prugelpiet schreef:https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... mmerhouder
Het idee is nog niet uitgevoerd, maar zoiets ligt klaar om hier in de trailer geinstalleerd te worden. Daar kunnen we dan een emmertje voer in zetten zodat ze voorin meteen wat te eten hebben als ze erin lopen.
Ik zou het namelijk absoluut niet aandurven om eerst paard vast te zetten en dan pas de stang te gaan doen. Als die achteruit klapt heb je hem meteen loslopen
Edit: met een lange lijn zou je hem inderdaad makkelijk zelf kunnen vasthouden, maar ik red dat in ieder geval niet met een normaal formaat halstertouw.
lies schreef:prugelpiet schreef:https://www.kramer.nl/Stallen/Stal-rijb ... mmerhouder
Het idee is nog niet uitgevoerd, maar zoiets ligt klaar om hier in de trailer geinstalleerd te worden. Daar kunnen we dan een emmertje voer in zetten zodat ze voorin meteen wat te eten hebben als ze erin lopen.
Ik zou het namelijk absoluut niet aandurven om eerst paard vast te zetten en dan pas de stang te gaan doen. Als die achteruit klapt heb je hem meteen loslopen
Edit: met een lange lijn zou je hem inderdaad makkelijk zelf kunnen vasthouden, maar ik red dat in ieder geval niet met een normaal formaat halstertouw.
Goed idee! Dit ga ik ook maar installeren, denk ik.
Muze schreef:Oh maar no way dat ik vastzet voor ik de stang erin heb. Das sowieso een No go.
Vooruit erin lopen ben ik nu eigenlijk uit “ leukigheid” aan t doen. Met mij meelopen kan ook.
T gaat me idd om het moment dat je zelf de stang gaat sluiten, dat hij dan nog los om kan draaien..
Muze schreef:Oh maar no way dat ik vastzet voor ik de stang erin heb. Das sowieso een No go.
Vooruit erin lopen ben ik nu eigenlijk uit “ leukigheid” aan t doen. Met mij meelopen kan ook.
T gaat me idd om het moment dat je zelf de stang gaat sluiten, dat hij dan nog los om kan draaien..
Marije_jiplover schreef:Ik loop met hem naar de klep, loop er samen op, hij loopt door, ik gooi het touw over z'n hals en blijf staan en doe de stang erachter (en meestal pak ik dan de mestboy omdatie direct z'n staart optilt) sluit de klep, loop naar voor en zet hem vast en sluit het verzorgingsdeurtje.
Die van mij heeft nog nooit geprobeerd om te draaien. En hij zou het best kunnen proberen, heb een extra brede trailer (Sirius S45) en een niet al te grote haflinger.
Er hangt altijd een hooinet, waar hij vaker niet dan wel aan begint. Hij kijkt het liefst naar buiten via het deurtje, dat vindt hij interessanter dan wat ik nog achter hem loop te doen.
Uitladen: deurtje voor open, paard losmaken, touw over de hals, naar achter lopen, klep open, stang los en hij komt of zelf eruit, of ik loop er even langs in en begeleid hem eruit.
Eef_Bam schreef:Ik heb het zelf ook een paard geleerd met een lange lijn om de voorstang heen. Ging prima en na een tijd lopen ze er zelf op en is het niet meer nodig. Nou zag ik later op facebook een trailerlaadtrainer (geen idee wie) waarschuwen dat die lijn om de stang gevaarlijk kon zijn. Hoe en wat precies stond er niet, maar het kwam erop neer dat het paard naar achter schoot en de persoon in kwestie een vinger kwijt was. Sindsdien vraag ik me ook af hoe je het dan veilig alleen kan doen.
In dit topic/nieuwsbericht word erover gepraat:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=2048029
Blijkt dus wel vaker vingers te kosten, hoewel ik nog steeds niet begrijp hoe de hand dan vast komt te zitten als het gaat om een touw zonder lus.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers