Minderjarige je paard binnen laten halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-22 23:46

Ik sta op een kleine doe het zelf stal. We zetten binnen en buiten in een rooster. Nu hebben we sinds kort 2 meiden van 11 en 13 met een eigen paardje op stal. Ik merk dat ik er een boel moeite mee heb dat ze binnen en buiten moeten gaan zetten straks.
Ik laat zelf nooit kinderen van zo'n leeftijd al zomaar alleen met m'n paarden. Ik wil geen minderjarige bijrijder ook. Maar nu hebben ze dus een eigen paard en zijn ze dus wel regelmatig alleen op stal en in de wei. En moeten ze dus straks ineens mijn paarden gaan binnen halen.

Op dit moment is de stemming op stal gelijk. Er zijn net zo veel mensen tegen als voor. Maar wat vind bokt ? Ben ik te voorzichtig, kan het wel? Of zijn er mensen met ervaringen (of heeft er iemand andere afspraken op stal)

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.



Anastasia24

Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:53

Zou ik m'n eigen paarden toevertrouwen aan kinderen? Nee, vind ze tegenwoordig net zo erg als volwassenen. :+ Mijn paarden vertrouw ik wel.
Ik zette vroeger ook de hengsten buiten ts dus ik denk dat het wel goed komt mocht het niet anders kunnen. Ik wilde nog wel eens denken dat volwassenen meer kunnen doen in gevaarlijke situaties maar dat valt vies tegen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:55

ik vind het wel erg jong. En als er wat gebeurt, ben jij aansprakelijk. Vergeet vooral je premie van je avp niet te betalen :-)

Het ligt natuurlijk ook aan hoe braaf je paard is. en hoe ver het van wei naar stal is.
is er helemaal geen ouder (met verstand van paarden) bij als ze hun eigen paard binnen zetten?

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:55

Misschien even 1 of 2 x meehelpen om te zien hoe het gaat?

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Theeglas

Berichten: 2542
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:58

Op die leeftijd kan dat prima. Bij ons doen onze kinderen het vanaf 9 jaar onder toezicht. 11 en 13 moeten dit (samen) prima kunnen redden. In de eerste periode even samen met hen doen, dan zie je vanzelf wanneer het zonder hulp gaat.

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:59

Nou, daar zou ik ook niet blij mee wezen. Ik zou ook tegen zijn.

[o]

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:59

Nee, absoluut niet. Kinderen van die leeftijd kunnen de gevolgen van hun daden nog onmogelijk overzien. Dat moet je gewoon niet willen. Dat gaat een tijd goed, tot de paarden doorhebben dat kinderen eigenlijk niet goed weten wat ze moeten doen, en dan is de boot aan.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Amber_anne

Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:01

Ik zou hier ook absoluut niet blij mee zijn

Vind het ook verbazingwekkend dat de staleigenaar dit heeft toegestaan zonder overleg met de pension klanten

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:09

hmm 11 en 13 is indd wel jong, maar aan de andere kant verschilt het ook echt per kind.

Ik heb op 14 jarige leeftijd een eigen paard gekregen en vanaf 12 jaar al zorg gedragen over een shet en had toen vaak zat het paard van die vrouw in hand om te voeren, binnenhalen etc. nou was dat ook een schat van een paard dus kon prima (na 2 keer eigenlijk altijd zonder toezicht geweest).

zou het ook aankaarten met je staleigenaar en wellicht die meiden paar keer ontmoeten, dan weet je ook hoe je je er dan bij voelt.

Hoop dat jullie eruit komen :)

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:11

Onder de 14 is de eigenaar wettelijk aansprakelijk als het mis gaat. Kost je ook flink hogere AVP/WA premies als die er aan te pas moeten komen. Of en hoe braaf je paarden met anderen zijn even ter zijde, want het gaat over wat als het fout gaat.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-22 00:19

Flower033 schreef:
ik vind het wel erg jong. En als er wat gebeurt, ben jij aansprakelijk. Vergeet vooral je premie van je avp niet te betalen :-)

Het ligt natuurlijk ook aan hoe braaf je paard is. en hoe ver het van wei naar stal is.
is er helemaal geen ouder (met verstand van paarden) bij als ze hun eigen paard binnen zetten?


Die eerste is een goeie tip :D Die is betaald.

Het wisselt hoe braaf ze zijn. Het is een actieve gemengde kudde (merries en ruinen tussen de 1 en 23 jaar) en ze hebben wel eens hun buien. Het is niet ver. 100 meter over het erf. Als ze niet vergeten het hek dicht te doen (wat ze tot nu toe wel elke dag 'vergeten') is het een afgesloten terrein.
De ouders zijn er wisselend wel en niet bij. (Ik denk dat ze ook niet veel van paarden weten)


Theeglas schreef:
Op die leeftijd kan dat prima. Bij ons doen onze kinderen het vanaf 9 jaar onder toezicht. 11 en 13 moeten dit (samen) prima kunnen redden. In de eerste periode even samen met hen doen, dan zie je vanzelf wanneer het zonder hulp gaat.


En dat gaat altijd goed? Ik ben echt bang voor ongelukken.
Deel van wat ik eng vind is dat er soms echt uren niemand op stal is. Als er wat gebeurd...


tamary schreef:
Onder de 14 is de eigenaar wettelijk aansprakelijk als het mis gaat. Kost je ook flink hogere AVP/WA premies als die er aan te pas moeten komen. Of en hoe braaf je paarden met anderen zijn even ter zijde, want het gaat over wat als het fout gaat.


Ben je niet altijd aansprakelijk? Of bedoel je dat er geen uitzonderingen zijn dan en is dat dan 14? Niet 16? Wel iets om heel goed rekening mee te houden dan.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


Lughnassadh

Berichten: 1772
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:31

Nee ik zou hier niet blij mee zijn. Ze overzien doorgaans niet de gevolgen of gevaren/risico’s. Ik snap ook niet goed dat dit goed gevonden wordt.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

tamary

Berichten: 29051
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:33

Onder de 14 geheel aansprakelijk, ivm minderjarig voor de wet en niet in staat tot overzien van nog. Dat wordt meer verdeeld naar mate ze dichter bij de 18 komen, maar zeker qua wat je verzekering doet is het voor jouw rekening.

Maar het is iets waar veel mensen geen rekening mee houden, stomweg omdat velen het niet weten. Stalhouder is lastiger, maar ook daar is voor de wet eerder de ouders eigenaar. Beste kan je informeren bij rechtswinkel/telefoon en met de juiste gegevens met zijn allen om de tafel gaan en afspreken hoe nu verder. Niet eerlijk om die kinderen weg te sturen om iets wat niet hun schuld is, maar ook daar moeten de verzekeringen in elk geval kloppen. Naast dat ze of andere taken moeten krijgen of dat er samen met een volwassene bv de ouders gewerkt wordt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 03:55

Ik zou dan in ieder geval als voorwaarde stellen dat ze: het hek dicht doen, ouders meegaan en in het begin een stalgenoot om het ze te leren/te checken of ze het wel kunnen, laten weten of het gelukt is via de app bijvoorbeeld.
Iets andere situatie; ik werk op een dagbesteding, kinderboerderij. Momenteel weinig personeel waardoor ik op sommige dagen de zorg aan een deelnemer overlaat. Hij laat weten via de app als hij geweest is, of er bijzonderheden zijn en ik app hem altijd de dag ervoor ter herinnering. Ik heb die dag, op dit moment, nog geen rust. Hij vergeet te appen, ziet dingen over het hoofd (ik zorg altijd dat de dag ervoor en de dag erna een prof aanwezig is om evt vergeten dingen over te nemen). Ik weet niet hoe ik het anders aan moet pakken, ik zou dan zelf moeten gaan en dat wil/kan ik ook niet...

Hoe groot is de stal/om hoeveel paarden gaat het? En, hoe rustig zijn die normaliter? Op mijn vorige stal was het met storm soms echt wel spannend op de paarden te verplaatsen, dat zou ik niet aan zulke jonge dames overlaten.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 07:37

Alleen? Nee, ik zou het niet willen.
Ik heb zelf 1x per week een minderjarige verzorgster. Maar met toestemming van ouders (die komen ook wel eens mee) en ik ben er àltijd bij. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt haar alleen te laten gaan.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Tango1979

Berichten: 2505
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 07:44

Alles onder de 16 mag bij ons niet zonder begeleiding de paarden doen. Het gaat met kinderen altijd prima, totdat er iets misgaat.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+12(PR 201), L1+9 (PR 198.5)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

Skessa_
Berichten: 10556
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 07:44

Alleen als er een volwassenen bij is.

Hier helpen de kinderen ook wel eens met binnen zetten. Maar de ouders zijn altijd in de buurt en de moeilijkere paarden slaan ze over.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 07:48

Het zou voor mij ook afhangen hoeveel ervaring ze hebben, hoe handig ze zijn en of ze het zelf zien zitten. Als het terrein afsluitbaar is zou ik het prima vinden maar zou een hele duidelijke afspraak maken: als ze gaan rennen laat dan los!
Ik heb hele jonge meiden bij mijn pony's gehad vroeger en daar mochten ze ook mee naar buiten maar bovenstaande afspraak heb ik altijd gemaakt. Ik word liever gebeld dat m'n pony is plat gereden (ook liever niet) dan dat ik ouders moet bellen dat een kind dood of zwaargewond is.
Ik heb weleens een verzorgster van een ander paard op moeten rapen waarvan de eigenaar had gezegd dat als ze los zou laten dat ze dan kon vertrekken, deze dame kon met de ambu weg omdat ze dus gevallen was, beest was gaan rennen en zij was tussen de benen terecht gekomen en hield vast. Je wint het nooit, dus lekker loslaten zeker als het terein afsluitbaar is.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41323
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 07:53

Nee, ik zou hier ook niet akkoord mee zijn. Is er toezicht van een volwassene, dan okay. Anders niet.

LiannePuthzy

Berichten: 6914
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 07:56

Ik zou er alleen akkoord mee gaan als er begeleiding is van een meerderjarige

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

Pantykous

Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:04

Geheel zonder toezicht een hele bos paarden binnen halen lijkt me niet verstandig. Als er wat fout gaat zijn ze nog net te jong om adequaat te handelen. Van wat ik begrijp staan er ook hele jonge paarden tussen, dat is vragen om problemen. Temeer ook omdat ze al hebben laten zien nog niet heel verantwoordelijk te zijn (meerdere keren hek open).

Is het niet mogelijk om het buiten zetten onder de andere pensionklanten te verdelen en dan de kinderen een extra voerbeurt te laten doen oid?

Vera96

Berichten: 2164
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:13

tamary schreef:
Onder de 14 geheel aansprakelijk, ivm minderjarig voor de wet en niet in staat tot overzien van nog. Dat wordt meer verdeeld naar mate ze dichter bij de 18 komen, maar zeker qua wat je verzekering doet is het voor jouw rekening.

Maar het is iets waar veel mensen geen rekening mee houden, stomweg omdat velen het niet weten. Stalhouder is lastiger, maar ook daar is voor de wet eerder de ouders eigenaar. Beste kan je informeren bij rechtswinkel/telefoon en met de juiste gegevens met zijn allen om de tafel gaan en afspreken hoe nu verder. Niet eerlijk om die kinderen weg te sturen om iets wat niet hun schuld is, maar ook daar moeten de verzekeringen in elk geval kloppen. Naast dat ze of andere taken moeten krijgen of dat er samen met een volwassene bv de ouders gewerkt wordt.

Bedoel je nu geen verkeerdsaansprakelijkheid? Die is nu niet aan de orde, maar aansprakelijk voor je dier ben je in beginsel sowieso.

Als je verzekerd bent, let dan even op dat ‘eigen schuld’ (in die zin, dus roekeloosheid maakt dan weer niet uit) niet uitgesloten is, of overleg even met je verzekeraar.

-

Lijsken
Berichten: 1003
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:14

_San87_ schreef:
Nee, ik zou hier ook niet akkoord mee zijn. Is er toezicht van een volwassene, dan okay. Anders niet.


Dit. Als er wel een keer iets mis is dan kan je niet verwachten dat zij dat netjes kunnen oplossen. En dan denk ik niet alleen aan een jolig paard dat kan losbreken, maar ook als ze een keer een koliekerig paard aantreffen, of eentje met een wond. Ook daar moet adequaat bij ingegrepen worden.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:16

Polly schreef:
Het zou voor mij ook afhangen hoeveel ervaring ze hebben, hoe handig ze zijn en of ze het zelf zien zitten. Als het terrein afsluitbaar is zou ik het prima vinden maar zou een hele duidelijke afspraak maken: als ze gaan rennen laat dan los!
Ik heb hele jonge meiden bij mijn pony's gehad vroeger en daar mochten ze ook mee naar buiten maar bovenstaande afspraak heb ik altijd gemaakt. Ik word liever gebeld dat m'n pony is plat gereden (ook liever niet) dan dat ik ouders moet bellen dat een kind dood of zwaargewond is.
Ik heb weleens een verzorgster van een ander paard op moeten rapen waarvan de eigenaar had gezegd dat als ze los zou laten dat ze dan kon vertrekken, deze dame kon met de ambu weg omdat ze dus gevallen was, beest was gaan rennen en zij was tussen de benen terecht gekomen en hield vast. Je wint het nooit, dus lekker loslaten zeker als het terein afsluitbaar is.

Als ouder had die eigenaar bij mij toch iets uit te leggen!
(Ik zou zo'n afspraak niet eens accepteren als ouders, maar dat terzijde)

Ik zou eerst en vooral kijken naar wat voor meiden het zijn en als ik dan lees:

Veulen84 schreef:
Het wisselt hoe braaf ze zijn. Het is een actieve gemengde kudde (merries en ruinen tussen de 1 en 23 jaar) en ze hebben wel eens hun buien. Het is niet ver. 100 meter over het erf. Als ze niet vergeten het hek dicht te doen (wat ze tot nu toe wel elke dag 'vergeten') is het een afgesloten terrein.
De ouders zijn er wisselend wel en niet bij. (Ik denk dat ze ook niet veel van paarden weten)

Dan snap ik je punt.

Al dat gezemel over aansprakelijkheden moet je over laten aan mensen die er verstand van hebben. Check dus je rechtsbijstandverzekering en hoe je je correct indekt op het moment dat de stalhouder in jouw ogen onvoldoende actie neemt!

Ik heb minderjarige meiden gehad als bijrijdsters en dat is nooit een punt geweest, maar dat waren stuk voor stuk meiden die je om een boodschap kon sturen. Daar zit de crux.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Minderjarige je paard binnen laten halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:26

Nee, als eigenaar zou ik dit ook geen fijn idee willen. Dat ze met paarden aan de hand kunnen lopen geloof ik wel, maar het zou mij meer gaan om (medische) noodsituaties. Daar zou ik kind niet mee willen opzadelen. En ik zou de kennis ook niet vertrouwen op dat moment.

IG: @arabierjoep


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers