Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 17:52

Nederlands of Belgisch recht is nogal een verschil. Kennissen hebben eens eerst al een hele toestand gehad om te bepalen onder welk recht hun zaak viel. Die beslissing was uiteindelijk ook bepalend voor de uitkomst (NL recht gunstig voor de ene partij, BE voor de andere).

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:17

Prrrr schreef:
bulck schreef:
Lol en wat is de relevantie zelf, maar effectief studie, praktijk, al lang genoeg mee te lopen in dat wereldje en dingen ook objectief te maken(ook uit niet paard-gerelateerde zaken). Verdiep je dan zelf even in het recht en probeer er mss eens ergens het begrip paard te definiëren, aldaar. Het is gewoon herleid tot een product, met een paar addendums op precedenten en mogelijke koppelingen met handelsrecht en oa consumentenbescherming.

Handel is een rekbaar begrip, niet elk dier hoeft voor de hobby te dienen en kan toch verhandelbaar zijn. Dus als het doel aan-en verkoop is, dan spreken we toch van een handeltje in dit geval in ponies. Nog steeds levende dieren en dus eveneens risico-kapitaal (denk dat er actueel een groter dossier meer media haalt over een ongeluk van een pas aangekocht bekend paard)

Een rechtbank ligt niet wakker van emoties of veronderstellingen/aannames. <knip>


Uit het taalgebruik denk ik dat je in Vlaanderen zit, klopt dat? Hebben we het dan over het Nederlandse of het Belgische recht? Want in Nederland wordt een overeenkomst uitgelegd aan de hand wat partijen over en weer van elkaar mochten verwachten, dus veronderstellingen en aannames, mits gerechtvaardigd, doen wel degelijk mee. En non-conformiteit doet er in alle koopovereenkomsten toe, niet alleen in het consumentenrecht. De consument heeft alleen een joekel van een bewijsvermoeden aan zijn kant.

Juist die non-conformiteit is het issue hier. Heb je een bewijsprobleem? Misschien, misschien ook niet. Als ik de symptomen lees was dit niet de eerste keer dat de pony ziek was, maar was het gebrek bij een standaard keuring niet boven water gekomen. Kun je met een dierenarts bewijzen dat het gebrek al aanwezig geweest moet zijn, voor de verkoop, dan draait het risico waarschijnlijk terug naar de verkoper.


Hey, ja Vlaanderen. Maar in dit niet geheel verschillend. De non-confirmiteit is uiteraard aanleiding van dit geschil. Maar tijd en toedracht spelen een rol, alsook onderzoeksverantwoordelijkheid. Een rechtbank, of beter eerst advocaten zullen ook proberen mediëren en anders ben je vertrokken voor een hele lange rit waar eigenlijk alleen maar verliezers zullen zijn. Want een advies van een DA nu, kan weinig zeggen over de toestand van de pony enkele maanden terug, dus zal aangevochten worden en de waarheid allicht in het midden houden, met allicht vele kosten aan experten langs elke kant die hun zaakje willen winnen.
Het ooit al eens ziek zijn geweest is overigens geen vernietigend gebrek voor de rest van dat dier zijn leven. Dan gaan de rechtbanken nogal geschillen kunnen gaan oplossen. Tig paarden die Droes en andere ziekten hebben gehad als jonkie en waar het merendeel (vaak door opfok en 'ik breng weg toestanden') geeneens ooit iets gemerkt heeft.

Juridische onderbouwing
-2 partijen komen overeen een pony te kopen /verkopen tegen bedrag x op een bepaalde datum. Dat is de overeenkomst.
-De non-confirmiteit is niet aangetoond op ogenblik van aankoop en werd dus aanvaard. Enkel een vermoeden na 2 weken (incubatietijd is enkele dagen tot 2 weken) dus is die daar ontstaat of al gekend bij de andere? Dat is het vraagstuk en dat is het probleem. TS heeft uiteraard graag haar geld terug en de pony weg, de verkoper krijgt dit op zijn dak zonder verweer en de incubatietijd in acht genomen en wetende dat TS de pony (verhuis stress en mogelijks een tijdelijke mindere weerstand) bij haar ponies/paarden gooit, zou mij ook niet onmiddellijk doen overgaan om mee te gaan in dat verhaal.

-Ondertussen zijn we nu verschillende maanden verder en wordt er nu pas juridisch advies ingewonnen of gevraagd op bokt?.... Sorry wat er tussen de verkoop en nu met die pony gebeurd is weet de verkopende partij niets van. Dus zal TS dat moeten kunnen aantonen en dat zal een moeilijke worden, door de tijd die er al over is gegaan, (allicht onbewust en door emotie)verzaking van de onderzoeksverantwoordelijkheid. Dan zal een DA een beoordeling kunnen geven, maar die was er niet bij aankoop, dus zal 9/10 aangevochten worden en dan ben je gestart voor een juridisch getrouwtrek.
-Naar oplossing zien we vaak eerst mediatie, eens voor een rechtbank ga je echt dossiers moeten gaan opstellen, met exptertises en tegenexpertise en dus vooral heel wat kosten. En wie gaat er in dit geval wat aan hebben? Het zal hier niet over de top a-welsh dekhengst zijn van de wereld, dus kosten-baten en mss nog belangrijker het belang/welzijn van de pony staat dan waar? (want daar mag dan al die tijd niets mee gebeuren, mogelijks zelf in bewaring)
-Vandaar de uitspraak ook gelijk hebben of gelijk krijgen is een wereld van verschil, hoe onlogisch en onrechtvaardig dat soms kan zijn.
Paarden blijven dieren en dus risicokapitaal. Niet alles kan je uitsluiten. Je kan vandaag eentje perfect hebben en morgen ligt die dood op stal. Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat dat ik het leed niet begrijp.
- Voor alsnog is het niet aangetoond dat de pony dit echt had voor of bij de aankoop, en zouden er nu zaken bekend zijn die zouden kunnen aantonen dat het al bestaande was. Met de nadruk op zouden, want dat is een beoordeling van een dierenarts en dan ook eentje van de koper en hoeveel tijd na de overeenkomst?

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 18:21

Er worden nu dingen gesuggereerd waar ik allang antwoord op heb gegeven en als je mijn posts goed had gelezen had je dit ook niet geschreven. Daarom het vriendelijke verzoek om pas te reageren als je echt goed hebt gelezen! Alvast bedankt.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 18:40

_Lorette_ schreef:
Nederlands of Belgisch recht is nogal een verschil. Kennissen hebben eens eerst al een hele toestand gehad om te bepalen onder welk recht hun zaak viel. Die beslissing was uiteindelijk ook bepalend voor de uitkomst (NL recht gunstig voor de ene partij, BE voor de andere).


Dat is idd als je met twee landen en dus rechtssystemen te maken hebt, hoewel vaak een goede verkoopovereenkomst dit ook al aanduidt en daar dus een overeenkomst in bereikt is. Ff offtopicv, want hier niet het geval

Uiteraard zitten er kleine verschillen in onze rechtssystemen. Maar wat hier voorgelegd word is nu niet van die aard dat er dergelijke grote verschillen zullen optreden. Plus het gaat hier eerder over gedachtengang en zaken in een juiste context te zien.

Juridisch advies, als TS die weg al wilt bewandelen voor een pony van allicht niet het grote geld, dat is maar al de vraag. Los van de tijd en energie dat je daar dan in wilt steken en vooral het welzijn van de pony niet wenst te verliezen.
Het echt aantonen van het gebrek zal een moeilijke worden door het uitblijven van een keuring bij aankoop(verzaking van ts haar recht om te onderzoeken, dus iets heeft haar toch getriggerd te kopen zonder, een bevlieging, thans met haar ervaring dat wordt moeilijk aanneembaar??? ). En dan bepaalde acties die ook wel nalatend te noemen zouden kunnen worden bij ts (een vreemde pony zomaar bij een bestaande kudde zetten). En dan het gegeven van de incubatietijd die eigenlijk helemaal gelijk valt met het verblijf dat de pony bij haar al stond en dus ook vraagtekens kan doen stellen. Los van dat ik TS wat wil verwijten, maar dat is wel wat er gebeurd is en waar er dus naar gekeken zal worden. Gaat de verkoper volledig vrij, dat weten we nu niet.

Nu zijn er zaken boven komen drijven, maar die zullen dan in tijd en toedracht hard gemaakt moeten worden en dat zal geen eenvoudige worden. Daar zal een Nederlander heus niet anders in zijn dan een Belg. :Y)

En dan komen we dus terug op het stukje emoties, verwachtingen vs realiteit en feitelijkheden.
Gelijk hebben en gelijk krijgen...

Maar verder zullen ze er hopelijk zelf uitgeraken of toch kiezen voor het belang van de pony.
Laatst bijgewerkt door bulck op 08-11-22 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BrechtCarlos

Berichten: 1115
Geregistreerd: 20-02-13
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 18:44

bulck schreef:
_Lorette_ schreef:
Nederlands of Belgisch recht is nogal een verschil. Kennissen hebben eens eerst al een hele toestand gehad om te bepalen onder welk recht hun zaak viel. Die beslissing was uiteindelijk ook bepalend voor de uitkomst (NL recht gunstig voor de ene partij, BE voor de andere).


Dat is idd als je met twee landen en dus rechtssystemen te maken hebt, hoewel vaak een goede verkoopovereenkomst dit ook al aanduidt en daar dus een overeenkomst in bereikt is.

Uiteraard zitten er kleine verschillen in onze rechtssystemen. Maar wat hier voorgelegd word is nu niet van die aard dat er dergelijke grote verschillen zullen optreden. Plus het gaat hier eerder over gedachtengang en zaken in een juiste context te zien.

Juridisch advies, als TS die weg al wilt bewandelen voor een pony van allicht niet het grote geld, dat is maar al de vraag. Los van de tijd en energie dat je daar dan in wilt steken en vooral het welzijn van de pony niet wenst te verliezen.
Het echt aantonen van het gebrek zal een moeilijke worden door het uitblijven van een keuring bij aankoop(verzaking van ts haar recht om te onderzoeken, dus iets heeft haar toch getriggerd te kopen zonder, een bevlieging, thans met haar ervaring dat wordt moeilijk aanneembaar??? ). En dan bepaalde acties die ook wel nalatend te noemen zouden kunnen worden bij ts (een vreemde pony zomaar bij een bestaande kudde zetten). En dan het gegeven van de incubatietijd die eigenlijk helemaal gelijk valt met het verblijf dat de pony bij haar al stond en dus ook vraagtekens kan doen stellen. Los van dat ik TS wat wil verwijten, maar dat is wel wat er gebeurd is en waar er dus naar gekeken zal worden. Gaat de verkoper volledig vrij, dat weten we nu niet.

Nu zijn er zaken boven komen drijven, maar die zullen dan in tijd en toedracht hard gemaakt moeten worden en dat zal geen eenvoudige worden. Daar zal een Nederlander heus niet anders in zijn dan een Belg. :Y)

En dan komen we dus terug op het stukje emoties, verwachtingen vs realiteit en feitelijkheden.
Gelijk hebben en gelijk krijgen...

Maar verder zullen ze er hopelijk zelf uitgeraken of toch kiezen voor het belang van de pony.


Nogmaals, echt even goed lezen. Je stelt nu al een aantal keer dat ik nog moet aantonen dat de pony dit gebrek al had bij de koop. Dat heb ik al gedaan, verkoper beaamt dat dit idd er al in heeft moeten zitten, dit heb ik ook zwart op wit (appjes)z

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:00

_Lorette_ schreef:
Nederlands of Belgisch recht is nogal een verschil. Kennissen hebben eens eerst al een hele toestand gehad om te bepalen onder welk recht hun zaak viel. Die beslissing was uiteindelijk ook bepalend voor de uitkomst (NL recht gunstig voor de ene partij, BE voor de andere).


Dat heeft - denk ik - meer te maken met de kwaliteit van de rechtspraak en handhaving van de wet, dan met de wet op zich. De wijze waarop rechtspraak in Belgie is geregeld verschilt wel maar de principes zijn toch heel vaak wel hetzelfde.
Het consumentenrecht is - dacht ik- in heel EU hetzelfde. Maar misschien dat Floortje dat wel weet.

Hoe het ook zij de situatie waarin TS zit valt natuurlijk gewoon onder NL'se rechtspraak, zoals FloortjeM (lees maar even goed advocate in hippisch recht) al aangaf het civiel recht. En, dat het consumentenrecht hier niet geldt.
Er is echt geen twijfel over dat de pony het gebrek voor de aankoop al had. Dit kan de dierenarts verklaren. Een onderzoeksplicht is hier helemaal niet relevant.
Wat niet kan, is schade verhalen op de verkoper van de pony van de kosten die zij heeft moeten maken doordat haar eigen pony's ook ziek werden. Want dat had zij kunnen voorkomen door de pony in quarantaine te zetten.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:58

@ts op de vorige pagina stel je nog dat de verkoper het niet wist…

Dat er nu toch een akkoord is over het gebrek, goed, maar wat zoek je nu dan, een dikke 4 maanden na aankoop, nog advies? Ontbind je aankoop op basis van het verslag en het toegegeven gebrek door de verkooer en breng de pony terug. Eventueel laat je dat door een advocaat opstellen(kost ook wel wat). De eigen gemaakte kosten zijn eigen nalatigheid, en aldus is dit jouw verlies.

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:03

bulck schreef:
@ts op de vorige pagina stel je nog dat de verkoper het niet wist…

Dat er nu toch een akkoord is over het gebrek, goed, maar wat zoek je nu dan, een dikke 4 maanden na aankoop, nog advies? Ontbind je aankoop op basis van het verslag en het toegegeven gebrek door de verkooer en breng de pony terug. Eventueel laat je dat door een advocaat opstellen(kost ook wel wat). De eigen gemaakte kosten zijn eigen nalatigheid, en aldus is dit jouw verlies.


De TS zegt: "verkoper beaamt dat dit idd er al in heeft moeten zitten, dit heb ik ook zwart op wit (appjes)".
Oftewel: de verkoper beaamt dat dit probleem al langer aanwezig moet zijn in de pony, omdat de boel in de luchtzakken versteend is en dit niet in bijv. 2 weken op deze manier kan ontstaan. Zelf hebben ze dat niet ontdekt, maar ze geloven daarin dus ook (net als TS) de dierenarts die deze pony heeft onderzocht.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:07

Ik weet niet wat de pony gekost heeft maar ik denk niet dat je met een rechtszaak veel gaat winnen.

Als advocaten zich ermee gaan bemoeien gaan de facturen ook komen. Niet zelden reken advocaten het hele proces enorm op door telkens op laatste moment weer met nieuwe feiten en verklaringen te komen of een zoveelste expert.

Als de pony al zo slecht is en het niets meer gaat worden dan is de slacht de beste optie. Je hebt dan nog een gedeelte van je geld terug en wellicht kan je nog iets regelen met de verkoper dat die je nog tegemoet komt.

Voor de rest horen dit soort zaken erbij wanneer je handel in paarden wilt doen. Als je koopt en verkoopt loop je helaas soms dit risico.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 22:29

bulck schreef:
Zonder duidelijk aantoonbaar bewijs(geen medisch aankoopadvies, als het al naar boven zou gekomen zijn, hoewel met verstening op de longer er allicht op het hart en de luchtwegen wel al wat zou op te merken vallen, zeker na bvb het lopen etc, maar is niet gebeurd dus ook niet van toepassing). Logisch ook op een platform als bokt waar we uiteraard maar 1 kant toegelicht krijgen. Droes is eveneens een ziekte die opnieuw kan optreden, niet vaak maar zeker geen uitzondering. Hoeven ze ook geen drager voor te zijn en ondanks de publieke opinie zegt/dunkt dat het merendeel immuun is na een eerste besmetting.
Het is aan TS dus om die afwijking aan te tonen, maar ook in tijd hard te kunnen maken. Aangezien er hier ook al tijd overgegaan is, wordt dat ook moeilijker. .


Het gaat om versteende pus in de luchtzakken. Dus niet in de longen of het hart. Daarbij is al aangetoond dat het er al langere tijd moet hebben gezeten.
Pony heeft bij ts geen droes gehad, haar overige paarden wel.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:10

fransje23 schreef:
bulck schreef:
Zonder duidelijk aantoonbaar bewijs(geen medisch aankoopadvies, als het al naar boven zou gekomen zijn, hoewel met verstening op de longer er allicht op het hart en de luchtwegen wel al wat zou op te merken vallen, zeker na bvb het lopen etc, maar is niet gebeurd dus ook niet van toepassing). Logisch ook op een platform als bokt waar we uiteraard maar 1 kant toegelicht krijgen. Droes is eveneens een ziekte die opnieuw kan optreden, niet vaak maar zeker geen uitzondering. Hoeven ze ook geen drager voor te zijn en ondanks de publieke opinie zegt/dunkt dat het merendeel immuun is na een eerste besmetting.
Het is aan TS dus om die afwijking aan te tonen, maar ook in tijd hard te kunnen maken. Aangezien er hier ook al tijd overgegaan is, wordt dat ook moeilijker. .


Het gaat om versteende pus in de luchtzakken. Dus niet in de longen of het hart. Daarbij is al aangetoond dat het er al langere tijd moet hebben gezeten.
Pony heeft bij ts geen droes gehad, haar overige paarden wel.


Dat weet ik wel, maar normaal zou dat bij een klinische keuring wel ergens een belletje hebben kunnen doen rinkelen. Normaliter wordt een pony dan goed afgevoeld en bekeken. En ook hart en longen wordt dan beluisterd, zowel voor als na inspanning. Pony was dacht ik 8 jaar, dus ondanks mss dan te dik zou dat ook niet zo hard mogen afwijken. Als we TS horen is de pony echt benauwd en dat zou dan ook wel door een DA geconstateerd worden en allicht tot de suggestie van verder onderzoek geleid hebben.
(wat dan op dat ogenblik meestal aan de kopende partij is om te beslissen wel of niet verder te gaan.)

Bon is nu allemaal niet aan de orde, want het is niet gebeurd.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:49

Buiten waar je wettelijk recht op zou hebben .
Moet er niet gekeken worden wat voor de pony het allerbeste is ?
Als ik het zo lees is inslapen de meest diervriendelijke oplossing in mijn ogen .
Probeer daar over eens met de verkoper in overleg te gaan . Dat de pony ingeslapen wordt en dat jullie het verlies delen ?

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:03

Genja, ik vind dat een zeer redelijke gedachte.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:16

Bulck, verstening in de luchtzakken hoeft er helemaal niet uit te komen bij een klinische keuring. Zeker niet als pony wat overgewicht heeft.

Ook op longen hoor je het niet daar de longen ergens anders in het lijf zitten.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:24

bulck schreef:
Dat weet ik wel, maar normaal zou dat bij een klinische keuring wel ergens een belletje hebben kunnen doen rinkelen. Normaliter wordt een pony dan goed afgevoeld en bekeken. En ook hart en longen wordt dan beluisterd, zowel voor als na inspanning. Pony was dacht ik 8 jaar, dus ondanks mss dan te dik zou dat ook niet zo hard mogen afwijken. Als we TS horen is de pony echt benauwd en dat zou dan ook wel door een DA geconstateerd worden en allicht tot de suggestie van verder onderzoek geleid hebben.
(wat dan op dat ogenblik meestal aan de kopende partij is om te beslissen wel of niet verder te gaan.)

Bon is nu allemaal niet aan de orde, want het is niet gebeurd.


Of een DA dit gebrek nu wel of niet had kunnen bemerken bij een klinische keuring is in deze situatie gewoon he-le-maal niet relevant. Want het gebrek moet zonder twijfel aanwezig zijn geweest voor aankoop.
Zo simpel ligt het hier.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:43

nikkel schreef:
Genja, ik vind dat een zeer redelijke gedachte.


Heb er een beetje moeite mee dat topic eigenlijk bijna alleen maar gaat over wat de rechten zijn etc .
Maar wat het beste voor de pony is niet echt . En naar mij idee moet dit altijd voorop staan en dan soms je verlies maar nemen .

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:49

genja schreef:
nikkel schreef:
Genja, ik vind dat een zeer redelijke gedachte.


Heb er een beetje moeite mee dat topic eigenlijk bijna alleen maar gaat over wat de rechten zijn etc .
Maar wat het beste voor de pony is niet echt . En naar mij idee moet dit altijd voorop staan en dan soms je verlies maar nemen .


Dan heb je niet goed gelezen. Het beste voor de pony is inslapen. De pony kan niet meer in een groep want die zou hij steeds opnieuw besmetten en ook is de pony door de luchtzakstenen steeds ziek of onderweg. Dus alleen en steeds ziek is ook geen leven voor dat beestje.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:02

Babootje, Het beste voor de pony is inslapen. Dat is het gemakkelijkste als de kosten dus gedeeld worden. De verkoopster krijgt de helft van het bedrag dat origineel was overeengekomen. De koper is dus de klos voor deze helft. De kosten voor het laten inslapen worden door twee gedeeld. Dat zou het beste zijn volgens mij. Als de pony naar de slager zou gaan, kan je die opbrengsten in tweeën delen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:20

Volgens mij lees jj niet goed baboote.
Dat heb ik namelijk ook geschreven iets voor de Post die jij quote

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:23

Hoe staat het er nu voor ts?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:50

Na het topic te hebben doorgelezen...blijft het allemaal vrij vaag in mijn optiek.

Is dit een pony die enkel drager is of (ook) daadwerkelijk een dier dat chronisch ziek is en daardoor aantoonbaar (ernstig) lijdt/ verminderde kwaliteit van leven heeft?

Indien dat laatste het geval is zou ik de eer aan jezelf houden, je verantwoordelijkheid nemen en het dier laten inslapen.

Anderzijds zijn er zat handelaren te vinden die dit dier willen opkopen (al dan niet voor de slacht) dus je komt er linksom of rechtsom sowieso van af, zei het voor minder geld dan je had gehoopt.
Wellicht ook nog particulier, maar dat moet je willen.
En anders kun je altijd pzb nog laten opkopen, die geven toch geen fukc :')
Of je dan jezelf nog recht in de ogen kunt kijken ivm het ethisch aspect is een tweede, maar het zijn allemaal opties.

Om hiervoor een hele zaak aan te willen spannen tegen de vorige verkoper vind ik persoonlijk veel te ver gaan.
Je handelt, dan hoort het bij de risico's van het vak dat je af en toe een miskoop doet, zoals oa StalNollie al aangaf.
Iets met niet in de slachtofferrol kruipen maar je mouwen opstropen en doorgaan.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:35

BarbaLala schreef:
En anders kun je altijd pzb nog laten opkopen, die geven toch geen fukc :')
Of je dan jezelf nog recht in de ogen kunt kijken ivm het ethisch aspect is een tweede, maar het zijn allemaal opties.


Je bedoelt weggeven aan PZB, want die kopen niet (behalve op de paardenmarkt). :D

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:59

Babootje schreef:
BarbaLala schreef:
En anders kun je altijd pzb nog laten opkopen, die geven toch geen fukc :')
Of je dan jezelf nog recht in de ogen kunt kijken ivm het ethisch aspect is een tweede, maar het zijn allemaal opties.


Je bedoelt weggeven aan PZB, want die kopen niet (behalve op de paardenmarkt). :D


Oh, well, you get me :+

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 04:14

Wie of wat is PZB? Ben ik heel simpel dat ik dat niet weet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gekochte pony blijkt zeer groot gebrek te hebben, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 04:21

Paard Zoekt Baas.