Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 14:48

Ik heb al eens gezocht hier, maar alleen topics gevonden die verzandden in: wat vind IK een fijne trailer. Mij interesseert echt; wat is nu de meest comfortabele trailer voor het PAARD? Een tijdje terug zag ik een filmpje van paarden in een trailer die compleet door elkaar aan het schudden en rammelen waren. Nu hebben tegenwoordig veel mensen een camera in de trailer dus wellicht zijn er ook trailermerken die wel een rustig beeld geven onderweg? Ik ben heel benieuwd.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 15:25

In mijn ervaring een zwaardere trailer met genoeg ruimte die heel stabiel ligt en een lage instap heeft. We hebben zelf een grote, Canadese, gooseneck trailer, gewicht 2200 kg, met lage instap en ding licht enorm stabiel op de weg. Ik heb er zelf ook wel eens in gezeten ( in het living gedeelte) toen er een jong paard in moest voor de 1e keer. Deze ligt dus erg stabiel en onze paarden staan gewoon te slapen.
Maar goed; deze trailer is niet voor iedereen even geschikt Afbeelding

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:17

Ik ben het wel op de meeste punten met ElCid eens. Echter denk ik dat je wel altijd rekening zult moeten houden met de voorkeuren van het staan van het paard. Om de meest comfortabele manier van reizen te vinden.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 16:32

Moonlight17 schreef:
Ik ben het wel op de meeste punten met ElCid eens. Echter denk ik dat je wel altijd rekening zult moeten houden met de voorkeuren van het staan van het paard. Om de meest comfortabele manier van reizen te vinden.


Er wordt gezegd dat achterstevoren reizen het meest comfortabel zou zijn maar mijn paard was het daar weer niet mee eens :o .
In de grote Amerikaanse trailers staan de paarden schuin met hun hoofd in de rijrichting ( slant load); dat lijkt voor veel paarden een fijne manier te zijn wat ik er van gezien heb tenminste.

Overigens lijken onze paarden helemaal happy, ze staan net als in de gebruikelijke trailers; hoofd naar voren, kont naar achteren.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-23 21:49

ElCid, dat ziet er zeker stabiel uit, maar zoiets groots is niet wat ik in gedachten had. Ik zou dan zelf eerder voor een vrachtwagentje gaan, met name uit praktische overwegingen: Het lijkt me dat je met jouw combinatie minder goed terecht kan op het erf van een gemiddelde pensionstal.
Mijn vraag ging met name over de 'gewone' trailermerken, hoe gedragen die zich op de weg voor wat betreft comfort voor het paard, is er verschil qua opbouw, merk, onderstel, dat soort dingen.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 21:55

Voor ik mijn vrachtwagentje kocht hadden wij een Bockmann trailer en zijn daar jaren tevreden van geweest. Daarna verkocht en ook die mensen rijden er (+-6 jaar bij ons, +-6 jaar bij de huidige eigenaars) nogsteeds met veel plezier mee rond. Stevige trailer, degelijk afgewerkt, ruim voor de paarden, licht, ...

Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:44

Interessante vraag!
Ik heb weinig ervaring met verschillende trailers, dus kan je niet echt een goed antwoord geven. Maar zelf heb ik een Humbaur Single en op de camera zie ik altijd een rustig beeld van mijn paard die op haar gemak hooi staat te eten.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:49

Ik ben zelf fan van mijn ifor williams met voor uitloop. Nou denk ik dat het voor de meeste paarden toch ruimte is, ik zie soms een 1 of 1.5 paard trailer en daar raak ik zelf helemaal claustrofobisch van. :o
Verder denk ik ook dat comfortabel reizen een heel groot deel chauffeur afhankelijk is en de maten waarin een paard getraind is er in. Mijn paarden staan met enkele regelmaat 1.5 uur enkele reis in de trailer en stappen er dus ook zo in maar staan duidelijk sterker als paarden die er bijna niet op staan. Je ziet het ook vaak bij paarden met problemen, die staan nauwelijks op de trailer en als het dan gaat dan doen ze het nog maar eens in het jaar of half jaar. Je moet uiteraard de mogelijkheid hebben om vaker op pad te gaan maar ik denk toch dat je je paard te kort doet door het niet regelmatig te trainen.
Daarnaast zie ik vaak een heel beperkt budget voor een trailer en dan denk ik persoonlijk altijd je kan er nooit een degelijke trailer voor kopen. :o Ga eens langs een trailer boer die minsten 5 verschillende merken op voorraad heeft en ga in allemaal even kijken en voelen. Je hoeft hem niet nieuw te kopen maar een cheval bijv. Voelt kwalitatief zo mega anders als een ifor williams. Wil niet zeggen dat een cheval slecht is maar kwa comfort denk ik toch minder dan de ifor williams.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:44

De Ifor's zijn berucht om de rammelherrie :))

Ik heb bijna 25 jaar een Heja gehad (worden niet meer gemaakt) en nu alweer 12 jaar een Cheval Liberté.

Ik ben gewoon zelf in de Cheval gaan staan en heb manlief een rondje hobbelig onverhard parkeerterrein laten rondrijden. Ik kon me goed staande houden en vond de herrie ook OK.

Heb laatst om een jong paard rustig te houden een klein stukje in een Ifor erbij gestaan. Foei, gewoon op de openbare weg, heel fout. Maar goed, daar gaat het niet om. Wát een klereherrie/rammelbak.

De afwerking van de Cheval Liberté is idd 'met de Franse slag'. Die is niet best. Maar het chassis en de vering is prima, en de aerodynamica (en daarmee de herrie) is ook goed.

Knoek
Berichten: 119
Geregistreerd: 11-05-22

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:47

Tja hier een Ifor gehad, maar een paard met hogere schofthoogte stoot makkelijk zijn hoofd tegen een onhandig geplaatste balk in het plafond.
Daarop een bucker careliner gekocht. Heerlijk ding. Ik wil niets anders meer.
Wij hebben nu een 2 paardswagen maar de trailer blijft erin, al was het maar dat een van de paarden niet achteruit wil reizen.....

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:59

Interesant topic, over een poosje wil ik eindelijk mijn trailer gaan kopen. Mijn paard is atactisch, die staat goed op een anderhalf paards maar heb er nu een pony bij dus moet het toch een twee paards worden welke wel comfortabel is.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:07

Ik heb een cheval liberté. Heel tevreden mee. Paarden staan stabiel. Gaat heel soepel over verkeersdrempels. De trailer blijft recht door de bijzondere wielplaatsing

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 09:38

Oei, dat gerammel in de Ifor trailers had ik niet verwacht, dat was toch soort van mijn droomtrailer. Super dat jullie mee willen denken. Ibbel, dat rondje in die trailer was ik eigenlijk zelf ook van plan, maar wilde mezelf 200 rondjes in 200 verschillende trailers besparen met mijn vraag :D

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:42

Ibbel schreef:
De Ifor's zijn berucht om de rammelherrie :))

Ik heb bijna 25 jaar een Heja gehad (worden niet meer gemaakt) en nu alweer 12 jaar een Cheval Liberté.

Ik ben gewoon zelf in de Cheval gaan staan en heb manlief een rondje hobbelig onverhard parkeerterrein laten rondrijden. Ik kon me goed staande houden en vond de herrie ook OK.

Heb laatst om een jong paard rustig te houden een klein stukje in een Ifor erbij gestaan. Foei, gewoon op de openbare weg, heel fout. Maar goed, daar gaat het niet om. Wát een klereherrie/rammelbak.

De afwerking van de Cheval Liberté is idd 'met de Franse slag'. Die is niet best. Maar het chassis en de vering is prima, en de aerodynamica (en daarmee de herrie) is ook goed.




De oude ifors ja, die halve vee wagens.
De nieuwere modellen zijn absoluut heel stil.


Wij hebben een ifor HBX 511. Nieuwste model. Heel erg ruim en goede vering. Ligt super stil achter de auto en rammelt niet. Onze paarden reizen hier aanzienlijk fijner in dan voorgaande trailers.

cp112

Berichten: 14723
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:43

Knoek schreef:
Tja hier een Ifor gehad, maar een paard met hogere schofthoogte stoot makkelijk zijn hoofd tegen een onhandig geplaatste balk in het plafond.
Daarop een bucker careliner gekocht. Heerlijk ding. Ik wil niets anders meer.
Wij hebben nu een 2 paardswagen maar de trailer blijft erin, al was het maar dat een van de paarden niet achteruit wil reizen.....



Welke balk? De rol bar bedoel je? (Overigens een super foefje van Ifor als je het mij vraagt).

Onze shire van 1.84 kon qua hoogte makkelijk in onze ifor.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:50

Het ligt ook erg aan de voorkeur van staan van je paard. Ik weet dat mijn IJslander graag breed staat (al zijn de meeste trailers dan ook wel snel breed genoeg voor hem). Maar ik zou hem dus niet snel alleen in een tweepaards vervoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:54

Ik herken het gerammel van de Ifor ook niet. 1,5 jaar geleden een nieuwe HB 506 gekocht en die is muisstil.
Zowel mijn pony met ataxie als mijn jonkie staan hier super relaxed en stabiel op. Ik ben het helemaal met ElCid eens dat een zwaardere trailer fijner is. Mijn stalgenootje heeft een oudere houten trailer die de helft qua gewicht is van de Ifor. Wat staan de paarden daar op te stampen, die is zo onstabiel! Ik heb al menig paard van stalgenoten vervoerd in de trailer en heb er nog geen één onrustig gezien op de camera. Ik ben groot fan van de vooruitloop. Vind persoonlijk dat paarden veel rustiger de trailer uitlopen met een vooruitloop.

MayoNeighs

Berichten: 164
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:56

cp112 schreef:
De oude ifors ja, die halve vee wagens.
De nieuwere modellen zijn absoluut heel stil.


Wij hebben een ifor HBX 511. Nieuwste model. Heel erg ruim en goede vering. Ligt super stil achter de auto en rammelt niet. Onze paarden reizen hier aanzienlijk fijner in dan voorgaande trailers.


Hier ook een HBX511 en echt heel tevreden van. Paard stond super onrustig in een Cheval, maar staat bijna te slapen in de Ifor. Ik heb een camera vooraan hangen en meestal soest hij, staat hij te eten of naar buiten te kijken (heel de voorkant is panoramisch 'raam', dus ze moeten niet langs een klein raampje naar buiten kijken)

De oude Ifor's durven inderdaad heel luid zijn, maar de nieuwe zijn echt stil en liggen super stabiel op de baan.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:56

Ik heb zelf een Bockmann, en een trailer camera. Mijn paard staat erg rustig onderweg. Wat denk ik vooral belangrijk is, is een zo laag mogelijke instap, goede schokbrekers en een goede mat op de klep zodat ze een veilig gevoel hebben bij het laden. Verder vind ik het erg fijn dat de raampjes volledig open kunnen waardoor er wind naar binnen waait, in de zomer zie je namelijk zijn voorplukje een beetje wapperen in de wind waardoor ik zeker weet dat het niet te warm wordt. Hij komt ook eigenlijk nooit bezweet van de trailer af. Ik heb hem in 1,5 paards staan en heb het idee dat hij dat wel waardeert, staat vaak een beetje diagonaal er in.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:57

cp112 schreef:
Ibbel schreef:
De Ifor's zijn berucht om de rammelherrie :))

Ik heb bijna 25 jaar een Heja gehad (worden niet meer gemaakt) en nu alweer 12 jaar een Cheval Liberté.

Ik ben gewoon zelf in de Cheval gaan staan en heb manlief een rondje hobbelig onverhard parkeerterrein laten rondrijden. Ik kon me goed staande houden en vond de herrie ook OK.

Heb laatst om een jong paard rustig te houden een klein stukje in een Ifor erbij gestaan. Foei, gewoon op de openbare weg, heel fout. Maar goed, daar gaat het niet om. Wát een klereherrie/rammelbak.

De afwerking van de Cheval Liberté is idd 'met de Franse slag'. Die is niet best. Maar het chassis en de vering is prima, en de aerodynamica (en daarmee de herrie) is ook goed.




De oude ifors ja, die halve vee wagens.
De nieuwere modellen zijn absoluut heel stil.


Wij hebben een ifor HBX 511. Nieuwste model. Heel erg ruim en goede vering. Ligt super stil achter de auto en rammelt niet. Onze paarden reizen hier aanzienlijk fijner in dan voorgaande trailers.


En bij de oudere types is het rammelen op te lossen door alle kettinkjes te voorzien van een plastic sleuf.

Ik heb zelf een nieuwe Humbaur Equitos alu plus 2 paards black edition. Hiervoor had ik een Sirius 1,5 paards en daarvoor had ik een destijds nieuwe Humbaur Xanthos zonder zadelkamer.

Mijn ruin was het fijnst op de Sirius. Heeft vanaf dag 1 geen een keer gestaakt om erop te gaan, terwijl hij altijd wel een soort laadprobleem had. Kreeg hem er altijd wel binnen 5 minuten op, maar de Sirius liep hij zelf in. Mijn ‘oude’ merrie vindt alles prima, die gaat gewoon breed staan en is rustig. Echter mijn jonge merrie vond de ruimte die ze had in de Sirius helemaal niks. Trok zich los en probeerde om te draaien.

Dus mijn mening is, kijk vooral naar wat je paard fijn vindt. Probeer eea uit als je de mogelijkheid hebt. Wellicht is er ergens een trailer te huur van het merk en model dat je in gedachten hebt. Of kun je je stalgenoten vragen een proefritje te maken met hun trailers.

Akshay
Berichten: 2061
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:03

Ik heb ook een Ifor, een HB5.. ? (een iets lagere/kortere versie dan standaard) uit 2008. Mijn paarden zijn niet hoog (heb nu een jonge fjord die al 1,40 is, dus dat wordt de grootste).

Rammelen? Ja, 1x had ik een rammeltje erin, maar dat bleek het kettingkje van het kogelslot-kogeltje te zijn. Zelf niet goed opgehangen. Verder rammelt er niets in deze trailer?

Ik ben er zelf heel content mee, het oefent makkelijk, laadt makkelijk. De vooruitloop vinden mijn jonge paarden heel prettig.

Mijn oude Fjord stond op andere trailers nooit zo fijn, maar dat komt ook omdat we deze trailer (mijn eerste eigen trailer) dus hebben aangepast aan stangen op zijn hoogte (hij is 1,36 dus de standaard maat is voor hem altijd te hoog) daardoor kan hij nu fijn staan. Maar dat hadden we wellicht in elke andere trailer ook kunnen realiseren.

Maar puur op het ''ifor is een rammelbak''. De mijne niet, bouwjaar 2008 dus geen nieuwe meer ;)
Laatst bijgewerkt door Akshay op 15-03-23 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Welke trailer is het meest comfortabel voor het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:07

De meeste trailers hebben tegenwoordig onafhankelijk geveerde ophanging. Heb zelf een oudere atec met extra zwaar onderstel en zo’n verende ophanging en paarden staan er super rustig in.

onpaard

Berichten: 2961
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:08

Veel ruimte in de trailer lijkt mij helemaal niet fijn als paard. Ik ga met een tweepaardstrailer opstap en dan staat ze tussen t schot en de wand. Dat geeft steun, als je veel ruimte hebt moeten ze meer moeite doen om balans je houden lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:11

onpaard schreef:
Veel ruimte in de trailer lijkt mij helemaal niet fijn als paard. Ik ga met een tweepaardstrailer opstap en dan staat ze tussen t schot en de wand. Dat geeft steun, als je veel ruimte hebt moeten ze meer moeite doen om balans je houden lijkt mij. Of zie ik dat verkeerd.


Als je een paard hebt die tegen wanden aanleunt werkt dat, maar veel paarden willen toch de eigen regie houden en kunnen in een 2paards trailer hun benen niet ver genoeg uit elkaar zetten cq schuin gaan staan waardoor ze toch de boel afbreken.

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:16

Ik heb de cheval liberte touring country, met voor uitloop dus. Grote voordeel van deze trailer t.o.v. de andere chevals vond ik het ijzeren frame aan de achterzijde. Veel trailers hebben een polyesterkap aan de bovenkant. Deze heeft daar een extra metalen frame waardoor het geheel super stevig is. Trailer ligt strak op de weg, lage instap, zijkussens en erg licht van binnen. Qua prijs ook iets vriendelijker dan de Ifor HBX 511, met andere Ifors vergelijkbaar.
Laatst bijgewerkt door Connaisseur op 15-03-23 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt