Is joyriding met een paard strafbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14707
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Is joyriding met een paard strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 21:38

Naar aanleiding van een bericht op de voorpagina vroeg ik mij dat dus af, maar ik wou het topic niet vervuilen met die vraag en een eventuele discussie erover.

Maar hoe zit dat, weet iemand dat? Stel, iemand pakt ongevraagd jouw paard en rijdt ermee. Is diegene dan strafbaar? En stel, als diegene schade rijdt bij weer iemand anders, wie is er dan aansprakelijk voor die schade? En wie is er aansprakelijk wanneer de joyrider zelf van het paard af valt en iets breekt?

Brand los :D

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:47

Natuurlijk is dat strafbaar. In principe is dat stelen.
En je bent als eigenaar in zo'n geval natuurlijk ook niet aansprakelijk voor schade, zou wat moois zijn.

Ik heb wel eens gehoord dat dit zelfs als "loophole" gebruikt wordt; als je je paard uitleent, als eigenaar ben je dan aansprakelijk voor schade maar als je afspreekt met de lener dat hij/zij het paard "ongevraagd" meenam kom je daar onderuit....

(Disclaimer ik heb niet genoeg verstand van aansprakelijkheidsrecht dat je op deze info kunt vertrouwen)

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:49

Als iemand jouw paard ongevraagd pakt, is dat diefstal. Net als bij joyriding met een auto.
Je blijft als eigenaar nog steeds aansprakelijk voor de schade die jouw paard aanricht. Wat niet wil zeggen dat je verzekering die kosten niet zal proberen te verhalen op de dief.

Er zijn trouwens wel verhalen van kinderen die zonder toestemming op ponies in de wei zijn geklommen, eraf zijn gevallen, iets gebroken hadden waarna de verzekering op de stoep stond bij de eigenaar van het paard. Maar in hoeverre die verhalen kloppen, en in hoeverre die actie van een verzekering terecht was....

Je mag toch hopen dat een verzekering korte metten maakt met een dief die ook nog een onkostenvergoeding wil omdat-ie van een gestolen paard gelazerd is.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:51

Ik weet wel dat als bv jouw bijrijdee (dus iemand die met toestemming) op jouw paard mag rijden, en die is hartstikke dronken (en boven de 14 jaar) dan is de kans groot dat je niet aansprakelijk wordt gesteld als eigenaar.
Want boven de 14 jaar zit er een eigen risico aan een dergelijke handeling als op een paard stappen. En dat wordt zwaarder door het dronken stukje.

Ik hoop dat de eerste die mijn paard uit de wei pakt voor een joyride zelf goed verzekerd is tegen gebroken botten en tandzorg. Trek zo iemand echt aan zn haren door m'n brievenbus.
Gelukkig heb ik ook een aansprakelijkheidsverzekering waar schade door mn dieren ook in zit.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 21:57

Ibbel schreef:
Als iemand jouw paard ongevraagd pakt, is dat diefstal. Net als bij joyriding met een auto.
Je blijft als eigenaar nog steeds aansprakelijk voor de schade die jouw paard aanricht. Wat niet wil zeggen dat je verzekering die kosten niet zal proberen te verhalen op de dief.

Er zijn trouwens wel verhalen van kinderen die zonder toestemming op ponies in de wei zijn geklommen, eraf zijn gevallen, iets gebroken hadden waarna de verzekering op de stoep stond bij de eigenaar van het paard. Maar in hoeverre die verhalen kloppen, en in hoeverre die actie van een verzekering terecht was....

Je mag toch hopen dat een verzekering korte metten maakt met een dief die ook nog een onkostenvergoeding wil omdat-ie van een gestolen paard gelazerd is.

Lijkt me wel dat de verzekering zich dan tot de ouders van de kinderen richt als je als eigenaar van het dier kan bewijzen dat je die kinderen niet kent en al helemaal geen toestemming gaf tot rijden op je dieren?

Althans dat mag ik hopen :=
Moet er niet aan denken dat er een of meerdere kinderen mijn wei betreden en denken even op m'n paarden kunnen rijden.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:02

Art_Ificious schreef:
Lijkt me wel dat de verzekering zich dan tot de ouders van de kinderen richt als je als eigenaar van het dier kan bewijzen dat je die kinderen niet kent en al helemaal geen toestemming gaf tot rijden op je dieren?


Aansprakelijkheid gaat ver, en kinderen worden zwaar beschermd (op zich terecht).
De redenering is al snel dat je er dan maar voor moet zorgen dat je wei niet makkelijk toegankelijk is, want 'kinderen kunnen hun acties niet overzien'.

Ik vermoed dat je er nog een hele dobber aan hebt om onder het vergoeden van onkosten uit te komen. Ik denk dat je vooral moet hopen dat de ouders van die kinderen geen claim neerleggen, maar ook ouders hebben soms boter op hun hoofd en denken dat paarden van anderen vrij te aaien, voeren en desnoods te berijden zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:21

Hutcherson schreef:
Ik hoop dat de eerste die mijn paard uit de wei pakt voor een joyride zelf goed verzekerd is tegen gebroken botten en tandzorg. Trek zo iemand echt aan zn haren door m'n brievenbus.

_O-

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 02:57

Ibbel schreef:
Art_Ificious schreef:
Lijkt me wel dat de verzekering zich dan tot de ouders van de kinderen richt als je als eigenaar van het dier kan bewijzen dat je die kinderen niet kent en al helemaal geen toestemming gaf tot rijden op je dieren?


Aansprakelijkheid gaat ver, en kinderen worden zwaar beschermd (op zich terecht).
De redenering is al snel dat je er dan maar voor moet zorgen dat je wei niet makkelijk toegankelijk is, want 'kinderen kunnen hun acties niet overzien'.

Ik vermoed dat je er nog een hele dobber aan hebt om onder het vergoeden van onkosten uit te komen. Ik denk dat je vooral moet hopen dat de ouders van die kinderen geen claim neerleggen, maar ook ouders hebben soms boter op hun hoofd en denken dat paarden van anderen vrij te aaien, voeren en desnoods te berijden zijn.



Er was jaren geleden toch echt een topic hierover op Bokt. Eigenaar van de pony werd inderdaad aansprakelijk gesteld.

Avalanche

Berichten: 15973
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Is joyriding met een paard strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 05:41

Tussen aansprakelijk gesteld worden en aansprakelijk zijn zit nog wel het een en ander. Weet iemand hoe dat afgelopen is?

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:05

Het is volgens mij ook zo in Nederland.

Stel: Als een inbreker je huis betreedt de televisie van de muur af haalt en je hond scheurt de broek van de inbreker aan flarden en laat daarbij de televisie vallen. Dan is de inbreker verantwoordelijk voor de gebroken televisie maar als honden eigenaar moet jij zijn broek vergoeden.

Dit is wat ik wel eens gehoord heb. Je bent ten alle tijden verantwoordelijk voor het gedrag van je dieren al vind ik het in sommige situaties bizar.

En ik vraag mij af of je met waarschuwingsborden wellicht daar onder uit komt

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:45

muzzy17 schreef:
En ik vraag mij af of je met waarschuwingsborden wellicht daar onder uit komt


Nee.
De bekende "betreden op eigen risico"-bordjes hebben geen wettelijke status.
Zou wat wezen als je op eigen houtje wetgeving kon blokkeren.

Celebi
Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Is joyriding met een paard strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:54

Plus, met een betreden op eigen risico bord kun je ervan maken dat je het dus mag betreden. Een verboden toegang bord doet ook niet zoveel volgens mij, maar maakt wel dat je uiteindelijk terug kan verwijzen dat de persoon echt had kunnen weten dat ze niet in jouw land hadden mogen komen.

Maar voor zover ik weet ben je als eigenaar altijd voor een bepaald percentage aansprakelijk voor de schade van jouw paard. In veel gevallen volledig, maar wanneer mensen zelf domme acties ondernemen en volwassen zijn wordt het percentage eigen schuld hoger. Maar ik dacht dat het aandeel van de eigenaar nagenoeg nooit 0 is omdat je te maken hebt met de gedragingen van een dier.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is joyriding met een paard strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:58

Zo'n art 461 WvS bord heeft wat meer waarde - dat geeft duidelijk aan dat iemand er niets te zoeken heeft. Je kunt dan de politie bellen zodat een indringer een boete krijgt. Als ze willen komen tenminste.

Maar als iemand zo'n bord negeert en jouw hond bijt 'm de broek van z'n billen kan jij wel dokken.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Is joyriding met een paard strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 17:35

Ik weet wel dat je sterker staat als je bv bij de entree van je huis een bordje hebt hangen met 'pas op, waakhond' met een poppetje van een hond erbij (voor de mensen die geen nederlands kunnen :+)
Dan had die persoon al kunnen weten dat er een hond was die waakt en dus zn broek aan flarden kan bijten.
Zo krom die regels.