Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:55

Dat ben ik met je eens.
Maar vind de OP nu niet klinken alsof het iemand is die zo ver van het padje is.
Klinkt meer als pony komt nu even niet zo handig uit. Traject voorbij ooh wil hem weer terug.
Oke dat zouden wij uit een OP niet mogen concluderen, maar denk dat ts dat wel redelijk kan.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:26

Maar TS geeft ook aan dat ze het dier niet per se wil houden, zij vraagt iets over het paspoort. En ongeacht wie de eigenaar is, dat paspoort hoort bij de pony te zijn en is GEEN eigendomsbewijs. Een duplicaat aanvragen zou ik pas doen als echt duidelijk is wie de eigenaar is van het dier. Volgens mij is dat hier de hamvraag, dus het "wat nu".

Misschien heb je iets aan dit topic:
[TAO] Ervaringen met schuldbemiddeling?

Het gaat weliswaar om schuldhulp, maar ook om een pension klant die niet betaalt en wat je wel en niet kunt doen.

Verder lijken me maar twee opties:
1. Je bent wel de eigenaar en stelt een aankoopcontract op, zodat alle afspraken helder zijn.
2. Je bent niet de eigenaar en zij moet achterstallige kosten betalen en krijgt dan haar dier mee.

Of (3) je geeft het dier direct mee ('zet het bij haar in de tuin'), maar dan is de kans wel groot dat je je geld nooit meer ziet. Maar dan maak je ook geen extra kosten.

Maar lees bovenstaand topic eens door, daar staan wel interessante punten in op juridisch vlak.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:55

oomens schreef:
Klopt. Maar stellen dat een contract betekent dat je dús eigenaar bent, dat is te simpel. Een contract moet niet alleen getekend zijn, het had ook getekend moeten mogen worden.


Moet jij eens kijken wat er gebeurt als jij te goeder trouw een gestolen paard koopt en daar een aankoopbon/verkoopcontract bij krijgt.
Dan heeft de oorspronkelijke eigenaar een hell of a job haar of zijn paard terug te krijgen, getuige de vele verhalen hierover...

Ook al had die aankoopbon/dat verkoopcontract niet afgegeven/getekend mogen worden.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-01-23 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:55

Was het paard wel van haar en niet van haar ex? Het paspoort ligt bij ex, Mocht ze het paard wel weggeven/verkopen?

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:58

Ze woonde bij ex, dus niet heel raar dat het daar lag dan.
Of ja eigenlijk wel raar, want het hoort bij het paard dus bij ts te liggen.

Maar het is geen eigendomsbewijs, dat is wel de ondertekening van dat contract.
Of hij dan van ex was, dan kom je eigenlijk bij dat stukje wat Ibbel hier net boven typt.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:17

Precies. En datzelfde geldt eigenlijk voor als de eigenaresse van het paard wilsonbekwaam zou blijken te zijn. Als TS dat niet wist of had kunnen vermoeden (en het melden van een 'psychisch traject' is echt geen reden om zoiets te vermoeden, dan zou iedere depressieve/burn-out persoon opeens wilsonbekwaam zijn), was ze dus te goeder trouw waar het gaat om het overnemen van het paard.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:27

farmer1993 schreef:
heey,

Ik verhuurde een stalletje bij mij aan huis aan iemand. ze had 1 maand betaald en derna kon ze de maand niet optijd betalen. Dacht naja iedereen kan wel eens een moeilijke maand hebben. Dus we hadden afgesproken dat ze de volgende maand dubbel ging betalen. Eerst wilde ik voorstellen dat ze deze maand dus maar ging afbetalen , omdat dubbele maand stalling is ook niet niks maar ze wilde dubbel betalen. Prima dacht ik. Paar dagen later krijg ik een bericht dat ze afstand van der pony wilde doen want ze ging een psychisch traject in en doordat het ook uit was gegaan met haar vriend kon ze de kosten niet meer betalen. ze hoefde er geen geld voor wilde alleen een goede plek. Ik wilde de pony wel overnemen gratis. dat vond ze super fijn en hadden we een contract opgesteld en digitaal ondertekend. ze zou het paspoort komen langs brengen. Na 2 weken had ik nog steeds geen paspoort gekregen. Ik neem weer contact op en ze kwam met het antwoord dat het passpoort bij der ex lag en dat ging ze wel even halen. Week later nog steeds geen paspoort of een reactie op mijn whatsapp. en zo gaat dit dus al vanaf juli tot nu. elke keer beloofde ze het paspoort de volgende week te brengen. Had zelfs nog aangeboden dat ik het wel wilde komen ophalen. Ineens stuurt ze eergisteren een bericht dat ze de pony terug komt ophalen. en het paspoort niet gaat afgeven aan mij. Wat kan ik hier nu mee ? heb gezegd je mag je pony terug als je de onkosten betaald die ik heb gehad of je staat het paspoort gewoon netjes af. . en dat zou ze doen maar zoals gewoonlijk geeft ze nergens meer antwoord op.. wat moet ik nu doen ? want een pony op het erf hebben zonder paspoort is ook zo iets..


Paspoort hoort altijd bij het paard/ pony te liggen dus voor een eventuele volgende keer dat je een stal verhuurt zorg dan dat het paspoort bij jou ligt.

Ik zou even juridisch advies vragen wat je nu het beste kunt doen, denk dat je heel goed geantwoord hebt met deze twee opties. En oppassen dat de pony niet weggehaald wordt als je niet thuis bent oid zonder betaling.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:37

Zo te zien zijn er hier zowieso weinig mensen die weten wat wilsonbekwaam is en dat dit niet iets is wat je zo ff wordt als je een psychische ziekte hebt of een depressie.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:48

Sunnda schreef:
Zo te zien zijn er hier zowieso weinig mensen die weten wat wilsonbekwaam is en dat dit niet iets is wat je zo ff wordt als je een psychische ziekte hebt of een depressie.


Ongeveer net zoveel als bokkers die stellig juridisch advies zouden moeten geven.

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:58

Mee eens. Deze week even juridisch advies inwinnen bij het Juridisch Loket is verstandig.
Overigens is zelfs een email waarin iets dergelijks wordt overeengekomen rechtsgeldig als beide partijen daarmee akkoord zijn gegaan. In Nederland is een dergelijke overeenkomst namelijk vormvrij.

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:09

Ze mag het paard wel halen maar dan toch eerst nog twee maanden stalling betalen. En ts, voor een volgende keer, paspoort hoort altijd op de plek aanwezig te zijn waar het paard gestald is.

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:19

Twee maanden? Deze overeenkomst is in juli afgeloten. Ik.denk wel voor meer maanden

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:21

TS,
Kun je niet (eventueel via via) aan de gegevens van de ex komen en hem vragen om het paspoort?
Of vraag haar direct om zijn nummer.. dan heb je kans dat het zo geregeld is.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:26

persoonlijk zou ik niet meer teveel contact uitwisselen met de oud eigenaar van het paard, ik zou ook een goed slot op de stal/wei doen zodat ze hem niet zomaar ineens op kan halen als jij even weg bent. En daarnaast zou ik ook gewoon het duplicaat paspoort aanvragen.

Als laatste zou ik ook informatie in winnen bij een jurist (FloortjeM, hier op bokt bijvoorbeeld) want ik denk dat hier weinig mensen echt de goede antwoorden kunnen geven waardoor jij nog steeds niet weet waar je aan toe bent.

Heel veel sterkte met deze rot situatie!

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:34

XxLiEsJuHhxX schreef:
En daarnaast zou ik ook gewoon het duplicaat paspoort aanvragen.

Dat kan niet zomaar.. ze nemen altijd eerst contact op met de laatst geregistreerde eigenaar, hij/zij is nl officieel degene die een nieuw paspoort mag aanvragen. Dit om te voorkomen dat gestolen paarden makkelijk een nieuw paspoort kunnen krijgen.

Avalanche

Berichten: 15973
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:37

Ik vind sowieso niet dat je juridisch advies moet gaan geven op een forum :)

Maar: er is een aantal jaren terug een flinke discussie geweest over eigenaarschap. Heel veel mensen dachten dat als je in bezit van het paspoort was, dat je dan ook kon bewijzen dat je eigenaar was, maar juridisch hield dat geen stand.
Toen kwam er de regel dat het paspoort bij het paard moest zijn (overigens is dit langer dan 10 jaar geleden, even for reference) en dat betekent in praktijk dat, tenzij je de paarden thuis hebt, de stalbaas je paspoort heeft. Maar die is daarmee uiteraard nog geen eigenaar.

Ook als je de chip op je naam hebt staan, ben je daarmee geen eigenaar, want genoeg mensen die vergeten het paard over te schrijven.

Om dat probleem uit de wereld te helpen, is er toen besloten dat een koopcontract wél wettelijk bewijs is dat het paard van jou is, ook als dit contract niet door een notaris is bekrachtigd, is dit wel geldig in geval van conflict. En voor contracten gelden dan weer uiteraard de algemene regels daarvoor.
Dat is het verhaal erachter, voor zover ik het ken.

Hoe het zit met paspoorten aanvragen weet ik overigens niet.

En dit is puur informatief bedoeld, moest je een conflict hebben, is het altijd verstandig om een jurist in te schakelen, want tot een aantal jaren terug waren de regels rond eigenaarschap van met name paarden bijzonder schimmig.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:40

Brainless schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:
En daarnaast zou ik ook gewoon het duplicaat paspoort aanvragen.

Dat kan niet zomaar.. ze nemen altijd eerst contact op met de laatst geregistreerde eigenaar, hij/zij is nl officieel degene die een nieuw paspoort mag aanvragen. Dit om te voorkomen dat gestolen paarden makkelijk een nieuw paspoort kunnen krijgen.

Geen last van gehad en ook best moeilijk als de eigenaar die in het paspoort stond de fokker van 14 jaar geleden was en overleden is.
Hier was het koopcontract voldoende.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:45

Sunnda schreef:
Geen last van gehad en ook best moeilijk als de eigenaar die in het paspoort stond de fokker van 14 jaar geleden was en overleden is.
Hier was het koopcontract voldoende.

Was bij mijn Fjord ook het geval en heeft toch ruim 6 maanden geduurd voordat ik een nieuw paspoort kreeg.

Het zou nl heel raar zijn dat ik jou paard uit de wei steel, een contract (na)maak met een verzonnen naam of de naam van een vriendin/nicht als verkoper en dat ik er zo een nieuw paspoort bij krijg.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 01-01-23 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

farmer1993
Berichten: 22
Geregistreerd: 21-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 13:45

wat ik weet is dat ze wat had mee gemaakt in der verleden en daarom voor intensieve behandeling ergens intern ging. En dat doordat het uit was gegaan met der ex ze de stallingskosten niet meer kon betalen en daarom een ander baasje zocht voor het paard. En ik heb elke week al vanaf moment 1 dat ze aankwam gevraagd om het paspoort en ze zegt al een half jaar lang volgende week kom ik om het te brengen en elke keer kwam ze met een ander smoesje.. dus of ze wilsonbekwaam was ? daar durf ik geen uitspraak over te doen. Heb daar ook nooit over nagedacht of ze dat wel of niet was. Omdat ze nooit zo over is gekomen bij mij maargoed dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ze het wel of niet is. Wel weer een lesje geleerd hieruit. Ik zal morgen kijken of ik ergens juridisch advies kan inwinnen. Mij lijkt het in elkgeval wel heel erg als jedus wel wilsonbekwaam was en nu dus je paard kwijt bent.. En daarom wil ik graag een passende oplossing voor beide want ik heb nu wel een half jaar alles betaald voor het paardje en dat is niet erg want als je een paard hebt dan weet je dat je dat moet doen. Maar dat als je ineens een half jaar later komt met ik ben de wettelijke eigenaar en wil der terug en niks wilt betalen ? nooit gevraagd hoe het met het paardje ging en nooit meer langs geweest. Heb regelmatig een foto van dat paardje nog doorgestuurd . Dat raakt mij persoonlijk wel. Je laat iemand anders dus een half jaar lang zorgen voor een paard tekent een overeenkomst en vervolgens steek je een mes in mijn rug en wil je het paard terug .

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:56

Wat een nare situatie TS. Het lijkt mij ook logisch dat het contract zorgt dat jij eigenaar bent geworden. Anders is een contract opstellen inderdaad vrij doelloos lijkt me. Maar ik ben geen jurist.

Wilsonbekwaam wordt je echt niet zomaar verklaard. Daar gaat een heel traject aan vooraf.

Avalanche

Berichten: 15973
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:10

Ik snap je frustratie hoor, TS.
En uit je bericht spreekt beide...... empathie en frustratie. Ik denk dat het idd heel wijs is om een jurist te vragen :)

StalNollie

Berichten: 9113
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:22

heb hetzelfde meegemaakt, op whats app was het bevestigd dat mevr afstand deed dus pony was van mijn. heb dan ook gewoon gelijk gekregen. ik zou zelfs als je duplicaat aan moet vragen deze kosten op haar verhalen. heb je rechtsbijstand?

Zou haar dit nu ook sturen dat je juridisch advies in gaat winnen en dat de pony nergens heen gaat, en dat je dus ook het paspoort verwacht anders deze kosten ook gaat terug halen op haar.

nikkel
Berichten: 2527
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:24

Dat raakt mij persoonlijk wel. Je laat iemand anders dus een half jaar lang zorgen voor een paard tekent een overeenkomst en vervolgens steek je een mes in mijn rug en wil je het paard terug.

Als ik dit zo lees, bekruipt mij een vervelend onderbuik gevoel. Vooropgezet plan.?

Nu ben ik door wat ervaringen vrij wantrouwend, waarschijnlijk heeft mijn opmerking daarmee te maken.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Pony overgenomen maar krijg geen paspoort..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:55

Dit is toch wel iets wat vaker voorkomt hoor, dat mensen niet betalen en de paarden achterlaten en later opeens hun paard weer opeisen.
Vervelende situatie.
Wat ook wel vaker gebeurt is dat ze het paard ophalen als je er niet bent. Daar zou ik dus wel voor oppassen.
Verder is rechtsbijstand wel het handigste.

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:56

Dan heb je het paard dus ook niet op jou UBN staan. Waar staat hij dan wel geregistreerd nergens waarschijnlijk. Ben je daar ook vanaf dat hij bij jou staat mee in overtreding.