Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
sanderph01 schreef:Ik kan mij er niet mee verenigen dat de verzekeraar probeer om er tussen uit te knijpen. Ik betaal de premie al jarenlang en ik heb nooit schade gehad.
tengeltje11 schreef:heb je een makelaar die je 'goed' kent? want die hoort het voor je op te nemen bij de verzekering normaal gezien?
maar je paard is dus in het personen gedeelte van het busje geraakt en daar door de bodem gezakt? of klopt dit niet? want een wielkast van zo'n busje zit normaal toch waar de paarden staan? zijn goed beschermd en daar hoort geen paard door te zakken?
mala26 schreef:Jij bent verantwoordelijk voor de schade en zou dus gewoon moeten betalen.
Heb ook wel eens gehad dat bij een gehuurde trailer paardlief onder de stang dook, stang krom en ik had een leuke rekening. Wat je sloopt hoor je te betalen.
bigone schreef:Dan blijft de vraag , heb jij hem op de wagen gezet of de vervoerder ?
Blussem schreef:Klopt het dat jij het transport inclusief in en uitladen had uitbesteed aan een paarden transport bedrijf?
Want in dat geval zal zo maar kunnen zijn dat dit hun verantwoordelijkheid is. Heb je ook nog gecontroleerd of je paard is aangekomen zonder schade?
Seventeen schreef:Naar wat TS schrijft zou ik wel degelijk willen zeggen dat vervoerder beroepsmatig vervoerde, dit is van belang omdat er verschil zit in aansprakelijkheid.
Als ik het dus ook goed begrijp kwam het paard dan ook niet in een trailer maar in een klein B-vrachtwagentje te staan? (Een omgebouwde bus in dit geval?)
Dat wijst zeker op professionaliteit, vestigt het echter nog niet.
TS, ik zou eens advies inwinnen bij een onafhankelijke partij, zoals bij een jurist. Alleen daar krijg je het juiste antwoord.
Bokkers spreken veelal vanuit hun verantwoordelijkheidsgevoel en het gevoel ansich, dit echter niet altijd correct.
Je zou eens contact kunnen opnemen met bokker FloortjeM. Imo op bokt de enige die het juiste antwoord zou kunnen geven.
Jet schreef:Een professioneel paardenvervoerder moet een aantal zaken geregeld hebben, dat geldt voor iedereen die paarden vervoert over een afstand van meer dan 65 km en er zakelijk belang bij heeft. Dat kan zijn omdat hij paarden verkoopt, het kan zijn omdat hij paarden uitbrengt op wedstrijd om de waarde te verhogen, omdat hij een dieselvergoeding van de eigenaar van een paard krijgt etc.
Hij heeft een vergunning van de NVWA nodig, een vergunning van de NIWO en een Getuigschrift van Vakbekwaamheid veetransport.
Ook als het bijvoorbeeld een pensionhouder is die een paard voor iemand ophaalt om bij hem te stallen zou die deze zaken op orde moeten hebben.
De enige uitzondering schijnt hierop te zijn: een trailer of wagentje voor maximaal twee paarden en een afstand van onder de 65 km. Dan zijn deze zaken niet nodig.
https://www.vcfopleidingen.nl/?m=13&s=5&/paardenvervoer , hier staat daarover wat meer uitleg. Deze regels zijn Europees, dus gelden ook in België.
Ik zou sowieso als je een antwoord hebt van je assurantietussenpersoon waar je niets mee opschiet, contact opnemen met een vergelijkend iets als rechtsbijstand of juridisch loket ( geen idee hoe dat in België heet).