Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tiaampje
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-19

Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-23 18:46

Hoi hoi,

Over 2 weken moet mijn paard naar de kliniek voor EOTRH; een aantal snijtanden moeten eruit. Nu ben ik er pasgeleden achter gekomen dat Tiaam blijkbaar héél bang is voor een trailer. Toen een stalgenoot aan het oefenen met laden was een maand geleden zag hij dit -op 100 meter afstand- en heeft zich toen losgerukt en is in blinde paniek weg gerend. Een week later gebeurde precies hetzelfde. Heel gek, want ik heb hem al 6 jaar en ik heb hem een keer of 5 vervoerd, dit ging wel altijd met veel stress maar nooit met zoveel angst als nu :( . Ik denk dat er iets in de trailer is gebeurd de laatste keer met vervoeren, maar wat weet ik niet precies...

Afgelopen weekend heb ik geoefend met trailerladen nadat ik hoorde dat hij naar de kliniek moet, via een bedrijfje met een paardenvrachtwagentje. Toen zij zijn reactie zagen gaven ze aan dat hij het heftigste paard is wat ze ooit hebben meegemaakt met trailerladen/angst. Zodra hij de trailer ziet wordt hij angstig, en het gaat niet weg als je verder van de trailer vandaan loopt. De angst bouwt zich enorm op en hij is ook niet meer kalm te krijgen. De enige manier om hem kalm te krijgen is hem los te laten in de wei zodat hij heel hard kan wegrennen. :(:)

Volgens hun is op zo'n korte termijn alleen sedatie mogelijk op een trailer. Nu is dat iets wat ik eigenlijk liever niet heb. Tiaam is al 21 en zo min mogelijk stress zou fijn zijn. Ik ben bang dat hij zoveel angst heeft dat hij door de sedatie heen breekt oid of dat hij nog meer trauma's krijgt. Ik zou liever het trailerladen oefenen oppakken als de ingreep is geweest, niet nu op zo'n kort tijdsbestek.

Nu is de kliniek 14 km van stal vandaan en overweeg ik sterk om te gaan lopen. Ik vroeg me alleen af wat jullie denken dat beter is in deze situatie; lopen of toch de trailer met sedatie...

Tiaam is dus 21 en staat 24/7 buiten. Hij is sinds ongeveer 1,5 jaar met pensioen maar verder nog relatief fit. Ik zat te denken om de eerste 5 km van de rit te rijden, stappend met een barebackpad, aangezien hij soms nog wel eens wil staken vlakbij stal wat niet handig is als we ergens moeten zijn voor een bepaalde tijd. Als ik op hem rij doet hij dit niet, maar het voelt niet helemaal eerlijk naar hem toe aangezien hij al 1,5 jaar stil staat. Ook is op 10 km van de route een grote brug die over een rivier gaat, waarbij het pad naast een 80-weg maar 2 meter breed is. Hij is goed verkeersmak maar ik denk dat hij zo'n brug wel heel spannend vindt. En dan de terugweg, weer 14 km lopen als hij een aantal tanden mist en waarschijnlijk pijn heeft, daar zit ik ook wel mee.

Zelf denk ik toch dat lopen minder stress geeft al met al. Ik zit er best wel mee in mijn maag hoe ik dit nou op moet lossen. -O- Hoe denken jullie hierover?


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:01

... ik zou beginnen met morgenochtend de dierenarts te bellen.
Zikn er opties zoals trekken aan huis, of per een vrachtwagentje naar de kliniek...?

Mbt de sedatie zou je alvast kunnen oefenen: spul geven, half uur wachten, richting trailer lopen - gewoon om te kijken hoe of dit gaat.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:03

Ze gaan hem wel sederen om die tanden te trekken veronderstel ik? Of gaan ze dat enkel onder lokale verdoving doen?
Met paard geen ervaring mee, maar als mijn hond na een ingreep weer mee naar huis mag is dit ook altijd met ov en/of lopend omdat ik niet kan autorijden. Dat is verre van ideaal, zeker als je zo’n groot eind moet lopen…

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:04

Je kunt zeker ook even overleggen met de kliniek, moet het per se daar? Kan het misschien bij jullie op stal uitgevoerd worden?

Ik snap je overweging over erheen wandelen, maar 14km en ook weer terug is toch best een eind.

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:07

Wat lastig dat hij zo ineens zon heftige reactie heeft op de trailer. Zeker omdat je hem al meerdere keren vervoerd hebt.
Is het niet mogelijk om die behandeling op stal te doen in plaats van in de kliniek? Ik zou met jouw verhaal in ieder geval niet lopend er heen gaan.

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:08

Lastige situatie. Allereerst sterkte. Levert een hoop zorgen op :o

Moet het verwijderen van de snijtanden perse op de kliniek gebeuren? Ik snap dat het de voorkeur heeft, maar heb het ooit in een rusthuis waar mijn paard stond op stal zien gebeuren bij een ander paard. Weet verder de details van dat paard niet. En die van jou ook niet. Maar je zou misschien nog even in overleg kunnen met de dierenarts met deze informatie over vervoersprobleem erbij.

Vwb het wandelen lijkt me de heenweg nog wel te doen. Maar 2x 14 km op één dag waarbij de tweede na de ingreep is, lijkt me best veel. Zou het mogelijk zijn dat hij na de ingreep een nachtje op de kliniek blijft zodat je de volgende dag pas terug hoeft te lopen? Ik kan niet inschatten hoeveel stress dat oplevert omdat hij normaal 24/7 buiten staat. Maar qua wandeling lijkt me dit wel fijner.

Lastige afwegingen, hoor. Sterkte!

tiaampje
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-19

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-23 19:11

Dankjulliewel voor de reacties! De ingreep is op donderdag, en woensdag was het plan om hem dan te brengen. Dan mag hij donderdag eind van de middag weer mee, of vrijdagochtend, afhankelijk van hoeveel tanden eruit moeten. Dit wordt pas duidelijk na de rontgenfoto's. Dus hij hoeft in ieder geval niet 2x op dezelfde dag de 14 km te lopen.

Ik ga morgen even de dierenarts bellen, op stal de ingreep doen lijkt me inderdaad het meest makkelijk maar ik weet niet of dat mogelijk is. Bedankt voor het meedenken!! Ik zal morgen laten weten wat de dierenarts zegt.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:50

Ik weet niet waar je zit, maar Lotte van Rosevelt vervoert lastig te laden paarden. Heeft een hele grote trailer en materiaal om het paard de trailer in te krijgen. En dat gaat vriendelijk :-)

https://van-rosevelt.com/tarieven/

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 19:54

Ken je geen landbouwer die met een koeienkar hem erheen kan brengen?

Hier ooit onderweg een paard ondersteboven en achterstevoren uit de trailer gehaald… was gelukkig ik de buurt van mensen die we kenden, trailer gedemonteerd om ze eruit te krijgen, maar met niets meer erop te krijgen… na 2 dagen daar te logeren stond ik ook op het punt om te voet naar huis te gaan (16km), maar die mens stelde zelf voor of zijn koeienkar een oplossing kon zijn. Is open, staan ze los op en wonderwel stond ze daar na 10 min heel relaxt op en is zo terug naar huis gekeerd…

imaudy
Berichten: 5013
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 23:55

Paardentaxi Amsterdam. Die hebben een trailer waar het paard eerst een paar keer doorheen kan lopen.

[o]

Marigold

Berichten: 12554
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 00:10

Apart dat hij ineens zo’n heftige reactie heeft op trailers. Hij geeft wel een duidelijk signaal af en zo lang je niet weet waarom is het misschien beter om toch te rijden/lopen. Of DA aan stal te laten komen natuurlijk.
Bedoel misschien kreeg hij pijn van evenwicht bewaren vorige keer, ik noem maar iets. En wil hij dus met reden niet op een trailer. Aangezien je hem al langere tijd hebt is de kans dat de trigger uit het verleden komt toch misschien wat kleiner..
Wel sneu dat je paard zo bang is.

Paarden ❤️

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 00:22

Ik zou hoe dan ook iets aan de angst willen doen aangezien het ook is wanneer iemand anders aan het laden is.

Ik kan Esther de Vries enorm aanbevelen. Lijkt duur maar is super snel en no cure no pay.

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

miereneter

Berichten: 2521
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:05

Paardentaxi Amsterdam krijgt bijna elk paard op de trailer, of de vrachtwagen, ze hebben beide. En ze kunnen ook komen oefenen deze twee weken als je dat wilt, nog fijner voor je paard. Het proberen waard.

Homo sapiens non urinat in ventum.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:13

Als je naar de kliniek moet, wat ik voor deze ingreep echt wel snap, dan is het bij mij toch echt nood breekt wet. Dan sedeer je paard in de stal en als hij wat suf wordt, wandel je naar de trailer/vrachtwagen en laad je hem zo.
Ik vind zelf een vrachtwagentje altijd prettiger om te laden dan een trailer.

“To the people who look at the stars and wish."
"To the stars who listen and the dreams that are answered.”

ClaudiaDer

Berichten: 1268
Geregistreerd: 31-10-12
Woonplaats: Smilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:14

Heb je al eens gehoord van ESDR therapie? Ik weet niet waar je woont maar door het hele land zitten wel therapeuten :).

Het helpt paarden met angst en stress! Ook voor het trailerladen/op de trailer staan kan dat heel goed toegepast worden! Hier heb je dan niet alleen voor het tripje naar de kliniek wat aan, maar gewoon voor altijd!

Jouw paardenfotograaf in Noord-Nederland
www.claudiadermois.nl - Volg mij ook op Instagram

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 09:26

Ik zou zelf binnen nu en 2 weken niet meer proberen om je paard met man en macht een trailer in te trainen, eerlijk gezegd. Dus of op stal laten behandelen indien mogelijk, of sederen en dan de trailer op. En dan na de behandeling rustig beginnen met trainen (en zelf zou ik er dan gelijk een professional bij halen :j)

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:49

Als de angst zó diep zit, gaat sederen echt niet helpen. Been there, done that met 2 paarden. De tweede ligt bij een halve dosis sedatie al bijna neer, maar brak toch door een hele dosis heen zodra ze voor de trailer stond...

BarbaraNova

Berichten: 4199
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 13:56

Wat ik niet begrijp, is dat er toch wel iets heel heftigs gebeurd moet zijn toen hij op de trailer stond. Dat moet je dan toch gevoeld hebben in de auto of gemerkt hebben toen je paard er af kwam?

Ik zou hem idd proberen thuis te laten behandelen maar zeker wel met dit probleem aan de slag gaan met oefenen....hele kleine stapjes iedere keer of met een vriendje er bij...t is toch gewoon fijn als ze normaal laden. Zorg wel dat er altijd heel normaal gereden wordt met de trailer, vaak ontstaat angst ook door te slordig en haastig rijden...

tiaampje
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-01-19

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-23 18:16

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb zelf de laatste keer dat hij in de trailer stond niet gereden, maar ik reed er de hele rit achter. Ik heb niks geks gezien en de persoon die reed deed alles heel rustig...

Narcissa, dat is ook waar ik dus zo bang voor ben. Dan wandel ik liever.

Heb net met meerdere dierenklinieken gebeld, en deze ingreep wordt eigenlijk alleen in de kliniek gedaan. In Belgie zit wel een praktijk die het doet op stal maar de reiskosten van hun naar mijn stal zijn al meer dan 600 euro omdat het zo'n eind is.

Ik zat zelf nu te denken om Esther de Vries te berichten, heb goede verhalen over haar gehoord, of te gaan lopen naar de kliniek. Denken jullie dat 2x 14 km haalbaar is op verschillende dagen met een paard dat gepensioneerd is en geen ijzers heeft?

ESDR ga ik ook eens naar kijken.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:28

Lastig te zeggen. Het ene gepensioneerde paard is het andere niet.
Over de heenrit al lopend zou ik mij niet perse heel veel zorgen maken. Voor de terugreis: het is een heel eind en de sedatie van de ingreep moet dan wel volledig weg zijn. Dat lijkt mij niet evident.
Mijn hond moest ik soms na een sedatie al helpen omdat het stukje tot thuis (Max 1 km) al te ver was om te lopen. Laat staan dat je een paard moet ondersteunen en er dan 14km mee moet lopen.

rocky_1995

Berichten: 655
Geregistreerd: 22-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:36

Ik weet niet hoeveel snijtanden er getrokken gaan worden. Die van ons had voornamelijk de cementatievorm. 1 snijtand is ooit thuis getrokken, omdat de pony ook heel onzeker was. Maar dat doen we dus nooit meer. Dat was ruim 10 minuten trekken met letterlijk bloed, zweet en tranen. Vorig jaar zijn al zijn snijtanden er op de kliniek uit gegaan en bleek dat er toen dus ook nog wat is blijven zitten bij het thuis trekken. Ze kunnen dan toch niet zo precies trekken en voor de pony minder prettig, omdat ze op de kliniek veel beter kunnen sederen.

[o]

Bielsje

Berichten: 1376
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:47

Ik persoonlijk zou geen 14 km gaan lopen voor en na zo'n ingreep, maar goed ik ben waarschijnlijk ook wat overbeschermend maar je weet nooit wat je tegenkomt onderweg...

Wat betreft Esther kan ik zeggen dat die van mij zo veel paniek had dat hij geen zelfbehoud meer had en ik kon ook niet in de buurt komen van een trailer of vrachtwagentje tenzij een trailer afgekoppeld op de parkeerplaats stond. Esther heeft mijn paard weer leren laden zonder een enkele stress situatie... Ik blijf het bizar vinden, ook hoe snel het allemaal ging.

Hersenschade status: ik kan tegenwoordig mijn eigen paaseieren verstoppen... :')

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Getraumatiseerd paard trailerladen of wandelen kliniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:53

Ik zou het:

* Absoluut op de kliniek doen omdat ze daar veel dieper kunnen verdoven dan op stal.
* Niet gaan lopen want je krijgt een bloedend hoopje ellende terug. Niet een paard waar je graag 14km mee gaat lopen.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:56

Ik denk dat 14 km wel te overbruggen is als ie eerst nog 1 of 2 nachtjes op de kliniek kan blijven, 21 is nu ook nog niet stokoud hé. Ik veronderstel dat je paard onderweg te hanteren is met een halster? Want lijkt me niet fijn om hem direct na de ingreep een bit in de mond te duwen.

En wat ijzers betreft: hoefschoenen kunnen ook in geval van nood, ofwel zoveel mogelijk op de berm. Een paardje dat ik indertijd gefokt heb, was verkocht op zijn 19de, was al jaren nauwelijks bereden door gezondheidsproblemen van de eigenares, en paard wou ook niet op de trailer. Nieuwe eigenaar wou niet dwingen, maar de afstand was 130 km. Hij heeft een 4daagse uitgestippeld, die hij zelf grotendeels naast het paard heeft afgelegd (ook een hele prestatie van hem, want de man in kwestie was ook al 70 jaar), met telkens overnachtingen, is hen prima gelukt.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 18:56

Er zijn ook klinieken die deze ingreep onder volledige narcose doen (afhankelijk van de schade aan gebit en wat eruit moet), dan is teruglopen echt geen optie meer, ook niet de dag erna. Sowieso is teruglopen dezelfde dag echt geen optie, ze kunnen flink bloeden. Ik zou dan eerder gaan voor verdoven, je bent op zo'n korte afstand snel genoeg op de kliniek dat dat haalbaar is.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers