Bruikleen pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 19:01

Hallo,

Ik weet niet of ik dit in de goede rubriek plaats maar dan moet het maar verplaatst worden.

Ik heb mijn 2 new forest pony's aangeboden voor bruikleen.
Nu heeft iemand zeer veel interesse en klinkt het tot op heden goed.
Nu vroeg ik me af wat er geregeld moet worden qua kosten, aansprakelijkheid etc.

Zij hebben geen aanschafkosten, wel zullen ze de hoefsmid, inenting, ontworming moeten betalen.
Dierenarts kosten ben ik nog niet helemaal over uit.
Ze krijgen alle spullen mee zoals zadels, hoofdstellen etc.

Maar ik vraag me nu ook af wat er geregeld moet worden als mijn pony's schade toebrengen aan iets of iemand?

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70435
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:22

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:25

Jij bent als eigenaar altijd aansprakelijk voor schade veroorzaakt door de pony's, ook als er een ander op zit of erbij is ten tijde van het voorval (tenzij diegene iets deed wat direct leed tot het gedrag van de pony).

Als ik me niet vreselijk vergis kan je dit risico niet middels verzekeringen overdragen.

Is dus best tricky!

Verder, wie betaald als de dieren kreupel terugkomen en er bijv sprake is van 6 maand revalidatie met extra kosten?

Hoe bewijs je jouw eigenaarschap bij een lange leenperiode? Naam in paspoort is geen eigendomsbewijs en die moet met het paard mee naar de nwe stal.

Best veel haken en ogen!

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:29

Wat is de bedoeling? Dat ze daar ‘eeuwig’ blijven? Of is het voor een afgesproken periode?

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 19:37

Het is zonder afgesproken periode.
Ik heb momenteel te weinig tijd en dat is voor de pony's heel sneu. Komende 4 a 6 jaar zie ik dit sws niet veranderen.
Ik zou ze best willen verkopen maar dan moet ik 100 procent zeker weten dat ze op een goede plek terecht komen en niet de handel in gaan.

Ik vind het heel lastig waar ik goed aan doe.

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

Dreamboy

Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:44

Zou eerst maar eens heel goed uitpluizen wat voor iemand het is. Je hoort tegenwoordig zoveel over verduistering of door verkopen van in bruikleen gegeven paarden en pony's.

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:45

Worden ze verplaatst of is het eerder een soort bijrijder situatie? Je kan anders wel een verzekering voor bijrijder afsluiten, weet alleen niet of dat ook kan wanneer de pony elders staat.
Het lijkt mij wel slim om de gemaakte afspraken in een soort contract op te stellen, dan is er duidelijkheid voor beide partijen. Een overeenkomst; dan kan je daar altijd op terug vallen. Zeker als de pony verplaatst is zou ik wel duidelijk alle afspraken op papier zetten. Achteraf komt er altijd gedoe over mocht er iets gebeuren.

B+11 pr. 208 L1+4 :)

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 19:48

Heb deze week even contact. Ze zullen hier nog komen om te rijden en ik wil graag daar kijken.
Hun dochters komen erop te rijden.
De pony's zullen inderdaad verplaatst worden.
We hebben een weide, deze blijft gewoon mochten ze terug komen.

Is zo'n contract geldig?

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:49

Ik heb een tijdje een paard van een kennis te leen gehad als gezelschapspaard voor die van mij. Ik betaalde voer en stro. De hoefsmid en dierenartskosten deden we 50/50.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 19:51

Kymalin schreef:
Ik heb een tijdje een paard van een kennis te leen gehad als gezelschapspaard voor die van mij. Ik betaalde voer en stro. De hoefsmid en dierenartskosten deden we 50/50.


Hier zullen ze wel intensief gebruikt worden(meerdere keren per week bereden) is ook nodig want 1 wordt heel snel dik.
Ik wil bij hoge dierenarts kosten wel bijspringen.

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:17

Het blijft een moeilijk iets…. Stel een heeft koliek en moet naar de kliniek, wie beslist of dit gebeurt of als dit niet gebeurt? Stel een heeft zen ernstige wonde(breuk) en jij bent niet te bereiken, wie beslist dan of bv inslapen al dan niet een goeie optie is? Of stel dat paar totaal fout gereden wordt, peesblessure die blijvend is en jij krijgt een definitief grasmaaier terug?….


Als je dit doet zou ik sowieso meerdere keren bij hen thuis gaan kijken en een contract laten opstellen door een advocaat zodat je een poot hebt om op te staan.

Persoonlijk denk ik dat je met verkopen nog meer zekerheid hebt dan zo’n soort constructie, om een goeie plek te vinden.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:18

Ja als ze ook intensief gebruikt worden heb je denk ik 2 afwegingen te maken; wordt jij er beter van dat die kinderen er op rijden omdat ze in staat zijn de pony's naar een bepaald niveau toe te rijden, dus te verbeteren? Of is het puur voor de leuk voor die kinderen? In het eerste geval zou ik als ik jou was de het zo doen als ik dat deed. En in het 2e geval zou ik misschien zelfs wel hun alle kosten laten dragen en misschien zelfs nog wel een kleine lease vergoeding laten betalen.

Wij hadden trouwens wel de afspraak dat dierenarts erbij halen voor kleine dingen zoals plekjes, bepaalde wondjes etc in overleg zou gebeuren maar als er sprake was van een acuut geval zoals bijvoorbeeld koliek dat ik tbv het paard direct zonder overleg de dierenarts mocht bellen. Inzichten over wanneer wel en wanneer niet de dierenarts bellen willen namelijk nog wel eens verschillen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:25


Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

ikkedus
Berichten: 3244
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:00

Ook even een dingetje om in de gaten te houden; als de pony’s naar een pensionstal gaan en de nieuwe eigenaars hebben daar een betaalachterstand, dan kan je dus niet zomaar jouw pony terughalen. Als je pech hebt wordt de pony dan verkocht om de kosten terug te krijgen en daar kan jij dan niks tegen doen.

[o]

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 21:29

Flower033 schreef:
De bezitter van een dier is aansprakelijk. Dat kan de eigenaar zijn, maar hoeft niet.
https://www.vbsadvocaten.nl/blog/person ... elijk%20is.


O thanks! Dat klinkt dan wel weer positief. Misschien dat we nog een co tract gaan opstellen en dergelijke. We gaan sws kennismaken maar eerste kennismakingen telefonisch zijn positief.

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-22 21:30

ikkedus schreef:
Ook even een dingetje om in de gaten te houden; als de pony’s naar een pensionstal gaan en de nieuwe eigenaars hebben daar een betaalachterstand, dan kan je dus niet zomaar jouw pony terughalen. Als je pech hebt wordt de pony dan verkocht om de kosten terug te krijgen en daar kan jij dan niks tegen doen.


Ze komen daar aan huis te staan. Maar wel heel fijn om tr weten overigens! Bedankt

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:37

Ik heb zelf een pony in bruikleen, toevallig ook een new forest. Ik betaal de stalling, hoefsmid, tandarts etc en de kleine dierenarts kosten. De grote dierenarts kosten zouden we delen maar die zijn er gelukkig nog niet geweest. We hebben het er wel over gehad dat we bijvoorbeeld een koliek operatie niet zouden doen.
Wij hebben een contract via paarden contracten gebruikt.

Je moet ook heel veel vertrouwen hebben. Gelukkig is dat van beide kanten goed. Ze komt een aantal keer per jaar kijken en laat mij verder vrij er in om te doen wat ik wil. Ik ben twee keer daar gaan kijken en toen is ze naar stal gebracht.

Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:41

Ik heb een van mijn pony's in bruikleen staan.
Ik betaal de Smid, dierenarts en maandelijks een kleine bijdrage.
In ruil daarvoor word hij volledig verzorgd, dagelijks toezicht, hij krijgt beweging etc. Ik heb er geen omkijken naar.
Ontstaan in ernstig tijdgebrek van mijn kant maar bevalt erg goed.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:44

Ik zou vooral heel goed nadenken over wat je in de toekomst wil en hoe belangrijk je de opleiding vind. Ik heb het één keer gedaan, wilde de pony graag verder opgeleid en evt uitgebracht en ben zelf te groot. Meisje reed op het oog netjes, en elke keer als ik er was deed ze keurig wat ik vroeg en was er ook duidelijk verbetering zichtbaar. Echter liep ik wel steeds als ik er was tegen hetzelfde punt aan en ik ben er van overtuigd dat ze als ik er niet was dus op een andere manier ging rijden, maw zich niet aan de afspraken hield. Zij bleven dus tegen hetzelfde probleem aanlopen tot het punt dat ik hem naar huis heb gehaald omdat ze aangaven er niet mee verder te komen en zelfs beweerden dat de pony mogelijk niet in orde was. Heb hem naar huis gehaald en binnen 2 weken was het hele probleem waar zij al maanden tegenaan liepen opgelost en niet meer teruggekomen. Ontzettend zonde geweest en heeft me veel tijd en geld gekost. Dus als het voor jou om wat voor reden dan ook belangrijk is hoe ze worden gereden, zou ik daar zeker heel goed vinger aan de pols houden.

Zelfde geld voor dingen als zadelmaker, passende spullen etc. Duidelijke afspraken over maken, mensen hebben nogal eens de neiging om te denken niet mijn pony, ga ik niet in investeren. Maar imo horen bepaalde dingen er gewoon bij als je met een pony wil trainen, ongeacht van wie die is.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:51

Zou ook een borg afspreken over de dure spullen zoals je zadel/hoofdstel én pony's zelf.
Wat als je pony's iets overkomt of erger, wat dan?
Ga je zelf nog wel langs, kun je het fysiek in de gaten houden of vertrouw je op blauwe ogen

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-22 16:37

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf een pony in bruikleen, toevallig ook een new forest. Ik betaal de stalling, hoefsmid, tandarts etc en de kleine dierenarts kosten. De grote dierenarts kosten zouden we delen maar die zijn er gelukkig nog niet geweest. We hebben het er wel over gehad dat we bijvoorbeeld een koliek operatie niet zouden doen.
Wij hebben een contract via paarden contracten gebruikt.

Je moet ook heel veel vertrouwen hebben. Gelukkig is dat van beide kanten goed. Ze komt een aantal keer per jaar kijken en laat mij verder vrij er in om te doen wat ik wil. Ik ben twee keer daar gaan kijken en toen is ze naar stal gebracht.

Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen



Zo'n constructie zou ik ook graag willen inderdaad! Welke contract hebben jullie precies?
Ik laat ze ook helemaal vrij, heb gewoon weg niet eens de tijd om alles te controleren etc. Ze wonen daarvoor ook te ver weg.
Ik zal natuurlijk wel enkele keren langs gaan.

Het zal grotendeels vertrouwen zijn.
Ik vraag me alleen nog af wie aansprakelijk is bij een ongeval. Is dat de eigenaar of de persoon waar ze staan/meeste zorg op zich heeft?

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

Amber_anne

Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:44

Wij hebben dit contract gebruikt https://paardencontracten.nl/contracten ... reenkomst/

Ik heb zelf een avp verzekering afgesloten. Ik weet niet hoe het zal gaan als er echt een groot iets gebeurt, ik denk dat beide verzekeringen dan de schuld af zullen proberen te schuiven.

Als je het vindt wat wettelijk is vastgelegd ben ik wel benieuwd eigenlijk.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-22 16:59

Amber_anne schreef:
Wij hebben dit contract gebruikt https://paardencontracten.nl/contracten ... reenkomst/

Ik heb zelf een avp verzekering afgesloten. Ik weet niet hoe het zal gaan als er echt een groot iets gebeurt, ik denk dat beide verzekeringen dan de schuld af zullen proberen te schuiven.

Als je het vindt wat wettelijk is vastgelegd ben ik wel benieuwd eigenlijk.


Bedankt!
Het gaat me vooral om als bijvoorbeeld pony ontsnapt en een ongeluk veroorzaakt.
Wie is dan aansprakelijk

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

anjali
Berichten: 14917
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:40

LadyDaily schreef:
Amber_anne schreef:
Wij hebben dit contract gebruikt https://paardencontracten.nl/contracten ... reenkomst/

Ik heb zelf een avp verzekering afgesloten. Ik weet niet hoe het zal gaan als er echt een groot iets gebeurt, ik denk dat beide verzekeringen dan de schuld af zullen proberen te schuiven.

Als je het vindt wat wettelijk is vastgelegd ben ik wel benieuwd eigenlijk.


Bedankt!
Het gaat me vooral om als bijvoorbeeld pony ontsnapt en een ongeluk veroorzaakt.
Wie is dan aansprakelijk

Waarschijnlijk de eigenaar. Als daar niets te halen valt dan gaan verzekeringsmaatschappijen kijken of er een andere verantwoordelijke is. In het geval dat er een mens zwaar gehandicapt raakt door een ongeval met een paard kan dat nl. tot zeer hoge schadeclaims leiden.Stel dat de pony losbreekt en in het verkeer terecht komt.Ik zou me goed laten voorlichten en dan een heel goed contract opstellen.Overigens heb ik wel gevallen van bruikleen gezien (wel aan volwassenen) die heel goed gingen en die tenslotte het paard overnamen omdat ze er erg gehecht aan geraakt waren.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Bruikleen pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-22 18:53

De pony's zullen de verantwoordelijkheid worden van de ouders en hun kinderen gaan erop rijden.

Maar ik moet erachter komen hoe het precies zit met wie aansprakelijk is.
Iemand toevallig een wettelijk artikel die het weet?

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers