Advies gevraagd: internationaal transport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Advies gevraagd: internationaal transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 14:39

Heb via Potijk pony's naar Spanje, Hongarije Italie en Frankrijk laten vervoeren, is al wel een eeuwigheid geleden maar alles top geregeld.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.



Zighenya

Berichten: 635
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Advies gevraagd: internationaal transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 15:06

World Horse Transport rijdt een paar keer in de week naar Frankrijk. Hebben vast nog een plekje vrij voor je ;)

Everything seems impossible until it's done - Nelson Mandela

Tinka

Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Advies gevraagd: internationaal transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:53

Ik heb mijn 3 paarden met World horse transport van Nederland naar Frankrijk laten brengen. Goed geregeld, zij regelen ook alles.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:20

Sadira schreef:
Ik ben fan van PaVeNa (Paardenvervoer Natúúrlijk), hij rijdt altijd met onwijs veel respect voor de paarden en mijn paard heeft het heel erg gewaardeerd dat ze los kon staan tijdens de reis en haar eigen houding kon kiezen. Hij komt ook regelmatig in Frankrijk.


Dit is wel een belangrijk punt vind ik. Doet Marcel Jordan dat ook niet zo?

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:32

bartissimo schreef:
Hoi.

Ik zoek nog transport voor een pony naar midden zweden ergens rond 20 februari. Deze is niet stamboek en dat schijnt nogal lastig te zijn (lees bijna onbetaalbaar)omdat deze onder strengere voorwaarden vervoert moet worden als een stamboek paard of pony.

En mag je ook zelf rijden met de trailer evt?

Iemand tips?

Als je zelf gaat rijden, heb je wel een gezondheidscertificaat nodig, maar vervallen de overige eisen uit de Transportverordening.
Die is namelijk niet van toepassing op privé vervoer van een eigen dier.

Wanneer je een paard laat vervoeren, gelden wel de regels van de Transportverordening en bij niet-stamboekpaarden (=niet-geregistreerd, een heel ongelukkig gekozen term voor dus niet stamboekpaarden, ook wel fok-en gebruikspaarden genoemd) zijn die eisen inderdaad strenger.

Paard mag niet langer dan maximaal 24 overweg zijn van vertrek tot eindbestemming en als dat wél zo is, móet het voor tenminste 24 uur worden afgeladen op een aangewezen halteplaats.

Met stamboekpaarden en FEI sportpaarden mag men ook bij commercieel vervoer zelf kiezen hoe de reis wordt ingedeeld. De reis opdelen in meerdere stukken, pauzeren voor alleen de nacht (en dus niet de volle 24 uur) en pauzeren op elke zelf gekozen locatie, ipv de aangewezen halteplaatsen. En bij reizen langer dan 8 uur zijn er ook nog extra documenten nodig voor een nietstamboekpaard. Het reisjournaal is dan verplicht naast het gezondheidscertificaat.

Als er dus 1 paard op een commercieel transport staat dat die extra eisen heeft, heeft dat gevolgen voor de hele rit. Die moet door dat ene paard aan extra eisen voldoen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Re: Advies gevraagd: internationaal transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:52

Marcel Jordan zou ik zeggen. heeft de vrachtwagens zodanig laten bouwen dat de paarden inderdaad niet vast aan hun hoofd staan wat reisziekte voorkomt, en blijven ontwikkelen in optimaal vervoeren.
Verder ook qua voeding onderweg en paardenmensen als chauffeurs top voor mekaar

TurboDi

Berichten: 1096
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:52

Kinke schreef:
Sadira schreef:
Ik ben fan van PaVeNa (Paardenvervoer Natúúrlijk), hij rijdt altijd met onwijs veel respect voor de paarden en mijn paard heeft het heel erg gewaardeerd dat ze los kon staan tijdens de reis en haar eigen houding kon kiezen. Hij komt ook regelmatig in Frankrijk.


Dit is wel een belangrijk punt vind ik. Doet Marcel Jordan dat ook niet zo?


Ja die doen dit ook

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:06

Marije_jiplover schreef:
Wanneer je een paard laat vervoeren, gelden wel de regels van de Transportverordening en bij niet-stamboekpaarden (=niet-geregistreerd, een heel ongelukkig gekozen term voor dus niet stamboekpaarden, ook wel fok-en gebruikspaarden genoemd) zijn die eisen inderdaad strenger.

Paard mag niet langer dan maximaal 24 overweg zijn van vertrek tot eindbestemming en als dat wél zo is, móet het voor tenminste 24 uur worden afgeladen op een aangewezen halteplaats.

Met stamboekpaarden en FEI sportpaarden mag men ook bij commercieel vervoer zelf kiezen hoe de reis wordt ingedeeld. De reis opdelen in meerdere stukken, pauzeren voor alleen de nacht (en dus niet de volle 24 uur) en pauzeren op elke zelf gekozen locatie, ipv de aangewezen halteplaatsen. En bij reizen langer dan 8 uur zijn er ook nog extra documenten nodig voor een nietstamboekpaard. Het reisjournaal is dan verplicht naast het gezondheidscertificaat.

Als er dus 1 paard op een commercieel transport staat dat die extra eisen heeft, heeft dat gevolgen voor de hele rit. Die moet door dat ene paard aan extra eisen voldoen.


Wat is het nut/doel van die extra regels voor niet stamboekpaarden?
Zoals ik het lees gaat het om dieren die een paspoort hebben zonder afstammingsgegevens en dat zijn nog best wat paarden.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Advies gevraagd: internationaal transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:18

Dat gaat hier wel wat offtopic, maar heeft ermee te maken dat deze regelgeving in heel Europa geldt en er in andere delen van Europa met deze dieren zonder afstammingsgegevens wat minder zuinig wordt omgegaan dan bijvoorbeeld bij ons.
In sommige delen van Europa worden deze paarden gefokt voor het vlees bijvoorbeeld (salami pony's) en dan is men er wat minder zuinig op en mag het zo min mogelijk kosten.

De Transportverordening is van toepassing op al het commercieel transport van gewervelde dieren en de geregistreerde (=stamboek- en FEI) paarden zijn juist de uitzondering geworden, ten opzichte van de niet-geregistreerde paarden, waarvan de regelgeving vergelijkbaar is met die voor het vervoer van varkens, schapen of koeien.

Voor geregistreerde paarden zijn de regels veel soepeler, blijkbaar omdat die over het algemeen een grotere waarde vertegenwoordigen en men er dan vanzelf al zuiniger mee omgaat tijdens het transport.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

fransje23

Berichten: 15301
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:55

Het is wel off-topic maar ook interessant en leerzaam :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Tinka

Berichten: 3718
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: Advies gevraagd: internationaal transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:11

Bij world horse transport staan de paarden ook niet vast, maar in een soort stalletjes

Ibbel

Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 12:41

Marije_jiplover schreef:
Dat gaat hier wel wat offtopic, maar heeft ermee te maken dat deze regelgeving in heel Europa geldt en er in andere delen van Europa met deze dieren zonder afstammingsgegevens wat minder zuinig wordt omgegaan dan bijvoorbeeld bij ons.
In sommige delen van Europa worden deze paarden gefokt voor het vlees bijvoorbeeld (salami pony's) en dan is men er wat minder zuinig op en mag het zo min mogelijk kosten.

De Transportverordening is van toepassing op al het commercieel transport van gewervelde dieren en de geregistreerde (=stamboek- en FEI) paarden zijn juist de uitzondering geworden, ten opzichte van de niet-geregistreerde paarden, waarvan de regelgeving vergelijkbaar is met die voor het vervoer van varkens, schapen of koeien.

Voor geregistreerde paarden zijn de regels veel soepeler, blijkbaar omdat die over het algemeen een grotere waarde vertegenwoordigen en men er dan vanzelf al zuiniger mee omgaat tijdens het transport.


Als ik het zo lees zou het in sommige gevallen dus voordelig kunnen uitpakken voor een niet-stamboekpaard (of een stamboekpaard met een blanco paspoort) een FEI-paspoort aan te vragen voor je te transporteren paard? Want dan is het opeens wel "geregistreerd"?

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:30

Geen idee of het verschil in transport meer dan 327,- bedraagt.
Want dat zijn de kosten voor het aanvragen van dat paspoort (de officiële schets bij een dierenarts nog niet meegerekend).
Maar idd, een paard met FEI-paspoort is wel een geregistreerd paard ja.

Maar of dat echt handiger is, weet ik niet. Ik kan die kosten niet vergelijken.
Zelf rijden is iig kwa regelgeving wel handiger, maar dat moet je maar net kunnen/willen (en de tijd voor hebben).

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Lyona

Berichten: 1986
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:42

Ik heb mijn twee jonge paarden vanuit nederland naar frankrijk laten overkomen door World horse transport. Zeer tevreden over hun service en het paardencomfort is erg hoog. De paarden rusten onderweg iedere dag iets van 6 uur uit in een stal, en ze kwamen heel fit aan. Ik zou hun zeker aan bevelen. Wel duur, 650 voor transport en dan komt er nog btw en reispapieren bij... Maar ze zijn het zeker waard! Veel succes met je zoektocht!

Zighenya

Berichten: 635
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:48

Zighenya schreef:
World Horse Transport rijdt een paar keer in de week naar Frankrijk. Hebben vast nog een plekje vrij voor je ;)


Bij nader inzien zou ik WHT nooit aan iemand aanraden, mijn eigen paarden gaan in elk geval niet met ze mee

Everything seems impossible until it's done - Nelson Mandela

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Advies gevraagd: internationaal transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:00

Met vaststaan op zich is niets mis, zolang ze gewoon hun hoofd omlaag kunnen bewegen.
Vaak slaan dat soort feitjes gelijk zo door wat dan weer commercieel uitgebuit wordt (koop bij ons, hier staan de paarden los tussen hun schot).
Met het hoofd hoog staan is ongezond, niet het vaststaan perse.

Bidoof

Berichten: 51
Geregistreerd: 20-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:07

Zighenya schreef:
Zighenya schreef:
World Horse Transport rijdt een paar keer in de week naar Frankrijk. Hebben vast nog een plekje vrij voor je ;)


Bij nader inzien zou ik WHT nooit aan iemand aanraden, mijn eigen paarden gaan in elk geval niet met ze mee


Waarom heb je je bedacht?

Oof Bidoof

Zighenya

Berichten: 635
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 07:28

Bidoof schreef:
Zighenya schreef:
World Horse Transport rijdt een paar keer in de week naar Frankrijk. Hebben vast nog een plekje vrij voor je ;)


Bij nader inzien zou ik WHT nooit aan iemand aanraden, mijn eigen paarden gaan in elk geval niet met ze mee


Waarom heb je je bedacht?


Heb een aantal ritten voor ze gereden.

Everything seems impossible until it's done - Nelson Mandela

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Re: Advies gevraagd: internationaal transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 22:18

Gelissen heeft begin maart onze pony's naar Frankrijk gebracht. Fijne mensen die moeder en dochter zonder tussenschot hadden staan omdat ze gezien hadden dat ze elkaar heel leuk vonden.
Pony's zijn op maandag opgeladen in Bakel, Noord Brabant.
Toen in Echt, Limburg op hun locatie gekeurd en woensdag nacht om 3.30 kwamen ze aan in Escles Frankrijk.

Geniet nu, het is later dan je denkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers