte B pony? Misschien een foto? (Misschien dat de merrie dan geinsemineerd zou kunnen worden???)

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:39

Jammer mijn hengstje is bruinbont :')

Rayza

Berichten: 39
Geregistreerd: 29-06-12

Re: Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 21:16

@tanjaatjuhh,
Ah das jammer inderdaad. Al kan ik de eigenaresse misschien wat leuks aanbieden haha?
Foto? meer info?

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:20

Rayza schreef:
@justin4ever

Bedankt voor je reactie!
Ben wel benieuwd naar jullie leuke kruising :)
De reden dat ze de Fjord wil laten dekken kan ze denk ik het beste zelf uitleggen.
Ergens hierboven heb ik het zo goed mogelijk geprobeerd uit te leggen.
Heb je misschien ook wat info over de zwartbonte B pony? Misschien een foto? (Misschien dat de merrie dan geinsemineerd zou kunnen worden???)

De mijne staat in mijn profiel.

Ik snap wel als je een pony gebruikt voor lessen dat het karakter dan het belangrijkst is en als de merrie dat allemaal mee heeft dat je de gok neemt met fokken :j

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hengst gezocht, platenbonte B pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:01

De reden heb je idd goed uitgelegd ik vind de verschillen in hoogte nog steeds vreemd:p
Maar goed, ik vroeg het aan de eigenaar en de bonte hengst bij ons is een kruising met welsh.
Morgen zal ik een foto maken.

Dit is overigens mijn kruising:
Afbeelding