Paard importeren uit België?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:05

_Jelske schreef:
Ik heb dit toevallig afgelopen juni bij de hand gehad en het is een vrij complex verhaal om uit te zoeken, de praktijk valt overigens redelijk mee als je de zaken helder hebt.

Ik zie dat veel mensen in dit topic informatie aanhalen van de NVWA en RVO - logisch zou je denken, maar niets is minder waar. Het vertrekpunt in dit geval zal namelijk België zijn en hoewel een heleboel zaken Europees zijn geregeld, is jouw vertrekpunt dus het Belgische systeem.

Een belangrijk onderscheid dat je eerst zal moeten maken is of het een commercieel of een niet-commercieel vervoer betreft. Betaal jij een vervoerder of iemand (ook al is het maar de buurman), dan is het commercieel vervoer en gaan er andere regels op. Dit systeem heb ik niet volledig scherp, maar ik zou je kunnen helpen om dat allemaal uit te zoeken.

Als je het paard zelf ophaalt - ookal is het met een gehuurde trailer - dan betreft het niet-commercieel vervoer en werkt het als volgt.

Je hebt een gezondheidsverklaring nodig die is afgegeven door de Belgische Lokale Controle-eenheid (LCE) van het FAVV (eigenlijk de Belgische tegenhanger van de NVWA). Per district hebben die een algemeen contactnummer wat je kunt bellen en waar jij (of de verkoper) het transport aanmeld. Een erkende veearts zal dan in de 48 uur voor het geplande transport de keuring komen uitvoeren. Ik heb geleerd dat het vooral makkelijk is om door de verkopende partij te laten regelen. De keuringskosten zijn een paar tientjes (ik meen ca. €80 per paard) dus daar zijn best afspraken over te maken. De aanvraag van de keuring moet minstens 24 uur voor aanvang van de 48 uur voor transport gedaan worden (dus drie dagen van tevoren).

Paarden die je wil transporten moeten gechipt zijn en voorzien van een paspoort (stamboekpapier is hierbij niet leidend/geldig). Paarden jonger dan zes maanden hoeven niet gechipt te zijn en ook geen paspoort te hebben.

Eenmaal thuis moet het paard in het UBN geregistreerd worden met zijn chip-/registratienummer. Tegenwoordig geldt dit ook voor particulieren die hobbymatig (al dan niet aan huis) paarden houden. Indien jouw paard(en) gestald worden bij een pensionstalling, zal de stalhouder hier verder van op de hoogte zijn en kun je dit regelen door het uitwisselen van een kopietje van het paspoort.


dit is het enige juiste antwoord.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:12

Je kan gewoon opladen en rijden hoor. Ik rij wekelijks naar buitenland en nog nooit aangehouden voor de paarden in de wagen door de douane wel voor controle op rode diesel. Niet zo druk maken dus ;-)

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:24

Spaansepony schreef:
Je kan gewoon opladen en rijden hoor. Ik rij wekelijks naar buitenland en nog nooit aangehouden voor de paarden in de wagen door de douane wel voor controle op rode diesel. Niet zo druk maken dus ;-)

Tja, dat is hetzelfde als roepen dat je best door rood kunt rijden omdat jij nog nooit geflitst bent.

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:14

Toevallig heb ik 2 weken terug een jaarling gekocht van een particulier die haar net had geïmporteerd uit België.

Wel moet je niet vergeten hem binnen 30 dagen te registreren in Nederland, wat kan bij een paspoort uitgevende instantie.

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 12:20

Lieser schreef:
Spaansepony schreef:
Je kan gewoon opladen en rijden hoor. Ik rij wekelijks naar buitenland en nog nooit aangehouden voor de paarden in de wagen door de douane wel voor controle op rode diesel. Niet zo druk maken dus ;-)

Tja, dat is hetzelfde als roepen dat je best door rood kunt rijden omdat jij nog nooit geflitst bent.


Het gaat ook om het fijne gevoel dat alles geregeld is.

Wij hadden ooit pause op een parkeerplaats langs de Franse autobaan. Deurtje trailer open en ogen dicht vanwege de zon genoot ik. Polie had haar hoofd zachtjes op die van mij gelegd en ik hoorde 2 auto's langs komen. 1 was franse doane, de 2de gendarmerie. Ze reden door maar wat was ik blij op dat moment dat alle papieren klopten!!! En ik gewoon ontspannen kon blijven liggen met Polie zo. Een bijzonder moment.

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 21:28

Ik zeg ook niet dat ze mijn advies moet volgen als ze correcte papieren wilt. Ik geef alleen mijn ervaring aan met België/Duitsland. Voor verdergegaan regel ik standaard papieren. Dat is niet zo ingewikkeld

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:39

Ik heb zowel in Duitsland als België een paard gekocht, gewoon opgeladen en rijden maar. Vorig jaar zijn we naar Frankrijk geëmigreerd en paarden met transport bedrijf vervoerd. Die hebben alle papierwerk en keuring geregeld. Maar was geen probleem met de buitenlandse paspoorten.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 23:04

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:23

Wellicht kan iemand mij helpen met het volgende..............

Dit jaar heb ik mijn tweeënhalf jarige naar een stal gebracht in België om nog lekker door te groeien.

Op de heenreis moest eruit bij Gilessen, paard werd nagekeken + papieren en hop door.
Paard is netjes aangemeld bij het bedrijf en bij welk UBN hij vandaan kwam

Nu zijn de regels veranderd per 1 Juli en in September moet hij terug naar Nederland.

Het schijnt een geel gedoe te zijn want 2 mensen uit zijn groep zijn al twee weken bezig maar krijgen het niet geregeld om hun paarden op te halen.

Wie weet wat ik moet doen?


Vanaf 1 juli handhaving op correcte registraties voor export van hoefdieren en levende dierlijke producten
Nieuwsbericht | 29-06-2023 | 11:28

Alle bedrijven die met hoefdieren of levende dierlijke producten zoals sperma de grens overgaan, moeten vanaf 1 juli correct geregistreerd staan in het TRAde Control and Expert System New Technology (TRACESNT). Dit geldt voor verplaatsingen binnen Europa. Ook de gegevens van het ontvangende bedrijf moeten goed geregistreerd staan in dit Europese systeem.

Paard en trailer
Beeld: ©NVWA
De NVWA gaat hierop handhaven; zonder geldig bestemmingsadres wordt vanaf 1 juli aanstaande geen exportcertificaat meer afgeven. Alleen als de bestemming een dierenartsenpraktijk is mag de locatie in TRACES staan als 'OTH-OPER' met status 'new'.Vervoerders van hoefdieren moeten ook in het bezit zijn van een registratie.

Deze regels gelden ook voor niet-commercieel vervoer van hoefdieren, dat is vooral het geval bij paarden. Particulieren die met een eigen trailer en paard de grens overgaan moeten dus ook zorgen voor een geldig bestemmingsadres en registratie als vervoerder. Bijvoorbeeld als ze met hun paard deelnemen aan wedstrijden, voor inseminatie in het buitenland of bij verkoop van het paard. Zonder geldige registratie van de vervoerder kan geen exportcertificaat worden afgegeven.

Het belang van deze registraties is om te weten waar deze dieren en de levende producten zich in Europa bevinden en vandaan komen, zodat bij het uitbreken van een dierziekte de verspreiding ervan zo snel mogelijk kan worden bestreden. De registratie verloopt via de NVWA.

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 15:41

Ik heb 2 weken terug zelf een paard gekocht in België en opgehaald met mijn eigen vrachtwagen (dus geen transporteur er tussen), bij Hazeldonk de grens over gereden en geen enkele vorm van controle gehad...

Als jullie het niet geregeld krijgen via de juiste weg, dan zou ik gewoon zelf gaan ophalen!

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:48

Ratjetoe schreef:
Ik heb 2 weken terug zelf een paard gekocht in België en opgehaald met mijn eigen vrachtwagen (dus geen transporteur er tussen), bij Hazeldonk de grens over gereden en geen enkele vorm van controle gehad...

Als jullie het niet geregeld krijgen via de juiste weg, dan zou ik gewoon zelf gaan ophalen!


Wij moeten in Limburg de grens over.

Maar hij staat ingeschreven op het bedrijf in België, zij moet hem afmelden maar waarheen dan?

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 16:58

mariekie schreef:
Wellicht kan iemand mij helpen met het volgende..............

Dit jaar heb ik mijn tweeënhalf jarige naar een stal gebracht in België om nog lekker door te groeien.

Op de heenreis moest eruit bij Gilessen, paard werd nagekeken + papieren en hop door.
Paard is netjes aangemeld bij het bedrijf en bij welk UBN hij vandaan kwam

Nu zijn de regels veranderd per 1 Juli en in September moet hij terug naar Nederland.

Het schijnt een geel gedoe te zijn want 2 mensen uit zijn groep zijn al twee weken bezig maar krijgen het niet geregeld om hun paarden op te halen.

Wie weet wat ik moet doen?


Vanaf 1 juli handhaving op correcte registraties voor export van hoefdieren en levende dierlijke producten
Nieuwsbericht | 29-06-2023 | 11:28

Alle bedrijven die met hoefdieren of levende dierlijke producten zoals sperma de grens overgaan, moeten vanaf 1 juli correct geregistreerd staan in het TRAde Control and Expert System New Technology (TRACESNT). Dit geldt voor verplaatsingen binnen Europa. Ook de gegevens van het ontvangende bedrijf moeten goed geregistreerd staan in dit Europese systeem.

Paard en trailer
Beeld: ©NVWA
De NVWA gaat hierop handhaven; zonder geldig bestemmingsadres wordt vanaf 1 juli aanstaande geen exportcertificaat meer afgeven. Alleen als de bestemming een dierenartsenpraktijk is mag de locatie in TRACES staan als 'OTH-OPER' met status 'new'.Vervoerders van hoefdieren moeten ook in het bezit zijn van een registratie.

Deze regels gelden ook voor niet-commercieel vervoer van hoefdieren, dat is vooral het geval bij paarden. Particulieren die met een eigen trailer en paard de grens overgaan moeten dus ook zorgen voor een geldig bestemmingsadres en registratie als vervoerder. Bijvoorbeeld als ze met hun paard deelnemen aan wedstrijden, voor inseminatie in het buitenland of bij verkoop van het paard. Zonder geldige registratie van de vervoerder kan geen exportcertificaat worden afgegeven.

Het belang van deze registraties is om te weten waar deze dieren en de levende producten zich in Europa bevinden en vandaan komen, zodat bij het uitbreken van een dierziekte de verspreiding ervan zo snel mogelijk kan worden bestreden. De registratie verloopt via de NVWA.



Begrijp ik het goed dat als ik in België of Duitsland een buitenritje ga maken, ik een export verklaring nodig heb?
Dat doe ik namelijk regelmatig.
Ben overigens nog nooit aangehouden met de trailer, ook niet op de snelweg.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:00

Nee ik moest een export verklaring van Nederland naar Belgie omdat hij er langer verblijft dan 30 dagen :)

Alleen nu moet hij weer terug en dat gaat blijkbaar niet zo makkelijk.

Buitenrijden kan gewoon. Paard blijft immers niet in een andere EU lidstaat.

SjonnieZ

Berichten: 2317
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:03

mariekie schreef:
Nee ik moest een export verklaring van Nederland naar Belgie omdat hij er langer verblijft dan 30 dagen :)

Alleen nu moet hij weer terug en dat gaat blijkbaar niet zo makkelijk.

Buitenrijden kan gewoon. Paard blijft immers niet in een andere EU lidstaat.


Oh gelukkig… en dank je voor de toelichting.

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:06

SjonnieZ schreef:
mariekie schreef:
Nee ik moest een export verklaring van Nederland naar Belgie omdat hij er langer verblijft dan 30 dagen :)

Alleen nu moet hij weer terug en dat gaat blijkbaar niet zo makkelijk.

Buitenrijden kan gewoon. Paard blijft immers niet in een andere EU lidstaat.


Oh gelukkig… en dank je voor de toelichting.


Of dat moet veranderd zijn per 1 Juli JL.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 17:39

SjonnieZ schreef:
mariekie schreef:
Wellicht kan iemand mij helpen met het volgende..............

Dit jaar heb ik mijn tweeënhalf jarige naar een stal gebracht in België om nog lekker door te groeien.

Op de heenreis moest eruit bij Gilessen, paard werd nagekeken + papieren en hop door.
Paard is netjes aangemeld bij het bedrijf en bij welk UBN hij vandaan kwam

Nu zijn de regels veranderd per 1 Juli en in September moet hij terug naar Nederland.

Het schijnt een geel gedoe te zijn want 2 mensen uit zijn groep zijn al twee weken bezig maar krijgen het niet geregeld om hun paarden op te halen.

Wie weet wat ik moet doen?


Vanaf 1 juli handhaving op correcte registraties voor export van hoefdieren en levende dierlijke producten
Nieuwsbericht | 29-06-2023 | 11:28

Alle bedrijven die met hoefdieren of levende dierlijke producten zoals sperma de grens overgaan, moeten vanaf 1 juli correct geregistreerd staan in het TRAde Control and Expert System New Technology (TRACESNT). Dit geldt voor verplaatsingen binnen Europa. Ook de gegevens van het ontvangende bedrijf moeten goed geregistreerd staan in dit Europese systeem.

Paard en trailer
Beeld: ©NVWA
De NVWA gaat hierop handhaven; zonder geldig bestemmingsadres wordt vanaf 1 juli aanstaande geen exportcertificaat meer afgeven. Alleen als de bestemming een dierenartsenpraktijk is mag de locatie in TRACES staan als 'OTH-OPER' met status 'new'.Vervoerders van hoefdieren moeten ook in het bezit zijn van een registratie.

Deze regels gelden ook voor niet-commercieel vervoer van hoefdieren, dat is vooral het geval bij paarden. Particulieren die met een eigen trailer en paard de grens overgaan moeten dus ook zorgen voor een geldig bestemmingsadres en registratie als vervoerder. Bijvoorbeeld als ze met hun paard deelnemen aan wedstrijden, voor inseminatie in het buitenland of bij verkoop van het paard. Zonder geldige registratie van de vervoerder kan geen exportcertificaat worden afgegeven.

Het belang van deze registraties is om te weten waar deze dieren en de levende producten zich in Europa bevinden en vandaan komen, zodat bij het uitbreken van een dierziekte de verspreiding ervan zo snel mogelijk kan worden bestreden. De registratie verloopt via de NVWA.



Begrijp ik het goed dat als ik in België of Duitsland een buitenritje ga maken, ik een export verklaring nodig heb?
Dat doe ik namelijk regelmatig.
Ben overigens nog nooit aangehouden met de trailer, ook niet op de snelweg.


In België weet ik niet als de regels veranderd zijn vanaf juli.
Maar in Duitsland officieel wel..
Duitsland doet er niet zo moeilijk over, maar de NVWA kan er wel moeilijk over doen als je terugkomt.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 18:15

Van België naar Nederland zal je een gezondheidsverklaring van het FAVV nodig hebben en dat moet gebeuren door een erkend dierenarts van het FAVV. Dat kostte 2 jaar geleden tussen de 90 en 100 euro.

Melzazu
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 19:15

Ik heb geen idee hoe het officieel zou moeten maar ik zou hem gewoon inladen en hup mee naar huis. Controle zou ik niet zo snel verwachten als ik eerlijk ben.

Bedrijf in België meldt hem af en jij meldt hem weer aan. Klaar toch?

Of denk ik nu echt te simpel

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:51

Melzazu schreef:
Ik heb geen idee hoe het officieel zou moeten maar ik zou hem gewoon inladen en hup mee naar huis. Controle zou ik niet zo snel verwachten als ik eerlijk ben.

Bedrijf in België meldt hem af en jij meldt hem weer aan. Klaar toch?

Of denk ik nu echt te simpel


Nee hoor zo simpel is het ook nog steeds.

Anoniem

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 23:58

2 weken geleden een pony gekocht in België en gewoon naar NL gebracht.
Was niet de eerste keer, nog nooit problemen mee gehad :o

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 00:42

Vraag me toch af wat ik dan moet qua emigratie naar BE (van NL).
Zat al even te googlen via paardenpuntvlaanderen. Die zeggen gezondheidsverklaring via DA in NL.
Daarna identiteitsverklaring digitaal in BE.
Maar NVWA zegt geen verklaring nodig.
Snap er de ballen van. Iemand ervaring? Moet ik de paarden inschrijven ergens?
Wij hebben UBN maar das alleen voor stalhouders/eigenaren van land.
Hoe zit dit?

Zinzi_jewel

Berichten: 8800
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 00:54

mariekie schreef:
Ratjetoe schreef:
Ik heb 2 weken terug zelf een paard gekocht in België en opgehaald met mijn eigen vrachtwagen (dus geen transporteur er tussen), bij Hazeldonk de grens over gereden en geen enkele vorm van controle gehad...

Als jullie het niet geregeld krijgen via de juiste weg, dan zou ik gewoon zelf gaan ophalen!


Wij moeten in Limburg de grens over.

Maar hij staat ingeschreven op het bedrijf in België, zij moet hem afmelden maar waarheen dan?


Export als je naar NL terug gaat .
En in NL meld je je paard binnen een maand aan met je UBN nummer als zijnde houder van , als hij thuis staat kont het dier op pension is de stal eigenaar houder van

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:17

Gelukkig zijn we in europa helemaal niet doorgeslagen met al deze onzin.....

Als hobbyhouder zeg ik op de trailer en rijden. Leuk verzonnen van achter de buro’s maar we hebben tegenwoordig één leven extra nodig om aan de meest onzinnige papierwinkel te kunnen voldoen.

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:24

Wij wonen hier zo kort bij de grens (1min rijden) dat wij gewoon opladen en rijden :o
Zo uit Duitsland en België wel eens een gehaald/gebracht.

Elisa2

Berichten: 37138
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard importeren uit België?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-23 08:35

Ik zou even contact opnemen met een internationaal transport bedrijf, die kunnen je waarschijnlijk zo vertellen hoe het zit.