Duitse rijpony hengsten: Cosmopolitan en Gipfelstürmer

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

hooffie

Re: Duitse rijpony hengsten: Cosmopolitan en Gipfelstürmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 12:34

ik heb zelf geen nakomelingen van deze hengsten, maar wel veel voorbij zien komen.
Cosmopolitan heeft al heel veel jaargangen met nakomelingen. Ik vind persoonlijk het aantal uitschieters op het aantal nakomelingen laag...
Gipfelsurmer is natuurlijk een heel stuk jonger, van deze hengst slechts alleen veulens gezien. Lijken erg wisselend kwa grootte (wat natuurlijk ook niet gek is gezien de opbouw PA-PO in de pedigree van de hengst).
Wel staan beide hengsten er altijd optimaal op bij deze hengstenhouderij en kan je altijd een kijkje nemen daar

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 15:19

ja voornamelijk D of juist groot lijkend inderdaad

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:32

lailapri schreef:
Ik heb 1x met een hengst bij deze hengstenhouder gedekt gedekt. We hebben sperma zelf gehaald. Voor ons vanaf noord holland een best eind rijden. Toen we daar aankwamen, kregen we het kwakkie en werden bijna weggekeken toen we nog heel even naast de auto een broodje opaten.

1x kunnen dekken, was al laat in seizoen, augustus dekken ze niet meer, en merrie niet dragend.
Ik zal daar niet zomaar een 2e keer heengaan.

+ met de nieuwe actuele ontwikkelingen omtrent de regelgeving is het nog wel even 2x nadenken of je nu een hengst gaat gebruiken van een niet EU-station. Een goede kennis van mij is werkzaam bij de NVWA/RVO en ze gaan nu de Covid regels voorbij zijn, officieel handhaven. Alle paarden moeten inmiddels op een UBN staan en alle geboren veulens vanaf 2020 worden gecontroleerd op papieren (dus EU certificaten vanuit buitenlandse hengsten). Wanneer die niet aan te tonen zijn.......... ===> €€€€ :(

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 00:07

lailapri schreef:
Ook als je een buitenlandse pony koopt?

Bij een pony invoeren heb je exportpapieren nodig van dat betreffende land, om de pony in NL te kunnen invoeren. En dan heb je meteen erop staan dat de merrie drachtig is van een inseminatie in land van herkomst.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 11:28

Quir: maar dan moet wel je accomodatie voldoen. want bij de meeste hengstenhouders, staan er een aantal hengsten in het zelfde pand waar ook alle andere trainingspaarden etc gehouden worden. En in principe zouden dus alle paarden in dezelfde ruimte getest moeten worden. En daarnaast als hengsten actief zijn in de sport moeten ze ook meermaals getest worden. Voor de Friezen rijpaarden kan dat wel uit, maar voor de ponyhengsten gaat dat nooit lukken..... Daarom zijn ze er ook bijna niet.
Als je nieuwe accomodatie kan opzetten zou je meteen het anders kunnen inrichten, door gescheiden panden /bakken/weides aan te leggen. Dan is het al een stuk beter te faciliteren

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie