Paard gekocht, komt nog bij verkoper te overlijden..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Paard gekocht, komt nog bij verkoper te overlijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 09:43

Zit met een dilemma..

Ben in onderhandeling over een merrie die nog een veulen aan de voet heeft, dus nog enkele maanden bij verkoper blijft.
Nu had ik zelf in een overeenkomst gezet, nu gedeelte aankoopbedrag en bij levering het resterende bedrag.

Willen de verkopers niks van weten.
Nu is mijn grootste angst dat ik het hele bedrag overmaak en de merrie komt te overlijden en ik naar mijn centen kan fluiten...

Wat zijn mijn rechten?

Brimi_Disa

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Paard gekocht, komt nog bij verkoper te overlijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:46

Waarom koop je de merrie niet nadat het veulen gespeend is?

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:47

Dat zou ik ook wel willen weten.Ook veulens en puppies worden soms al voor de geboorte verkocht, wat gebeurt er als ze dood gaan voordat jij ze hebt?

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paard gekocht, komt nog bij verkoper te overlijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 09:49

Omdat ze nu te koop staat en ik haar nu al laat insemineren met een hengst van mijn keuze.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:52

Faya_barock schreef:
Omdat ze nu te koop staat en ik haar nu al laat insemineren met een hengst van mijn keuze.

En wat als jij afhaakt, dan zitten zij met een merrie met een veulen dat ze eigenlijk niet willen.
Of wat als ze doodgaat door de dracht?

Ik vind dit een moeilijke regeling.

Als je deze merrie écht wil kopen, dan kan je ofwel een aankoopbelofte doen voor als het veulen afgespeend is (en er zelf geen veulen insteken / overeenkomen met de eigenaars dat zij nu laten dekken en je dan een meerprijs betaalt.)

Ofwel betaal je nu wel en laat je een officieel contract opmaken met de regeling indien er iets onverhoopts gebeurd. (Merrie dood door ongeluk = jij jouw centen terug, merrie dood door dracht zij houden de centen, etc.)
Echter lijkt me dat een moeilijke instructie die serieuze gevolgen zal hebben als er onverhoopt effectief iets gebeurt ...

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:53

Enkele jaren terug heb ik dit ook gedaan. Merrie liet ik ook al insemineren maar moest nog bij verkoper blijven tot afspelen veulen. Bij aankoop heb ik het gehele bedrag betaald. Een beetje een kwestie van goed vertrouwen. Je gaat er vanuit dat de verkoper merrie goed verzorgd, dat is immers ook in zijn belang zodat het veulen goed opgroeit. Verder liet ik de merrie al insemineren. Om als fokker van het nieuwe veulen op de stamboekpapieren te staan, moest ik de merrie voor insemineren op mijn naam zetten. Logisch dat ik dan ook het volledige bedrag moest betalen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:56

In het verleden heb ik regelmatig (fok)merries gekocht die nog bij de verkoper bleven staan omdat ze nog een veulen aan de voet hadden en tot na het afspenen bleef de merrie dan bij de verkoper.
Daar werd ze wel gedekt door de hengst van mijn keuze.
De merrie werd op moment van koop volledig betaald en ik zorgde voor een verzekering van de merrie.
Ik kocht de merries namelijk in de USA en had weinig tot geen zicht op wat er met de merrie gebeurde.

scrabbel

Berichten: 945
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:59

Als ze op een gezonde manier met het paard omgaan, is de kans dat het dier daar dood gaat net zo groot als bij jouw. Als je kijkt naar Okidoki dan heeft de nieuwe eigenaar daar ook geen plezier van gehad.

Als dat je grootste angst is zal ik persoonlijk het paard laten verzekeren.

Bewijzen waardoor een paard is overleden is lastig.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: Paard gekocht, komt nog bij verkoper te overlijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 10:20

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik heb de verzekering gebeld en dat was zeker mogelijk. Dus dan gaan we het zo doen!

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard gekocht, komt nog bij verkoper te overlijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:37

Onze jaarling blijft ook tm augustus bij de fokker lopen, maar paard is aangeschaft en staat nu eigenlijk als pension klant bij hen nog.
Ik zou als verkoper ook gewoon willen dat het dier verkocht is en zo wordt het m.i. ook veel vaker gedaan.

Zo te lezen is het al geregeld, gefeliciteerd met je nieuwe paard!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard gekocht, komt nog bij verkoper te overlijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 21:54

Wij hebben het exact zo gedaan bij de aankoop van onze merrie:
Gekocht, betaald, merrie in de verzekering gedaan en ze is nog een tijd daar ( Denemarken) gebleven. Dit omdat er bij de aankoop afgesproken was dat ze gedekt zou worden/ bij levering drachtig zou zijn van, een van hun hengsten. Levering was uiteindelijk zo'n 2 maanden na de koop.