over hoeveel dagen verspreiden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jabari_nl
Berichten: 36
Geregistreerd: 03-08-19

over hoeveel dagen verspreiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 22:30

hee,
ik ga binnenkort in spanje voor een eigen paard kijken, als ij bevalt nemen we hem gelijk mee maar over hoeveel dagen moet ik zon reis verdelen van spanje helemaal terug naar nederland?

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 10:55

Ik zou er maar rustig de tijd voor nemen en niet alleen voor de reis.
Ik zou hem echt niet meteen meenemen. Eerst eens goed laten nakijken en keuren. Dit is juist altijd wat zo hopen, dat je hem meteen afrekent, oplaadt en meeneemt. En dan in Nederland na een weekje erachter komen dat hij vanalles mankeert en zich niet zo gedraagt als hij dat daar deed.
Mijn advies is: niet doen, tenzij je heel ervaren bent met paarden aankopen of iemand bij je hebt die dat dit is. En dan alsnog laten keuren, ook bloed trekken en controleren op sedatie en pijnstillers.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: over hoeveel dagen verspreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:07

Spreek je de taal of heb je iemand mee die de taal spreekt?
Testen incl. in elk geval pssm1, naast aankoopkeuring incl. gebit!
Simpelste qua transport is dat laten doen door transporteur, er rijden verschillende ook Nederlandse bedrijven wekelijkse routes door/naar verschillende Europese landen. Die weten hoe en wat qua papieren, rijden met grote comfortabele vrachtwagens en hebben ook geschikte rustplaatsen op de route.

Heb je een geschikt paard gevonden, kijk dan goed wat voor bit er in hangt en zorg voor zo'n bit om mee te rijden (en dat zal hoogst waarschijnlijk een stang zijn, of je dat nu leuk/geschikt/diervriendelijk vindt of niet). Ga er verder maar van uit dat en gras hier ivm veel rijker dan daar problemen kan/zal geven (graasmasker!) en dat zo'n paard weliswaar een strenge, duidelijke opvoeding gehad heeft, dat onderhoud nodig heeft en dat bij gebrek daar aan hij zo over je heen walst. Manieren behouden en toch een zachtere omgang is een uitdaging en lange investering. Zorg dus voor goede begeleiding hier door iemand die ervaring heeft met dit soort paarden en omschakelen naar hoe de omgang in Nederland is met paarden. Kan zijn dat je compromissen moet sluiten en zelf een stuk omschakelen qua omgang en filosofie met je paard.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: over hoeveel dagen verspreiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:14

Wow Tamary. Wat een uitgebreide reactie. Je stipt precies alle mogelijke problemen aan die ik hier al regelmatig voorbij heb zien komen. Top!