lailapri schreef:Hangt er maar net vanaf wat er verder aan kleurgenen in de merrie zit. Als er een smokey black uitkomt fie niet gaan doorschimmelen dan heb je gewoon een zwart/bruine van kleur
HMM schreef:Als eerste volg je gevoel.
Ik heb 2 prachtige nakomelingen van connemara x Duitse rijpony. Had precies zelfde beweegredenen als jij.
Beide keren gedekt door hengst van Danica Duen. 1x sperma opgehaald en 1x merrie met veulen daar gelaten en laten dekken. Beide keren goede ervaringen...
Veel succes met je zoektocht!
LaDonna75 schreef:Zonnetje81 schreef:Nice!
Maar bij de connemaras zit de schimmelkleur er wel erg gebakken in heb ik het idee, dat is steeds schimmel x schimmel x schimmel. Iemand ervaring met testen op de schimmelkleur? Kan je ook testen wat de andere kleur erachter is zoals vos of bruin?
@marjolein, dat is misschien wel een goed idee. Zitten alle hengsten hoog in het arabisch bloed of valt dat mee?
Je kunt vrij eenvoudig testen op kleur, door een pluk manen op te sturen. Je komt dan te weten of je pony’s homozygoot of heterozygoot schimmel zijn en welke basiskleur ze hebben en daarmee weet je in elk geval wat de kleurkansen kunnen zijn (wel weer afhankelijk van de hengst). Bij oa UC Davis kun je dat laten doen, ik heb dat voor mijn pony ook laten doen. NB je moet dus ook apart de “grey” test doen voor de schimmel-status. https://vgl.ucdavis.edu/panel/horse-coat-color-panel
Gebruikers op dit forum: corinadrenth, mtoet en 0 bezoekers