Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 16:18

Afwachten en goed laten keuren zou ook mijn advies zijn. Mijn eerste pony was ook 1,5jaar toen ik 'm kocht, eind dit jaar heb ik 'm 20 jaar :D
Klik vind ik echt heel belangrijk, maar hoefde ook geen sportpaard, heb geen "echte" ambities, lol met m'n knol en dat zo lang mogelijk.

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 04:08

prugelpiet schreef:
We hebben geen idee wat TS aan ervaring heeft in de paarden. Om dan meteen te zeggen dat ze geen jong paard moet kopen is wellicht wat kort door de bocht?

Ze geeft aan geen ervaring te hebben in het kopen van paarden, ze zegt niks over haar ervaring met paarden.

Ook als je veel ervaring hebt met paarden vind ik het niet verstandig om als eerste eigen paard een jonkie te kopen. Ik reed met meerdere paarden Z/ZZ dressuur toen ik mijn eerste eigen paard kocht. Die was 15 en dat was wat mij betreft de beste keuze ooit. Maar het is een forum. Anderen mogen een andere mening hebben

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 07:53

Maar je weet toch helemaal niet wat voor ervaring TS heeft? Iemand die al een eigen paard heeft gehad kan minder ervaring hebben.
Daarnaast weet jij totaal niet wat ze koopt?
En wat ze wil.

Ik vind een jonge koudbloed al heel anders dan een jonge KWPNer die hoog in het bloed staat.

Je weet ook niet wat voor ondersteuning ze krijgt.
Mijn eerste jonge paard stalde ik bij een vriendin die ZZ zwaar reed en haar eigen africhting stal had. Ik reed al jaren jonge paarden voor haar.

Het is wel heel erg kort door de bocht om te oordelen op alleen basis je hebt wel of niet eerder een eigen paard gehad.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:11

Poh, een jong paard als eerste paard zou ik me niet zo druk om maken. Mijn eerste paard was +/- 12 en daar ben ik bijna mee verongelukt door niet eerlijke verkoper. Zowel paard als ik zijn goed terecht gekomen. Toen kwam er een jonge merrie op mijn pad, onbeleerd en al jaren niets mee gedaan. Daar heb ik van alles mee mogen leren. Dat ging niet altijd van een leien dakje maar een arabische kruising heeft dan ook wel wat pit :P. Toch konden wij met elkaar lezen en schrijven.

In de tussentijd nog een Quarter veulen erbij gekocht waar ik veel mee de hort op ging aan de hand. Dat is nu mijn enige merrie en ook ondertussen 12.5 jaar oud. Daar kan ik ook van alles mee.

Dus niet te druk maken om de leeftijd.

Wél vind ik nu al een keer kreupel spannend. Het blijft in mijn inziens een zwakke plek. Maar een misstap kan altijd gebeuren :) Je zou een extra doelgerichte echo of iets kunnen maken? En vooral je gevoel blijven volgen!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:18

daantjuhhh schreef:
Maar je weet toch helemaal niet wat voor ervaring TS heeft? Iemand die al een eigen paard heeft gehad kan minder ervaring hebben.
Daarnaast weet jij totaal niet wat ze koopt?
En wat ze wil.

Ik vind een jonge koudbloed al heel anders dan een jonge KWPNer die hoog in het bloed staat.

Je weet ook niet wat voor ondersteuning ze krijgt.
Mijn eerste jonge paard stalde ik bij een vriendin die ZZ zwaar reed en haar eigen africhting stal had. Ik reed al jaren jonge paarden voor haar.

Het is wel heel erg kort door de bocht om te oordelen op alleen basis je hebt wel of niet eerder een eigen paard gehad.


Nou ook daar gaat er vaak heel wat mis in de basisopvoeding en het inrijden, het is gewoon belangrijk dat je wel een beetje weet wat je doet. Hoef je niet perse een eigen paard voor te hebben gehad..maar groen is groen = blauw en dat gaat vaak ten koste van het paard helaas.

En problemen niet kopen, die krijg je vanzelf wel...keuren op jonge leeftijd is lastig. Kan nog vanalles aan veranderen in de groei.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:32

Ik kocht ook een 1.5 jarige als eerste eigen paard. Maar dan heb ik wel altijd pony's gehad die "van mijn ouders" waren. Oftewel gekregen van mijn ouders maar niet zelf gekocht. Mijn eerste eigen gekochte paard was dan 1.5 jaar. Ik werkte op een trainingstal waarbij je bijna alleen maar 3 jarige paarden traint die rechtstreeks uit de weide/opfok komen, daarnaast reed ik enkele paarden voor andere mensen , bracht ik hengsten uit in de wedstrijden en reed met mijn pony toen Z1.

Dus om nu tegen TS te zeggen dat je geen jong paard moet kopen, wij weten niks van haar ervaring af...

Ts. Hoe is het nu met het paard? Ga je het nog doen?

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:42

Elisa2 schreef:
daantjuhhh schreef:
Maar je weet toch helemaal niet wat voor ervaring TS heeft? Iemand die al een eigen paard heeft gehad kan minder ervaring hebben.
Daarnaast weet jij totaal niet wat ze koopt?
En wat ze wil.

Ik vind een jonge koudbloed al heel anders dan een jonge KWPNer die hoog in het bloed staat.

Je weet ook niet wat voor ondersteuning ze krijgt.
Mijn eerste jonge paard stalde ik bij een vriendin die ZZ zwaar reed en haar eigen africhting stal had. Ik reed al jaren jonge paarden voor haar.

Het is wel heel erg kort door de bocht om te oordelen op alleen basis je hebt wel of niet eerder een eigen paard gehad.


Nou ook daar gaat er vaak heel wat mis in de basisopvoeding en het inrijden, het is gewoon belangrijk dat je wel een beetje weet wat je doet. Hoef je niet perse een eigen paard voor te hebben gehad..maar groen is groen = blauw en dat gaat vaak ten koste van het paard helaas.

En problemen niet kopen, die krijg je vanzelf wel...keuren op jonge leeftijd is lastig. Kan nog vanalles aan veranderen in de groei.


Uh ik reed al 10 jaar jonge paarden dagelijks voor haar door nadat zij er 2 of 3 x opgezeten had. Mijn jonge paard heeft het eerste half jaar daar gestaan en ik kreeg dus ook dagelijks top begeleiding. Dus nee, daar gaat niks mis. En waarschijnlijk is dit beter geweest voor mij en paard dan een paard met ervaring kopen zonder dat ik begeleiding zou hebben gehad.

Maar in geval van TS en dit topic: het gaat hier enorm kort door de bocht.
Niemand weet het doel van TS.

Misschien koopt ze wel een paard om in training uit te laten brengen door een ander? Wie weet koopt ze een mooie fjord waar ze alleen naar wil kijken op de wei. (Waarschijnlijk niet)
Maar dat weten we allemaal niet.

Vraag eerst even waarom ze dit jonge dier wil kopen? Wat is ze ermee van plan? Wat is de hulp die ze krijgt? Wat is haar huidige ervaring?

Voordat je kort door de bocht zegt: jong paard niet als eerste eigen paard kopen.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 08:55

Ik haak even in, want het ene jonge paard is het andere jonge paard ook niet.

Vanaf jongs af aan rij ik al jonge paarden en op verschillende niveaus gereden, altijd eigen paarden gehad met goede begeleiding, af en toe ook samen met het thuisfront een veulentje gefokt; oftewel redelijk veel ervaring. Nu heb ik een grote 2 jarige hengst op stal staan die ik door omstandigheden uit de opfok heb gehaald, als veulen veel in de hand geweest maar was toen al een lastige brutale aap en dat is hij nu nog steeds dus handen er enorm vol aan, omdat ik zelf niet bang ben red ik me er wel mee maar soms zou ik hem ook wel willen omruilen voor eentje die zachtaardig is :') . Maar ik heb ook wel 2 jarigen gehad die echt heel lief en easy going waren. En dat is mijn punt: daar zit echt veel verschil in met alles wat je ermee doet!

We weten helemaal niet hoe TS haar wellicht potentiële paard in elkaar zit, als je een lieve 1,5 jarige koopt en begeleiding hebt moet dat toch helemaal goed komen. Een ervaren 10 jarige kun je namelijk net zo goed verpesten door onkunde. :)

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:14

Ik verkocht ooit een paard die op een paar dagen voor de keuring in de weide een wondje had opgelopen op zijn been. Niet dik, niet kreupel, dus gewoon gekeurd. Klinische keuring al ok doorheen, maar keurende dierenarts vertrouwde het wondje niet en wilde daar als eerste een foto van maken. Ik dacht nog "wat een ophef om een wondje". Maar dierenarts had wel gelijk: griffelbeenfractuur :oo .

Dus paard is weer mee naar huis gegaan, geopereerd, gerevalideerd en daarna na keuring alsnog naar de koper gegaan.

En zelf eens eentje voor de keuring gehad die Rx ok was maar niet door de klinische kwam. Die ging dus weer mee met de verkoper.

Dus, samengevat: je kan er weinig van zeggen. Als dit jouw droompaard is, dan zou ik goed overleggen met jouw dierenarts (dus niet die van de verkoper) en bij de keuring vragen wat extra aandacht te besteden aan het nu kreupele been.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Het paard wat ik wil kopen loopt voor de keuring kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:23

Daantjuh, heb ik ergens iets gezegd over jouw persoonlijke situatie? Want op mij kwam het over dat jij ervaring genoeg had en ik doelde dus niet op jou. Alleen op het feit dat mensen zich nog weleens vergissen in die "brave" koudbloed en dat daar ook genoeg problemen uit voortkomen.

En je hebt gelijk dat we niets weten van de TS dus ook niet te snel moeten oordelen, maar vragen stellen. In mijn geval was het dan ook vooral in zijn algemeenheid bedoeld want ik zie groen + groen helaas maar al te vaak mis gaan.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:05

WD-V -> TAO

_Mir
Berichten: 1357
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:44

Volgens mij kan bokt in deze situatie niet oordelen over de ervaring van TS.

Overigens was mijn 'eerste' eigen paard (na lease) een 3 jarige die ik zelfstandig heb beleerd en ingereden, wij hebben samen vele fijne km gemaakt in de bossen. :) Wil dus niet altijd zeggen dat iemand geen jong dier aan kan als eerste eigen paard.